klobeskyttere!?!
Fra : Jette Jochumsen

Dato : 15-08-05 18:38

Hej NG!
Jeg så lige noget meget underligt i tv (de fantatiske fem på tv3). De
snakkede om at katte kradser i møblerne, og at det er grusomt at klippe
klørerne. Så i stedet for satte de sådan nogle gummidutter på kløerne og
sagde at det mærkede den slet ikke.
Jeg undre mig bare - findes det i DK, og er det synd for katten eller hvad?

Jette

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 15-08-05 18:47

Hej Jette

Det er så vidt jeg husker en amerikansk udsendelse,
og i USA "af-kloer" de meget ofte deres katte, d.v.s. at de operere kloen
og første led af tåen væk,
derfor har nogen opfundet de der "soft paws" til at lime på kløerne i stedet
for den operation som ofte giver store porblemer for katten både fysisk og
psykisk. Du vil muligvis kunne bestille dem fra en amerikansk on-line
forretning

--
Marianne Hellemose
Skal du købe/sælge/omplacere kat, så læs her

www.katteansvar.dk

Mahatma Ghandi

Fra : Denise

Dato : 15-08-05 19:20

Marianne Hellemose wrote:
> [...]
> stedet for den operation som ofte giver store porblemer for katten
> både fysisk og psykisk. Du vil muligvis kunne bestille dem fra en

Og i Danmark er declawing forbudt.
Kan huske, at Hillary Clinton kom i rimelig stor modvind,, da det kom frem
at deres kat Socks var blevet declawet på et tidspunkt. Det gik virkelig
ikke at kunne ødelægge ting i Det Hvide Hus
Socks var en dejlig kat og den havde sin egen hjemmeside og fanklub.

--
Hilsen Denise

Fra : who cares

Dato : 15-08-05 20:45

http://www.softpaws.com/

Fra : Ukendt

Dato : 15-08-05 21:36

"who cares" <trine@pixiemachine.com> skrev i en meddelelse

> "Marianne Hellemose" <cats@city.dk> skrev i en meddelelse

> http://www.softpaws.com/

Det var dog afskyeligt ((

Forstår slet ikke hvad der får folk til at sætte den slags kunstige ting på
deres dyr. Vil man ikke acceptere lidt kradsen i møblerne og tapetet skal
man vælge et andet husdyr.

Tina

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 15-08-05 21:58

Tina skrev
[...]

Ja jeg begriber det heller ikke, men det er trods alt meget bedre end
alternativet, declawing (afkloning)

Fra : Eva Schmidt

Dato : 15-08-05 22:39

"Marianne Hellemose" <cats@city.dk> skrev i en meddelelse

> Ja jeg begriber det heller ikke, men det er trods alt meget bedre end
> alternativet, declawing (afkloning)

Jamen Marianne, en af vores særdeles gode veninder har da svaret på kradsen
i møbler og lignende uhensigtsmæssig opførsel.
Et par dage eller 3 i et kaninbur - så kan de kattekræ lære det, kan de!
Desværre har vi egentlig aldrig fået svar fra hende om straffen hjælper,
selv om der er blevet spurgt ind til det mange gange.
Måske har det overhovedet ingen virkning, når det kommer til stykket.
Øv, så må mine kradse videre, for jeg tror altså aldrig, at jeg fik monteret
der der dutter på deres kløer *GG*

Fra : who cares

Dato : 16-08-05 08:41

> [...]
> skal
> man vælge et andet husdyr.>
>
> Ja jeg begriber det heller ikke, men det er trods alt meget bedre end

Det er ikke for at skabe splid, eller med formål at blive kaldt dyreplager
eller andre ubehagelige ting. Men jeg undrer mig lidt.
Da jeg fandt hjemmesiden for soft paws igår, læste jeg en smule (langtfra
det hele), og så vidt jeg sådan lige umiddelbart fik fat i, er det små
"skaller" man så limer på kattens kløer. Som små bitte "plastik-vanter" til
kløerne.
Og der er så to ting jeg sådan lige er lidt uforstående overfor;

1.: hvordan får det en kat til at lade være at hvæsse kløer hvor den ikke
må? medmindre det er fordi plastikdutterne ikke er så spidse..

mit næste spørgsmål er af ren nysgerrighed. Jeg kan sagtens se, at declawing
er dyreplageri, da katten så mister sit naturlige redskab til fangst af mus
m.v.
Men! Hvad er det frygtelige i de små skaller til kattens kløer? (her tænker
jeg UDELUKKENDE på hvis man har en indekat, da jeg er klar over en udekat
har brug for at forsvare sig selv mod andre katte, klatre i træer og
nedlægge fulge. Men det her en indekat jo ikke som sådan mulighed for). Så
hvorfor er det så ubegribeligt, synd, forfærdeligt etc?? Man forhindrer jo
ikke katten i dens udfoldelse, og hvad jeg kunne læse mig frem til på soft
paws hjemmeside ville en påsætning i tid og metode stort set svare til at
katten fik klippet spidsen af sine kløer (hvilket den også skal inden den
får skallen på, medmindre det er en killing).

Jeg bruger ikke den slags på min kat eller noget, men synes det er et
interessant påfund, og lidt sjovt. Ved ikke om der er nogen der har
billederne inde på hjemmesiden, af katte med de dimser på. Nogle ser lidt
fesne ud mens andre katte ser lidt cool ud (afhængigt af farven).

Og så som sidste ting; det er meget fint det der med, at hvis man ikke kan
klare lidt kradsen i tapetet og i møblerne, så skal man finde sig et andet
dyr end en kat. Men det synes jeg ikke umiddelbart harmonerer med de talrige
udtalelser om hvor nemt det er at få katten til at stoppe med at kradse klør
den slags steder. Og dsidst, men ikke mindst; hvad i al verden er der galt
med at man gerne vil have et pænt og præsentabelt hjem med intakt inventar,
og stadig væk dyrke sin kærlighed til katte??

Jeg håber ikke ovenstående bliver opfattet som fjendsk, jeg stiller mig blot
lidt kritisk over denne katoriske afvisning overfor noget der egentligt
måske er smart. Det skal hertil siges jeg ike har læst alt hvad der er at
læse om det, men at jeg har i sinde at gøre det, så derfor kan det snildt
være det ikke virker helt så smart i mine øjne når jeg er færdig med
læsningen.

Atjuh

Fra : Ukendt

Dato : 16-08-05 09:13

> [...]

mus
> m.v.
> Men! Hvad er det frygtelige i de små skaller til kattens kløer?

Jeg bryder mig ikke om at dyr skal påduttes noget der er en fiks idé hos
mennesket, og som på ingen måde gavner dyret. Det er dybt unaturligt for
katten at rende rundt med kunstige negle ("klobeskyttere") uden på sine egne
negle, for at mennesket får dækket et behov for BÅDE at have kat OG have et
hjem der ikke bærer det mindste præg af at der bor en kat. Jeg synes på
ingen måde det er smart, ligesom jeg heller ikke synes det er smart at kunne
købe tøj til hunde og katte, eller farve sit husdyr, så det matcher
inventaret og ens egen tøjstil.

> Og så som sidste ting; det er meget fint det der med, at hvis man ikke kan
> klare lidt kradsen i tapetet og i møblerne, så skal man finde sig et andet
> dyr end en kat.

Jeg skrev ikke "klare", jeg skrev "acceptere". De to ting er ikke det samme.

> Men det synes jeg ikke umiddelbart harmonerer med de talrige
> udtalelser om hvor nemt det er at få katten til at stoppe med at kradse
klør
> den slags steder.

Jeg har endnu aldrig hørt om en indendørskat/kat der også er indedørs, som
er blevet gammel og som aldrig nogensinde har lavet så meget som en ridse
noget sted.

Der er forskel på om katten kommer til at lave en skade på sofaen ved, at en
spids negl lige trækker en tråd ud ved et uheld, eller om katten konsekvent
hvæsser kløer i sofaen. Det sidste kan man opdrage/træne sig ud af, det
første kan kun undgås ved unaturlige metoder. Selvom katten ikke er i
møblerne når ejerne er hjemme, er det ingen garanti for, at den ikke er der
engang imellem når ejerne ikke er i syne.

>Og dsidst, men ikke mindst; hvad i al verden er der galt
> med at man gerne vil have et pænt og præsentabelt hjem med intakt
inventar,
> og stadig væk dyrke sin kærlighed til katte??

Det er der ikke er noget galt i. Men det er en fejl at forvente at ens hjem
forbliver et pletfrit Bo Bedre miljø i årevis når der kommer en kat i huset.

Tina

Fra : who cares

Dato : 16-08-05 09:47

"Tina F." <wunjo(a)webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kunne
> købe tøj til hunde og katte, eller farve sit husdyr, så det matcher

Det kan jeg sagtens følge dig i, men hvad nu hvis katten ikke kan
mærke/lægger mærke til de er der?

Og hvem hulen kunne finde på at farve sin kat eller give den tøj på!

Jeg mener ikke man skal have et hjem der ikke bærer det mindste præg af at
man har kat, for soft paws er nok ikke så anvendelige til at mindske de løse
kattehår :) jeg tænker bare på, hvis katten ikke er generet af det på nogen
måde, er der vel intet problem i det...

> Jeg skrev ikke "klare", jeg skrev "acceptere". De to ting er ikke det
> samme.

Det var ikke for at citere nogen specifik. Jeg har bare gentagne gange
kunnet læse at kunne man ikk acceptere og/eller klare at der blev kradset
her og der, så skulle man ikke have kat.
Og ellers så er jeg skam så udmærket klar over forskellen på acceptere og
klare.. men det er ikke videre relevant her, eftersom jeg ikke citerede dig
specifikt.

> [...]
> er blevet gammel og som aldrig nogensinde har lavet så meget som en ridse

det har jeg heller ikke, og det er ikke det jeg siger.. jeg synes bare det
lyder voldsomt at tapetet igang får lov at blive kradset i (det er ikke mens
på nogen fornærmende måde ) eller lignende, uden at man vil stoppe
det, når du det ifølge så mange er så ufatteligt nemt.

> [...]
> der
> engang imellem når ejerne ikke er i syne.

det er jeg også så udemærket klar over...

> [...]
> hjem
> forbliver et pletfrit Bo Bedre miljø i årevis når der kommer en kat i

Jeg siger ikke på ngoet tidspunkt om det skal være pletfrit... Jeg siger
"pænt og præsentabelt"-... desuden tror jeg ikke der er nogen der forventer
at få et pletfrit hjem når man har en kat - eller selv bor der for den sags
skyld.

Fra : Jacob

Dato : 17-08-05 11:55

Hvad med halsbånd? Øremærkning? Neutralisering?

Jeg mener declawing er forskrækkeligt, og hvis valget stod mellem det og
softpaws er det vel ikke svært at vælge?

Mvh Jacob

Fra : who cares

Dato : 17-08-05 12:44

"Jacob" <jacob@goatstormNOSPAM.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad med halsbånd? Øremærkning? Neutralisering?
>
> Jeg mener declawing er forskrækkeligt, og hvis valget stod mellem det og
> softpaws er det vel ikke svært at vælge?

det giver jeg dig ret i...
vil så også liiiige forsikre verden om at det du har citeret, ikke er en
udtalelse jeg er kommet med... den står for en andens regning

Fra : Jacob

Dato : 17-08-05 13:32

> [...]
> vil så også liiiige forsikre verden om at det du har citeret, ikke er en
> udtalelse jeg er kommet med... den står for en andens regning

Ja, så det godt lige efter jeg trykkede send - undskyld.

mvh Jacob

Fra : who cares

Dato : 17-08-05 14:01

> Ja, så det godt lige efter jeg trykkede send - undskyld.

helt iorden

Fra : Ma~

Dato : 02-09-05 13:59

who cares skrev i <news:4301a81b$0$23743$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>:

> Og hvem hulen kunne finde på at farve sin kat eller give den tøj på!

Jeg husker tydeligt som barn at når jeg kom på besøg hos
min farmor havde hun givet katten kjole på

Ma~
--
http://xn--bleskrog-i0a.dk/blog/

Fra : Jakob

Dato : 16-08-05 10:49

In article <4301a019$0$23805$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, "Tina F."
<wunjo(a)webspeed.dk> says...

> Jeg bryder mig ikke om at dyr skal påduttes noget der er en fiks idé hos
> mennesket

Som at blive holdt som kæledyr ?? ;0)

> ingen måde det er smart, ligesom jeg heller ikke synes det er smart at kunne
> købe tøj til hunde og katte

Ahh der er vi så rørende enige.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Leyna

Dato : 16-08-05 11:15

On Tue, 16 Aug 2005 10:13:11 +0200, "Tina F." <wunjo(a)webspeed.dk>
wrote:

> [...]
>katten at rende rundt med kunstige negle ("klobeskyttere") uden på sine egne

Disse "kunstige negle" er vel i bund og grund lavet for at stille os
mennesker tilfredse, og vi er så enige i, at det er unaturligt... MEN,
vi neutraliserer osse vores katte!
Det er da lige så unaturligt, og osse for at tilfredsstille vores egne
behov. Det er jo dyrets natur at formere sig ligesom det er dyrets
natur at kradse og klatre. Det er osse kattens natur at være fri og
have adgang til naturen, men hvor mange os har lige kattene lukket
trygt inde for hjemmets 4 vægge hele tiden?

Jeg må erkende, at vi ikke er helt enige her. Jeg ser da helst at
dyret kommer så tæt på det naturlige miljø som muligt, men på den
anden side, så er der store risici ved at have fritløbende katte, og
så vælger vi jo ofte at beskytte dem, ved at fjerne dem fra naturen,
ikk'?

At give dem "kunstige negle" for at lette sameksistensen mellem kat og
menneske finder jeg egentlig ok. Jeg kunne ikke selv drømme om at
bruge dem, men jeg syntes da, at det er langt bedre end at få kløerne
helt fjernet eller skaffe sig af med dyret.

Selv lever jeg med mine dyr, så godt jeg nu kan, og det betyder så at
jeg ALTID har hunde- eller kattehår på mit tøj. Så har man ligesom
altid dyrene med sig!
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : who cares

Dato : 16-08-05 11:29

> [...]
>
> Selv lever jeg med mine dyr, så godt jeg nu kan, og det betyder så at
> jeg ALTID har hunde- eller kattehår på mit tøj. Så har man ligesom

Kort sagt: jeg er fuldstændig enig i det du skriver

Fra : Leyna

Dato : 16-08-05 09:34

'On Tue, 16 Aug 2005 09:41:03 +0200, "who cares"
<trine@pixiemachine.com> wrote:

>Og dsidst, men ikke mindst; hvad i al verden er der galt
>med at man gerne vil have et pænt og præsentabelt hjem med intakt inventar,
>og stadig væk dyrke sin kærlighed til katte??

Katte er ikke fine nipsting, der blot skal ligge på reolen og se
dekorative ud i det perfekte hjem. Det er ikke smart at kombinere et
"udstillingshjem" med hverken husdyr eller børn, for helt ærligt, så
holder det ikke en meter.

Hvis man elsker katte, så dyrker man vel osse den kærlighed på kattens
præmisser, og så må man altså tage det med, at der kan blive krattet
lidt i møbler og at der ind imellem ligger kattehår hist og pist.

Jeg mener sagtens at ens hjem kan være præsentabelt, selvom man lever
med sine husdyr, men der er da kommet pletter på tæpperne her, både
fra hunde og katte, og en hjørnesofa måtte kasseres, da katten havde
tisset i den og jeg bare ikke kunne få renset den så lugten gik væk.

Med dette mener jeg, at man nok skal afgøre med sig selv om man elsker
dyrene for deres egen skyld, eller om man elsker et flot hjem og nips
ting, hvor katten blot skal indgå som endnu en pyntegenstand. Så
elsker man nemlig imo ikke katte, men TING!

> [...]
>læse om det, men at jeg har i sinde at gøre det, så derfor kan det snildt
>være det ikke virker helt så smart i mine øjne når jeg er færdig med

Jeg forstår godt din holdning, for jeg var da osse lige inde at lure.
Jeg har heller ikke læst det hele, men en af de ting jeg fik læst, og
som jeg synes der bliver lagt stor vægt på, er at disse dimser KUN må
bruges på indekatte, og så er jeg altså heller ikke lige med på hvor
stor skaden egentlig er... for katten altså. Selv er jeg dog af den
overbevisning, at har man taget et dyr til sig, så skal man respektere
dyret på dyrets præmisser, så her har både katte og hunde deres kløer
intakte... og det på trods af at hundene faktisk er slemme til at
"rive" *G* Ikke i møblerne, men både min mand og jeg har mange
skrammer, da poterne bliver flittigt brugt til at skabe
opmærksomhed.

Fra : who cares

Dato : 16-08-05 10:01

> [...]
> ting, hvor katten blot skal indgå som endnu en pyntegenstand. Så
> elsker man nemlig imo ikke katte, men TING!

Det er vi helt enige i.. Jeg har skam ingen planer om selv at benytte de
dimser der, men tænkte bare over det.
Desuden tror jeg de færreste mennesker selv kan holde ud at bo i et
"udstillingshjem"...
Det gør mig ikke spor at der er kattehår m.v., men der for kan man jo
sagtens have et pænt indrettet, hjem med gennemgående stil og pæne møbler.
Vi har kun et barn; og det er vores kat. Og vi har skam også været igang med
vores pletfjerner på tæppet, og i denne tid hvor han fælder så afsindigt er
vi ude med støvsuger og fnugruller ofte. Det gør intet.
Og jeg synes heller ikke man bør have kat, hvis man får et anfald fordi
katten har slæbt lidt grus med ind i sengen, kradset i tæppet mens man var
væk, ligget på bordet om natten og "dryppet" i sofaen efter en tissetur i
bakken...

> [...]
> "rive" *G* Ikke i møblerne, men både min mand og jeg har mange
> skrammer, da poterne bliver flittigt brugt til at skabe

Vores super-fælder er også glad for at bruge kløer når han fanger vores
hænder eller tæer.. ikke altid lige populært, men ikke noget der gør jeg vil
klistre dimser på ham.

Men det var lige præcis det ("og så er jeg altså heller ikke lige med på
hvor stor skaden egentlig er") der undrede mig, og det jeg gerne ville vide
.... fremfor en masse forklaringer om man ikke skal have kat hvis sådan og
sådan for det er jeg umærket klar over. Jeg ville bare gerne have svar på
mine spørgsmål
Så jeg er da glad for du også er i tvivl om hvor stor "skaden" er...

Fra : Jakob

Dato : 16-08-05 10:47

In article <43019891$0$23701$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
trine@pixiemachine.com says...

> har brug for at forsvare sig selv mod andre katte, klatre i træer og
> nedlægge fulge. Men det her en indekat jo ikke som sådan mulighed for). Så
> hvorfor er det så ubegribeligt, synd, forfærdeligt etc??

Det synes jeg faktisk heller ikke det er medmindre det påfører den gener
i forbindelse med vækst af kløer etc.

Det går tit lidt selvsving i den synes jeg når den slags ting kommer på
banen.

Men det kommer nok lidt an på materialet af spidserne, om de tillader et
vist greb. Hvis de er meget glatte og vanskeliggør kattens mobilitet
indendøre er det selvfølgeligt ikke så smart.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Fer

Dato : 15-08-05 22:36

Tina F. wrote:
> [...]
> deres dyr. Vil man ikke acceptere lidt kradsen i møblerne og tapetet skal

Hehe, eller bygge dem et bedre alternativ.

Mvh Tommy Fer
2 Katte 3,5 år, et kæmpe kattetræ og en smutter på tapetet og ingen
mærker i møbler.

Fra : Ukendt

Dato : 15-08-05 23:04

"Fer" <nospam@fotofer.dk> skrev i en meddelelse

> Hehe, eller bygge dem et bedre alternativ.
>
> Mvh Tommy Fer
> 2 Katte 3,5 år, et kæmpe kattetræ og en smutter på tapetet og ingen
> mærker i møbler.

Trods gulv-til-loft katte-kradse-klatretræ, et mindre katte-kradse-træ, en
kradsepæl og gulvtæppe i hele hytten, er mine møbler de bedste steder lige
at strække sig op ad og kratte lidt i *G*
Kradsepælen bliver brugt, de to andre bliver ikke brugt til at kradse i.

Tapetet i entréen er også et hit. Det sidder løst nogle steder, så det er
indimellem sjovt at hive lidt af og pænt aflevere foran mine fødder
Tapetet herinde i stuen rører han ikke.

Om han så havde et enormt gulv-til-loft-væg-til-væg system, ville sofaen
stadig være bedst at kradse i. Men helledusseda, det er bare at købe nyt
betræk til møblerne, så ser de nye ud igen. Og entréen? Vægge og det hele
skal alligevel have helt nyt tapet hvis jeg engang flytter. :)

Tina

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 16-08-05 06:35

Tina F skrev
<Trods gulv-til-loft katte-kradse-klatretræ, et mindre katte-kradse-træ, en
kradsepæl og gulvtæppe i hele hytten, er mine møbler de bedste steder lige
at strække sig op ad og kratte lidt i *G* >

Har du prøvet med Feliway ? en af mine katte havde også en svaghed for
sofahjørnet, men det fik jeg kureret med Feliway. Når en kat kradser er det
ligeså meget for at afsætte duftmærker, når man så sprøjter Feliway på,
"snyder" man katten til at tro at den allerede har mærket det sted.

Fra : Ukendt

Dato : 16-08-05 08:10

> Har du prøvet med Feliway ?

Yep, dyret er totalt ligeglad og fortsætter sin kratten.

Han hvæsser ikke kløer som sådan i møblerne. Han strækker sig op ad dem, og
når han nu alligevel er der, får de lige et par "tag" med, hvor der af og
til ryger en tråd eller to ud af stoffet (ren bomuld).

Det generer mig ikke. Ville jeg have et hjem der var fint nok til at komme i
"Bo Bedre", havde jeg ikke valgt at få kat.

Tina

Fra : Line

Dato : 15-08-05 22:47

Tina F. wrote:

> Forstår slet ikke hvad der får folk til at sætte den slags kunstige ting på
> deres dyr. Vil man ikke acceptere lidt kradsen i møblerne og tapetet skal
> man vælge et andet husdyr.

Vores holdning er også at vil man have katte, så må man lave med det der
følger med. Vi har to krasse-dimser og et tæppe under spisebordet som
Bastian og Ludwig krasser i. Og indtil videre går det faktisk fint.
Vi har en sofa af sort læder, og den har ikke taget skade af en klo her
og der. Måske vi bare har været heldige.

Vi tager kattene som de er. Det er lidt som med kærester, man skal ikke
forsøge at lave om på dem, for så kan de blive meget ulykkelige.

Knus Line

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 16-08-05 13:58

In article <4300f0b9$0$23787$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, who cares
<trine@pixiemachine.com> wrote:

> "Marianne Hellemose" <cats@city.dk> skrev i en meddelelse

> http://www.softpaws.com/

Hm.. jamen, normalt trækker en kat jo kløerne ind i (for)poten, når de
ikke er i brug. Kan de det med de dér futteraler på? Og hvis de ikke
kan, får det så katten til at gå og i det hele taget bruge poterne
uhensigtsmæssigt?
Vi kender jo fra os selv, hvordan bare en smule forkert brug af kroppen
kan give problemer efter nogen tid?
Klart det er bedre end de-clawing, meen --

--
Knus fra Ann R

Fra : who cares

Dato : 16-08-05 14:31

"Ann Rudbeck" <webmaster@fjernsiamis.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> ikke er i brug. Kan de det med de dér futteraler på? Og hvis de ikke
> kan, får det så katten til at gå og i det hele taget bruge poterne

se, det gad jeg også godt at vide...
men mon ikke jeg finder ud af det, efterhånden som jeg får læst websitet
igennem :)

Fra : who cares

Dato : 19-08-05 10:56

> [...]
> ikke er i brug. Kan de det med de dér futteraler på? Og hvis de ikke
> kan, får det så katten til at gå og i det hele taget bruge poterne

jeg tror jeg har fundet svaret på dit spørgsmål:

http://www.softpaws.com/faqs.html

punkt 6...

iørvrigt står der faktisk meget godt på ovenstående link...

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 19-08-05 12:56

In article <4305acb7$0$68338$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, who cares
<trine@pixiemachine.com> wrote:

> jeg tror jeg har fundet svaret på dit spørgsmål:
>
> http://www.softpaws.com/faqs.html
>
> punkt 6...

Okay, tak - en bekymring mindre i verden
Jeg tror nu stadig vi holder os til bare tæer her i huset

--
Knus fra Ann R

Fra : Freedom

Dato : 16-08-05 09:44

Nej Amrikanere declaw'er IKKE meget ofte deres katte! Men nogle gør!

De fleste Amrikanske opdrætter ER meget imod det og har kontrakt på deres
katte at de IKKE må blive declawed!

Iben

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 16-08-05 10:17

Iben skrev
<Nej Amrikanere declaw'er IKKE meget ofte deres katte! Men nogle gør!

De fleste Amrikanske opdrætter ER meget imod det og har kontrakt på deres
katte at de IKKE må blive declawed! >

Nu er der flere "almindelige" katteejere, end der er opdrættere, og at dømme
ud fra de "almene" amerikanske lister og de til tider meget "voldsomme"
diskussioner der, og jævnligt opdukkende underskriftsindsamlinger, jo så er
der rigtig mange der ikke ved bedre, og størstedelen af de amerikanske og
canadiske dyrlæger gør ikke noget for at informere, tværtimod

Fra : Freedom

Dato : 16-08-05 13:17

Der er vi enige, jeg fatter ikke dyrlgen som gør det!!!???
En ting er at de vil gøre det, noget andet er at informere om det, det
mangler helt klart!

Iben

Fra : Gainsbourg

Dato : 15-08-05 23:51

Det er ikke grusomt at _klippe_ kløerne på sin kat, hvis man vel at mærke
holder sig til at klippe den aller yderste spids hvor katten ingen
følenerver har. Det gøres lettest ved at købe en speciel klosaks og så
fjerne den yderste halve millimeter af klospidsen (kan fx. være en god ide
hvis katten skal til dyrlæge eller på udstilling og man ikke vil risikere at
Dr.Dyr eller en dommer bliver kradset). Dette må man selvfølgelig kun gøre
ved indendørskatte, da udendørskatte jo er ret forsvarsløse hvis de ikke kan
flygte op i træer og lignende, fordi de har fået kløerne klippet.

Det er derimod meget grusomt og _absolut ulovligt_ at bortoperere kløerne på
katte, som der formentlig er tale om her. Så vidt jeg ved, er det kun USA
der tillader det. I de fleste andre vestlige lande som vi sammenligner os
med, Australien og i Europa, er det vist heldigvis strengt forbudt. Det er
også totalt unødigt. Er man konsekvent fra starten, tager det ikke mange
anstrengelser at lære katten at kradse de rigtige steder og kun der.

http://www.softpaws.com/ virker som et fjollet og unødigt produkt for os
europæere. MEN det er sørme så langt at foretrække, hvis alternativet for
amerikanere er, at skamfere katten operativt eller lade den aflive fordi den
kradser et sted. Om det så virker skal jeg ikke kunne sige. Mon ikke de
ryger hurtigt af, når katten renser og ordner sine kløer med tænderne?

Mht. kradseri indendørs kan man enten vedtage at man er ligeglad og så
skifte betrækket i ny og næ. Eller man kan anskaffe kradsetræer og
kradsemiljøer, placere dem på steder hvor man opholder sig meget og så
konsekvent lære katten at bruge dem fra små.

Det er ret let. Når katten går hen og snuser til det nye møbel, kradser man
lidt i kradsemiljøet for at vise den hvad det er til (så vil katten som
oftest med det samme kradse med). _Hver gang_ den så kradser det rigtige
sted roser og belønner man den. Kradser den det forkerte sted, siger man
"puh" i samme øjeblik den begynder, skynder sig hen og løfter den neutralt
op og sætter den hen til kradsemiljøet - og roser den, hvis den kradser
videre der. Jeg har haft mange katte gennem mit liv - både hus og race-katte
og inden og uden-dørskatte. Vi har vænnet dem til kradsetræ fra starten og
jeg har aldrig fået noget, hverken tapet eller møbler, kradset i stykker.

Det kræver til gengæld lidt mere indsats hvis katten er ældre og vant til at
kradse det samme sted i tapetet eller sofaen (men kan godt lade sig gøre).
Så kan man være nødt til at dække de udsatte steder til en tid eller
ligefrem skifte møblet helt ud og så træne målrettet i mindst nogle uger.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 16-08-05 06:41

Gainsbourg skrev
>Så vidt jeg ved, er det kun USA der tillader det. >

Det er også meget brugt i Canada, og der er et par enkelte lande mere der
ikke har en lov, bl.a Sydafrika, tilgengæld er de lande fornuftige nok til
ikke at bruge det på "hverdags-basis" sådan som USA og Canada, hos dem er
det i dele af befolkningen lige så meget brugt som neutralisering,
dyrlægerne har simpelthen en "pakke-pris" for afkloning og neutralisering.

Fra : maz

Dato : 16-08-05 12:18

Marianne Hellemose wrote:
> [...]
> USA og Canada, hos dem er det i dele af befolkningen lige så meget
> brugt som neutralisering, dyrlægerne har simpelthen en "pakke-pris" for

Det er desværre ikke kun tamkatte, der må lade kløerne :(
I Canada holder de også mange steder bla. los som "kæledyr" og i den
forbindelse bliver disse vilde smukke dyr declawed så at deres syge
menneskeejere kan holde dem som "kæledyr"!
Declawing er ret så udbredt i både USA og Canada og de mange store vilde
katte, herunder adskillige tusinde tigre, der holdes som "kæledyr" bliver
declawed som killinger :(
/m

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 16-08-05 13:07

Maria skrev
<Declawing er ret så udbredt i både USA og Canada og de mange store vilde
katte, herunder adskillige tusinde tigre, der holdes som "kæledyr" bliver
declawed som killinger :( >

Ja det er ufattelig trist med den manglende respekt for andre levende
væsner, og det er da ikke kun declawing de praktisere, jeg har da i tidens
løb været på lister med folk der også har "debarked" både hunde og katte,
d.v.s at deres stemmebånd er fjernet så de kun kan komme med svage lyde,
det er mest udbredt hos hunde, men som sagt der er nogle der gør det ved
katte også.