lopper?
Fra : Henriette Snejbjerg

Dato : 14-08-05 12:20

Vores kat stak desværre af for et par uger siden. Vi flyttede i nyt hus, og
vi har en mistanke om at det nye nilan anlæg skræmte ham. Det er meget
trist, men ikke grunden til mit indlæg....

Katten havde desværre lopper - har vi efterfølgende fundet ud af Vores
søn bliver bidt i stor stil nu hvor der ikke er noget dyr lopperne kan sætte
sig på. Vi har selvfølgelig støvsuget grundigt, men er der andet vi kan
gøre?
Hvor længe kan vi være plaget af utøjet, når nu vi ikke længere har dyr?
--
Henriette
www.ekvinde.dk

Fra : Niels Peter Hansen

Dato : 14-08-05 14:00

Henriette Snejbjerg wrote:
> [...]
> gøre?
> Hvor længe kan vi være plaget af utøjet, når nu vi ikke længere har dyr?

Det kan desværre blive ved ret længe, selv om der ikke mere er kat i huset.
Det er kun de voksne lopper, der bor på katten, resten ligger som æg og
larver i omgivelserne og udvikler sig i en stadig strøm til lopper.
Hvis I ingenting gør, vil problemet dø ud efterhånden, fordi lopper ikke
kan formere sig på menneskeblod. Men det kan som sagt tage meget lang tid.
Der findes et middel, hvis aktive stof hedder methopren, og som
forhindrer æg og larver i at blive til lopper. Det efterligner
virkningen af loppens væksthormon, så æg og larver simpelthen vokser sig
ihjel.
Det findes under forskellige handelsnavne hos dyrehandlere, Matas,
apoteket og i større supermarkeders dyreafdelinger. Det skal sprayes på
efter en grundig rengøring på alle steder, katten har færdedes.
Virkningen holder sig i flere måneder, så I kan formentlig klare Jer med
én behandling.

Niels Peter

Fra : Henriette Snejbjerg

Dato : 14-08-05 14:56

"Niels Peter Hansen" <nph@bluewhite.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> efter en grundig rengøring på alle steder, katten har færdedes.
> Virkningen holder sig i flere måneder, så I kan formentlig klare Jer med

Tak det vil jeg prøve...