Lugt af hund
Fra : Lene

Dato : 02-08-05 14:54

Hej alle!
Jeg er flyttet ind i en lejlighed hvor gulvtæppet lugter meget af gammel
hund. Har ellers renset tæppet med en tæpperenser, lejet hos råd og dåd.
Hos dyrehandlen kunne de ikke hjælpe mig, og det er altså for meget!
Mollie og lillepus (mine 2 misser) må være endnu mere generet af lugten, men
ser nu ud til at klare den alligevel.
Har I nogle gode råd? Jeg har ikke lige 4000 kr. til et nyt tæppe, og
udlejer synes ikke det er noget problem. Men pyyyyh, hvor det lugter.
MVH Lene, Mollie og Lillepigen

Fra : Gainsbourg

Dato : 02-08-05 15:34

Der findes vist firmaer der lever af at rense den slags - trægulve der luger
af kattetis, gulvtæpper der lugter af hund og så videre...

Men jeg synes at du skal kontakte Lejernes Landsorganisation. Hvis
gulvtæppet lugter så meget, at det er generende, så er der vist gode chancer
for at det ER ejers ansvar at skifte. http://www.lejerneslo.dk/

Du kan også risikere at hvis du bare accepterer problemet, at du så får
skylden når du flytter og skal betale for nyt tæppe - især når du har katte,
som ejer kan skyde skylden for lugten på.

Held og lykke!

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Jakob

Dato : 02-08-05 16:00

In article <42ef7aed$0$67256$157c6196@dreader2.cybercity.dk>,
lesletdette@satzone.com says...

> til et nyt tæppe, og
> udlejer synes ikke det er noget problem. Men pyyyyh, hvor det lugter.

Se lige at få sendt en bemærkning til udlejeren derom, som han skriver
under på. Det skal vist formelt ske inden 14 dage efter indflytning så
du ikke kommer til at hænge på noget ved fraflytning.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Lene

Dato : 02-08-05 18:48

> Se lige at få sendt en bemærkning til udlejeren derom, som han skriver
> under på. Det skal vist formelt ske inden 14 dage efter indflytning så
> du ikke kommer til at hænge på noget ved fraflytning.
Åha, det er ikke så let som det lyder, altsammen!
Udlejer har allerede boret ventilationshuller i væggene, fordi her er for
fugtigt. Det er her stadigvæk. Når jeg tager tøj på om morgenen er det
fugtigt, I ved, ligesom når man ligger i telt. Og han er altså flink, god at
snakke med o.s.v. Men her lugter stadig fælt af gammel hund. Ku' være jeg
skulle bede ham om at sende bud efter et firma som klarer sådan nogle ting
med lugtende gulvtæpper. Jeg er i konstant træk for at holde det ud, og
næsen er tilstoppet. Jeg kan godt se at vi bevæger os for langt ud i forhold
til at det er en kattenyhedsgruppe, og jeg skal nok holde nu. Tak for Jeres
inputs, er bare bange for at blive kaldt hysterisk (men det er jeg ikke).
Måske er den fæle lugt årsag til at den lille mis jeg har forsvinder så
snart hun ser sit snit til det?
MVH Lene, Mollie og Lillepigen

Fra : Gainsbourg

Dato : 02-08-05 20:23

Hmm lyder altså ikke som det sundeste sted at bo. Er det godkendt til
beboelse? Og er du sikker på at det er hund der lugter af? Og ikke bare
gammelt fugtigt gulvtæppe?

Under de gældende omstændigheder er der en hel masse lejeretligt du måske
skulle undersøge - men en måde at gøre noget konkret uden at det koster en
formue er at købe en affugter når de er på tilbud i Silvan eller andre
byggemarkeder (ca. 700 kr).

Den skal bare sættes i en stikkontakt og koster kun en smule strøm i drift
og du vil så kunne indstille den til at holde den luftfugtighed du vil have.
Måske løser det lugtproblemet helt (fugtigt hus lugter af pommern til - hund
eller ej) og under alle omstændigheder eliminerer det alle de sundhedsrisici
du og kattene løber, ved at bo så fugtigt (udvikling af
allergi/astma/bronkitis/luftvejsproblemer + dårlig trivsel, hovedpine m.m.
som følge af et miljø med skadelige skimmel/svamp/fugt/råd/bakterier i
luften). Selvom boligsituationen er presset er det vel næppe værd at sætte
helbredet over styr for en lejlighed? Det ville nok være godt både for dig
og kattene (og boligens stand generelt) at normalisere luftfugtigheden - og
da der er tonsvis af sommerhusejere der skal bruge en affugter til at køre
vinteren over, kan du formentlig sælge den brugt når du engang flytter.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

P.S. Vi har gode erfaringer med denne model som vi fik på tilbud i Silvan
til ca. 900 kr. Den fylder meget lidt, støjer ikke meget, er nem at flytte
og slår selv til og fra efter behov.

http://webshop.nesa.dk/projects/nesa/shop/cmsdoc.nsf/content/nesp62pk3a?opendocument

Fra : Jette Jochumsen

Dato : 02-08-05 21:54

Hej Lene!
Vi har prøvet at bo et sted tilsvarende jeres. Jeg har fået eksemting af at
der var så fugtigt, så det er nok ikke så godt for helbredet. Dog fik vi en
affugter (en stor industriting) som udlejer lovede at betale el til... men
da vi flyttede ud påstod den ellers så flinke udlejer at det var noget vi
fandt på..... Så mit råd få alt på skrift, selvom det føles lidt
pinligt/besværligt....
Og nej det her hører nok ikke hjemme i denne NG, men det er jo nok ikke så
rart for dine misser ;)
Hilsen Jette
Ps. bed da udlejer om at komme og lugte med

Fra : Lene

Dato : 03-08-05 00:23

Hej igen..

Det er underligt fordi det er ikke sådan at mit tøj lugter af gammelt hus,
som man ellers skulle tro.
Jeg kunne godt finde på at tage tippet til mig ang. en affugter, men det er
lidt halsløs gerning fordi huset ligger direkte på jorden.
Jeg kender godt til det sundhedsfarlige i at bo et sådan sted, både for mig
og tøserne, og jeg er på udkig efter noget andet. Gerne leje af et hus
sammen med en anden kvinde med de samme interesser som mig. Plejer at bo ved
havnen i et dejligt tørt hus... det er nok derfor at dette her virker
fuldstændigt overvældende på mig (og på en af missepigerne).
I er simpelthen så søde allesammen! Det er rart. Og I har skubbet til mig på
den rigtige måde. I morgen får jeg en snak med udlejer, så må vi se hvad der
sker.
(Kan nok ikke lade være med at melde tilbage til Jer, hvis det er ok).
MVH Lene

Fra : Leyna

Dato : 03-08-05 09:16

On Tue, 2 Aug 2005 21:22:45 +0200, "Gainsbourg"
<isl41688@THORSTENimage.dk> wrote:

>Hmm lyder altså ikke som det sundeste sted at bo. Er det godkendt til
>beboelse? Og er du sikker på at det er hund der lugter af? Og ikke bare
>gammelt fugtigt gulvtæppe?

Det var faktisk osse min tanke.

Jeg tror, at når du kommer fugten til livs, så slipper du osse for
lugten.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Thomas Duus Jürgense~

Dato : 03-08-05 11:39

Hej lene

Du bør omgående kontakte http://llo.dk/ de er det eneste udlejere har
respekt for, for mig lyder det også mere som om at det er fugt generelt der
lugter af og ikke gamle hundehår i gulvtæppet...

Fugt i huse er sundhedsskadeligt og du risikerer at udvikle allergier som
forfølger dig reesten af livet

Aftal ikke noget med udlejer uden at have en bisidder med, helst en fra llo
eller advokat.

Få alt på skrift og pas på du ikke skriver under på noget som senere kan
skade dig selv ved fraflytning.

thomas

Fra : Lene

Dato : 03-08-05 15:33

> Fugt i huse er sundhedsskadeligt og du risikerer at udvikle allergier som
> forfølger dig reesten af livet
OK, Thomas, forstår hvad du mener.
Jeg skulle have været mere oppe på tæerne, da jeg kiggede på lejligheden.
Forstod ikke hvorfor der var tykke flamingoplader på indersiden af
køkkenskabene. Udlejer mumlede noget om "en membran for at holde fugten
ude". Jeg er vist liiige lidt for naiv.
Har talt med ham i går, og han snakkede om at lave ventilationshuller inde i
stuen, også. Han har lavet nogle i køkkenskabene, men det lugter stadigvæk
derfra og fra tæpperne. Shit, ja undskyld mit bramfrie sprog, men jeg burde
have vidst bedre.
Ligenu sidder den lille missepige udenfor.. hun gider simpelthen ikke være
herinde.
Føler mig ret dum..
MVH Lene, Mollie og Lillepigen (den kloge)!

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 03-08-05 16:01

> Jeg skulle have været mere oppe på tæerne, da jeg kiggede på lejligheden.
> Forstod ikke hvorfor der var tykke flamingoplader på indersiden af
> køkkenskabene.

Det lyder som noget vrøvl. Det hjem er angrebet af fugt og når du skriver
"tilstoppet næse", så er det også svamp af en art.
Ikke godt. Kontakt LLO og løb din vej så hurtigt du kan Måske andre har
bedre bud i hus&have-gruppen

Hilsen Nina

Fra : Lene

Dato : 03-08-05 16:07

"Nina, Tender Tribes" > Det lyder som noget vrøvl. Det hjem er angrebet af
> [...]
> "tilstoppet næse", så er det også svamp af en art.
> Ikke godt. Kontakt LLO og løb din vej så hurtigt du kan Måske andre

Ja, jeg tror du har ret. Flytter mig skyndsomst. Tak for hjælp allesammen!
MVH Lene, Mollie og klogemissen