ørred rogn til indendørs kat?
Fra : Pia

Dato : 02-08-05 13:46

Hej

Min kæreste er lige kommet hjem med en flot fangst.
Mit spørgsmål er om katten må spise rognene råt?

Piea

Fra : Gainsbourg

Dato : 02-08-05 15:41

Jeg kan ikke give dig et præcist svar - men personligt ville jeg nok enten
fryse det til minus18 i et døgn eller koge det op, som man ville gøre med
almindeligt fiskekød. Når der kan være parasitter i råt fiskekød, så kan de
samme parasitter vel være i rognen også?

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Sakset fra DR's "Viden Om"
http://www.dr.dk/Videnskab/viden_om/anja/Menneskekroppen/parasitter.htm

[snip] Der kan også være parasitter i rå fisk fx sushi, gravad eller
koldrøget laks. Fisk kan have en lille rundorm - med et fint ord kaldes den
for Anisakis, og den kan give blødninger og rumsteren i maven. Faktisk har
90% af alle makreller og 95% af alle sild Anisakis. Derfor: hvis man vil
spise rå fisk SKAL man fryse den ned til - 18 grader i ét døgn.[snip]