Opfølning på forunderlig kat og et sprøgsm~
Fra : Maria Hansen

Dato : 01-08-05 10:04

Hej alle

Jeg har i en tidligere tråd fortalt om min hankat Toffiee, som fik
konstateret insulinkrævende sukkersyge for 3 md siden. Men pludselig en
dag for 4 uger siden stoppede han med at havde sukkersyge!

Forklaring fra dyrlæge var at Toffiee enten havde fået et chok, som
havde fremkaldt en falsk sukkersyge. Det kunne havde været i forbindelse
med at vi fik vores killing sidste år.
Den anden mulighed var at maden C/D fra dyrlægen, havde gået ind og
neutraliseret de celler der producerede insulin, og derved havde
fremkaldt sukkersyge, og hans skulle bare havde specielt kost resten af
sit liv.

Jeg stoler ikke mere på mad fra dyrlægen efter denne grimme oplevelse og
har taget alle 4 katte fra denne type mad også Toffiee. De har nu i 3
uger være på Whiskas adult og Toffiee's sukkersge er ikke kommet igen!

Mit sprøgsmål er nu: Hvor sundt er Whiskas egentlig, får kattene det de
behøver? Er der et andet foder man med fordel kan bruge( Bare det ikke
er Hills - Prescription Diet Feline C/D og mad i samme genere)

Med venlig hilsen
Maria Hansen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Ukendt

Dato : 01-08-05 10:33

"Maria Hansen" <toffieeKATTE@BAKKEhansen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> behøver? Er der et andet foder man med fordel kan bruge( Bare det ikke
> er Hills - Prescription Diet Feline C/D og mad i samme genere)

Whiskas og lign. "supermarkedmad" indeholder hvad kattene skal bruge, for
det kræver loven, MEN produkterne indeholder _for meget_ af en række salte
og mineraler, bl.a. magnesium. For meget magnesium og for stor ubalance i
saltindholdet er den direkte vej til sten i urinvejene.

Læs mere om det her: http://www.taenk.dk/tt/2004/tt43/kattefoder/

På sitet jeg linker til, er der bl.a. også en test af en række
kattemadsprodukter.

Generelt så er Royal Canin, Eukanuba, Iams, Hills og et par andre mærker der
kun føres hos dyrehandleren godt foder.

Hvad du skal vælge, det er det kun dig der kan tage stilling til. Alle
anbefaler forskelligt, så sæt dig lidt ind i ernæringen, der står en masse
om det via linket længere oppe, og vælg derefter. De fleste producenter har
nogle poser med 400-500 gram i, ca, som er velegnet til at teste, om kattene
kan lide det.

Et andet godt link er: http://www.dmm.dk/ernaering.php

Hvis du printer "Mark Morris' anbefalinger til kat ud" og sammenligner med
varedeklarationen på det foder du har kig på, går du ikke galt i byen.

Er der på foderet ikke oplyst en varedeklaration, eller der er udeladt
oplysninger om hvor meget magnesium og om der er tilsat
taurin/taurinindholdet, så stil det tilbage på hylden.

Stil krav til kattemaden, i stedet for at vælge efter reklamerne.

Tina

Fra : Maria Hansen

Dato : 01-08-05 11:22

> [...]
> taurin/taurinindholdet, så stil det tilbage på hylden.
>
> Stil krav til kattemaden, i stedet for at vælge efter reklamerne.

Hmm, det gjore mig da en lille smule klogere - men ikke meget. Jeg vil
lige sige at for mig er det ikke navnet der er vigtigt - men prisen har
dog noget at sige når man har 4 tumlinger, men vigtigt er det at kattene
for hvad de har behov for. De har aldrig fejlet noget, de 3 af dem.
Toffiee havde urinvejssten for flere år tilbage, det var derfor vi gik
over til Hills C/D.

At finde det rigtige foder er en større opgave!

Fra : Ukendt

Dato : 01-08-05 11:55

> [...]
> over til Hills C/D.
>
> At finde det rigtige foder er en større opgave!

Inden for kattemad hænger pris og kvalitet i høj grad sammen. Endvidere
udnytter kattene bedre det lidt dyere foder end fx Whiskas og Pussi. Der er
et meget stort spild "inde i katten" ved fx Whiskas, og dermed spiser katten
mere af dette foder, end af et foder der umiddelbart virker dyere.

Det Whiskas du bruger nu, koster ca. 40 kr. for 1½ kilo, dvs. En kat på 4
kilo skal have 80 gram pr. dag = 2 kr. og 13 øre pr dag, ved en pris på 40
kr. for 1½ kilo. Mit lokale supermarked, der er en del af en stor kæde,
tager 45 kr. for 1½ kilo Whiskas Adult. Så er prisen pr. dag 2 kr. og 40 øre
pr. kat.

Royal Canin Fit 32, som jeg fodrer med nu, koster 399 kr. for 10 kilo. En
normal kat på 4 kilo spiser 65 gram af dette foder om dagen. Prisen pr. dag
bliver så 2 kr. og 60 øre pr. dag pr. kat.

Det er umiddelbart billigere at fodre med Whiskas, men på Whiskas vil
kattene over længere tid danne sten i urinvejene, det vil de ikke på et
foder som Royal Canin. Desuden er kroketterne hårdere i RC foderet end de er
i Whiskas foderet, hvilket har betydning for tandsundheden.

Så på længere sigt vil en kat der lever af Whiskas, for at spare 20 øre om
dagen, koste dyrt i dyrlægeregninger.

Katten på Royal Canin og andre sammenlignelige fodermærker, vil selv efter
10 år på dette foder stadig have sunde urinveje og sunde tænder, og ikke
koste andre dyrlægeregninger end den årlige vaccination.

Valget er helt og holdent dit.

Tina

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 01-08-05 12:27

Tina F. wrote:

> [...]
> og Pussi. Der er et meget stort spild "inde i katten" ved fx Whiskas,
> og dermed spiser katten mere af dette foder, end af et foder der

for ikke at forglemme det større forbrug af kattegrus der uvilkårligt også
opstår når man bruger et mindre lødigt foder....

> [...]
>
> Så på længere sigt vil en kat der lever af Whiskas, for at spare 20
> øre om dagen, koste dyrt i dyrlægeregninger.

og grus ;)

> [...]
> efter 10 år på dette foder stadig have sunde urinveje og sunde
> tænder, og ikke koste andre dyrlægeregninger end den årlige

jeg vil til enhver tid foretrække RC frem for andre mærker.... primært fordi
jeg gang på gang har oplevet maveproblemer med andre typer foder (uanset om
vi taler om dyurlægens eller supermarkedets)....

sådan overordnet set bruger jeg på måendsbasis 250 kr på foder til tre katte
(4 kg RC) og på samme tid bruger jeg ca 100 kr på et godt grus..... og
dyrlægeregninger har jeg ingen af udover de sædvanelige som vacciner og
deslige.....

--
Knus, Sabina
Se vores sunde, smukke og charmerende persere på

Fra : Ukendt

Dato : 01-08-05 13:06

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

>klip<

> for ikke at forglemme det større forbrug af kattegrus der uvilkårligt også
> opstår når man bruger et mindre lødigt foder....

Yep

- Medmindre kattene gør alt udenfor *s*

> [...]
om
> vi taler om dyrlægens eller supermarkedets)....

Samme her. Med kæmpekatten Mis er der yderligere det problem, at mange af de
andre mærkers kroketters størrelse forsvinder i munden på ham. Prøvede
engang en pose Iams, tror jeg det var. De var så små, at han virkelig havde
problemer med at få tygget alle dem der var i den skovlfuld han fik
indenbords. De gemte sig nede bag kindtænderne hvor hans lille tunge ikke
rigtig kunne manøvres om. Resten af posen blev brugt som guf til rotterne.

> [...]
> (4 kg RC) og på samme tid bruger jeg ca 100 kr på et godt grus..... og
> dyrlægeregninger har jeg ingen af udover de sædvanelige som vacciner og

Hvis man synes dét er for dyrt, har man for mange katte ;)

Tina

Fra : John Sahl

Dato : 02-08-05 07:23

Tina F. wrote:

> Yep
>
> - Medmindre kattene gør alt udenfor *s*'

tja*G*

> [...]
> skovlfuld han fik indenbords. De gemte sig nede bag kindtænderne hvor
> hans lille tunge ikke rigtig kunne manøvres om. Resten af posen blev

har du prøvet med RC's nye specialfoder til Maine coon? der er
kroketterne nemlig forholdsmæssigt noget større, for at give
kæmpekattene noget at gumle på ;)

enig ;)

--
Sabina, fra kærestens computer

Fra : Ukendt

Dato : 02-08-05 08:21

"John Sahl" <spamnet@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> har du prøvet med RC's nye specialfoder til Maine coon? der er
> kroketterne nemlig forholdsmæssigt noget større, for at give
> kæmpekattene noget at gumle på ;)

Yep. Herren kan ik' li dem. Han tabte sig meget da han fik dem, for han
spiste kun lige det absolut mest nødvendige i 1½ måned. På det tidspunkt
skulle han faktisk gerne tage lidt på... Fit 32 ryger ned med velbehag, og
han holder en fin vægt på det :)

Tina

Fra : Sabina H.

Dato : 03-08-05 07:16

Tina F. wrote:

> [...]
> tidspunkt skulle han faktisk gerne tage lidt på... Fit 32 ryger ned
> med velbehag, og han holder en fin vægt på det :)

øv hvor trælsst*G* havde ellers været en udemærket løsning ;)
--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Preben Bohn

Dato : 01-08-05 12:57

Tina F. wrote:
> [...]
> foder som Royal Canin. Desuden er kroketterne hårdere i RC foderet end de er
> i Whiskas foderet, hvilket har betydning for tandsundheden.

Ikke at jeg vil betvivle disse påstande, men kan du give nogle
referencer til undersøgelser der viser dette? Og med "undersøgelser"
mener jeg ikke ens egne personlige erfaringer eller den dyre
kattemad-producents undersøgelser...

Med venlig hilsen Preben

Fra : Ukendt

Dato : 01-08-05 13:19

"Preben Bohn" <nospam@nospam.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> referencer til undersøgelser der viser dette? Og med "undersøgelser"
> mener jeg ikke ens egne personlige erfaringer eller den dyre

Den undersøgelse jeg linkede til tidligere,
http://www.taenk.dk/tt/2004/tt43/kattefoder/artikel/ er ikke betalt af
kattemadsproducenter, og Charlotte Reinhard Bjørnvad fra Sektion for
Ernæring på Landbohøjskolen, er ikke købt af kattemadsproducenter til at
udtale sig.

Hvis du vil have konkrete undersøgelser som ikke er betalt af
kattemadsproducenter, er jeg sikker på, at Sektion for Ernæring på
Landbohøjskolen kan henvise dig til nogle.

Jeg har mine "oplysninger" ud fra samtaler med flere dyrlæger, heraf en
decideret kattedyrlæge, samt et grundigt hobby-studium af kattes
ernæringsmæssige behov, og hvad der sker, når denne balance bliver
forskubbet. Dyrlægerne, der ikke forhandler de samme mærker kattemad, har
været en stor hjælp i denne forbindelse.

Tina

Fra : Preben Bohn

Dato : 01-08-05 14:00

Tina F. wrote:
> [...]
> kattemadsproducenter, og Charlotte Reinhard Bjørnvad fra Sektion for
> Ernæring på Landbohøjskolen, er ikke købt af kattemadsproducenter til at

OK, den havde jeg også Googlet mig frem til, men du skriver jo: "men på
Whiskas vil kattene over længere tid danne sten i urinvejene, det vil de
ikke på et foder som Royal Canin."

Når jeg kigger på
http://www.taenk.dk/tt/2004/tt43/kattefoder/skema/
ser jeg at (lige præcis denne) Whiskas ikke får en god bedømmelse på
kalcium og omega-3 fedtsyrer, men så vidt jeg kan finde frem til er
urinvejsproblemer typisk relateret til et for højt magnesiumindhold,
hvilket ifølge ovenstående test ikke er et problem for Whiskas.
Derudover viser den ovenstående test også at Whiskas er lige så
dyrt/billigt som den testede RC (hvilket alene ville få mig til at vælge
RC fremfor Whiskas da RC jo scorer bedre, men det er en anden sag).

Men på den anden side virker det også lidt underligt at testen
overhovedet ikke bedømmer energifordelingen og fiberindholdet i foderet;
det må man vel gå ud fra også betyder noget for kattens sundhed.

> Hvis du vil have konkrete undersøgelser som ikke er betalt af
> kattemadsproducenter, er jeg sikker på, at Sektion for Ernæring på
> Landbohøjskolen kan henvise dig til nogle.

Det er jeg sikker på at den kan Jeg synes blot at man når man nævner
et produktnavn ved navns nævnelse i negativ sammenhæng så bør man også
underbygge sine postulater... No offense...

Med venlig hilsen Preben

Fra : Bettina Hansen

Dato : 01-08-05 17:08

Hej Maria

Maria Hansen wrote:
> Toffiee havde urinvejssten for flere år tilbage, det var derfor vi gik
> over til Hills C/D.
> At finde det rigtige foder er en større opgave!

Jeg har en hankat som lige er fyldt 15. Han har også haft problemer med
urinvejssten - første gang tror jeg at han var omkring 1½ år. Han er
gennem årene blevet fordret med Prescription Diet c/d og Specific c/d.
Han bliver ret hurtigt træt af foderet og jeg skifter mellem de to for
at give ham bare en smule variation.

Jeg har gennem årene forsøgt med forskellige andre mærker som skulle
være gode til katte med urinvejsproblemer - bl.a. Royal Canin, IAMS,
Oliver, m.fl. Hver gang jeg har skiftet har han igen fået problemer med
urinvejssten. Selv da vi ville skifte til Prescription Diet's variant
til ældre katte (jeg mener at det var g/d den hed) fik han igen
problemer :(

De fleste katte med urinvejsproblemer kan sikkert fint fungere på f.eks.
Royal Canin, men det er altså ikke alle :( Så jeg vil bestemt råde dig
til at holde godt øje med Toffiee's tisseevne når du skifter foder -
uanset hvad du skifter til...

Mvh Bettina

--
http://chin.dk
http://sponsorbarn.info

Fra : Bettina Hansen

Dato : 01-08-05 17:27

Hej Maria

Maria Hansen wrote:
> Forklaring fra dyrlæge var at Toffiee enten havde fået et chok, som
> havde fremkaldt en falsk sukkersyge. Det kunne havde været i forbindelse
> med at vi fik vores killing sidste år.

Lyder som en plausibel forklaring - chok kan godt fremkalde diabetes.

> [...]
> neutraliseret de celler der producerede insulin, og derved havde
> fremkaldt sukkersyge, og hans skulle bare havde specielt kost resten af

Den forklaring har jeg til gengæld aldrig hørt før. Sagde dyrelægen
noget om hvorfor han/hun mistænker dette? Og om andre typer foder kan
have samme effekt? Det hjælper jo ikke at skifte til noget andet hvis
risikoen der er større...

Hvis jeg var dig ville jeg stille dyrelægen en hulens masse spørgsmål i
den forbindelse - og et af dem kunne jo passende være hvilket foder
han/hun så vil anbefale når nu Prescription Diet åbenbart ikke er så
smart ;)

Husk også på at risikoen for sukkersyge kun er en af mange risici som du
skal vurdere når du vælger foder. Personligt ville jeg jo frygte at
risikoen for at dine katte får problemer med urinvejssten eller
nyresvigt er betydeligt større når du fodrer med Whiskas i forhold til
Prescription Diet.

Mvh Bettina

--
http://chin.dk
http://sponsorbarn.info

Fra : Maria Hansen

Dato : 02-08-05 08:04

Hej alle

Det er dejligt at få en lille debat om foder til katte, for der findes
virkelig meget dårligt foder på markedet i dag - til overpris. Jeg har
haft de sidste 11 år og startede ud med de billige i netto, så det var
det Toffiee fik urinvejssten af. derefter (siden han var 5) har jeg
fodret alle min 4 tumlinger med Hill Priscription C/D, hvilket så
alligevel resulterede i at min kat blev syg.

Der er en der nævner at hvis det er prisen man overvejer, når man køber
foder - ja så har man for mange katte! Det er jeg nu ikke helt enig i,
man kan jo godt være økonomisk og elske sine katte alligevel(:0)Og når
jeg er på SU - ja så er det med store overvejelser jeg vælger foder,
kattegrus med videre.

Personligt har jeg heller aldrig hørt den forklaring om C/D før, at det
kunne gi sukkersyge, men dyrlæge kan ikke foklare hvordan en insulin
krævende sukkersyge pludselig forsvinder - prøverne er gennemgået for at
se om der var sket en fejl og det var der ikke! Jeg fatter stadig ikke
noget, men glad er Toffiee og meget sund og rask som en unge kat selvom
han er 11!

Angående Whiskas, og det er ikke for at gøre nogen sure herinde. Så tror
jeg at man lige skal tænke over at kattemad i de sidste 5-10 har
forandret sig meget i takt med at kattene blev en større og større del
af vores familier. jeg har tit hørt at Whiskas var mere reklame end det
var godt foder.
Men nu har jeg arbejdet i markedsføringsbranchen en overgang og hvis man
har et endeligt produkt, så kan god markedsføring godt holde det oppe i
et stykke tid indtil forbrugerne finder ud af at det er noget l...!
Men angående Whiskas så mener jeg det er en skråne at det er releativt
dårligt foder! Whiskas har formået at holde deres markedsandel, til
trods for at nye foder typer er kommet på markedet og har gennetiden
også udviklet deres produkter til tidens trend. Hvis Whiskas var så
dårligt tror jeg ikke at de ville kunne bibeholde deres andel på
markedet og jeg tror ikke der sker så meget ved at give sunde og rakske
katte Whiskas.

Men jeg har nu valgt det fra alligevel og som baggrund er Toffiee's
sygdomsforløb. Jeg har valgt at afprøve RC til katte fra 7 år og op
efter. De 2 af tumlingerne er 6 år, Toffiee 11 år og den sidste på
stammen Stunp 1 1/5 år. Men som jeg blev enig med dyrlægen om kunne vi
prøve at sætte alle på samme foder og se om de kunne fungere på RC også
den lille, det kunne eventuelt være han skulle have lidt supplerende
vitaminer, men der skulle ikke være noget i vejen for at han kunne få
dette.

Fra : Ukendt

Dato : 02-08-05 08:28

> Der er en der nævner at hvis det er prisen man overvejer, når man køber
> foder - ja så har man for mange katte!

Nej, det var ikke det der blev skrevet.

Jeg skrev, at hvis man synes 250 kr. om måneden til foder til tre katte er
for dyrt, så har man for mange katte.

Hverken Sabina eller jeg har skrevet andet.

Selvfølgelig skal man også tænke over prisen, men man skal ikke bare vælge
det billigste foder i supermarkedet uden også lige at tænke over kvaliteten.

Tina

Fra : Maria Hansen

Dato : 02-08-05 08:42

> [...]
> det billigste foder i supermarkedet uden også lige at tænke over kvaliteten.

Ups, så har jeg læst forkert! Det er ikke godt når det går lidt for
stærkt!!

Fra : Ukendt

Dato : 02-08-05 10:13

> Ups, så har jeg læst forkert! Det er ikke godt når det går lidt for
> stærkt!!

Du er tilgivet

Tina

Fra : Ukendt

Dato : 02-08-05 08:58

"Tina F." <wunjo(a)webspeed.dk> skrev i en meddelelse news:42ef2070$0

> Jeg skrev, at hvis man synes 250 kr. om måneden til foder til tre katte er
> for dyrt, så har man for mange katte.

Vores sæk med Olivers, har rækket i ca. 1½ mdr. til 4 katte.
De har foderet stående fremme hele tiden, og de virker meget glade for det.
Vi betaler 500 kr. for en sæk med de 15 kg.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
Nyt:

Fra : Jensen

Dato : 04-08-05 21:30

> [...]
> behøver? Er der et andet foder man med fordel kan bruge( Bare det ikke
> er Hills - Prescription Diet Feline C/D og mad i samme genere)

Hej MariaDet er rart at høre at alt går fint for Toffiee, min egen kat
Chinnie
har lige fået insulinkrævende sukkersyge.
Hun får også insulin 2 gange om dagen, kan du fortælle om symptomerne på
insulinchok, så jeg kan har nulighed for at reagerer i tide.
mvh John Jensen

Fra : Maria Hansen

Dato : 05-08-05 10:01

> [...]
> Hun får også insulin 2 gange om dagen, kan du fortælle om symptomerne på
> insulinchok, så jeg kan har nulighed for at reagerer i tide.

Hej John

Der er meget svært at forudsige et insulinchok - desværre. Jeg er glad
for at Toffiee's insulinchok var mens han var hjemme, for det er meget
farligt for katten, hvis ikke den for reguleret det med det samme.

Men et insulinchok kan man kedne på at katten begynder at ryste, vende
det hvide ud af øjnene og kan ikke kontrollere sine bevægelser. Så er
giver man den hurtigt lidt drugsukker, så går det over i løbet af meget
kort tid. Jeg havde altid drugsukker opløst i vand liggende i en
sprøjte(uden nål), så det var klart, hvis nu Toffiee, skulle få et
insulinchok.

Måler du blodsukker på Chinnie? Det gør jeg stadig på Toffiee, for at
holde øje med at sukkersygen ikke pludselig kommer igen og vi ike ser det!

Prøv at løs lidt på hjemmesiden www. sukkerkatten.dk - der står faktisk
en masse gode ting. Jeg viste intet om sukkersyge da Toffiee fik det,
men det gør jeg nu.

Fra : Jensen

Dato : 05-08-05 22:18

> [...]
>

> Med venlig hilsen
> Maria Hansen
> - Tøm kattebakken ved privat svar ærmest

Hej Maria
Tak for dit svar, og linket det er alle tiders.
Nu er jeg først lige begyndt at give hende insulin for 12 dage siden.
Det med at teste hende selv lyder yderst fornuftigt, så det, og det
med en sprøjte druesukker vil jeg tale ed dyrelægen om når jeg
skal ned til kontrol med hende.

Årsagen til at hun fik sukkersyge er jeg næsten 100% sikker på
er ppiller, det kom ikke ret lang tid efter at hun fik dem, jeg har siden
læst at de ud over brystkræft og andre sygdomme også kan give
sukkersyge, så til alle jer der bruger ppiller og ikke skal bruge kattene
til avl
smid lortet ad helvede til og få steriliseret katten i stedet, lad være med
at
gøre som fjolset her.
Alle bebrejdelser modtages uden brok.
Hvorfor jeg ikke fik hende steriliseret tidligere, er fordi to af hendes
søskende
begge blev nærmest vanvittige efter sterilisationen, og de blev så vidt jeg
ved
aflivet da de angreb alt og alle så jeg har ikke turde få det gjort, men nu
er det
gjort og Chinnie er den samme dejlige misser som hun altid har været.

MVJ John Jensen

Fra : Maria Hansen

Dato : 08-08-05 07:54

> [...]
> er det
> gjort og Chinnie er den samme dejlige misser som hun altid har været.

Hej

man kan jo aldrig vide hvordan ens kat reagere på p-piller, nogen lever
fint med dem andre kan ikke med dem. Så at bearbejde dig for at Chinnie
fik sukkersyge, det syntes jeg ikke man kan. Sukkersyge er en sygdom som
rammer flere og flere katte i dag og det kan være alt lige fra maden, et
chok, behandling med binyrabakhomon m.v. der kan give sukkersyge.

Toffie har nu haft det fint i ca 2 md snart og jeg krydser finger for at
det fortsætter. Håber at Chinnie får det bedre, du kan riskiere at
sukkersygen forsvinder igen, man ved aldrig med de katte, de har en god
evene til at overleve næsten hvad som helst.

Held og lykke med Chinnie