Drægtig/gravid kat ?
Fra : Lene C. Petersen

Dato : 23-07-05 19:39

Hejsa

Jeg har en sød lille hunkat som jeg mistanker for at være drægtig - den er
begyndt at spise ret meget og dens mave vokser altså også. Og den er normalt
meget meget kælen og ikke til at slippe af med, hvis man først er begyndt at
kæle med den. Nu er den begyndt at blive lidt afvisende til tider og kan
ikke rigtig lide, at man rører den på og omkring maven. Jeg skal vel en tur
inden om en dyrlæge for at få det konstateret. Men jeg kunne bare godt tænke
mig at vide, hvor længe en kat er drægtig og hvordan man egentlig skal
forholde sig i tilfælde af killinger. Hvad for nogle forberedelser skal man
gøre sig ??

Med venlig hilsen

Lene

Fra : Tina

Dato : 25-07-05 06:23

Lene C. Petersen wrote:
> [...]
> kat er drægtig og hvordan man egentlig skal forholde sig i tilfælde
> af killinger. Hvad for nogle forberedelser skal man gøre sig ??

Hej Lene

En kat er gravid i 9 uger - eller omkring 63-65 dage.
Hvis katten er gravid,skal den have killingefoder i drægtigheden, og også
når killinger er født, da der er meget protein i dette foder, som katten -
både som drægtig og diegivende - har brug for.

Prøv, at forklare lidt nærmere, hvad du har i tankerne omkring
forberedelser.....

Mvh

Tina
--
DK Heart & Soul - Opdræt af Norske Skovkatte,
Perser/Exotic samt salg af kattelegetøj.

Fra : Lene C. Petersen

Dato : 25-07-05 09:24

Hej Tina

Jeg kom bare til at tænke på, hvordan man bedst muligt kan forberede sig på
evt. killinger. Jeg mener, hvor det er bedst at gøre plads til en fødsel,
hvad skal man lade den føde i og hvad hvis man ikke er hjemme, når det sker
? Er det noget katten helt selv kan klare osv.... Og hvordan forholder man
sig til en 5 - 6 killinger på en gang - hvad skal man gøre for dem, når de
er så små osv. Ja, jeg har rent faktisk mange tanke der løber gennem
hovedet. Og du kan sikkert sidde og ryste på hovedet af mig men jeg har
virkelig ikke de store anelser om, hvad det vil sige....

Ha en fortsat god dag.

Med venlig hilsen

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 25-07-05 09:41

Lene C. Petersen wrote:

hej Lene....

jeg har smidt dig et indlæg inde i dk.marked.privat.dyr, men hvis du ikke
har set den kopierer jeg den lige ind nederst i dette indlæg ;)

> Jeg kom bare til at tænke på, hvordan man bedst muligt kan forberede
> sig på evt. killinger.

det har jeg forsøgt at beskrive ;)

> Jeg mener, hvor det er bedst at gøre plads til
> en fødsel, hvad skal man lade den føde i og hvad hvis man ikke er
> hjemme, når det sker ?

en fødekasse er sagen, beskrevet længere nede ;)
den burde sagtens kunne klare det selv, men de fleste huskatte søger deres
ejer når tiden nærmer sig for at få støtte og opmuntring....

> Er det noget katten helt selv kan klare
> osv.... Og hvordan forholder man sig til en 5 - 6 killinger på en
> gang - hvad skal man gøre for dem, når de er så små osv.

sørg for at missemor får den rette mad, at killingerne bliver vænnet til
mennesker, men alt med måde.....

> Ja, jeg har
> rent faktisk mange tanke der løber gennem hovedet. Og du kan sikkert
> sidde og ryste på hovedet af mig men jeg har virkelig ikke de store
> anelser om, hvad det vil sige....

hehe der er skam ingen her der ryster på hovedet af dig, det er bare ikke
til at tolke ud fra dit indlæg præcist hvor meget du gerne vil informeres
om.... konkrete spørgsmål er altid bedst....

ellers smut forbi biblioteket og lån politikkens kattebog.... den er
uundværlig synes jeg ;)

og her er så indlægget fra den anden gruppe...

Lene C. Petersen wrote:
> [...]
> afvisende til tider og kan ikke rigtig lide, at man rører den på og
> omkring maven. Jeg skal vel en tur inden om en dyrlæge for at få det

nej det behøver du såmænd ikke... en gravid hunkats vigtigste
graviditetstegn er at brystvorterne bliver bare, forstørrede og
lyserøde..... det sker i ca 3. graviditetsuge.....

> Men jeg kunne bare godt tænke mig at vide, hvor længe en
> kat er drægtig og hvordan man egentlig skal forholde sig i tilfælde
> af killinger. Hvad for nogle forberedelser skal man gøre sig ??

en kat er drægtig i ca 63 dage....
og mht hvordan man skal forholde sig til killinger, kan jeg klart anbefale
at du anskaffer eller låner politikkens kattebog, den er et genialt
opslagsværk til den slags ting.... der kommer nemlig MANGE spørgsmål i den
kommende tid

sådan overordnet set...

når graviditeten er konstateret kan i begynde at fodre hende med
killingefoder, for at give hende lidt huld på kroppen og give killingerne
inden i hende noget god næring.... det kan i blive ved med at fodre hende
med så længe killingerne patter ved hende....

lav en fødekasse til hende, hvor underlaget kan skiftes når fødslen er
overstået, sådan at hun og killingerne ikke skal ligge i en snasket kasse...
en papkasse med nogle bløde håndklæder kan sagtens gøre det, evt med en
skumpude eller lignende under....
sørg for at stille kassen et sted hvor hun ikke får træk, og hvor hun har
ro, men stadig kan følge med i hvad der sker i hjemmet..... nogle hunkatte
vil selv bestemme hvor killingerne skal fødes, men placeres kassen rigtigt,
kan man bagefter godt overbevise missemor om at killingerne og hun har det
bedre i kassen.... kassen må gerne være lidt overdækket, men med mulighed
for at i kan åbne og kigge ned for at tjekke killinger, mor og underlag....

under fødslen er det en god ide at give missemor en snaps af pasturiserede
æggeblommer og fløde, evt druesukker også hvis fødslen er langvarig og
hård.....
den kan vare fra et par timer op til en hel dag..... hav dyrlægens nummer
ved siden af telefonen, just in case
hvis du er tilstede ved fødslen kan det være meget sjovt at have papir og
blyant samt ur i nærheden og skrive ned hvornår killingerne fødes og hvad
farve de er.....
lidt papirsservietter eller bløde klude kan hjælpe missemor lidt under
fødslen med at tørre killingerne....

hvis missemor har problemer med en killing kan det hjælpe at give en
konstant støtte/træk i killingen, men du må under ingen omstændigheder HIVE
killingerne ud af hende... lad veerne gøre arbejdet.... hvis der er brug for
at hjælpe til med at klippe navlestrengen så husk at du ikke må klippe eller
skære den over, men at den skal nuldres over.... dvs trykkes, gnuppes og til
sidst rives over...
lad missemor spise moderkagen hvis hun vil, hvis ikke, smid den væk, men giv
missemor chancen først.... husk at være sikker på at alle killingernes
moderkage kommer med ud.....

de første dage efter fødslen skal mælken falde til, og missemor skal lære at
tage sig af babyerne.... rør killingerne i det omfang missemor tillader, jo
mere de har været i hænder fra starten og opvæksten igennem jo mere
menneskevante bliver de
giv evt missemor lidt ekstra godt mad, og server det gerne "på sengen",
sådan at hun ike skal forlade killingerne..... sørg også for at have en
kattebakke i umiddelbar nærhed af sengen......

hmmmm.... det var vist umiddelbart det jeg lige kunne komme i tanken om til
den første tid efter fødslen.... spørg igen hvis der er mere du gerne vil
vide

men derudover så sætter jeg X-fut til dk.fritid.dyr.kat hvor denne type
indlæg faktisk hører hjemme

--
Knus, Sabina
Se vores sunde, smukke og charmerende persere på

begin 666 wink.gif
M1TE&.#EA#P`/`+,``````+^_O___````````````````````````````````
M`````````````````````"'Y! $```$`+ `````/``\```0T,$@):ITX5,'Y
MQ4 G>E,XC@`EF.MJIJSEQ>PI;C9:YZYGOQK?C12<R8C%7P;7^60TEA0F`@`[
`
end

Fra : Tina

Dato : 25-07-05 10:05

Lene C. Petersen wrote:
> [...]
> rent faktisk mange tanke der løber gennem hovedet. Og du kan sikkert
> sidde og ryste på hovedet af mig men jeg har virkelig ikke de store

Hej Lene

Jeg ryster absolut ikke på hovedet af dig - jeg har været der selv

Forbered en fødekasse, der er så stor, så katten kan ligge ned på siden og
ligesom stemme benene imod en af siderne, når veerne går igang - gerne en af
træ, men hvis du bruger en papkasse, så put masser af sugende materiale i
bunden, da der kommer lidt blod og snask.
Stil den på et roligt sted - vi plejer, at have vores i soveværelset - så
katten kan vænne sig til den, inden fødslen.
Mange gange går de helt af sig selv derop, når tiden nærmer sig, men det kan
også være katten vælger, at føde et helt andet sted, så lad hende gøre det,
så hun ikke bliver stresset....

Kan du ikke regne ud, hvornår hun cirka skal føde, og prøve, at være hjemme
??
En kat kan sagtens føde selv, men der kan også gå noget galt, så din hjælp
er påkrævet, så jeg ville sørge for, at være der......

De første 4 uger er killingerne helt afhængige af deres mor, og de ligger
bare i fødekassen, og bliver ammet, og vasket bagi, så de på den måde bliver
stimuleret til tis og afføring, for det kan de heller ikke selv uden
moren...

Når de begynder, at ville ud af fødekassen, så lav en form for
kravlegård/indhegning, så de har et begrænset område, og nu er det tid til
fast føde.
Du kan starte med torskerogn udblødt i creme fraiche, og de fleste killinger
begynder på dette med det samme - når de spiser fast føde, så skal de også
have vand, som de hen af vejen også lærer, at drikke.
De skal have en bakke med ikke klumpende grus (da de kan forsøge, at smage
på det, og det er farligt, hvis det klumper i maven på dem), da de ifm. fast
føde, også skal på bakken første gang - selv. Det plejer, at gå rimeligt
hurtigt, at lære det
Du kan nu begynde, at opbløde killingtørfoder i lidt varmt vand - og lidt
efter lidt give det til dem i uopblødt facon.

Når de kan spise, og gå på bakken, så er det tid til, at lade killingerne få
adgang til mere af huset - måske det hele....det er et temperaments-spørgmål
(ledninger, andre farlige ting og sager)

Fra dag 1 er det vigtigt, at du har killingerne i hænderne hver dag - uge
4-7 er ekstremt vigtige for den fremtidige prægning, så nus, kæl osv. så
meget som muligt og få også gerne killinge-nussere på besøg

Held og lykke, og spørg bare løs, hvis du har flere ??

Mvh

Tina