Kat der kaster op tit
Fra : Psypher

Dato : 21-07-05 23:02

Hej.

Jeg har en dejlig Maine Coon han kat der desværre
har lidt problemer, han kaster tit op efter han har spist,
vi har prøvet mange slags mad og der er ikke rigtig nogen
ændring, han har fået tørfoder fra dyrlægen, kittekat, pussi,
whiskas, you name it lige nu prøver vi med dåse mad og
lidt tun i vand fra dåse, det går nogenlunde med tun men
ellers er der problemer, der kan også opstå problemer
tun.

er der nogen af jer herinde der har eller haft problemer
i den retning, det skal siges at han ikke er hverken under
eller overvægtig, har været til dyrlæge med ham men der
skulle ikke være nogen problemer.

Gode råd modtages

Mvh Psypher

Fra : fam. Ager

Dato : 22-07-05 05:38

"Psypher" <ask@for.it> skrev i en meddelelse
> [...]
> i den retning, det skal siges at han ikke er hverken under
> eller overvægtig, har været til dyrlæge med ham men der

-------------------------------------

måske et dumt spørgsmål, men får han kattemalt??
mine kan godt tage et par dage, hvor de "gylper", men det er hår i systemet
der gør det. efter en gang malt er det ovre.

-mvh. marie

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 22-07-05 06:48

Psypher wrote:
> [...]
> lidt tun i vand fra dåse, det går nogenlunde med tun men
> ellers er der problemer, der kan også opstå problemer

får han mad ad libitum, eller afmålt i portioner??
hugger han maden i sig?
bor han alene, eller skal han kæmpe med andre om maden??

> er der nogen af jer herinde der har eller haft problemer
> i den retning, det skal siges at han ikke er hverken under
> eller overvægtig, har været til dyrlæge med ham men der
> skulle ikke være nogen problemer.

jeg har indimellem oplevet problemet i katte der enten tidligere har skulle
kæmpe om maden, eller måtte gøre det nu.... i de tilfælde har der været tale
om at katten simpelthen spiste for hurtigt, og derforkom til at kaste det
hele op....

prøv at være opmærksom på hans spisemønster...

ellers kan det være en god ide at give ham lidt kattemalt, eller evt
kattegræs.... malten vil få hårene i systemet til at glide igennem, mens
græssen vil hjælpe ham til at komme af med det den anden vej....

--
Knus, Sabina
Se vores sunde, smukke og charmerende persere på

Fra : Psypher

Dato : 22-07-05 12:30

> får han mad ad libitum, eller afmålt i portioner??
> hugger han maden i sig?
> bor han alene, eller skal han kæmpe med andre om maden??

Han får ad libitum men kun så længe madskålen er fremme, op
til en 1 times tid.

> [...]
> tale
> om at katten simpelthen spiste for hurtigt, og derforkom til at kaste det

Vi har en kat mere men de skal ikke slås om maden da de får hver for sig,
den anden kat er noget mere spiselysten men hun tør ikke tage hans mad hvis
han selv er der, har dog spekuleret på om det er fordi han spiser for
hurtigt.

> [...]
> kattegræs.... malten vil få hårene i systemet til at glide igennem, mens
> græssen vil hjælpe ham til at komme af med det den anden vej....

Han gider ikke kattegræs, men kattemalt er ikke prøvet så det skal
helt klart afprøves, det er jo synd at han ikke rigtig får næringen i maden

--
Regards Psypher
CBR954RR Fireblade '02

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 22-07-05 16:42

Psypher wrote:

> Han får ad libitum men kun så længe madskålen er fremme, op
> til en 1 times tid.

er lidt ked af at sige det*G* men så er det ikke ad libitum..... ad libitum
betyder i reglen ubegrænset.. dvs at han altid har adgang til maden....

> [...]
> sig, den anden kat er noget mere spiselysten men hun tør ikke tage
> hans mad hvis han selv er der, har dog spekuleret på om det er fordi

hvis han er klar over at maden tages fra ham, så kan det sagtens være
derfor....

> Han gider ikke kattegræs, men kattemalt er ikke prøvet så det skal
> helt klart afprøves, det er jo synd at han ikke rigtig får næringen i
> maden

hvis han ikke taber sig, så optager han næring nok.... tror ikke du skal
være så bekymret...
en anden ting du kan prøve er at simpelthen rationalisere hans mad, sådan at
han få små (virkelig små) portioner fordelt over hele dagen som han ikke kan
forsluge sig i.... evt i en aktivitetsbold....
eller gå i den helt anden grøft, og lade maden stå fremme hele tiden....

personligt ville jeg nok prøve det første først, og hvis det gør en forskel,
så det andet....

Fra : Psypher

Dato : 23-07-05 00:32

> er lidt ked af at sige det*G* men så er det ikke ad libitum..... ad
> libitum
> betyder i reglen ubegrænset.. dvs at han altid har adgang til maden....

Okay, sagt på en anden måde, han får hvad han kan spise.

> hvis han er klar over at maden tages fra ham, så kan det sagtens være
> derfor....

Sådan har det nu altid været, også da han var killing, (har vi fået
fortalt;
har nemlig ikke haft ham fra killing)

> [...]
> forsluge sig i.... evt i en aktivitetsbold....
> eller gå i den helt anden grøft, og lade maden stå fremme hele tiden....

Problemet er at hvis vi lader maden stå fremme, så spiser den anden det
hele,
og hun taber sig ikke lige frem af det
Han gider ikke en aktivitetsbold, er også prøvet.

Vil nu stadig lige prøve en gang kattemalt.
--
Regards Psypher
CBR954RR Fireblade '02

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 23-07-05 07:25

Psypher wrote:

> Okay, sagt på en anden måde, han får hvad han kan spise.

du skal jo huske på at katte bestemt ikke er bygget til at spise en gang om
dagen..... de er bygget til at spise mange små måltider fordelt over hele
dagen (læs mange smådyr, mus og lignende).... derfor er det for langt de
fleste kattes tifælde bedst at lade maden stå til fri afbenyttelse, de er
ret gode til at regulere det selv, medmindre de er vokset op i en situation
hvor de ikke har fået nogen fornemmelse for maden....

> Sådan har det nu altid været, også da han var killing, (har vi fået
> fortalt; har nemlig ikke haft ham fra killing)

bare fordi det altid har været sådan, er det jo ikke ens betydende med at
det altid bør være sådan, eller at det ikke kan ændres.... eller for den
sags skyld, at det ikke kan skabe problemer nu....
> sådan at
>
> Problemet er at hvis vi lader maden stå fremme, så spiser den anden
> det hele, og hun taber sig ikke lige frem af det

så må man jo i gang med at tænke kreativt..... evt skifte foderet til et
mindre lødigt... jeg er overbevist om at når den anden finder ud af at maden
ikke forsvinder igen, vil hendes forbrug indrette sig derefter..... det kan
godt være hun tager på den første tid, men det kan sagtens regulere sig.....

> Han gider ikke en aktivitetsbold, er også prøvet.

hvad med at gemme maden i små portioner rundt omkring.... sprede den ud over
gulvet så han ikke kan tage store mundfulde og sluge?

> Vil nu stadig lige prøve en gang kattemalt.

problemet er jo at kattemalt kun har en effekt hvis problemet skyldes
hårboller i maven...... hvis problemet er forslugenhed, så er det andre ting
der skal til ;)

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 23-07-05 11:59

In article <42e181d8$0$51075$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Psypher
<ask@for.it> wrote:

> Okay, sagt på en anden måde, han får hvad han kan spise.

Som Sabina siger, det er normalt for en kat at spise en smule (den
mængde der svarer til en mus eller mindre), fordøje det, spise en smule
mere osv osv. På Royal Canins hjemmeside så jeg en beregning, der viste
at katten spiste op til 22 små måltider pr dag (!)
Jeg har også en, der sluger maden, hvis hun er bare lidt for sulten. Og
det eneste der hjælper er netop at hun _altid_ har mad til rådighed.
Alligevel svipser det, hvis hun f.eks. har sovet længe og vågner
sulten. Så overspiser hun igen.
Så - jeg ville bestemt prøve at lade tørfoderet stå fremme. Det kan
godt være at det bliver endnu værre i starten, for han skal jo lige
opdage, at maden ikke fjernes. Men med tiden kunne det måske hjælpe.

M.h.t at den anden kat spiser det - hvis nu du køber et foder med lavt
fedtindhold? Royal Canin siamese, f.eks. har højt protein-indhold og
lavt fedtindhold. Det har også store bidder, der tvinger katten til at
tygge maden, små bidder kan nemlig være en del af problemet også.
Siameserkatte har åbenbart en overtilbøjelighed til det problem med at
sluge maden, så derfor har man udformet foderbidderne derefter

http://www.royalcanin.dk/default.aspx?pageID=171015127&lang=da

For en ordens skyld er der mange andre katte end siamesere, der har
glæde af det foder

--
Knus fra Ann R