Killinger - Mulige farver?
Fra : Eva Køhler

Dato : 21-07-05 18:59

Jeg har en trefarvet (rød/sort) hunkat der venter killinger her snart.
Hun er parret med en blå hankat.
Kan regne ud at der nok ikke kommer nogen blå, men måske nogle sorte
(blå = recissive (vigende/svage) gen af sort)..
kan ikke finde ud af hvad der ellers kommer. Nogen der har nogen ideer?

Med venlig hilsen
Eva Køhler
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 21-07-05 19:19

Eva Køhler wrote:
> [...]
> (blå = recissive (vigende/svage) gen af sort)..
> kan ikke finde ud af hvad der ellers kommer. Nogen der har nogen

på min hjemmeside ligger der et skema der kan give dig overblik over hvilken
farve killinger du kan forvente med den parring.....

kik her: http://www.dkshadowfax.dk/?p=97

jeg kan fortælle at en kombination med en sorttortie med hvid hunkat og en
hankat kan give følgende farver i hankilinger:
sort, blå, rød, creme, sort med hvid, blå med hvid, rød med hvid og creme
med hvid,
af hunkillinger kan du få farverne:
sort, blå, sorttortie, blåtortie, sort/hvid, blå/hvid, sorttortie med hvid,
og blåtortie med hvid.....

når du læser blå som reccissivt, så skal du læse det som en fortynding ikke
som mindre stærkt end den sorte....

jeg har selv en parring efter en blåtortie med hvid og en rød silver, som
har givet en blå og en creme silver, med din logiske slutning burde min
cremepige have været rød i stedet ;)

--
Knus, Sabina
Se vores sunde, smukke og charmerende persere på

Fra : Eva Køhler

Dato : 30-07-05 20:16

Fik vist aldrig sagt tak.. Skyndte mig at printe mulighederne ud..
Og jeg synes det er svært at finde læsestof om nedarvningen af
farve-generne, men rart at høre.. Kunne være dejligt med en blå.. Nu ved
jeg ikke lige hvor mange der kommer (sker om 2-4 dage) men vil selv
beholde en og har en ven der gerne vil have to.. Så det bliver spændende..
Mvh
Eva

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 30-07-05 21:13

Eva Køhler wrote:
> [...]
> ved jeg ikke lige hvor mange der kommer (sker om 2-4 dage) men vil
> selv beholde en og har en ven der gerne vil have to.. Så det bliver

hej Eva ;)

du må da endelig skrive igen og fortælle hvad udfaldet blev ;)

Fra : Eva Køhler

Dato : 21-07-05 19:21

> [...]
> (blå = recissive (vigende/svage) gen af sort)..
> kan ikke finde ud af hvad der ellers kommer. Nogen der har nogen ideer?

OBS - trefarvet med hvidt!

Fra : Ukendt

Dato : 21-07-05 21:45

"Eva Køhler" <mion_96KATTE@BAKKEhotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg har en trefarvet (rød/sort) hunkat der venter killinger her snart.

Så fandt du herind

Velkommen til.

Mvh

Tina (wunjo)

Fra : Tine

Dato : 22-07-05 12:46

Hvis vi nu tager højde for at verden er tilfældig ville mit gæt være, at
du kan få følgende farver (på baggrund af det jeg ved om katte farver og
genetik):

han - killinger:
sort (og variationer deraf)
rød (og variationer deraf)

Hun - killinger:
sort/rød (igen forskellige variationer)
sort (og variationer der af)

den blå variation er bestemt at et andet gen end selve farven, og om det
er fuldt udtryk af farven der er recessiv eller ej kan jeg ikke lige
sige, men uanset om det er tilfældet eller ej, vil killingerne også
kunne blive blå istedet for sorte

Nå fy ikke mere genetik :)

MVH
Tine

Fra : Ida

Dato : 22-07-05 17:09

--

www.maine-coons.dk
Nu med killinger

> [...]
> (blå = recissive (vigende/svage) gen af sort)..
> kan ikke finde ud af hvad der ellers kommer. Nogen der har nogen ideer?

Hej Eva

http://www.maine-coons.dk/opdræt.asp under 'Hvilke farver kan mine killinger
få' kan du se mulige farver på killingerne.

Hvis en af hunkattens forældre er fortyndede - creme eller blå - så bærer
din hunkat det og det er derfor, ved denne parring, muligt for dig, at få
fortyndede killinger.

Alt held og lykke med de små

Ida

www.maine-coons.dk
Nu med killinger

Fra : Eva Køhler

Dato : 04-08-05 13:12

> [...]
> din hunkat det og det er derfor, ved denne parring, muligt for dig, at få

Min hunkat's forældre er hvid og hvid/rød (hvis det passer).. Hankatten
hun blev parret med er blå og kommer fra en lang linie af sorte og blå
katte..

Men tak, og killingerne kan komme hver dag det skal være nu..

Fra : Ida

Dato : 04-08-05 14:14

--

> [...]
> katte..
>
> Men tak, og killingerne kan komme hver dag det skal være nu..

Sig endelig til når det er sket - det er spændende

Ida

www.maine-coons.dk
Nu med killinger