Hælp... vi vil have hvalpe.
Fra : Forretningsejeren

Dato : 07-09-05 15:47

Hej NG,

Spørgsmålet her har sikkert været stillet 1000 gange, jeg fandt det bare
ikke ... og grøn på området er jeg.....

Vi er en fam. på 5 som har en meget flot Schæferhund ( tæve), hun begyndte
at bløde (menses) for et par dage siden, og vi vil gerne have hende parret
med en flot han som er sort og brun som hende, mine spørgsmål er :

Hun har ikke stamtavle, har det en betydning ( ud over prisen på hvalpene)
?
Hvad koster det typisk, at få en han på besøg ?
Hvornår skal hun parres?
Skal vi tage specielle hensyn ?
Hvor kan vi finde en han hund, til parring ?
Kan hvalpene blive stambogsført ?
Skal hun have speciel kost mens hun er drægtig ?
Hvor lang tid tager perioden fra drægtighed er opnået ?
Hun er 4 år, er det en god alder for førstegang ?

Håber på mange svar, da jeg af fammilie og venner allerede har bestillinger
på 21 hvalpe, hvilket hvis kræver mere end en gang!
Vi vil gerne igang med en kendel senere, men en god ide er jo at klare det
første kuld hvalp først.

På forhånd tak.
Venligst
Hans E.

Fra : Pia Palmblad Wright

Dato : 07-09-05 16:14

"Forretningsejeren" <nope@dufaarden.ikke> skrev i en meddelelse
> [...]
> på 21 hvalpe, hvilket hvis kræver mere end en gang!
> Vi vil gerne igang med en kendel senere, men en god ide er jo at klare det

---------------------------

Du kan låne en masse bøger om hunde og opdræt på biblioteket - hvad angår
hanhund tør jeg ikke spå hvordan du kan finde en sådan ...........
Alle dine spørgsmål burde du nok have haft check på inden din tæve kom i
løbetid, alt andet virker jo ganske uoverskueligt, men måske kan andre
vejlede dig - held og lykke

hilsen Pia

Fra : John P [jopa]

Dato : 07-09-05 16:16

Forretningsejeren skriblede bla:

> [...]
> begyndte at bløde (menses) for et par dage siden, og vi vil gerne
> have hende parret med en flot han som er sort og brun som hende, mine

Jeg har da en flot schæfer men han har stamtavle og faderen og ud af næsten
kongelig slægt så han vil bestemt ikke nedværdige sig til at dyrke sex med
en der ikke har papirene i orden.

> Hun har ikke stamtavle, har det en betydning ( ud over prisen på
> hvalpene) ?

Tror du skal være varsom med tilfældige parringer specielt med schæfer. De
er skarpe nok i forvejen.
Kender du en der har en handhund med et godt nervefast sind da tag en snak
med ham.

Og nej hvalpene kan ikke få stambog

Tror ikke du skal gøre dig forhåbninger om kennel med din schæfer som basis
ikke alene fordi du ikke har papirer på den, men et ordentligt avlsmateriale
koster moneter
Så tag du bare og find en hanhund og få et kuld på hende men resultatet er
dit eget ansvar.
Husk der er nat og dag til forskel på en schæfertæve og en hanhund

--

Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Benny Mortensen

Dato : 07-09-05 19:17

"John P [jopa]" <j@jp-web.invalid> skrev i en meddelelse

> Jeg har da en flot schæfer men han har stamtavle og faderen og ud af
næsten
> kongelig slægt så han vil bestemt ikke nedværdige sig til at dyrke sex med
> en der ikke har papirene i orden.

Skal vi vædde....

M.V.H.....Benny..

Fra : Søren LH

Dato : 12-09-05 19:39

> [...]
> næsten
> kongelig slægt så han vil bestemt ikke nedværdige sig til at dyrke sex med

Hej John,

Hvilken opdrætter har du din schæfer fra? [Bare nysgerrig ]

Mvh
Søren

Fra : John P [jopa]

Dato : 12-09-05 19:47

Søren LH skriblede bla:

www.lijmi.dk

--

Mvh.John
www.jp-web.dk

Fra : Heidi Jensen

Dato : 07-09-05 16:16

> Hun har ikke stamtavle, har det en betydning ( ud over prisen på hvalpene)
> ?

Shæfere lider meget af HD, hvilket kan være en utrolig smertefuld sygdom,
som ER arvelig.... På en stamtavle kan du se HD resultater på hundene....
Når du så nu vil pare din tæve, synes jeg du skal vente til næste løb, og så
få hende HD fotograferet, også selvom hvalpene ikke får tavler! Jeg synes
når man har sådan en race, som er så hårdt plaget af HD, er det svineri ikke
at få det tjekket, det er igen arveligt og kan være yderst smertefuldt... En
hund med HD
mere end racen tillader bør aldrig få hvalpe...

Så det er klart det allerførste I skal gøre... Det er vigtigt af en så hårdt
plaget race....

Heidi

Fra : John P [jopa]

Dato : 07-09-05 16:19

Heidi Jensen skriblede bla:

> Shæfere lider meget af HD, hvilket kan være en utrolig smertefuld
> sygdom,

Grundet godt avlsarbejde er HD ikke mere så udbredt ved Schæfere men nærmere
hos de tungere racer

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 07-09-05 16:30

"John P [jopa]" <j@jp-web.invalid> writes:

> Grundet godt avlsarbejde er HD ikke mere så udbredt ved Schæfere men
> nærmere hos de tungere racer

Under alle omstændigheder bør man få tjekket HD, AD og hvad der ellers
er muligt, inden man vælger at få hvalpe. Efter min mening også
mentaltests.

Mvh Trine

--
Hyggelig lejlighed med plads til fire personer udlejes i Nordjylland.
Butik med udendørs-keramik, hundekurve, kattehuler, kurve, juleting mm.

Fra : John P [jopa]

Dato : 07-09-05 16:42

Trine Kornum Christiansen skriblede bla:

> Under alle omstændigheder bør man få tjekket HD, AD og hvad der ellers
> er muligt, inden man vælger at få hvalpe. Efter min mening også
> mentaltests.

Det har du da så ret i.
Det at "blot" parre sin tæve fordi man selv syntes den er å så sød kan være
et problematiskt eksperiment.
Men at sige at HD er specielt udbredt hos Schæfere har du nok ikke
dokumentation for og ville jeg blot ikke have stående uimodsagt

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 07-09-05 16:55

"John P [jopa]" <j@jp-web.invalid> writes:

> Men at sige at HD er specielt udbredt hos Schæfere har du nok ikke
> dokumentation for og ville jeg blot ikke have stående uimodsagt

Nu var det heller ikke mig der sagde noget med at HD var specielt
udbredt blandt schæfere. Jeg kender nemlig ikke ret meget til
schæfere, men skulle jeg endelig pege på et problem som har været hos
mange af de schæfere jeg kender til, så er det allergi.

Og om man kan teste for det, ved jeg ikke. Jeg har heldigvis en hund
med en mave som Kommune Kemi. Alt spises og alt tåles.

Mvh Trine

Fra : John P [jopa]

Dato : 07-09-05 16:59

Trine Kornum Christiansen skriblede bla:

> Nu var det heller ikke mig der sagde noget med at HD var specielt
> udbredt blandt schæfere.

Nej det var ikke dig

> men skulle jeg endelig pege på et problem som har været hos
> mange af de schæfere jeg kender til, så er det allergi.

ok har jeg ikke bemærket i min omgangskreds

Fra : Heidi Jensen

Dato : 07-09-05 18:52

> [...]
> Men at sige at HD er specielt udbredt hos Schæfere har du nok ikke
> dokumentation for og ville jeg blot ikke have stående uimodsagt

Det har der været, Shæferne har haft ret mange problemer med det.. men ja
godt avlsarbejde, og det gælder rigtig mange racer! Men en shæfer uden
tavle, hvilke linjer er den fra, er det med med eller uden HD? Der er jo
stadig tankeløse torskehoveder der avler shæfere (og andre racer for den
sags skyld, som man ved har HD i linjerne) uden at tjekke baggrund for HD..
De tunge racer og mange, mange andre racer har også problemer med HD, bare
se Newfounlænderen, den bliver alligevel avlet til hudløshed med HD og uden
stambog.,... Men i dette tilfælde er det Shæfer vi taler om!

Når jeg siger det er særligt udbredt hos dem, så mener jeg i forhold til de
hunde der har sådanne problemer... Men hvordan skal man ellers få det banket
ind i hovedet på fok, hvis man ikke advarer det bedtste man har lært mod
dette djævelskab (HD)...

Heidi

Fra : John P [jopa]

Dato : 07-09-05 19:03

Heidi Jensen skriblede bla:

> [...]
> men ja godt avlsarbejde, og det gælder rigtig mange racer! Men en
> shæfer uden tavle, hvilke linjer er den fra, er det med med eller
Enig der

> [...]
> racer har også problemer med HD, bare se Newfounlænderen, den bliver
> alligevel avlet til hudløshed med HD og uden stambog.,... Men i dette

Skal du have kvalitet så må man hoste op med masser af spåner.
Sådan er det altid og ja at avle på hunde med HD er idiotiskt, derfor
ville jeg da også aldrig lægge hanhund til ukendt tæve.

Så er der jo dem der sværger til hunde uden stambog
Undskyld Jens

Fra : Heidi Jensen

Dato : 07-09-05 19:21

> Så er der jo dem der sværger til hunde uden stambog

Klart, for andet er jo så f.... dyrt! Jeg forstår bare ikke folk, hvorfor så
ikke spare sammen i længere tid, få råd til en "odenlig" (ja ja, bare bid
hovedet af mig, men vidste ikke lige hvordan jeg skulle skrive det) hund, så
har man også mere betænkningtid, helt afklaret med at skulle have hund, og
færrer hund på internaterne og den blå avis ;0) Når paringer finder sted, er
det jo allerede der, man skal tænke på hvor mange der ender på internater!

Min veninde mener at hendes gadekryds bare skal hev lov til at prøve at have
hvalpe... ARGH jeg er ved at trække mine hår ud, når hun siger sådan! Det er
IKKE for at få penge, for hvalpene kan hun da godt forære gratis væk.. Jamen
så prøv at sælge dem for 6000 og se så hvor mange hvalpe du selv ender med
at have, og tænk så over om oplevelsen for tæven var det værd?

Heidi

Fra : pwh

Dato : 08-09-05 08:28

Heidi Jensen wrote:

> Klart, for andet er jo så f.... dyrt!

Da ikke specielt, da jeg skulle have min første hund var det
en labrador jeg var på udkig efter. De kostede ca 5000kr
med stambog, Tyson som er en Lab/Schæfer gav jeg 3500kr for.
Så det var ikke for at spare 1500kr at jeg valgte ham i stedet for.
Angel som er Lab/Rotte gav jeg 3000kr for, der kigge jeg også
på ren Rottweiler, og de kostede ca 5000kr med stambog.
Så igen, det var ikke for at sparer 2000 kr at jeg valgte Angel,
der var ud fra forhåbentligt at få nogle egenskaber der var et
miks af Labbens og Rottens sind og fysik, og det har hun også
udviklet sig til helt som jeg håbede på
Så nogle af os vælger også krydsninger ud fra at der simpelthen
ikke finden en type racehund der appelerer/passer til en.

/Jens

Fra : pwh

Dato : 08-09-05 08:19

John P [jopa] wrote:
> Så er der jo dem der sværger til hunde uden stambog
> Undskyld Jens

Hvis det er mig du hentyder til, så er du helt galt på den
Tyson som var min første hund fandt jeg lidt ved en tilfældighed,
jeg var faktisk på udkig efter en ren Labrador, men faldt altså
over kuldet med Tyson (Lab/Schæfer) og var solgt på stedet.
Med Angel forholdt det sig simpelthen på den måde at jeg gerne
ville have en blanding af enten Lab/Rotte eller Lab/Grand Danois,
de racehunde jeg undersøgte med tiltalte mig af den ene eller anden
grund ikke. At jeg så idag ville vælge en ren Rottweiler er ud fra at
jeg er blevet så glad for de træk som Angel har fra Rotten at jeg
gerne ville have den ægte vare næste gang
Det jeg har skrevet nogle gange er at det er at stikke sig selv blår
i øjnene hvis man tror at man pr automatik får en sund og rask hund
bare fordi den har en fin stambog, jeg giver ikke meget for det.
Men blev jeg en dag forelsket i en hund og den havde stambog ville
det da ikke værer negativt i mine øjne, bare heller ikke nogen fordel.

/Jens

Fra : Anet

Dato : 10-09-05 20:25

> Under alle omstændigheder bør man få tjekket HD, AD og hvad der ellers
> er muligt, inden man vælger at få hvalpe. Efter min mening også
> mentaltests.

(klip)

Jeg er en af de ejere af en ellers raceren og papirmedfødt schæfter som med
sorg måtte sige farvel til en 9 årig hanhund. HD er en frygtelig ting som
der ikke skal spøges med så undersøg.

--
Hilsen
Annette

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 07-09-05 19:55

"Heidi Jensen" <heidijensen@tele2adsl.dk> writes:

> De tunge racer og mange, mange andre racer har også problemer med HD, bare
> se Newfounlænderen, den bliver alligevel avlet til hudløshed med HD og uden
> stambog.,...

Jeg synes heldigvis det er sjældent, at man ser (rene) newfhvalpe til
salg uden stambog. Eller det var det i hvert fald sidste år, da vi
ledte efter vores vovse. Og det er rigtigt at der har været og stadig
er problemer med HD hos newfer, men Newfoundlandklubben har arbejdet
massivt med det de senere år, så jeg håber da at problemet bliver
løst.

Mvh Trine

Fra : Søren LH

Dato : 07-09-05 19:22

> [...]
> på 21 hvalpe, hvilket hvis kræver mere end en gang!
> Vi vil gerne igang med en kendel senere, men en god ide er jo at klare det

Hej,

For at sikre at ens hvalpekøbere får nogle gode hvalpe, er der mange ting
der skal gøres rigtigt under opdrættet, så hvis du skal have hvalpe om 2½
måned er det med at komme igang NU med at låne nogle bøger på biblioteket,
indsamle viden på internet, og om muligt tale med nogle andre der har prøvet
at få hvalpe. Hvad du kan få af viden i nyhedsgrupper og fora kan være et
godt supplement, men det kan ikke udgøre grundstammen i din viden om
hvalpeopdræt.

Ud over HD bør du efter min mening sikre dig at ingen af forældrene har
allergi eller svage nerver. Allergi er, som en anden siger, et stort problem
blandt schæfere, så du kan ikke byde dine hvalpekøbere at der er avlet på
hunde med allergi, og ingen bør avle på væsenssvage hunde.

Mvh
Søren

Fra : Benny Mortensen

Dato : 07-09-05 19:31

> [...]
> på 21 hvalpe, hvilket hvis kræver mere end en gang!
> Vi vil gerne igang med en kendel senere, men en god ide er jo at klare det

Tja, jeg går ud fra, at du har haft tæven, siden hun var lille, og derfor
selv mener, at den er værd at avle på. Set i det lys, at sølle skravl er
der nok af, det er der ingen grund til at lave mere af. Så skal du sikkert
selv kende en, som har en, for din tæve, passende han, ligeledes uden
papirer. For jeg tror ikke, at du får en, som har en med papirer, til at
lægge hund til. Har i to gode hunde, som ikke er nærmere beslægtet end godt
er, så skulle der vel også være basis for gode hvalpe.... Men 21 får hun nok
ikke ( heldigvis ) ..... Mon ikke også, at du så skulle se dig om efter
en tæve mere, for det med hvalpe, er vist sidste udkald for din nuværende.
Jeg syntes ikke hun bør udsættes for at være førstegangsfødende, med en
alder på 5 år, eller derover. Så med mindre du har en god han i nærheden,
så syntes jeg, at det løb nok burde være kørt for hendes vedkommende. Som
en anden nævnte, det skulle du nok have tænkt på, inden hun kom i løbetid.
Men er du heldig, så når du måske lige en løbetid mere... Når du den, så kan
hun sikkert også klare et kuld mere, men som første gang, syntes jeg, Max 5
år.

M.V.H......Benny..

Fra : Forretningsejeren

Dato : 08-09-05 16:04

"Forretningsejeren" <nope@dufaarden.ikke> skrev i en meddelelse

Hej igen..

Først tak for en masse svar, og specielt kommentarer " hvorfor " vi ikke
bør få hvalpe med hende!

VI vil have hvalpe med hende, så hvorfor vi skal undgå det kan jeg ikke se.
Jeg har stort set ikke fået et svar på de spørgsmål jeg havde! Jeg ved ikke
hvordan det er lykkes jer, men godt gået! Synes det er rimeligt uhøfligt, at
undgå at svare på mine spørgsmål, og så vende snakke over på AD og HD,
hvilket i kunne have spurgt om hun proplemer med, og i havde fåret svaret
NEJ !!

Følgende blev ikke besvaret :

[...]
Hun er 4 år, er det en god alder for førstegang ? ( er vist besvaret )

Og så lige lidt om " leila ".
Vi fik hnde fra et internat da hun var 5 måneder gammel.

Leila er glad og børnevenlig hund, meget legesyg, og passer samtidig på
vores hjem. ( en indbrudstyv, sad i 3 timer på gulvet )
Hun har ingen sygdomme, er utroligt stærk i maven ( spiser simpelthen
alt ), hun bliver tjekket hver år hos dyrlægen, for netop at sikre at hun
ikke er ved at udvikle nogle sygdomme.
Vi er meget stolte og glade for hende, og hvalpe får hun! Så er spørgsmålet
blot, om i (NG) vil svare på min spørgsmål, eller i heller vil snakke om
sygdomme og dårligdomme fordi hun ikke har stamtavle. ( hvilket hun jo godt
kan have, men internatet havde fåret hende inleveret annonymt)

Venligst
Hans E.

Fra : Heidi Jensen

Dato : 08-09-05 17:13

> [...]
> undgå at svare på mine spørgsmål, og så vende snakke over på AD og HD,
> hvilket i kunne have spurgt om hun proplemer med, og i havde fåret svaret

Må man så sprøge hvad hendes HD og AA resultat var?

> Følgende blev ikke besvaret :
>
> Hvad koster det typisk, at få en han på besøg ?

Det blev besvaret... Der blev skrevet at det kommer an på, hvilken hund i
søger... Hvis I søger "sofahyggeren" eller blot "naboens bedste" eller "en
alm. ikke kendt hanhund", ja så er prisen normalt en hvalp eller hvalps
pris.. Men hvis du søger noget ordenligt, kommer du op i en noget højere
prisklasse, kan godt uddybe at det sagtens kan dreje sig om den gode side af
10.000....

> Hvornår skal hun parres?

Dette kan I få besvaret hos jeres dyrlæge, men siger man ikke omkring 13
dagen, eller i så fald når det begynder af skrifte farve...

> Skal vi tage specielle hensyn ?

Har I plads, Tid, remedier osv.

> Hvor kan vi finde en han hund, til parring ?

Se på den blå avis, dyrenettet, gul og gratis osv. osv. Ellers spør
Shæferhunde klubben eller brugshunde klubberne... På træningspladsen..

> Skal hun have speciel kost mens hun er drægtig ?

Ja hun skal have noget med GUF i.... Hvad der er godt er der mange meninger
om, men Olivers kan godt bruges!

> Hvor lang tid tager perioden fra drægtighed er opnået ?

Kan ikke huske, spørg VUF, hun må vide præcis...

> [...]
>
> Leila er glad og børnevenlig hund, meget legesyg, og passer samtidig på
> vores hjem. ( en indbrudstyv, sad i 3 timer på gulvet )

Fedt! Go hund

> Hun har ingen sygdomme, er utroligt stærk i maven ( spiser simpelthen
> alt ), hun bliver tjekket hver år hos dyrlægen, for netop at sikre at hun
> ikke er ved at udvikle nogle sygdomme.

Godt nok!

> Vi er meget stolte og glade for hende, og hvalpe får hun!

Nårh Nårh! Ta lige en slapper, du skal tænke på hundes bedste IKKE dine! Din
hund er i mine øjne faktisk for gammel.... Men ok, når I nu mener hun SKAL
have hvalpe, så hellere nu end om 1 år. Hvis hun går tom, hvad så?????
Prøver I så bare igen ved næste løbetid? Der vil jeg klart mene at det er
kriminelt at få hvalpe for første gang i den alder!

Jeg synes faktisk I er ret uforberedte, det lyder som om, HOV hun er i
løbetid, skal vi ikke lave nogle hvalpe??? Hmmm, man starter med at finde
hanhunden, planlægger paring, og når det så er, er alt på plads og klart,
det eneste I så skal er at møde op ved hanhunden og passe de enormt
tidskrævende hvalpe!

> [...]
> godt
> kan have, men internatet havde fåret hende inleveret annonymt)

Det kan man jo ikke bruge til noget!

En god hjælp er bogen "hjælp vi skal have hvalpe" (ret mig, hvis titlen er
forkert), men den er som en bibel for første gangs hvalpe-mødre.... Der står
ALT hvad du har brug for at vide, ned til mindste detalje-....

Heid

Fra : Forretningsejeren

Dato : 09-09-05 16:06

"Heidi Jensen" <heidijensen@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> prisklasse, kan godt uddybe at det sagtens kan dreje sig om den gode side

Tak ! for uddybning, for at svare det komemr an på hvad i søger, er som at
gå ind i en blomsterforretning og sige jeg vil gerne have en bil. Svaret du
får er sikkert lige så fyldestgørende!

> Dette kan I få besvaret hos jeres dyrlæge, men siger man ikke omkring 13
> dagen, eller i så fald når det begynder af skrifte farve...

Ja, så når hun det ikke med mindre vi skal have hende krydset, og det
bliver ikke !

> Har I plads, Tid, remedier osv.

Plads og tid er ikke noget proplem, vi har også en del remidier fra vores
dalmatiner som vi ville have avlet på også, men pga af dårlig hjerte måttte
vi aflive hende i en alder af bare 1 år... ellers kan remidier købes,

> Se på den blå avis, dyrenettet, gul og gratis osv. osv. Ellers spør
> Shæferhunde klubben eller brugshunde klubberne... På træningspladsen..

Tak :)

> Ja hun skal have noget med GUF i.... Hvad der er godt er der mange
meninger
> om, men Olivers kan godt bruges!

Vi giver hende idag Hill´s, men kan da prøve Olover :)

> [...]
står
> ALT hvad du har brug for at vide, ned til mindste detalje-....

Den vil en så låne... :)

Tak

Fra : Forretningsejeren

Dato : 09-09-05 16:36

"Heidi Jensen" <heidijensen@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> Må man så sprøge hvad hendes HD og AA resultat var?

HD B, AA 0

Hvilket vist er meget fornuftigt ?

Venligst
Hans E

Fra : x Vuf x

Dato : 11-09-05 23:46

On Thu, 8 Sep 2005 18:12:44 +0200, "Heidi Jensen" wrote:

> [...]

Fordi hunden er for gammel! Men spørg din dyrlæge.

Jo da!

>Må man så spørge hvad hendes HD og AA resultat var?

Ret relevant ja!

> [...]
>Men hvis du søger noget ordenligt, kommer du op i en noget
>højere prisklasse, kan godt uddybe at det sagtens kan dreje

Helt rigtigt svaret!

>Dette kan I få besvaret hos jeres dyrlæge, men siger man
>ikke omkring 13. dagen, eller i så fald når det begynder
>af skrifte farve...

Hanhunden plejer at vide det. Altså han kan lugte,
om hun er klar til det.
Nogle er klar allerede på 10. dagen; andre først 18. dagen.

>Har I plads, Tid, remedier osv.

Og bli'r hun drægtig, må hun selvfølgeligt ikke trænes for hårdt.

>Ja hun skal have noget med GUF i.... Hvad der er godt er
>der mange meninger om, men Olivers kan godt bruges!

Hvalpefoder.

>Kan ikke huske, spørg VUF, hun må vide præcis...

63 dage, men 1.-gangsfødende kan føde op til 1 uge før tiden.

>Nårh Nårh! Ta lige en slapper, du skal tænke på hundes bedste IKKE dine!
>Din hund er i mine øjne faktisk for gammel....

Ja. En stor race bli'r ikke så gammel, så 4 år er ret gammelt
for en førstegangsfødende!

> [...]
>Der vil jeg klart mene at det er kriminelt
>at få hvalpe for første gang i den alder!

Så absolut kriminelt! Eller i hvert fald ret risikabelt.
Men igen...Snak med din dyrlæge.

> [...]
>hanhunden, planlægger paring, og når det så er, er alt på plads og klart,
>det eneste I så skal er at møde op ved hanhunden og passe de enormt

Og DET er altså ikke en dans på roser!

> [...]
>forkert), men den er som en bibel for første gangs hvalpe-mødre.... Der står
>ALT hvad du har brug for at vide, ned til mindste detalje-....

Vh Sonja sonpet(snabelA)pc.dk http://www.sonpet.dk

Ny Papillonhvalpe haves. Kan ses på min HP
2 hvid/zobel drenge + 1 tricolour pige

Fra : Søren LH

Dato : 12-09-05 19:42

"x Vuf x" <sonpetnospam@nospampc.dk> skrev i en meddelelse

> Ja. En stor race bli'r ikke så gammel, så 4 år er ret gammelt
> for en førstegangsfødende!

> Så absolut kriminelt! Eller i hvert fald ret risikabelt.
> Men igen...Snak med din dyrlæge.

Hej Sonja,

Hvad er problemet med at lade en 4 år gammel tæve førstegangsføde?

Mvh
Søren

Fra : Kim2000

Dato : 12-09-05 22:32

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse

> "x Vuf x" <sonpetnospam@nospampc.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Sonja,
>
> Hvad er problemet med at lade en 4 år gammel tæve førstegangsføde?

Det er vel bare det sædvanlige ævl om at hvis ens hund ikke har stamtavle
fra ruder konges tid, så er det en dårlig hund, der ikke burde være til.
Måske fordi halvdelen herinde så ikke kan sælges deres indavlede kræ til
8000 stykket.

Fra : John P [jopa]

Dato : 12-09-05 22:42

Kim2000 skriblede bla:

> [...]
> stamtavle fra ruder konges tid, så er det en dårlig hund, der ikke
> burde være til. Måske fordi halvdelen herinde så ikke kan sælges

Øhm gadekryds er vel så dobbelt indavlede eller mere

Fra : pwh

Dato : 13-09-05 17:40

> Øhm gadekryds er vel så dobbelt indavlede eller mere

Øhh, hvordan kommer du frem til det :-?

/Jens

Fra : John P [jopa]

Dato : 14-09-05 12:44

pwh skriblede bla:

> Øhh, hvordan kommer du frem til det :-?

Hvis vi går ud fra at alle hunde er resultattet af indavl så må 2 uægte
da
være dobbelt så indavlede eller mere.
Eller er det noget vrøvl jeg siger

Fra : pwh

Dato : 14-09-05 13:20

> Hvis vi går ud fra at alle hunde er resultattet af indavl så må 2
> uægte da
> være dobbelt så indavlede eller mere.
> Eller er det noget vrøvl jeg siger

Det tror jeg det for en gangs skyld er John
Ved indavl forstår man vel parring inden for familien,
en krydsning er jo netop med en fremmed hund af anden race.

/Jens

Fra : John P [jopa]

Dato : 14-09-05 15:20

bla:
> Ved indavl forstår man vel parring inden for familien,
> en krydsning er jo netop med en fremmed hund af anden race.

Jo men de 2 uægte er jo også resultatet af andre der i sin tid var ægte og
resultat af indavl
Nå jeg stopper her det bliver for kompliseret for min hjerne

Fra : pwh

Dato : 14-09-05 15:41

> Jo men de 2 uægte er jo også resultatet af andre der i sin tid var
> ægte og resultat af indavl
> Nå jeg stopper her det bliver for kompliseret for min hjerne

LOL
Jeg har også straks snuppet 2 kodimagnyl

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 15-09-05 07:06

Det er noget vrøvl du siger!
Der findes ingen uægte hunde.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : x Vuf x

Dato : 12-09-05 22:58

On Mon, 12 Sep 2005 20:42:00 +0200, "Søren LH" wrote:
>"x Vuf x" <sonpetnospam@nospampc.dk> skrev...

>Hvad er problemet med at lade en 4 år gammel tæve førstegangsføde?

Du er selv opdrætter, så det er ret sørgeligt, hvis du ikke ved det!
Men selvfølgeligt er det da nok til at avle på halvgamle hunde, at
folk er "stolte og glade" for deres hunde! (Fed ironi)

Fra : Søren LH

Dato : 13-09-05 05:12

> Du er selv opdrætter, så det er ret sørgeligt, hvis du ikke ved det!
> Men selvfølgeligt er det da nok til at avle på halvgamle hunde, at
> folk er "stolte og glade" for deres hunde! (Fed ironi)

Du må forveksle mig med en anden, jeg er ikke opdrætter.

Din "ironi" forstår jeg ikke, sorry .

Men jeg vil da fortsat gerne vide hvorfor det er "kriminelt" at avle på 4 år
gamle hunde.

Mvh
Søren

Fra : Hornbech - Nuuk

Dato : 13-09-05 19:04

Jeg tror, det, der antydes, og som jeg er helt enig i, er, at det ikke er
begrundelse nok, at man synes at man har verdens dejligste søde pusse-nusse
hund. Måske har du en skør sygdomsbefængt køter - du kan blot ikke selv se
det (for nu at sige det karikeret).

/K

Fra : x Vuf x

Dato : 13-09-05 22:33

On Tue, 13 Sep 2005 20:04:16 +0200, "Hornbech - Nuuk" wrote:

> [...]
>hund. Måske har du en skør sygdomsbefængt køter - du kan blot ikke selv se

Hehe...Ja, så'n ca., men det var en anden Søren, jeg mente.
Det ta'r hårdt på en tæve at få hvalpe. Ja rent ud sagt,
stjæler man år af hendes liv hver gang, hun får hvalpe.
En stor hund lever ikke så længe, så 4 år er midaldrende.

Fra : Karin Offenbach

Dato : 12-09-05 08:47

> [...]
>ikke er overvægtige. Han havde forøvrigt selv forsøgt med sin egen 6 årige.
Men alt i alt der der jo nok delte meninger om alt men kriminelt nej `!
MVH Karin

Fra : Søren LH

Dato : 08-09-05 18:10

> [...]
> Hvor lang tid tager perioden fra drægtighed er opnået ?
> Hun er 4 år, er det en god alder for førstegang ? ( er vist besvaret )

Jeg har faktisk svaret på alle dine spørgsmål, for du skal vide meget mere
end svarene på dine spørgsmål. Når du har læst en god bog eller to om emnet,
vil du også have fået svar på dine spørgsmål.

Men jeg kan da godt oplyse dig her at tæven tager mod bedækning ca. fra 11.
til 14. dag og at perioden til fødsel er 58 til 63 dage. Det er hvad jeg kan
svare på her og nu af dine spørgsmål.

Hvis du insisterer på at lave hvalpe selvom din tæve har nogle dårlige
avlsmæssige egenskaber, f.ex. svage nerver, HD eller allergi, synes jeg din
holdning er egostisk, når man tænker på alle de problemer du dermed er med
til at berede for dine hvalpekøbere. Men hvis din tæve ikke har disse
egenskaber er det da ok, ikke mindst når du har så mange liebhavere til
hvalpene.

Har forældrene til din hund stamtavle? I så fald kunne du jo kontakte dem
der har solgt dig hvalpen i sin tid og bede om at se stamtavlen og få
adressen til hannens ejer, så du kunne checke HD status i linierne bagud.

Alt i alt: Held og lykke med projektet
Søren

Fra : Forretningsejeren

Dato : 09-09-05 16:10

> [...]
11.
> til 14. dag og at perioden til fødsel er 58 til 63 dage. Det er hvad jeg

Så tror jeg ikke hun bliver drægtig, hun er ca 7-8 dage henne nu, og haste
med det vil vi heller ikke, trodede vi havde mere tid!

> [...]
> til at berede for dine hvalpekøbere. Men hvis din tæve ikke har disse
> egenskaber er det da ok, ikke mindst når du har så mange liebhavere til

Netop! Og hun er både sund og rask.

> Har forældrene til din hund stamtavle? I så fald kunne du jo kontakte dem
> der har solgt dig hvalpen i sin tid og bede om at se stamtavlen og få
> adressen til hannens ejer, så du kunne checke HD status i linierne bagud.

Her kommer der så noget misk mask, da jeg skrev vi netop have fået hende
fra internat som hvalp, hvor tidligere ejere havde afleveret hende annonymt!

> Alt i alt: Held og lykke med projektet

takker..

Hans E

Fra : pwh

Dato : 08-09-05 18:18

Forretningsejeren wrote:
> Leila er glad og børnevenlig hund, meget legesyg, og passer
> samtidig på vores hjem. ( en indbrudstyv, sad i 3 timer på gulvet )

Den historie vil jeg da gerne hører

/Jens

Fra : Forretningsejeren

Dato : 09-09-05 16:14

> Den historie vil jeg da gerne hører

Kort og godt, vi ( Min forlovede og jeg ) var på kursus, og vores unger var
ude at blive passet som hver torsdag i månedsvis.
En havde åbentbart luret dette, og ville så gerne " låne " vores inventar i
stue m.m.

Han glemte blot vi havde en hund, som ikke lader folk komme ud af huset med
mindre vi er der. Så han sad blot op af væggen i stue da vi kom hjem :)

Leila gjorde sig den dag fortjent til en ordentlig gang kylling ( kun kød )
og Lever :)
Venligst
Hans E

Fra : pwh

Dato : 09-09-05 16:23

> [...]
> unger var ude at blive passet som hver torsdag i månedsvis.
> En havde åbentbart luret dette, og ville så gerne " låne " vores

Sådan et møgøre

> Han glemte blot vi havde en hund, som ikke lader folk komme ud af
> huset med mindre vi er der. Så han sad blot op af væggen i stue da vi
> kom hjem :)

Så bliver man sgu glad for sin vuf

> Leila gjorde sig den dag fortjent til en ordentlig gang kylling (
> kun kød ) og Lever :)

Det havde hun også ærligt fortjent
Hvis du ombestemmer dig mht at få hende krydset, så er min store han
en krydsning af Lab/Schæfer, og den blanding er meget populær og god.
Det er ikke for at tilbyde min egen hanhund, han er nemlig kastreret.
Du kan se ham her, Tyson er den store, Angel er en Lab/Rotte blanding.
http://hjem.tele2adsl.dk/pwh/DreamHC/Download/angel_tyson.JPG

/Jens

Fra : Forretningsejeren

Dato : 09-09-05 16:41

> Så bliver man sgu glad for sin vuf

Oz, i den Grad

> [...]

> Det er ikke for at tilbyde min egen hanhund, han er nemlig kastreret.
> Du kan se ham her, Tyson er den store, Angel er en Lab/Rotte blanding.

Min mor har selv samme blanding, og han er en meget venligsindet hund, (
noget legesyg).
Men jeg må trods dem jeg kender der har Xér i huset, og alle har det godt,
sige at enten bliver det 100% ægte eller intet!

Venligst
Hans E

Fra : pwh

Dato : 09-09-05 17:35

> Min mor har selv samme blanding, og han er en meget venligsindet
> hund, ( noget legesyg).

LOL
Det kan jeg genkende, han er så legesyg at han kan drive mig til vanvid
Det var faktisk derfor jeg købte Angel som legekammerat til ham,
jeg orker simpelthen ikke at kaste bold 23 timer i døgnet

> Men jeg må trods dem jeg kender der har Xér i huset, og alle har det
> godt, sige at enten bliver det 100% ægte eller intet!

Det er nok også det sikreste, held og lykke med næste gang Leila
kan blive drægtig, nu har du så god tid til at finde en god hanhund,
de er heldigvis i løbetid hele året

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 09-09-05 17:48

On Fri, 9 Sep 2005 17:41:10 +0200, "Forretningsejeren"
<nope@dufaarden.ikke> wrote:

> Men jeg må trods dem jeg kender der har Xér i huset, og alle har det godt,
>sige at enten bliver det 100% ægte eller intet!

ALLE hunde er ægte, men det er så ikke alle der er racerene!

Men jeg kan ikke se hvordan du vil få en raceren hund ud af det, når
du ikke ved om din tæve er raceren... Har du ingen stambog (og det har
du jo nævnt at du ikke har) så må din hund betragtes som en blanding,
og du vilo IKKE kunne få hvalpene stambogsført.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Forretningsejeren

Dato : 09-09-05 18:52

> [...]
> du jo nævnt at du ikke har) så må din hund betragtes som en blanding,
> og du vilo IKKE kunne få hvalpene stambogsført.

Hun er meget defenitivt receren !!!
Og ganske rigtigt jeg kan ikke få hende stambogsført, og hvad så ???
Der for kan hunden godt være ægte...

Vil du også sige vores dalmatiner ikke var ægte, fordi den ikke havde
stambog ?

Venligst
Hans E.

Fra : pwh

Dato : 09-09-05 19:04

> Hun er meget defenitivt receren !!!
> Og ganske rigtigt jeg kan ikke få hende stambogsført, og hvad så ???
> Der for kan hunden godt være ægte...

Faktisk har Leyna jo ret, du ved ikke med 100% sikkerhed at din hund
er en raceren Schæfer når du ikke har en stambog.
Men derfor er det da en ægte hund alligevel

/Jens (hvis hunde med 99.9% garanti ikke er racerene)

Fra : Leyna

Dato : 09-09-05 23:06

On Fri, 9 Sep 2005 19:51:35 +0200, "Forretningsejeren"
<nope@dufaarden.ikke> wrote:

> Hun er meget defenitivt receren !!!

Og det ved du fordi...?
> Og ganske rigtigt jeg kan ikke få hende stambogsført, og hvad så ???
>Der for kan hunden godt være ægte...
>
>Vil du også sige vores dalmatiner ikke var ægte, fordi den ikke havde
>stambog ?

Alle hunde er ægte. Det har jeg vist sagt før, men du kan på ingen
måde regne med at en hund er raceren, hvis ikke den er stambogsført.

Er det svar nok?
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : pwh

Dato : 10-09-05 07:30

> Alle hunde er ægte. Det har jeg vist sagt før, men du kan på ingen
> måde regne med at en hund er raceren, hvis ikke den er stambogsført.

Næh, bare at bedømme det ud fra udseendet er slet ikke nok,
der er da mange der tager min Tyson for en ren Lab indtil jeg siger at
der er Schæfer i ham. Og han er 1 generations blanding, hvis ham blev
"fortyndet" med ren Labrador de næste 4-5 generationer var der sikkert
ingen der ville kunne få øje på Schæferen i ham længere.
Jeg kender også et par ned fra Engen der købte en Labrador uden papirer,
vi kunne simpelthen ikke fatte at den skide hvalp blev ved med at vokse og vokse
Den er nu groet Tyson over hovedet og er meget slank af bygning, hovsa overraskelse,
deres Dyrelæge gætter på at der er Grand Danois i den

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 10-09-05 08:02

> [...]
> overraskelse,
> deres Dyrelæge gætter på at der er Grand Danois i den

Hej Jens,

Jeg vil nu omvendt også sige, at hvis man har en schæfer uden papirer, den
ligner en schæfer og opfører sig om en schæfer, så er det også en schæfer.
Eller dalmatiner, rottwieler, puddel........etc.

Lab'en er ligesom lidt anderledes her, for den ligner en lab, næsten
ligemeget hvad man blander den med, hvis jeg skal vurdere ud fra de hunde
jeg møder.

Mvh
Søren

Fra : Ukendt

Dato : 10-09-05 08:21

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse news:43228608$0

> Jeg vil nu omvendt også sige, at hvis man har en schæfer uden papirer, den
> ligner en schæfer og opfører sig om en schæfer, så er det også en schæfer.

Jeg mener nu også, at man kan være rimelig sikker, når der er tale om
schæfer. Der skal jo ikke meget "fortyndning" til, før at schæferens ører
vil slå et knæk, og så vil man jo hurtigt konkludere, at den ikke er
raceren.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
Nyt:

Fra : Carina Graversen

Dato : 10-09-05 08:32

Hejsa...

> [...]
> schæfer. Der skal jo ikke meget "fortyndning" til, før at schæferens ører
> vil slå et knæk, og så vil man jo hurtigt konkludere, at den ikke er

Det kommer nu an på hvad man krydser den med - f.eks. en blanding mellem
schæfer og malinois, der er det meget svært at se det ikke er en ren
schæfer. Og tager man så hvalpe efter schæfer/malinois og parrer med
schæfer, så tror jeg ikke der er ret mange der kan se at hunden ikke er ren
schæfer - heller ikke adfærdsmæssigt .

(En malinois ser ca. sådan her ud, hvis der er nogen der ikke kender racen:
http://www.workingdogs.dk/malinois/tikki_billeder/p12.php).

Hilsen
Carina

- - -
Min hund
http://www.workingdogs.dk/malinois

Danske redningshunde - I Aalborg...
http://www.redningshund.dk/aalborg/

Fra : John P [jopa]

Dato : 10-09-05 08:45

Carina Graversen skriblede bla:

> Det kommer nu an på hvad man krydser den med - f.eks. en blanding
> mellem schæfer og malinois, der er det meget svært at se det ikke er
> en ren schæfer.

Sikkert rigtigt, men mon ikke schæferen er en del større.
Kender ikke standarden for malinois, men min scæfer på 9 mdr er 70 cm målt
over skuldrene/ryggen

Fra : Ukendt

Dato : 10-09-05 09:01

"John P [jopa]" <j@jp-web.invalid> skrev i en meddelelse news:43228efb$0

> Kender ikke standarden for malinois, men min scæfer på 9 mdr er 70 cm målt
> over skuldrene/ryggen

Er det ikke også lidt i overkanten for en schæfer ?

Racestandarden siger da noget med 68 cm. for hanner, eller husker jeg
forkert ?

--
Mvh. www.tjekmig.dk
Nyt:

Fra : John P [jopa]

Dato : 10-09-05 09:06

Buffy skriblede bla:
> Er det ikke også lidt i overkanten for en schæfer ?
>
> Racestandarden siger da noget med 68 cm. for hanner, eller husker jeg
> forkert ?

Jo standarden er vist 65 for hanner plus/minus. 60 for tæver
Ved ikke hvor meget de overskydende cm trækker ned, men schæferne er
generelt blevet større på det sidste

Fra : Ukendt

Dato : 10-09-05 09:13

"John P [jopa]" <j@jp-web.invalid> skrev i en meddelelse news:432293f6$0

> Ved ikke hvor meget de overskydende cm trækker ned, men schæferne er
> generelt blevet større på det sidste

Ja, jeg synes også, at schæfere er blevet større. Vi har en kæmpestor
schæfer nede i vores lille by. Kanon flot hund forøvrigt. Vores nabos
schæferhan er også temmelig stor, hvorimod deres tæve er en bette en. Tæven
har stamtavle-det har hanhunden ikke.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
Nyt:

Fra : Søren LH

Dato : 10-09-05 12:47

> Buffy skriblede bla:

> Jo standarden er vist 65 for hanner plus/minus. 60 for tæver
> Ved ikke hvor meget de overskydende cm trækker ned, men schæferne er
> generelt blevet større på det sidste

1 cm trækker ned og 2 cm er diskvalificerende.

Men jeg har da også set flere små schæfertæver på 25 kg. En meget passende
størrelse hund efter min smag, hvis man har en driftig hund. Et stort dovent
drog kan jo for så vidt veje 100 kg uden at det er til anden ulempe, end
pengepungens når man skal købe foder

Mvh
Søren

Fra : pwh

Dato : 10-09-05 10:01

Buffy wrote:
> "John P [jopa]" <j@jp-web.invalid> skrev i en meddelelse

> Er det ikke også lidt i overkanten for en schæfer ?

Det ville jeg da også synes, Tyson er ca 68cm i skulderhøjde, og jeg har
indtil videre kun mødt en Schæfer der er højere end ham, og den er også
for stor efter standarten ifølge den ejer.

/Jens

Fra : John P [jopa]

Dato : 10-09-05 10:17

pwh skriblede bla:

> Det ville jeg da også synes, Tyson er ca 68cm i skulderhøjde, og jeg
> har indtil videre kun mødt en Schæfer der er højere end ham, og den
> er også for stor efter standarten ifølge den ejer.

Jens du ved at jyder generelt er større og stærkere end sjællændere.
Det må i affinde jer med. Det har noget med bla frisk luft at gøre.

Vores spisebord i køkkenet er præcis 65 cm til underkant af plade og han
skal lige bukke sig lidt hvis han skal under og ligge og slikke mine tæer

Og ja han er stor af en hvalp på næsten 10 mdr.
Personligt er jeg da ligeglad med standarten og han ved det ikke.

Fra : pwh

Dato : 10-09-05 11:29

> Jens du ved at jyder generelt er større og stærkere end sjællændere.
> Det må i affinde jer med. Det har noget med bla frisk luft at gøre.

LOL
Der fik du mig og min splejsede hund

> Vores spisebord i køkkenet er præcis 65 cm til underkant af plade og
> han skal lige bukke sig lidt hvis han skal under og ligge og slikke
> mine tæer

Jamen jeg troede dig da også, det lød bare lidt voldsomt.

> Og ja han er stor af en hvalp på næsten 10 mdr.
> Personligt er jeg da ligeglad med standarten og han ved det ikke.

Store hunde er bare sagen

/Jens

Fra : John P [jopa]

Dato : 11-09-05 15:30

pwh skriblede bla:

> Store hunde er bare sagen

Der findes ikke andet
Vil da ikke kalde de små for hunde

Fra : pwh

Dato : 11-09-05 18:37

John P [jopa] wrote:
> pwh skriblede bla:

> Der findes ikke andet
> Vil da ikke kalde de små for hunde

Bare vent til Sonja læser det

/Jens (som ikke tør værer enig med John)

Fra : x Vuf x

Dato : 11-09-05 23:56

On Sun, 11 Sep 2005 19:36:40 +0200, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Bare vent til Sonja læser det

Smag og behag.
Da mine hunde si'r vov og ikke miav,
regner jeg dem for hunde!

>/Jens (som ikke tør værer enig med John)

Kryster! :-þ

Fra : Leyna

Dato : 12-09-05 00:02

On Mon, 12 Sep 2005 00:55:36 +0200, x Vuf x <sonpetnospam@nospampc.dk>
wrote:

>Da mine hunde si'r vov og ikke miav,
>regner jeg dem for hunde!

De si'r da vif vif. Det har jeg selv hørt.
*Zoooooooom*

--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : x Vuf x

Dato : 12-09-05 00:28

On Mon, 12 Sep 2005 01:02:07 +0200, Leyna <leyna@leyna.dk> wrote:

>De si'r da vif vif. Det har jeg selv hørt.
>*Zoooooooom*

Det var kun lille magre anorexi-ramte Julie!

Og Cleo kan få mine trommehinder til at blafre!
Hun går nemlig i diskanten!

Fra : pwh

Dato : 12-09-05 05:14

> De si'r da vif vif. Det har jeg selv hørt.

LOL

> *Zoooooooom*

Mere *Zoooooooom*

/Jens

Fra : x Vuf x

Dato : 12-09-05 22:59

On Mon, 12 Sep 2005 06:13:52 +0200, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>LOL

>Mere *Zoooooooom*
>/Jens

TØSEDRENG!

Fra : pwh

Dato : 12-09-05 05:13

> Kryster! :-þ

Sådan er jeg ved du jo

/Jens

Fra : x Vuf x

Dato : 12-09-05 23:00

On Mon, 12 Sep 2005 06:12:35 +0200, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Sådan er jeg ved du jo

Jo, det er så slemt, at jeg kan nøjes med at sige "PUS"
til flokken og pege på dig! ;-D

Fra : pwh

Dato : 13-09-05 05:07

> Jo, det er så slemt, at jeg kan nøjes med at sige "PUS"
> til flokken og pege på dig! ;-D

LOL

/Jens

Fra : x Vuf x

Dato : 13-09-05 22:35

On Tue, 13 Sep 2005 06:06:43 +0200, "pwh" wrote:

>LOL
>/Jens

Nååå, du indrømmer ligefrem?!
Den der tier samtykker! ;-D

Fra : Carina Graversen

Dato : 10-09-05 09:49

Hej John.

> Sikkert rigtigt, men mon ikke schæferen er en del større.
> Kender ikke standarden for malinois, men min scæfer på 9 mdr er 70 cm målt
> over skuldrene/ryggen

Ifølge standarden på schæferhund (sakset fra www.schaeferhund.dk):
Skulderhøjden er for hanner 60 - 65 cm, og for tæver 55 - 60 cm.

Ifølge standarden på malinios (sakset fra www.belgiskehyrdehunde.dk):
Den ønskelige højde er i gennemsnit 62 cm for hanner og 58 cm for tæver.
Grænserne går fra minus 2 til plus 4 cm.

Dvs.
Schæferhan: 60 - 65 cm
Mallehan: 60 - 66 cm.

Schæfertæve: 55 - 60 cm
Malletæve: 56 - 62 cm.

- Så nej, jeg tror ikke man kan konkludere noget ud fra højden .

Schæferen er dog generelt lidt kraftigere bygget, men ud fra de to
schæfer/malinois blandinger jeg har set, må jeg indrømme at jeg blev
temmelig overrasket over at disse to ikke var ægte hunde. Begge hunde var 1.
generations blandinger fra 2 forskellige kuld med forskellige forældre, og
den ene ville jeg 100 % sikkert have skudt til at være ægte schæfer, og den
anden var jeg overhovedet ikke i tvivl om var en malle .

Hilsen
Carina

Fra : John P [jopa]

Dato : 10-09-05 10:11

Carina Graversen skriblede bla:
> Schæferhan: 60 - 65 cm
> Mallehan: 60 - 66 cm.

Tror der er sket det samme med schæferen som med mennesket de er vokset fra
standarten.
Kender ikke mange med mål under 65 cm. (hanhund)

Nå men lad det ligge jeg udstiller ikke min bamse er blot en erstatning for
Falcks tilbud i tyverisikring.
100 gange bedre og mere pålidelig og billigere

Fra : Ukendt

Dato : 10-09-05 09:05

"Carina Graversen" <ina@redningshund.dk> skrev i en meddelelse news:dfu264

> [...]
> schæfer. Og tager man så hvalpe efter schæfer/malinois og parrer med
> schæfer, så tror jeg ikke der er ret mange der kan se at hunden ikke er

Ok, det kan jeg da godt se. De ligner jo hinanden temmelig meget.

Tikki er nu en smuk hund. Dejlig farve.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
Nyt:

Fra : John P [jopa]

Dato : 10-09-05 09:44

Carina Graversen skriblede bla:

> (En malinois ser ca. sådan her ud, hvis der er nogen der ikke kender
> racen: http://www.workingdogs.dk/malinois/tikki_billeder/p12.php).

Forøvrigt en dejlig hund at se på.
Kan nu huske at jeg har set en udsendelse på tv fra kamerika hvor de gjorde
forsøg med netop denne race som tjenestehund ved politiet.

En modig lille sag og den bestod

Er noget mindre og knapt så langstrengt som schæfer men mere kompakt bygget,
og kortere pelslag.

Fra : Søren LH

Dato : 10-09-05 12:41

> [...]
> schæfer. Og tager man så hvalpe efter schæfer/malinois og parrer med
> schæfer, så tror jeg ikke der er ret mange der kan se at hunden ikke er

Næh, og så må ejeren for min skyld også gerne kalde den schæfer blandt
venner
Den kan jo alligevel ikke komme på udstilling hvad enten den er 100% eller
75% ren.

Mvh
Søren

Fra : Soliema

Dato : 10-09-05 09:18

"Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> schæfer. Der skal jo ikke meget "fortyndning" til, før at schæferens ører
> vil slå et knæk, og så vil man jo hurtigt konkludere, at den ikke er

thihi.. det ved jeg nu ikke rigtig, min Qato er alt godt fra baghaven, og
han ligner en sort schæfer på en prik, med stritøre, og Balder er blandet at
howavart og schæfer, og han ligner ikke slet ikke nogen af delene

/Anne Mette

Fra : pwh

Dato : 10-09-05 09:58

> [...]
> papirer, den ligner en schæfer og opfører sig om en schæfer, så er
> det også en schæfer. Eller dalmatiner, rottwieler, puddel........etc.

Det kan man da som Leyna påpeger ikke værer 100% sikker på.

> Lab'en er ligesom lidt anderledes her, for den ligner en lab, næsten
> ligemeget hvad man blander den med, hvis jeg skal vurdere ud fra de
> hunde jeg møder.

Det er rigtigt nok, Labbens udseende dominerer meget i blandinger,
men jeg kender da en blanding af Hvid Schæfer og Labrador, den ligner
mest af alt en Schæfer, den er bare lysere i farven, meget flot hund
Hvis den blev mikset med Schæfer de næste 4-5 generationer tror jeg
den ville ligne en Schæfer 100%.

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 10-09-05 12:50

> Det kan man da som Leyna påpeger ikke værer 100% sikker på.

Det er rigtigt, men det jeg mente var at man som hund betragtet havde en
schæfer, 100% renblodet eller ej.

Mvh
Søren

Fra : pwh

Dato : 10-09-05 13:35

> Det er rigtigt, men det jeg mente var at man som hund betragtet havde
> en schæfer, 100% renblodet eller ej.
>
> Mvh
> Søren

Det kan du da have ret i, alt andet er jo egentligt bare ordkløveri
Det er også hende Leyna der skal lave rav i den som sædvanligt

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 10-09-05 20:50

On Sat, 10 Sep 2005 14:34:46 +0200, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Det er også hende Leyna der skal lave rav i den som sædvanligt

Hvad gør man ikke for at underholde?
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Leyna

Dato : 10-09-05 09:40

On Sat, 10 Sep 2005 08:29:32 +0200, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Næh, bare at bedømme det ud fra udseendet er slet ikke nok,
>der er da mange der tager min Tyson for en ren Lab indtil jeg siger at
>der er Schæfer i ham.

hehe... Det kan man nu heller ikke se sådan umiddelbart ud fra de
billeder jeg har set af ham. Folk tror osse at Vaks er en lab på trods
af at det eneste vi ved med sikkerhed er at moderen er en flatter...
og hun er så raceren, men jeg er ret sikker på at hendes "kæreste" er
godt blandet. *G* Men kors, for nogle pragtfulde hvalpe den tæve har
fremstillet gennem tiden, og de var allesammen 100% ægte hunde!
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : John P [jopa]

Dato : 10-09-05 09:47

Leyna skriblede bla:
> [...]
> godt blandet. *G* Men kors, for nogle pragtfulde hvalpe den tæve har
> fremstillet gennem tiden, og de var allesammen 100% ægte hunde!

Alle elsker "deres" hunde og det med eller uden papirer.

Fra : pwh

Dato : 10-09-05 10:09

> hehe... Det kan man nu heller ikke se sådan umiddelbart ud fra de
> billeder jeg har set af ham. Folk tror osse at Vaks er en lab på trods
> af at det eneste vi ved med sikkerhed er at moderen er en flatter...

Der fik du rigtigt sat gang i debatten Leyna, din bandit
Vi har forøvrigt lige fulgtes med en flok ægte Labber nede på Engen,
det eneste de 3 ejere kunne pladre om i 1/2 time var hvor deres Labber
var avlet og hvilke forældre og pladder, pladder. Mine hunde blev totalt
ignoreret på trods af at de fint rendte rundt og legede med deres.
Jeg mærkede tydeligt at jeg ikke var med i "klubben" med mine bastardter

/Jens

Fra : Kim2000

Dato : 10-09-05 23:05

">> > Leila er glad og børnevenlig hund, meget legesyg, og passer

Det minder mig om dengang jeg kom hjem fra arbejde, der stod en stige
til vindue og vinduet var brudt op, og ja enten så havde indbrudstyven
været meget klodset eller også havde min Molly været en god vagthund.
Der var blod og stof i vindueskarmen - så kan de lære det.

Ikke fordi min Molly er synderlig meget vagthund, en gang kom jeg hjem
til et tomt hus, jeg antog så at min bofælle havde taget hende med ud
til sin kæreste. Jeg gik rundt i huset i godt to timer, før jeg
pludselig hører under sengen et forsigtigt vov Så opdagede hun det
var mig og sprang straks ud til mig i et tåreperserne gensyn

Hunde er skøre

mvh
Kim, der har hvalpe til salg se billeder på www.damat.dk (den grønne
firkant)

Fra : John P [jopa]

Dato : 08-09-05 18:36

Forretningsejeren skriblede bla:

> Hvad koster det typisk, at få en han på besøg ?
http://www.schaeferhunden.dk/avlshan/avlshan_index.htm

Kontakt en af dem og du kan få prisen