fødekasse
Fra : Karin Offenbach

Dato : 04-09-05 10:56

Hejsa
Vi har lige fået at vide at vi skal have hvalpe sidst i denne måned og
jeg har læst en del om emnet.I denne forbindelse også set at der skal
en fødekasse til. Mener at have set et indlæg og en beskrivelse for
lang tid siden i denne gruppe om hvordan man konstruere sådan en -
eller måske nogen har en de ikke bruger mere.

MVH Karin

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 04-09-05 11:09

Karin Offenbach <karino@stofanet.dk> writes:

> [...]
> lang tid siden i denne gruppe om hvordan man konstruere sådan en -
> eller måske nogen har en de ikke bruger mere.

Det kunne jo være interessant at høre hvilken størrelse der skal til.
En papillon vil jo blive væk i en fødekasse til en newf og en
newfhvalp vil jo knap kunne være i en fødekasse til en papillon.

Mvh Trine, som da også satser på at se billeder...

--
Hyggelig lejlighed med plads til fire personer udlejes i Nordjylland.
Butik med udendørs-keramik, hundekurve, kattehuler, kurve, juleting mm.

Fra : Karin Offenbach

Dato : 04-09-05 11:15

Trine Kornum Christiansen <news@trinekc.dk> skrev:
>Karin Offenbach

> [...]
Hej igen
Nå ja det tænkte jeg ikke lige på. Vi var så uheldige (nu vælger
vi at sige heldige) at en hanhund (kryds mellem en kleiner
Munsterlænder og en labrador) kravlede over hegnet i et ubevogtet
øjeblik og parrede sig med vores kleiner Munsterlænder.Så det
bliver sådan nogle 3/4 munsterlænder og 1/4 labrador.Vi har i
samråd med dyrlægen valgt at lade hende få dem - men vi er lidt
novicer på området.

MVH Karin

Fra : qfha

Dato : 04-09-05 12:52

Hvor bor I i landet?

Fra : qfha

Dato : 04-09-05 14:25

Desværre lidt for langt væk til, at jeg vil tilbyde jer en
fødekasse. Den er ret nem og billig at lave selv.
På biblioteket kan du låne en bog som hedder:"Min hund skal have
hvalpe", af ester kofoed. Den kan give dig svar på det meste. (også
om fødekasser).
mvh
qfha

Fra : Snasse

Dato : 04-09-05 15:25

> [...]
> lang tid siden i denne gruppe om hvordan man konstruere sådan en -
> eller måske nogen har en de ikke bruger mere.

Hej Karin

Jeg fik en "opskrift" på fødekasse da jeg for noget tid siden spurgte anden
steds...

Du måler din hunds længte (snude-numsehul) = Y og højde (pote-top af
skulder)= X
og læger 20 cm til hvert mål... så har du X+ 20 cm og Y+20cm dette mål skær
du en
plade til i og laver 4 sider som tæven nemt kan se over (så hun kan se hvor
hvalpene er inden hun hopper ind) når denne "kasse" er færdig sætter du 1
klods
i hvert hjørne 10 cm fra hver kantplade og imellem disse 4 klodser sætter du
et
kosteskaft i højde med din tæves ryglinje (når hun ligger fladt på siden)
derved
skaber du en indrer "ramme" som sikrer dine hvalpe imod at blive mast ihjæl
af
tæven når de kryber rundt... denne opskrift virker til alle hunderacer og er
ikke særligt svær at lave...

Håber det er noget du kan bruge :)

--
Susanne
www.millepigen.dk

Fra : Karin Offenbach

Dato : 05-09-05 15:27

Snasse <vick@SLETget2net.dk> skrev:

> [...]
>af
>tæven når de kryber rundt... denne
>opskrift virker til alle hunderacer og er

Mange tak - den vil jeg lige få manden til at se nærmere på - han
er sådan en handy ting.

Hilsen Karin

Fra : Sanne

Dato : 05-09-05 07:49

"Karin Offenbach" <karino@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> lang tid siden i denne gruppe om hvordan man konstruere sådan en -
> eller måske nogen har en de ikke bruger mere.

Bliver simpelthen nød til at fortælle jer denne lille historie fra igår.

Skal først lige nævnes jeg har en tæve der er blevet parret 1. gang d.8.
juli og derfor skulle nedkomme ca. d. 9 september ( på fredag )

Hun virkede dog lidt urolig i går eftermiddag og jeg sagde til mig kæreste,
at jeg godt nok troede, hun ville nedkomme før tid. Ringede til min "ass.
jordmoder" kl 1720 for lige at advare hende om, at det nok blev før på
fredag..

Jeg følger med i alt ang. emnet og så denne tråd og læste den lige. Tænkte
på om jeg skulle sende et billede af min nyfremstillede hvalpekasse.
Gik ind for at kikke til min tæve for at se hvad hun lavede, da hun sidst
havde lagt sig på altanen...som hun havde gjort meget den sidste stykke tid.

Og ved I hvad...der lå den første lille tæve...helt nyrengjort!!!!!!!!!!!!
Farede forvirret rundt efter alt det som jeg ville have haft flere dag om at
gøre klar...kæresten fik ringet til den "ass. jordmoder" for at sige, det
var nu, hvis hun ville være med. På dette tidspunkt ( kl. 17.40 ) var der
allerede 2 hvalpe.

Den "ass. jordmoder" kom da tæven havde fået den 3. hvalp. Og der kom 5 i
det hele. 4 tæver og en han. Hannen vejede 180 g og de fire piger vejede
alle over 200 g..Den største 266 g. Så vægten passede rigtig godt til
racen..De var altså ikke for små. Dog er hannen noget lille i forhold til
den største tæve :c)

Hele fødslen tog hende 1 time og 45 minutter og det var noget af det mest
spændende jeg nogen siden har været med til. Hun klarede det simpelthen så
godt..Den perfekte lille moder. Hun havde ikke behøvet hverken mig eller den
"ass. jordmoder". Hun kunne ski godt selv!!!!!!!!!!!!

Vi har haft en lang nat...men det er vist min egen skyld...det har været for
spændende at lige og kikke i kassen og nusse min elskede tæve.

Nå, det var alt for nu...I høre nok fra mig senere, når jeg skal prale med
billeder :c)

Mvh
Sanne

Fra : Karin Offenbach

Dato : 05-09-05 15:30

Sanne <laurberg@tiscali.dk> skrev:

> [...]
>med til. Hun klarede det simpelthen så
>godt..Den perfekte lille moder. Hun
>havde ikke behøvet hverken mig eller den

STORT TILLYKKE MED FAMILIEFORØGELSEN.
Jeg håber vi får det ligeså let.
MVH Karin