Hund tisser på gulvet!
Fra : Heidi Jensen

Dato : 02-09-05 21:09

Hej

Jeg kunne godt bruge nogle gode råd til hvordan jeg får min tæve til at
stoppe med at tisse på gulvet... Det seneste faktisk i vores seng, så ny
topmadras må ofres i morgen... Øv Øv

Det er en tæve på snart 2 år, hun har været hos os siden Juni, og har
faktisk siden hun kom tisset på gulvet, når hundene er alene hjemme, eller
om natten. Det kan dreje sig om ganske få timer vi er væk....

Vi har på intet tidspunkt skældt hende ud, da vi ingen chance har haft for
at tage hende i det + en Bearded Collie kan godt være lidt skrøblige overfor
skideballer. Vi er ved at være bare en smule træt af det...

Og Ja vi har talt med dyrlægen om det, og han siger at det kun kan være
psykisk, der er ingen tegn på sygdom af nogen som helst art. Han sagde at vi
skulle forsøge med at lade døren til soveværelset stå åbent, så hun hele
tiden er ved os.. og det har da også fungeret i et par uger, men så heller
ikke mere... Det er drøn irriterende at hun nu også er begyndt at gå i
møblerne og tisse.

Nogle forslag til hvordan vi kan løse problemet på en måde så både vi og hun
har det godt!

En anden ting vi også kunne bruge lidt råd til, er hvordan man kan få hende
til at springe over alt... Hun springer nemt 140 og har fundet ud af, at ved
at løbe hovedet ind i vores skydedør nogle gange går den op... Det er som om
hun slet ikke kan leve med, at have begrænset adgang til nogle rum i huset.
Det er f.eks. at få en mudret og våd langhåret hund ind på det nye
gulvtæpper, måske ikke er lige så fedt!

Venlig Hilsen / Best Regards
Heidi Jensen
www.hot-newlife.dk
www.hundevennerne.dk

Fra : Heidi Jensen

Dato : 02-09-05 21:21

>hvordan man kan få hende til at
HOLDE OP MED AT

Fra : Anette

Dato : 02-09-05 22:41

Hej Heidi
> par uger, men så heller ikke mere... Det er drøn irriterende at hun
> nu også er begyndt at gå i møblerne og tisse.

Har I ikke mulighed for at begrænse hendes adgang til stuen, møblerne? Så
hun kun er i soveværelset og evt i et rum mere?
Vi har sat kroge på et par af vores døre, for at holde vores hund fra
gulvtæppet i stuen, som bare var sagen at tisse på om natten. Det hjalp - vi
har så at sige ikke den slags uheld mere.
Husk også at få hende til at "tisse af" inden I går i seng.Ros ros ros når
hun sætter sig, ligesom man gør med en hvalp. Ren jubel når den tisser hvor
den skal .

> [...]
> hende til at springe over alt... Hun springer nemt 140 og har fundet
> ud af, at ved at løbe hovedet ind i vores skydedør nogle gange går

Igen - en krog på skydedøren. Det er billigt og det sparer mange ærgelser.
Måske skulle I bruge hendes springglæde til noget positivt?. Gå til f.eks
agilitytræning med hende,. Hun vil elske det og det er en god måde at være
sammen med sin hund. Det vil også give en tryghed at lære dig/ jer at kende
som gode ledere.

..> Det er f.eks. at få en mudret og våd
> langhåret hund ind på det nye gulvtæpper, måske ikke er lige så fedt!

Det hører vist med til at have en langhåret hund. Træn med hende, Lær hende
at man skal lige tørres inden man render nogen steder, når det regner. Nej,
hundene synes ikke det er sjovt, men er de vant til det, så er det bare
sådan. Ja, vi har to langhårede tøser, der heller ikke synes det der
pote-tørreri er særlig sjovt.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Heidi Jensen

Dato : 03-09-05 05:43

> Har I ikke mulighed for at begrænse hendes adgang til stuen, møblerne? Så
> hun kun er i soveværelset og evt i et rum mere?

Der har siden vi fik første hund, altid blevet lukket af til tæpperum om
natten, men henholdvis skydedør og låger. Vi binder skydedøren fast, men den
kan sagtens når hun skubber hårdt nok bevæge sig fra gulvet, sådan så kan få
den næsten vandret og kravler så under... Lågerne springer hun let og
elegant hen over, så nu har vi en stribe stole stående foran så hun ikke kan
komme til dem....

> [...]
> Husk også at få hende til at "tisse af" inden I går i seng.Ros ros ros når
> hun sætter sig, ligesom man gør med en hvalp. Ren jubel når den tisser

Det gør vi hver gang vi ser det, især på lufteture... Hun gloer på os som om
vi er onsvage... Og viser tilsyneladende ingen tegn på at ros er fedt! Men
klart det er, og det bliver vi ved med!

> [...]
> agilitytræning med hende,. Hun vil elske det og det er en god måde at være
> sammen med sin hund. Det vil også give en tryghed at lære dig/ jer at

Ja vi går til AG med hende, hun foretrækker dog helst at løbe under
forhindringerne :0) Men det skal nok komme!

> .> Det er f.eks. at få en mudret og våd
>
> Det hører vist med til at have en langhåret hund. Træn med hende, Lær
> hende at man skal lige tørres inden man render nogen steder, når det
> regner.

Det kan de allerede.. For ellers kommer man ikke ind! :0)

Nej,
> hundene synes ikke det er sjovt, men er de vant til det, så er det bare
> sådan. Ja, vi har to langhårede tøser, der heller ikke synes det der
> pote-tørreri er særlig sjovt.

Vi er ved at have brugt alle op af alle de råd jeg får med på vejen. Og som
du kan læse så gør vi det hele i forvejen, jeg søger nogle råd som måske er
lidt ud over det sædvanelig ellers bare sådan lidt underlige...

Heidi

Fra : Tidemann

Dato : 03-09-05 09:26

Jeg læste et råd et sted, kan selvfølgelig ikke huske hvor!
Dette er kort genfortalt:

Hold hunden i snor (1.5 m snor) om natten, ved din seng, bind den evt. om
sengestolpen, da den ikke tisser der hvor den sover!! Hun vil så pibe for at
komme ud og så må i bare op!!

Ved ikke om det kunne bruges?
--
Venlig hilsen
Marianne

Fra : Heidi Jensen

Dato : 03-09-05 12:30

"Tidemann" <tidemann@2Youtdcadsl.dk (Slet 2You)> skrev i en meddelelse
> [...]
> sengestolpen, da den ikke tisser der hvor den sover!! Hun vil så pibe for

Det er da et forsøg værd! Vi har også prøvet med bur, men der gik hun så
meget i panik at hun flænsede hele bunden og fik fat i gulvet også...

Fra : Tidemann

Dato : 03-09-05 21:15

"Heidi Jensen" skrev i en meddelelse

> Det er da et forsøg værd! Vi har også prøvet med bur, men der gik hun så
> meget i panik at hun flænsede hele bunden og fik fat i gulvet også...

Jeg har et sidste forslag! Som du kan overveje sammen med snoren om natten
)
Har du overvejet en healing på hende? Du kunne måske finde ud af hvad der er
galt. Jeg har selv prøvet det med min kat, med et godt resultat!!
Og det kan gøres via fjernhealing uden problemer.

Hende her har jeg brugt, men der findes mange andre.....................
http://www.dyrehealeren.dk/

Fra : John P [jopa]

Dato : 03-09-05 21:26

Tidemann skriblede bla:
> Har du overvejet en healing på hende? Du kunne måske finde ud af hvad
> der er galt. Jeg har selv prøvet det med min kat, med et godt
> resultat!!
> Og det kan gøres via fjernhealing uden problemer.

Ja det skal nok virke

Hvad med woodo.
Eller Psykoterapi
Eller måske samtaleterapi.

--

Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : fam. Ager

Dato : 04-09-05 05:54

"John P [jopa]" <j@jp-web.invalid> skrev i en meddelelse
> Tidemann skriblede bla:
>>

> Ja det skal nok virke
>
> Hvad med woodo.
> Eller Psykoterapi
> Eller måske samtaleterapi.
>

> Mvh.John
> www.john.jp-web.dk
> Udskift invalid i adressen med dk
>---------------------------------------

det skal du ikke lave grin med..jeg har hørt om flere der har haft gode
resultater via healing.
der findes selvfølgelig gode og dårlige, og man skal se sig for. men feks.
bente Iversen http://www.biodyr.dk/
laver også healing, og fra hendes side har jeg hørt om store ændringer.
hun har iøvrigt også den blomstermedicin, som jeg har brugt med succes på
min tæve.

mvh. marie

Fra : John P [jopa]

Dato : 04-09-05 07:16

fam. Ager skriblede bla:

> [...]
> laver også healing, og fra hendes side har jeg hørt om store
> ændringer. hun har iøvrigt også den blomstermedicin, som jeg har

Fjernhealing
Ja du/i må undskylde men der står jeg af

Hunden bør måske i stedet til en familie hvor den får den fulde
opmærksomhed
og blev alenehund.
Tror det er en stor mundfuld hvis man har flere hunde.
Det er utrolig svært at overtage en ikke hvalp med problemer.

Fra : fam. Ager

Dato : 04-09-05 07:26

> [...]
> Tror det er en stor mundfuld hvis man har flere hunde.
> Det er utrolig svært at overtage en ikke hvalp med problemer.

det kan du have helt ret i, det er en stor mundfuld, især hvis man ikke har
den fornødne tid og viden om hvordan man griber det an. Men det kan sagtes
lade sig gøre, hvis man gør en indsats.
jeg ved ikke så meget om healing, andet end at det har virket forbløffende
hos nogle, og bente iversen udfører fjernhealing, og hun er ikke amatør!. og
hvad hun ikke kan få ud af en tot hår, det er ikke småting. men man skal nok
ikke sætte spørgsmålstegn ved det, når bare det virker. det kan virke
lidt...sådan uhåndgribeligt. men der er altså nogle mennesker der har denne
evne, jeg tror ikke at det er noget man kan studerer sig til, det er noget
der er medfødt.
og selvfølgelig skal man være skeptisk, ellers bliver man hurtigt taget i
r....

mvh. marie

Fra : Heidi Jensen

Dato : 04-09-05 07:59

> Fjernhealing
> Ja du/i må undskylde men der står jeg af
>
> Hunden bør måske i stedet til en familie hvor den får den fulde
> opmærksomhed
> og blev alenehund.

Hun kommer fra en flok på 10.. Hun er overhovedet ikke vant til den
opmærksomhed hun får her.... På 14 dage oplevede Leia mere her, end hvad hun
har gjort hele sit liv. Hvilket jeg tror også kan stresse hende! Hun er ikke
den type der render om benene på en, man ser hende faktsisk sjællent, for
hun vil helst ligge i sit huld i haven. Hun nyder dog at være med på
turerne, møde mennesker, komme til AG osv. sov.

> Tror det er en stor mundfuld hvis man har flere hunde.
> Det er utrolig svært at overtage en ikke hvalp med problemer.

Leia var/er ingen problem hund. Jeg tror ikke hun tænker over de tinghun
gør... Sådan som at springe over alt, hun kan bare ikke se hvorfor hun skal
være lukket inde, når man så nemt bare kan springe over!

Det med tisseriet, tror jeg skyldes flytningen, jeg tror hun mangler sin
flok at gemme sig bag... Jeg ved ikke, men kunne forestille mig sådan noget
i den retning!

Men nu vil jeg prøve det der fjernhealing, for hvad gør man ikek for at hun
skal have det godt?

Heidi

Fra : fam. Ager

Dato : 04-09-05 09:12

"Heidi Jensen" <heidijensen@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> Men nu vil jeg prøve det der fjernhealing, for hvad gør man ikek for at
> hun skal have det godt?
>
> Heidi
>------------------------

prøv dog at dæmpe hendes stressneveu først, det er trods alt der skoen
trykker, ifølge dine oplysninger, enten ved baldrian, eller ved sos dråber.
du kunne evt, kontakte hende bente Iversen, hun kan også vejlede dig mht.
Bach blomsterremedier, som er rigtigt godt til sådanne hunde.
ifølge dem som har haft glæde af bente, er hun et yderst venligt og
hjælpsomt menneske.

mvh. marie

Fra : fam. Ager

Dato : 03-09-05 14:39

> forhindringerne :0) Men det skal nok komme!
>

> Heidi
>
>-----------------

hvor går du til agility med hende hende?, det vil jeg gerne se!
jeg har meldt loui til agility, med start d. 9. denne måned, så det glæder
jeg mig til.

mht. tisseriet, emma, som nu har været her i et par måneder gjorde det også,
og det var en arv "hjemmefra", der hvor hun kom fra. hver nat, med garanti,
var der en sø, og tit satte hun sig i stuen. hun ville også gerne åbne alle
døre, og var meget stresset generelt. hundene sover i gangen, der er krog på
ind til køkkenet, hun har opgivet den dør, og hoveddøren er håndtaget vendt
en omgang, så hun ikke har haft succes med den meget længe, og har heller
ikke forsøgt på det en tid. trådburet duer ikke, hvis de er angste, de
holder ikke til det!, prøv at få fat i en rigtig transportkasse, den kan hun
ikke smadre. det vil give hende ro. det er en form for panik, stress, når de
farer rundt sådan, og de stresser sig selv op ved det, og stress i længere
tid kan påvirke blærefunktionen, så de ikke kan kontrollere den.

jeg går ud fra at hun ikke har blærebetændelse ell. lign.?

hvad gør du for at aktivere hende om dagen?.

efter mine erfaringer med netop emma, giver det rigtigt meget at give dem
noget succes, små opgaver, lær dem nogle ting, at rulle, giv pote eller
noget andet. jeg har så også brugt bach blomsterremedier, sos dråber til
emma,som virker stresnedsættende, som også har hjulpet rigtigt meget, men
hun har nok også været noget mere medtaget end din tæve.

du kan evt. prøve at give hende en baldrian pille en time inden i går til ro
om aftenen, eller hvad der svarer til børnedosis. det er naturmedicin, og
virker beroligende, ikke dopende.
det fåes i supermarkeder, apoteket og sikkert nok i matas også.

og så til sidst, lad vær med at lave for meget om, hver aften i skal i seng,
det stresser også!, find ud af hvordan hun skal ligge om natten og hold fast
i det.

mvh. marie

Fra : Heidi Jensen

Dato : 03-09-05 20:28

> hvor går du til agility med hende hende?, det vil jeg gerne se!
> jeg har meldt loui til agility, med start d. 9. denne måned, så det glæder
> jeg mig til.

Vi går ved DKK i Blemmelyng Leia-Jonas´søndag kl. 10 Jason og jeg Tirsdage
17,30...

> mht. tisseriet, emma, som nu har været her i et par måneder gjorde det
> også, og det var en arv "hjemmefra",

"Hjemmefra" havde hun aldrig oplevet dette... Men altså når man har mange
hunde i samme rum og der er en sø om morgenen, ved man så hvem den kommer
> [...]

> længe, og har heller ikke forsøgt på det en tid. trådburet duer ikke, hvis
> de er angste, de holder ikke til det!, prøv at få fat i en rigtig

Jeg synes ikke jeg vil lukke hende i bur/kasse... Jeg gjorde det med Diva,
og det fungerede godt, hun blev stresset om natten nemlig. Men Leia går i
panik når hun bliver forladt, hun skal være hos 24-7....

> [...]
> længere tid kan påvirke blærefunktionen, så de ikke kan kontrollere den.
>
> jeg går ud fra at hun ikke har blærebetændelse ell. lign.?

Jeg skrev i aller første indlæg at dyrlægen har tjekket hende på kryds og
tværs, måden hun tisser på, mængden, placering osv. er der ingen tegn på
nogen som helst form for sygdom. Han er sikker på det er stress. Jeg mener
selv Kjøller er en god og erfaren dyrlæge, og tror på hans ord. Han har selv
overtaget en voksen hund engang, den gjorde det samme indtil den fik fast
plads i fodenden.

> hvad gør du for at aktivere hende om dagen?.

De bliver leget med, træner lidt slalom med Micadopinde... Gået tur, nusset
kælet klap. Aktivitetsbold med guffer i! Dernæst ringtræner vi jo og går til
AG. I den tid jeg er på job er hundene i dagpleje sammen med Emeli hos
mor....

> efter mine erfaringer med netop emma, giver det rigtigt meget at give dem
> noget succes, små opgaver, lær dem nogle ting, at rulle, giv pote eller
> noget andet.

Hun bliver stresset, når vi prøver at lære hende ting, så drejer hun bare
rundt om sig selv og slikker helt vildt! Så derfor tager vi det meget roligt
med det.... Hun får et par "søge" opgaver, da det ligesom holder hende
beskæftiget uden at hun skal tilfredsstille os.

> [...]
> og virker beroligende, ikke dopende.
> det fåes i supermarkeder, apoteket og sikkert nok i matas også.

Måske man skulle prøve det... Synes bare måske at jeg søger lidt "vidunder"
værktøjet, en der kan sige, "jamen Heidi, det er da fordi du er grim" eller
ja, forstå mig ret... Så må man jo gøre noget ved det ;0)

> og så til sidst, lad vær med at lave for meget om, hver aften i skal i
> seng, det stresser også!, find ud af hvordan hun skal ligge om natten og
> hold fast i det.

Javel, men vi har jo lige måttet prøve de 3 ting af, for det skal jo fungere
også for hende!

Jason var også meget lang tid om at blive renlig, og Diva også, så mon ikke
det også ligger lidt til racen at de kan være nogle grisse engang i mellem..
Ved ikke, men værd at undersøge!

Heidi

Fra : fam. Ager

Dato : 03-09-05 21:01

jamen så må jeg jo være ærlig og sige til dig heidi du er for grim gør noget
ved det..GGG!
nej. men hvis hun ikke har været sådan "hjemmefra" så må det være hos jer at
den er gal, at der er noget hun ikke trivedes helt med, noget der stresser
hende. og at hun skal være over 2 år for at være renlig lyder af meget,
synes jeg. og det lyder ikke som om at det er et renlighedsproblem.
det kan godt være at hun bare er lang tid om at falde til i sit nye hjem,
hun er måske meget følsom, og reagerer ved at stresse.
hvordan har du fået hende? er det en udstationering eller hvordan er hun
havnet hos dig?

mvh. marie

Fra : Heidi Jensen

Dato : 04-09-05 07:53

> jamen så må jeg jo være ærlig og sige til dig heidi du er for grim gør
> noget ved det..GGG!

Ok, skal gøre mit bedste ;0)

> [...]
> at den er gal, at der er noget hun ikke trivedes helt med, noget der
> stresser hende. og at hun skal være over 2 år for at være renlig lyder af

Jeg tror også Jason var der omkring, når vi kunne være 100 % sikker på, at
der ikke kom til at ligge en sø om morgenen, når det var sket, skammede han
sig så frygtelig meget, at vi fik så ondt af ham. Så den ene morgen var der
intet på gulvet, og hans humør var lidt bedre... Så vi gik i køkkenet og
jublede og hyggede og roste ham til langt op over skyerne, sådan gjorde vi
flere dage i træk, når der intet var på gulvet... Siden har han kunnet holde
sig. Samme fremgangsmetode bruger vi med Leia.. Men hun synes nok at jubel
er lidt for voldsomt, hun vil bare kæles, så vi taler med lav stemme kæler
og roser, når der ikke har været uheld.. Men det har ikke haft nogen
virkning!

og det lyder ikke som om at det er et renlighedsproblem.
> det kan godt være at hun bare er lang tid om at falde til i sit nye hjem,
> hun er måske meget følsom,

Ja hun er følsom, men det ligger til racen!

og reagerer ved at stresse.
> hvordan har du fået hende? er det en udstationering eller hvordan er hun
> havnet hos dig?

Det står faktisk på min Hp under nyheder., men for at gøre en lang historie
kort, så skulle vi have haft en hvalp, tæven mistede dem, og vi har så i
længere tid haft god kontakt med Liz fra Beardmarked's, (hun er i flere år
blevet årets opdrætter i SV), nej, men hun er syg, og måtte til sidst
erkende at hun ikke kunne klare pelsene på alle hendes hunde, og måtte sælge
nogen af dem, og udstationere andre. Vi blev så tilbudt at købe Leia (jeg
mødte hende som hvalp, hvor hun slog min Diva ud af ringen og blev BIG). så
jeg hvidste godt hvem hun var.. Så vi takkede ja, og tog over og hentede
hende! Kort efter salget fortrød Liz meget, for hun var begyndt at få det
bedre...Alle hendes hunde har hun måttet klippe ned, for som hun sagde,
"hvor var mine venner, når jeg havde brug for hjælp?", Hun har det fint nu,
og er lidt ked af hun har klippet hundene og solgt Leia og en anden tæve...
Men hun får hende ikke igen ;0)

Nu her snart kommer der så endnu en i flokken, en hanhvalp fra Tyskland...
Det er lidt af en UPS køb... For vi har overhovedet ikke haft i sinde at
skulle have ham overhovedet, og da slet ikke en han... Men hun ville ikke
sælge ham til hvem som helst, så hun har sagt Nej til mange... Hun spurgrte
så om han ikke skulle til Bornholm? Og Jo selvfølgelig skal han det.... Det
bliver da også skønt med en hvalp igen!

Heidi

Fra : fam. Ager

Dato : 04-09-05 09:17

> [...]
> hun synes nok at jubel er lidt for voldsomt, hun vil bare kæles, så vi
> taler med lav stemme kæler og roser, når der ikke har været uheld.. Men
--------------------------------

næ..hun kan sikkert ikke se forbindelsen mellem jeres ros og det hun nu ikke
har gjort.
--------

> [...]
> spurgrte så om han ikke skulle til Bornholm? Og Jo selvfølgelig skal han
> det.... Det bliver da også skønt med en hvalp igen!

det havde jeg regnet ud...
så må i gøre en kæmpe indsats for tæven, inden han ankommer. for det kan
nemt gøre det endnu mere stressende for hende. hvornår planlægger i hans
ankomst?

mvh. marie