Hvalpen gøer af kattene, hvordan undgåes d~
Fra : Tidemann

Dato : 02-09-05 15:10

Hejsa
Bella vores lab.hvalp, gør og piber efter mine to katte, fordi hun vil
lege (håber jeg), men det vil de absolut ikke!

Kattene er vant til en voksen hund og de er ikke bange for hende i
den forstand, de vil gerne hilse på hende hvis hun er i snor, men de
sætter hende ikke på plads.

Hvis Bella trænger dem op i en krog, hvad der sker sjældent da jeg
er meget obs på dette, kryber kattene bare sammen og hvæser måske
lidt, for derefter at løbe deres vej.

Og så er det jo først sjovt for Bella hun løber efter dem.
Kattene hopper op hvor hun ikke kan nå dem, men Bella begynder
at gø og bjæffe efter dem.

Jeg har prøvet ikke at bryde ind når de er trængt op men, især Lady
miaver så bare og knurrer måske lidt, men Bella kan ikke høre det
for hun er begyndt at bjæffe på det tidspunkt. Og når det når dertil
kan jeg ikke lade være med at komme Lady til undsætning, da det
virker som om hun beder om hjælp

Hvordan griber jeg bedst dette "gøen" an og bliver det mon nogensinde
bedre? Jeg siger NEJ og afleder hendes opmærksomhed, men det er
svært når kattene frister. Og det er ikke blevet meget bedre i de 5 uger
vi har haft hende!

Håber på et godt råd!

--
Venlig hilsen
Marianne

Fra : fam. Ager

Dato : 02-09-05 16:02

"Tidemann" <tidemann@2Youtdcadsl.dk (Slet 2You)> skrev i en meddelelse
> [...]
> bedre? Jeg siger NEJ og afleder hendes opmærksomhed, men det er
> svært når kattene frister. Og det er ikke blevet meget bedre i de 5 uger

stå klar med en vandpistol, tom opvaskemiddelsbeholder eller lign. ´som
giver en kraftig stråle, vandforstøverens stråle virker ikke nær så godt. i
det hun skal til at gø, så giver du hende en stråle i hovedet ledsaget af et
NEJ!!, og dyyyyygtig når hun stoppermed gøen - godbid.
hun har godt af at lære hvor grænsen går, sådan en gang katteklør i hovedet
kan være ret uheldigt.
vi har 3 vovser og 2 inde/gårdhavekatte. den sidst ankomne kat, var 1 år og
ikke vandt til hunde. og da hundene her var vandt til den "gamle" kat, som
de har et meget fint forhold til, mente de jo selvfølgelig at det også
gjaldt den nye, men det gad han ikke, og de havde noget svært ved at finde
ud af, at han altså mente det, når han sad og hvæssede af dem, og fægtede
med sømposerne.. og der brugte jeg vandet med succes. det er ragdoll katte
jeg har, og de er meget tolerante i forvejen. den sidstankomne raggie, synes
stadig at hundene er dumme, når de kommer og vil kramme (-; men de
respekterer hinanden fint.

mvh. marie

Fra : Tidemann

Dato : 02-09-05 18:15

"fam. Ager" skrev

> [...]
> jeg har, og de er meget tolerante i forvejen. den sidstankomne raggie, synes
> stadig at hundene er dumme, når de kommer og vil kramme (-; men de

Åh jeg elsker Ragdoll! ^..^ !!!!
Min næste kat skal være en lilla masket raggie.

Nå, men det med vandet virker desværre ikke!
Bella er vist en "vandhund"! Hun vil vaske poter i drikkeskålen, først den ene
pote, og når jeg siger nej fjerner hun den godt nok, men så prøver hun da lige
med den anden pote. Og hvis jeg ikke fjerner vandet har jeg det over hele
gulvet og hun smider sig i det!
Jeg har efterfølgende købt en af disse flade skåle, hvor man kan skrue en
vandflaske på og det har hjulpet!!
Hun tager bad i duggen på græsplænen om morgenen og forleden dag hoppede og
dansede hun i ALLE vandpytterne og smed sig i dem.

Jeg har købt en vandpistol for noget tid siden, fordi hun hopper op ad en
børnelåge vi har. Når jeg sprøjter på hende bliver hun bare mere ihærdig, hun
nyder det åbenbart, så den virker ikke

Og hun har åbenbart været i nærheden af sømposen, forrige mandag havde hun et
meget træls øje. Afsted til doktor dyr og ha´ det tjekket, meldingen lød: en
rift fra en kattepote!!

Andre råd modtages med kyshånd!

Fra : fam. Ager

Dato : 02-09-05 18:35

> [...]
> et
> meget træls øje. Afsted til doktor dyr og ha´ det tjekket, meldingen lød:

ja, man bliver lidt afhængig af raggierne...GGG!, jeg ønsker mig en af de
røde...mine 2 er henholdsvis brunmittet og bicolor.
har du ramt hende lige midt i sylten med en hård stråle, ikke en blød vattet
en, men virkelig en lige stråle?.. min den ene er også en vandhund, jeg har
købt en af disse skvulpfrie skåle, den har også løst det problem
herhjemme..(-;

du kan se mine misser her; www.photopassion.dk siderne er ikke alle
færdige, de skal gerne blive som dem under portræt/sport. men et billede af
misserne er der da. hundesiden var der et kvaj der fik slettet...så på den
igen.. det er iøvrigt en cairn terrier, og 2 boxere.

det var iøvrigt netop et par sømposer i øjnene jeg hentydede til i det
første indlæg...det kan blive alvorligt, og dyrt!. du må være efter hende,
og vedholdende, det skal nok komme. sålænge hun ikke viser agressivitet
overfor misserne, er det sikkert bare for at udforske og lege. mine har
ellers fået respekt for kløerne, og ved at de skal holde poterne for sig
selv, når ham den småsure ikke gider at lege.

mvh. marie

Fra : Tidemann

Dato : 02-09-05 20:30

"fam. Ager" skrev

> ja, man bliver lidt afhængig af raggierne...GGG!, jeg ønsker mig en af de
> røde...mine 2 er henholdsvis brunmittet og bicolor.

Så skal du da se ham her:
http://www.ragdollys-cat-link.dk/fotoalbum-zephyr.shtml

Jeg tog lige turen fra Viborg til Odense for at besøge hende som jeg har
lavet hjemmesiden til, for at gramse, kramme og nusse denne lækre skønhed.
Hendes Honey er også bare dejlig!!

> har du ramt hende lige midt i sylten med en hård stråle, ikke en blød vattet
> en, men virkelig en lige stråle?..

Ja. Der er et godt skud på vandpistolen, men Bella ryster bare lidt på hovedet
og fortsætter med det hun nu var ved

> købt en af disse skvulpfrie skåle, den har også løst det problem
> herhjemme..(-;

Og hvad er det så for en? Hvor kan de købes?

> [...]
> misserne er der da. hundesiden var der et kvaj der fik slettet...så på den
> igen.. det er iøvrigt en cairn terrier, og 2 boxere.

Du skal vist ha´ billederne af misserne under hinanden, da der kommer
scroll-bar forneden og det er synd for dit layout som er meget flot!!
Dejlige katte forøvrigt!

Ja tålmodighed er en dyd!! ^..^

Fra : fam. Ager

Dato : 02-09-05 20:48

> [...]
> Du skal vist ha´ billederne af misserne under hinanden, da der kommer
> scroll-bar forneden og det er synd for dit layout som er meget flot!!

jeps..men de bliver også lavet om, jeg vil gerne have dem i stil med portræt
siden., jeg er ikke nogen ørn til det, og har for lidt tid..du ved mange
børn og mange dyr og ingen penge og ingen tid...GGG!.
lækre katte du har gramset på der..jeg har tidligere været inde og
smugkikke.

jamen hvad hedder de skåle da?? de hedder vel bare skvulpfrie eller
antiskvulp, og kan fåes i forskellige kvaliteter og farver, denne er en
billig en til under 30 kr. og har holdt til det hele i snart et lille år.
den er fin at have med i bilen også. der er ligesom et "låg" på, og den
virker bare så fint.

hvad med at have en lang line i hende katteterroristen?, det havde jeg da vi
fik den første raggie, og havde cairnen der skulle lære at der var noget der
ikke skulle dræbes og spises..udpræget jagthund... især efter naboens
kat...han levede de første dage i en lang line, når de skulle introduceres.
anton var nu ligeglad, og lige modig nok efter min mening, men det gik
rigtigt fint, og min frygt for kattedrab blev gjort til skamme. nu er det
kun naboens kat der skal have nogle baaaaank..

mvh. marie

Fra : Tidemann

Dato : 02-09-05 21:14

"fam. Ager" skrev

> jeps..men de bliver også lavet om, jeg vil gerne have dem i stil med portræt
> siden., jeg er ikke nogen ørn til det, og har for lidt tid..du ved mange
> børn og mange dyr og ingen penge og ingen tid...GGG!.

Ja, det kender jeg <

> [...]

> billig en til under 30 kr. og har holdt til det hele i snart et lille år.
> den er fin at have med i bilen også. der er ligesom et "låg" på, og den

Hvor købte du den ??

> [...]
> rigtigt fint, og min frygt for kattedrab blev gjort til skamme. nu er det
> kun naboens kat der skal have nogle baaaaank..

Nogle dage/aftner får hun også line på hvis hun er meget vedholdende.
Eller hun må være i køkken/bryggers med børnelågen lukket, så der er hundefri
zone i stuerne!!
Kattene ved godt at når den er lukket, kan man færdes frit og sikkert. Hvis
Bella er i snor, er de også mere modige og vil gerne hen og hilse på. De er
ikke dumme de katte

Fra : Anette

Dato : 02-09-05 23:15

Tidemann wrote:
> Hvor købte du den ??

Vi har købt vores "antiskulp"skåle i Maxi-Zoo, til ca 30 kr stk. Men mon
ikke de har dem allevegne?

> Kattene ved godt at når den er lukket, kan man færdes frit og
> sikkert. Hvis Bella er i snor, er de også mere modige og vil gerne
> hen og hilse på. De er ikke dumme de katte

Var det ikke en mulighed at lade kattene selv sige fra? Jo, jeg ved godt at
det kan give nogle grimme sår, men det er det hunden lærer det hurtigst ved.
Vores katte har lært hundene hvor intimgrænsen går , på bare et enkelt slag
over snuden.
Ellers kunne du gøre som vores hundetræner.
En Labhan ( meget vandglad hund), unghund på ca 8 mdr, gik helt agurk da der
efter træning blev givet fri til leg. Han overfaldt de andre lab'er (
hanhunde i samme alder ca) med rå dominans ( sprang op på ryggen af dem
o.s.v.) alle tænder fremme, højt knurrende. Pia ( træneren) tog en 1½ l
flaske med vand og hældte et ordentligt skvæt i hovedet på ham, mens hun
trådte ind foran ham og gik imod ham/ tvang ham til at gå baglæns. Hun
sagde hårdt "Nej", knurrede ad ham og skældte ud. Da han faldt til ro efter
et par skævt vand mere, gik hun væk, men 5 sekunder senere var den gal
igen - igen samme tur. Anden gang var han helt nede og ligge på ryggen i bar
underkastelse.Vel at mærke uden nogen havde rørt ham - og det virker stadig,
nu flere uger efter. Trækker han op til unoder, stirrer Pia eller ejeren på
ham og siger stille "Nej"- og straks vælter han om på siden og skal vise
hvor sød og rar han er.

/ Anette

Fra : Tidemann

Dato : 03-09-05 07:36

"Anette" skrev

> Vi har købt vores "antiskulp"skåle i Maxi-Zoo, til ca 30 kr stk. Men mon
> ikke de har dem allevegne?

Tak. Jeg vil prøve at kigge rundt omkring, men vi har kun Plantorama, Foder og
Fritid og en Bonnie dyrehandel.

> [...]
> Vores katte har lært hundene hvor intimgrænsen går , på bare et enkelt slag

Jeg snipper lige noget af min forklaring:

[...]

Vil du mene at jeg bare helt skal blande mig udenom??
Jeg synes bare det er synd for kattene, de føler sig jo i forvejen som "jaget
vildt" og holder sig meget ude, eller lister rundt på bordene (hvor de ikke må
være). Jeg er s.. bange for at de flytter deres vej!! Og jeg har det sådan
lidt "kattene skal være her, Bella må være her" hvis du forstår?

> Ellers kunne du gøre som vores hundetræner.
> hun trådte ind foran ham og gik imod ham/ tvang ham til at gå baglæns. Hun
> sagde hårdt "Nej", knurrede ad ham og skældte ud.

Jeg må nok hellere ty til denne løsning en gang for alle, for der er gået 5
uger uden bedring. Bella har jo haft en rift i øjet, men det har åbenbart ikke
været nok til at skræmme hende! Det er ikke nemt altid lige at være der når
"det sker" kattene kommer ind ad vinduet og jeg kan jo ikke altid nå at få fat
i Bella inden hun er efter dem.

Fra : fam. Ager

Dato : 03-09-05 09:49

> [...]
> "Anette" skrev

> Tak. Jeg vil prøve at kigge rundt omkring, men vi har kun Plantorama,

mener du land og fritid?

der tror jeg de har skålene, har ihvertfald set dem i sådan en butik...

ellers vil jeg da også tro at de findes de fleste steder..

mvh. marie

Fra : Anette

Dato : 05-09-05 23:37

Tidemann wrote:
> Og så er det jo først sjovt for Bella hun løber efter dem.
> Kattene hopper op hvor hun ikke kan nå dem, men Bella begynder
> at gø og bjæffe efter dem.

Det gør vores katte også. Vi har lige for 4 uger siden fået en ny medbeboer,
en hunhund på 5 år der ikke er vant til katte og hun synes de er vældig
interessante. Kattene holder sig lidt væk, som du skriver - går oppe hvor
hun ikke kan nå dem . Men vi var det samme igennem med kattene i oktober
sidste år, med en 5 mdr gammel hvalp - og kattene lærte det. Den hund er så
lidt mere fattesvag

Det er ikke så tit, men det sker at en af hundene får en af kattene trængt
op i en krog.Der griber vi som regel ind - løfter katten væk, med et hårdt
"nej" til hunden. Men hvis katten har frie flugtveje blander vi os ikke. Det
har kostet et par rifter hist og her - men så kan de bare holde sig væk.(
Vores hunde er langpelsende så der sker ikke ret meget, udover at de bliver
forskrækkede, når katten hidser sig op og langer ud)

> Vil du mene at jeg bare helt skal blande mig udenom??

Ja, hvis katten har en flugtvej - har den ikke det skal du vise hunden at
det er dig der bestemmer og flytte katten. Bella har fundet en sjov leg -
men ikke en særlig hensigtsmæssig leg hvis katten, som Lady, ikke selv
vil/tør sige fra. Katten kender dig også godt nok til at vide når du lyder
sur og vil næsten triumfere over at hunden får skældud. Det giver
selvtillid. Sådan agerer vores hankat i hvertfald - der er næsten et ÆV-BÆV,
der hænger i luften når han bliver båret uden for hundens rækkevidde.

> Og jeg har det sådan lidt "kattene skal være her, Bella
> må være her" hvis du forstår?

Absolut

> Jeg må nok hellere ty til denne løsning en gang for alle, for der er
> gået 5 uger uden bedring.

En helt 3. løsning kunne være at jagte hunden med vandpistol eller en 1½ l
flaske med vand i. Et hårdt skud vand lige i hovedet hver eneste gang hun
sætter efter kattene sammen med et hårdt NEJ!
Det er ikke sikkert hun vil lystre, når I ikke lige er i nærheden men det
vil da give kattene nogle pauser.
Husk at forkæle misserne - finde tun/laks /rejer eller hvad de nu
foretrækker frem og nussekæle så meget de orker - så skal de nok blive hvor
de er

held og lykke med projektet

/ Anette

Fra : Tidemann

Dato : 08-09-05 10:23

"Mariann" skrev:

> Vi lavede til gengæld en krog i døren ud til gangen, så kattene
> fik en sprække de kunne krybe igennem, der var for smal til
> hunden. De fik vand, mad, legetøj og huler derud og fik dermed
> et fristed for hunden, når de trængte til det. Det kan jeg
> varmt anbefale dig. Det vil også aflaste dig i længden.

Vi har en børnelåge der spærrer adgangen til stuerne, så ind i mellem må Bella
være i køkken, bryggers, gang og sønnens værelse.
Kattene har et klatremiljø i stuen (til loftet) og deres mad står for tiden
oppe på vores spisebord Derfra er der et hop ned på gulvet og op i
vindueskarmen, hvor de kan komme ind og ud når det passer dem. Det klarer vi
os med lige nu, men skal finde en anden løsning til kattemaden!!

"Anette" skrev

> [...]
> der hænger i luften når han bliver båret uden for hundens rækkevidde.

Sjovt nok så tror jeg nogen gange at Lady driller, hun kan finde på at gå lige
forbi Bella, selv om hun ved, at hun vil løbe efter hende!!

Nu har jeg siden sidst, taget Bella i nakkeskindet og sagt Nej, når hun vil
løbe efter dem. Jeg får hende til at sætte sig, eller gå roligt hen til
kattene og det virker fint. Kattene kommer også selv og hilser på, hvis jeg
vel at mærke har fat i Bella! Så sent som i aftes sad jeg med Magnus på skødet
og Bella kom roligt hen og snuste til ham, hvorefter hun satte sig og kiggede
på ham. Lidt efter begyndte hun at puffe til ham, det var han ikke så vild med
så der kom en pote frem, sådan advarende, men uden kløer fremme.

Senere på aftenen lå Magnus på gulvet og Bella sad/lå/hoppede/sad/lå en ½ m.
fra ham. Og peb og kom med små bjef!! Åh hvor ville hun gerne lege med ham,
men det ville han ikke "nedværdige" sig til, nej han kunne bare ligge der og
demonstrere.

Så jeg behøver vist ikke bekymre mig så meget mere

> En helt 3. løsning kunne være at jagte hunden med vandpistol eller en 1½ l
> flaske med vand i. Et hårdt skud vand lige i hovedet hver eneste gang hun
> sætter efter kattene sammen med et hårdt NEJ!

Vandet virker ikke, det har jeg prøvet........

> Husk at forkæle misserne -

Det gør jeg altid..............

> held og lykke med projektet

Tak, og tak til alle for gode råd.............

Fra : Anette

Dato : 08-09-05 23:29

Tidemann wrote:
> Sjovt nok så tror jeg nogen gange at Lady driller, hun kan finde på
> at gå lige forbi Bella, selv om hun ved, at hun vil løbe efter hende!!

He he Vores kat Knirke gør lige sådan- især hvis hundene lige har fået en
balle for at løbe efter hende.
Det nærmest ud som om hun siger: Æv bæv I må ikke røre mig

> [...]
> roligt hen til kattene og det virker fint. Kattene kommer også selv
> og hilser på, hvis jeg vel at mærke har fat i Bella!

Sådan! fedt

> Åh hvor ville hun gerne
> lege med ham, men det ville han ikke "nedværdige" sig til, nej han
> kunne bare ligge der og demonstrere.

*LOL* ja ja man skal jo lige vise hvem der bestemmer

> Så jeg behøver vist ikke bekymre mig så meget mere

Nej, det tror jeg heller ikke. Det lyder som om din kat har helt styr på det
der og nok skal få lært hunden hvordan man opfører sig.

> Tak, og tak til alle for gode råd.............

Any time - dejligt det hjalp

/ Anette

Fra : Charlotte

Dato : 02-09-05 20:00

> [...]
> bedre? Jeg siger NEJ og afleder hendes opmærksomhed, men det er
> svært når kattene frister. Og det er ikke blevet meget bedre i de 5 uger

Jeg kan kun give fam. Ager ret da vi selv har haft noget ligende problem og
det hjalp med en vand forstøver med en kraftif stråle.. samtidig med at vi
sagde et meget bestem NEJ..

Det fungere fint og det var hurtigt lært..

Hilsen Charlotte

Fra : Mariann Juhl

Dato : 05-09-05 22:24

Hejsa Marianne

Vores største hund, en lab., var også for voldsom ved vores ene
kat som hvalp. For os var det ikke andet at gøre end at holde dem
under opsyn og bruge vand, når legen blev for vild. Og heldigvis
er hun nu vokset fra det, og kattene både leger
og sover middagslur sammen med hende

[...]

Med venlig hilsen
Mariann