Sele eller Grime ??
Fra : Marianne Tidemann

Dato : 31-08-05 17:36

Hejsa

Jeg har en labrador-hvalp på 13 uger, som jo er meget ivrig når vi er
ude at gå tur.

Jeg vil gerne lære hende ikke at trække for meget i snoren men, hvad
vil I anbefale at bruge, sele eller grime?

mvh Marianne

Fra : fam. Ager

Dato : 31-08-05 19:14

"Marianne Tidemann (slet R8ORQ)" <tidemann@R8ORQtdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11255063670.965354300177754@dtext.news.tele.dk...
> [...]
>
> Jeg vil gerne lære hende ikke at trække for meget i snoren men, hvad
> vil I anbefale at bruge, sele eller grime?

jeg vil da helt klart få en sele til en hvalp. køb en god en, der ikke
strammer de forkerte steder, og kan give skader på feks. skulderen. jeg vil
klart anbefale en sele fra "canac". fåes i div. netbutikker, og hos visse
dyrehandlere. jeg bruger selv udelukkende seler til mine 3 vovser. min han
har jeg brugt grime til, specielt i starten af en gåtur. dels fordi jeg har
haft problemer med begge arme, og er derved svækket i dem. og dels så virker
den meget bedre end et hårdt halsbånd, og det er en fornøjelse at gå tur,
uden trækken.
men jeg ville ikke bruge en grime på så lille en hvalp.
brug også den fidus med at du stopper op når han trækker, forhold dig
passiv, indtil han stopper op og bakker tilbage til dig, så roser du og går
videre. stop op igen med det samme når han trækker igen, og gentag processen
indtil han har fattet pointen. husk at have lommerne fulde af godbidder, og
giv kun, når han er opmærksom på dig, og er ved din side med løs snor. det
tager tid, og han er kun en hvalp. tålmodighed og konsekvens!..
held og lykke!

mvh. marie

Fra : pwh

Dato : 31-08-05 20:19

fam. Ager wrote:
> [...]
> og går videre. stop op igen med det samme når han trækker igen, og
> gentag processen indtil han har fattet pointen.

Helt enig, det er en god metode som dog kræver at man er konsekvent og
tålmodig et godt stykke tid. Sådan lærte jeg begge mine Labblandinger at gå
pænt med og uden snor og det virker perfekt.
Idag ved de at hvis jeg stopper op på vores ture, så kan de ligeså godt komme
tilbage til mig med det samme, turen går ikke videre før de har været tilbage hos mig.
Prøver de så igen at sætte tempoet op, så går jeg bare langsommere og langsommere,
så har jeg pludselig 2 hunde der går fint ved mine knæ
Du skal bare lærer din hvalp fra start af at du sætter tempoet og ikke den, det kræver
en engels tålmodoghed, men når den først fatter pointen er det arbejdet værd.

/Jens

Fra : Heidi Jensen

Dato : 31-08-05 19:09

> [...]
>
> Jeg vil gerne lære hende ikke at trække for meget i snoren men, hvad
> vil I anbefale at bruge, sele eller grime?

Hun er for ung til en grime, da skal hun altså være noget ældre, og du skal
have prøvet nogle andre ting først. Jeg vil mene at grime er den sidste
mulighed, næstefter dresur halsbånd (lidt mildere form for pighalsbång). Jeg
vil foreslå dig at starte med en halvkvæl, de er ganske gode og kan ikke
kvæle helt. Sele skal du først bruge, når hun har lært at gå ordenligt, da
du har en bedre kontakt med et halsbånd. Hvis halvkvæl ikke duer, så prøv en
hel kvæl.. Mne giv det lige nogle måneders chance!

Heidi

Fra : fam. Ager

Dato : 31-08-05 20:42

"Heidi Jensen" <heidijensen@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> gå ordenligt, da du har en bedre kontakt med et halsbånd. Hvis halvkvæl
> ikke duer, så prøv en hel kvæl.. Mne giv det lige nogle måneders chance!

du skal vel ikke skabe kontakten via halsbåndet??, kontakten går via dit
kropssprog og din stemme. og en sele er netop bedre at bruge fra de er små,
end et halsbånd, der er ikke tale om nogen antitræk sele eller noget i den
stil,men en god kropssele. og hvis du vil skabe kontakt via snoren, så er
grimen da ideel, da du har direkte kontakt til hovedet, og ikke halsen.
og hvis du bruger et kvælerhalsbånd ukorrekt, kan du risikere det stik
modsatte, at hunden stresser op, og trækker endnu mere, iøvrigt kan du skade
halsmuskulaturen og nakken/ryg, ved vedvarende ryk og træk. så det er da
slet ikke noget at byde en hvalp i mine øjne.

mvh. marie

Fra : Tidemann

Dato : 01-09-05 08:24

> [...]
> halsmuskulaturen og nakken/ryg, ved vedvarende ryk og træk. så det er da
> slet ikke noget at byde en hvalp i mine øjne.

Hej Marie
Lige mine ord!!!!
Det er jo netop for at undgå kvælerhalsbånd, som jeg synes er en _meget_
dårlig ide.
Og hun er jo kun 13 uger så jeg kunne aldrig drømme om at bruge hverken halv
eller hel kvæl til så lille en hvalp!

Men Heidi, hvorfor mener du at grimen er sidste mulighed?

--
Venlig hilsen
Marianne

Fra : Heidi Jensen

Dato : 02-09-05 21:17

> Men Heidi, hvorfor mener du at grimen er sidste mulighed?

Grimen lærer ikke hunden at gå pænt, den er et redskab for førerne så man
nemt kan holde hunden. Den kan være ret så farlig i de forkerte hænder. Har
set en mand trække i grimen i sin hund, som hvis den havde sele på... Og nej
det så ikke ud til at være særlig smertefrit!

En grime er for voldsom til en så lille hvalp. Igen ville jeg bruge en
halvkvæl og ellers et ben ind foran og måske en vand flaske. Vi skal også
huske ikke at sige for meget Nej til vores hunde.. Heller rose, når noget
går godt. Pas på med ikke at få vendt turen til noget negativt...

Altså hunden her er kun 13 uger, giv den lige en chance for i det hele taget
at lære at gå i snor. Hvor meget kan man forvente af en baby?

Forresten skal du heller ikke bruge halvkvæl som en kvæl, nej den skal kun
stamme så hunden ikke kan bakke ud af det... Det er intet kvæler halsbånd.
Så når hunden ellers går pænt løsner det sig igen. Heller halvkvæl der
løsner sig end et fast halsbånd, som folk får strammet så der kommer deller
i nakken, det må sku da være ubehageligt!

Heidi

Fra : fam. Ager

Dato : 03-09-05 09:47

> [...]
> Har set en mand trække i grimen i sin hund, som hvis den havde sele på...
> Og nej det så ikke ud til at være særlig smertefrit!

grimen lærer lige så godt hunden at gå pænt som et hvilket som helst andet
halsbånd, det er bare mere hensigtsmæssigt til hunde der er stærke og
trækker, du får ikke de grimme ryk i nakke og ryg. ej heller i dine arme og
skulder. grimen sidder slet ikke stramt om snuden, og strammer ingen steder.
det er dig som der går tur, der skal lære hunden det, grimen, selen,
halsbåndet, kvæler eller halvkvæl er bare et hjælpemiddel, noget mere
hensigtsmæssigt for hunden end andet.

mvh. marie

Fra : Holm

Dato : 31-08-05 20:15

> [...]
>
> Jeg vil gerne lære hende ikke at trække for meget i snoren men, hvad
> vil I anbefale at bruge, sele eller grime?

Hej Marianne

Jeg er helt enig med Marie.
Giv dig god tid på gåturerne, stop op hvis hunden trækker, og giv meget ros
når den kommer tilbage til dig.
Mange glemmer fuldstændigt at rose når hunden gør det rigtige, hav evt
godbidder med, og få hvalpen til at kigge op på dig, og dermed blive ved din
side.
Tålmodighed, tålmodighed!!! Giv den masser af tid, undgå straf, giv ros og
nyd at have en hvalp.)

Hilsen Holm

Fra : Tidemann

Dato : 01-09-05 08:39

Marie og "Holm" skrev:

> jeg vil da helt klart få en sele til en hvalp. køb en god en, der ikke
> strammer de forkerte steder, og kan give skader på feks. skulderen.
>
> men jeg ville ikke bruge en grime på så lille en hvalp.

Hvorfor ikke grime??

> [...]
> side.
> Tålmodighed, tålmodighed!!! Giv den masser af tid, undgå straf, giv ros og

Jeg købte en sele i Foder & Fritid i sidste uge, men er lidt i tvivl om, hvor
stram den skal være? Du skriver at den ikke må stramme de forkerte steder, men
hvordan finder jeg ud af om den gør det??

Det er sådan en model der trækkes over hovedet og puttes under maven, for
derefter at klikkes fast på ryggen. Hmm, det er lidt svært at beskrive

Jeg stopper også hvis hun går for hurtigt, og roser når hun går pænt.
Og jeg ved det tager tid...................................lang tid og en
engels tålmodighed.

Tak for jeres råd.

Fra : pwh

Dato : 01-09-05 10:00

Tidemann wrote:
> Jeg stopper også hvis hun går for hurtigt, og roser når hun går pænt.
> Og jeg ved det tager tid...................................lang tid
> og en engels tålmodighed.

Jeps, og specielt sådan en Labhvalp vil gerne frem i verden
Jeg mener at Tyson (Lab/Schæfer) var ca 6 mdr før han gik helt
tilfredstillende med snor på. Angel (Lab/Rotte) gik faktisk pænt
allerede fra 10-12 ugers alderen, men hun er også meget roligere af sind.
Så du kommer nok til at skulle værer tålmodig måske 2-3 mdr endnu,
men er du det og konsekvent så skal det nok lykkes.

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 01-09-05 17:47

Hej Marianne

"Tidemann" <tidemann@2Youtdcadsl.dk (Slet 2You)> skrev i en meddelelse

> Hvorfor ikke grime??

Efter min mening lærer en grime ikke i sig selv en hund at gå pænt. Det en
grime kan, er at give dig mulighed for at holde en større og stærkere hund
end du ellers ville kunne. Og når hunden endelig trækker, er det mere
skånsomt for hunden.

Min mening er at hunden skal lære ikke at trække, og hvis den ikke trækker
kan man godt bruge halsbånd.

Med en 13 ugers hvalp skulle der være alle muligheder for at lære den at gå
pænt med ovennævnte metode.

Hvis "stop når hunden trækker" ikke virker, kan du bruge et kraftigere
kropssprog, hvor du træder ind foran hunden med front mod den, hver gang den
trækker.

> [...]
>
> Det er sådan en model der trækkes over hovedet og puttes under maven, for
> derefter at klikkes fast på ryggen. Hmm, det er lidt svært at beskrive

Sikkert ok sele. Dog siges det at en ikke udvokset hvalp ikke må trække i en
sporsele, så den spænder rundt om bringen, så det må selvfølgelig ikke være
tilfældet. Men ellers skal selen sidde ret stramt, sådan at du lige kan få
en flad hånd ind under. Og i hvert fald ikke så løst at den kan krænges af.
Den må selvfølgelig ikke stramme hen over struben eller i armhulerne på en
ubehagelig måde.

> Jeg stopper også hvis hun går for hurtigt, og roser når hun går pænt.
> Og jeg ved det tager tid...................................lang tid og en
> engels tålmodighed.

Held og lykke, det skal nok komme.

Ellers skriver du bare igen .

Hilsen
Søren

Fra : nana sørensen

Dato : 06-09-05 08:53

"Marianne Tidemann (slet R8ORQ)" <tidemann@R8ORQtdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
>
> Jeg vil gerne lære hende ikke at trække for meget i snoren men, hvad
> vil I anbefale at bruge, sele eller grime?

Hejsa...

Min ældste vuf Peanut trak også totalt meget i starten. Det forsvandt
fuldstændig, da jeg skiftede til sådan en sele. Du ved, samme type som man
bruger til katte-agtigt. Han var simpelthen så ivrig med halsbånd på at han
nærmest harkede fordi det strammede, han havde jo nærmest kun bagpoterne på
jorden. Det prøvede han så at flygte fra, og trak så endnu mere. Med selen
vralter han bare rundt og trækker ikke. Jeg føler der er mere styr på ham
nu, med selen. Halsbånd funker han i hvertfald ikke med.

Mvh. Nana