Hundens spisetide i forhold til vores?
Fra : Simon [2700]

Dato : 23-08-05 21:38

Hej,
Jeg har et lille spørgsmål jeg håber i kan kaste noget lys over:

Vi har altid fodret vores hund (amerikansk cocker spaniel, hun) efter vi
selv har fået mad, da vi i tidernes morgen fik at vide
at det var bedst, da den ellers ville tro den var "fører" i flokken (som i
naturen hvor man oftest ser de stærkeste individer indtage føde først).
Og det råd har jeg så vidregivet til svigerforældrene der lige har fået sig
en labrador hun hvalp, da de altid fodrede den før deres egen spisning,
således at den ikke tiggede ved bordet. De har så fået af vide af nogen
andre at det var ligegyldigt, så hvad er rigtigst ?

På forhånd tak for svar.
mvh.Simon

Fra : Clas Lau

Dato : 23-08-05 21:56

Om det forhindrer hundene i at tigge når man fodrer dem før maden ved jeg
ikke meget om - men hvis man ikke ønsker hundene skal tigge ved border skal
man blot lade være med NOGEN side at give dem noget - altså ved bordet.
Hundene tigger fordi det kan betale sig...

Den med rækkefølgen på mad passer ikke. Hos den vilde hund (ulven) spiser
Alfa medlemmerne ikke før resten af flokken. Alle spise sammen og har i
princippet ret til deres egen portion. Under hungersnød vil kampen i gruppen
naturligvis tage til, hvor så de stærkeste så vinder. Men kun i den
situation.

Det er altså noget pjat med at fordre hundne efter man selv spiser - altså
ud fra det begrundelse. Det kan være mange andre gode grunde men ingen som
har noget med lederskab at gøre...

Mvh

-Clas-

Fra : qfha

Dato : 23-08-05 22:34

Har man en normalt fungerende hund er det ganske ligegyldigt.

Fra : Jens

Dato : 24-08-05 08:03

> Har man en normalt fungerende hund er det ganske ligegyldigt.

Det primære er - som i al anden opdragelser - KONSEKVENS!

Hvis hunden får det på samme måde hver gang, og ALDRIG ved bordet, så finder
den ind i systemet, og bliver først opmærksom på maden, når det er dens tur.
Vi fodrer altid efter middagen... og har fred mens vi selv spiser. Men hunde
har en forbavsende evne til at finde ud af, hvornår vi selv er færdige og
begynder at tænke på hundens måltid. Så stiger opmærksomhedsniveauet
pludselig

Mvh
Jens

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 24-08-05 07:54

"Simon [2700]" <devnull@linux.org> wrote in message
> [...]
> således at den ikke tiggede ved bordet. De har så fået af vide af nogen
> andre at det var ligegyldigt, så hvad er rigtigst ?

Det rigtigste er at føren spiser først, det vil vel oftest sige familien
Desuden så tror jeg ikke tiggeri hænger sammen med sult men opdragelse.

--
mvh / regards Cruise music: http://yee-haw.dk
Christian

Fra : fam. Ager

Dato : 24-08-05 08:01

> [...]
> således at den ikke tiggede ved bordet. De har så fået af vide af nogen
> andre at det var ligegyldigt, så hvad er rigtigst ?

jeg tror nu også at det er ligegyldigt hvornår de spiser.
mht. tiggeriet, så har jeg gjort det, at de bliver sendt ind i stuen og
lægge sig, når vi spiser, og det gør de alle 3. den ene kan dog snige sig
ind under bordet, men bliver sendt tilbage fluks. og så aldrig aldrig aldrig
fodre ved bordet...det virker ihvertfald her hos os, med cairn terrier og 2
boxere.

mvh. marie

Fra : Simon [2700]

Dato : 24-08-05 08:56