bernersennen
Fra : Lars Kjærgaard

Dato : 03-08-05 22:36

er der nogen der som jeg har prøvet at vores bernersennen får sår hen
over ryggen når det er varmt i vejret.
Jeg er i tvivl om det også kan ha noget med fodret at gøre.
Majbritt

Fra : Futte

Dato : 04-08-05 05:33

Ja, det har jeg! Jeg har en newfoundlænder der får sår og betændte øre m.m
hver evig eneste sommer.

M.v.h.
LH

Fra : qfha

Dato : 04-08-05 07:50

Det er formentlig det man kalder hot-spots.
Det kommer når hundens hud er fugtig og den efterfølgende klør sig.
Derved kommer det snavs fra klørne i rifter som bliver betændte.

Det kan se meget voldsomt ud og brede sig meget.

Hvis det er et område som er mindre end en lille håndflade kan du
klippe pelsen ned på stedet og vaske det i sæbespånervand, husk at
tørre godt efter. Det gør du hver eller hveranden dag indtil det
begynder at sætte sårskope. Så skal det nok gå iorden igen, men det
tager lidt tid.

Hvis det er et større område giver du den samme behandling, men tager
til dyrlæge og får en gang penicilin til at slå
betændelsestilstanden ned.

mvh
qfha

Fra : Lars Kjærgaard

Dato : 04-08-05 21:48

Hej tak for svaret, jeg vil prøve det med sæben, men der er lidt
træls at ha en hund gående med "pletter" især når vi har hvalpe og
gerne vil sælge dem.
Folk tror måske hunden er meget syg, men det er han bestemt ikke.
Majbritt

Fra : tina

Dato : 04-08-05 17:19

> [...]
> over ryggen når det er varmt i vejret.
> Jeg er i tvivl om det også kan ha noget med fodret at gøre.

Ja vi har en japansk spids der døjer med det samme, vi har prøvet alverdens
ting uden held, min opdrætter mente nemlig også det var kosten, men har
prøvet mange forskellige slags uden held.
Vores heler dog hurtig op igen, men efterlader en rød pels hvilket ikke er
særlig kønt på en hvid langhårs hund.
Tina

Fra : Lars Kjærgaard

Dato : 04-08-05 21:49

Hejsa tak for dit svar, hvor er det træls når hunden får disse
problemer.
Majbritt

Fra : qfha

Dato : 05-08-05 07:21

Det er rigtigt at det ser langt værre ud end det er, og ikke særlig
godt overfor folk som ikke kender til det.
Men brug det istedet til at informere jeres hvalpekøbere om, at det er
en almindelig forekommende ting hos langhårede hunderacer. En ting som
I jo ikke selv har fået med fra jeres hvalpekøb.
Er man opmærksom på problematikken kan man tage det med
sæbespånervarsk inden det når en 5-krones størrelse og dermed
næsten undgå det.

Der skal tages hånd om det, som skitseret i mit tidligere indlæg
eller bliver det alvorligt.

mvh
qfha