Kan Postfix bruge RFC-Ignorant.org?
Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 06-06-01 14:51

Hej rødder.

Jeg bruger Postfix som MTA og DJBDNS (inkl. rbldns) som nameserver på
min linuxbox. Nu da ORBS¹ er død, kunne jeg godt tænke mig at lade
Postfix tjekke indkommende mailhosts mod RFC-Ignorant.org², men kan
ikke gennemskue om det overhovedet kan lade sig gøre uden at patche
Postfix.

For at se om et domæne, FQDN, er listet på RFC-Ignorant.org, ser man
om man kan få en A-record på hhv.

#v+
   ${FQDN}.dsn.rfc-ignorant.org
   ${FQDN}.postmaster.rfc-ignorant.org
#v-

Fx

#v+
   $ host example.tld.postmaster.rfc-ignorant.org
   example.tld.dsn.rfc-ignorant.org   A   127.0.0.2
   $ host example.tld.postmaster.rfc-ignorant.org
   example.tld.postmaster.rfc-ignorant.org   A   127.0.0.3
   $
#v-

Det er let nok at lade Postfix tjekke mod MAPS RSS, men hvordan sætter
jeg den op til RFC-Ignorant.org?

// Klaus

¹) http://www.orbs.org/
²) http://www.rfc-ignorant.org/

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 06-06-01 15:05

Klaus Alexander Seistrup wrote:
> Nu da ORBS¹ er død

Er der nogen her, der ved hvorfor? Evt. et link?

--
Lars Kongshøj

Fra : Jesper Harder

Dato : 06-06-01 15:38

<http://www.idg.net.nz/webhome.nsf/UNID/6F7D8126804AC0B5CC256A5E00127D77!open>

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 06-06-01 15:37

Lars Kongshøj skrev:

> Er der nogen her, der ved hvorfor? Evt. et link?

   <http://www.theregister.co.uk/content/6/19417.html>
   <http://www.theregister.co.uk/content/6/19460.html>

+ mange og lange tråde i <news:news.admin.net-abuse.email>.

// Klaus

Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 14-06-01 10:21

On Wed, 06 Jun 2001 16:04:33 +0200, Lars Kongshøj
<kongshoj@my-deja.com> wrote:

>Er der nogen her, der ved hvorfor? Evt. et link?

vi kom iøvrigt til at begå: http://test.ordb.org/

kommentarer, flames, input og den slags naturligvis velkomment.

--
vh
Thomas Jensen, http://pil.dk/

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 14-06-01 11:57

Thomas Jensen - pil.dk skrev:

> Vi kom iøvrigt til at begå: http://test.ordb.org/

Godt initiativ, men jeg kan ikke få det til at fungere. NS for
relays.ordb.org er sat til relaytest.ordb.org og ns2.pil.dk.
Hvis jeg forsøger at slå 2.0.0.127.relays.ordb.org op, får jeg
aldrig svar fra relaytest.ordb.org og ns2.pil.dk siger at den
ikke kender 127.0.0.2.

Spørger jeg derimod ns1.pil.dk, får jeg korrekt svar.

I øvrigt er ORBS genfødt som ORBS UK på

   <http://www.gst-group.co.uk/orbs/>

men er ikke fuldt funktionel endnu.

ORBS' gamle databaser (relays som havde været åbne i over 30 dage
på det tidspunkt ORBS døde) kan downloades fra bl.a.

   <http://www.magnetic-ink.dk/orbs/>

Hvor får/fik ORDB.org sine data fra?

// Klaus

Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 14-06-01 12:07

On Thu, 14 Jun 2001 12:56:43 +0200, kas@magnetic-ink.dk (Klaus
Alexander Seistrup) wrote:

> [...]
>ikke kender 127.0.0.2.
>
>Spørger jeg derimod ns1.pil.dk, får jeg korrekt svar.

og du har læst http://test.ordb.org/faq/ ?

men vi har rodet lidt m. ns her til formiddag, så det kan vel være
det.

>ORBS' gamle databaser (relays som havde været åbne i over 30 dage
>på det tidspunkt ORBS døde) kan downloades fra bl.a.
>
>   <http://www.magnetic-ink.dk/orbs/>
>
>Hvor får/fik ORDB.org sine data fra?

vi har et dump af orbs-databasen... men afventer pt. et svar fra
csirt, hvorledes de vil se på hvis vi importerer disse data og
foretager et initielt rescan.

"aggresive" scans var bl.a. en af de ting orbs blev kritiseret for...
spørgsmålet er så om en one-timer kan/skal betragtes som aggressivt.
Csirt bestemmer... vi ønsker ikke dag-1 at blive uvenner m. moder-ip.

--
vh
Thomas Jensen, http://pil.dk/

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 14-06-01 12:24

Thomas Jensen skrev:

> og du har læst http://test.ordb.org/faq/ ?

Ja, og det er på den baggrund at jeg skrev som jeg gjorde.

> men vi har rodet lidt m. ns her til formiddag, så det kan vel
> være det.

I hvert fald ser det ud til at fungere nu (via DNS, ikke på www).

> vi har et dump af orbs-databasen... men afventer pt. et svar
> fra csirt,

Hvem/hvad er csirt?

// Klaus

Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 14-06-01 12:30

On Thu, 14 Jun 2001 13:23:40 +0200, kas@magnetic-ink.dk (Klaus
Alexander Seistrup) wrote:

>Hvem/hvad er csirt?

http://www.csirt.dk/faktablad/

"CSIRT er TDC Internets afdeling for håndtering af
sikkerhedsrelaterede hændelser på Internettet."

eg: nogen vi af forsk. årsager ikke ønsker at blive alt for meget
uvenner med.

--
vh
Thomas Jensen, http://pil.dk/

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 14-06-01 14:54

Thomas Jensen skrev:

> http://www.csirt.dk/faktablad/

Tak.

// Klaus

Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 18-06-01 13:22

On Thu, 14 Jun 2001 13:07:04 +0200, Thomas Jensen - pil.dk
<tj@dev.null> wrote:

>vi har et dump af orbs-databasen... men afventer pt. et svar fra
>csirt, hvorledes de vil se på hvis vi importerer disse data og
>foretager et initielt rescan.

det første svar fra csirt var iøvrigt ikke overvejende positivt, så
lige pt. overvejer vi hvad vi gør/om vi tør

http://test.ordb.org/ er iøvrigt snart tæt på production quality, så
hvis nogen føler for at tilbyde sekundære nameservers i den anledning,
er man da yderst velkommen.

Eller endnu bedre; et net, hvorpå vi må stille en enkelt box til selve
web/db-delen

--
vh
Thomas Jensen, http://pil.dk/

Fra : Jesper Skriver

Dato : 18-06-01 18:59

On Mon, 18 Jun 2001 14:22:03 +0200, Thomas Jensen - pil.dk wrote:

>det første svar fra csirt var iøvrigt ikke overvejende positivt, så
>lige pt. overvejer vi hvad vi gør/om vi tør

bestil en langsom ADSL linie, og sæt test boxen på den, hvis i er smarte
så gør i det for en anden udbyder end den i har resten på ...

>http://test.ordb.org/ er iøvrigt snart tæt på production quality, så
>hvis nogen føler for at tilbyde sekundære nameservers i den anledning,
>er man da yderst velkommen.

Du kender adressen ...

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Niels Teglsbo

Dato : 18-06-01 19:34

Thomas Jensen - pil.dk <tj@dev.null> wrote:

[ORBS-afløser]
> det første svar fra csirt var iøvrigt ikke overvejende positivt, så
> lige pt. overvejer vi hvad vi gør/om vi tør

Er der ikke også andre, der er i gang med at afløse ORBS?

Men jeg håber snart fabel.dk begynder at filtrere mails fra åbne relays
fra igen, det vælter ind med spam.

Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 18-06-01 20:22

On Mon, 18 Jun 2001 20:34:21 +0200, Niels@fabel.dk (Niels Teglsbo)
wrote:

>[ORBS-afløser]
>
>Er der ikke også andre, der er i gang med at afløse ORBS?

jow:
http://www.theregister.co.uk/content/6/19715.html
http://www.theregister.co.uk/content/6/19793.html

Fra : Erwin Lansing

Dato : 14-06-01 12:09

kas@magnetic-ink.dk (Klaus Alexander Seistrup) writes:

> [...]
> ikke kender 127.0.0.2.
>
> Spørger jeg derimod ns1.pil.dk, får jeg korrekt svar.

Det er en god ide[tm] at rydde op i gamle firewall regler når man melder
en test swerver ud... fixed

/erwin

--
Erwin Lansing       --       http://pil.dk

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 14-06-01 12:24

Erwin Lansing skrev:

> Det er en god ide[tm] at rydde op i gamle firewall regler når
> man melder en test swerver ud... fixed

Hehe.

// Klaus

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 14-06-01 15:16

Thomas Jensen skrev:

> Vi kom iøvrigt til at begå: http://test.ordb.org/

Ønskeseddel: mulighed for at kunne indberette åbne relays via mail,
på samme måde som man kunne sende en mail til relays@orbs.org med
linier som:

Relay: 127.0.0.2

// Klaus

Fra : Christian Laursen

Dato : 14-06-01 15:37

kas@magnetic-ink.dk (Klaus Alexander Seistrup) writes:

> Ønskeseddel: mulighed for at kunne indberette åbne relays via mail,
> [...]

Noteret.

Christian Laursen

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 15-06-01 06:55

Thomas Jensen skrev:

> vi kom iøvrigt til at begå: http://test.ordb.org/
>
> kommentarer, flames, input og den slags naturligvis velkomment.

ORDB tester en host (og det må siges at den gør det godt og grundigt!)
der indberettes via www, men resultatet bliver ikke sendt pr. mail til
den mailadresse man angav ved indberetningen.

// Klaus

Fra : Michael Lyngbøl

Dato : 15-06-01 07:24

On Fri, 15 Jun 2001 07:55:22 +0200, Klaus Alexander Seistrup wrote:

> ORDB tester en host (og det må siges at den gør det godt og grundigt!)
> der indberettes via www, men resultatet bliver ikke sendt pr. mail til
> den mailadresse man angav ved indberetningen.

Argh, grundet en fejlkonfigureret mailserver. Prøv at opgive en anden
emailadresse end postmaster@

--
Michael Lyngbøl -- Opinions are mine[TM];
CBR 600F

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 15-06-01 08:32

Michael Lyngbøl skrev: