Hunde og allergi
Fra : Helle Nielsen

Dato : 02-08-05 19:56

Hejsa...
Vi er en famile som gerne vil anskaffe os en hund. Vores problem er, at der
er 2 i familien der har allegi, men vi har hørt, at der skulle være hunde,
som også allergier kan være sammen med, men har ikke haft held med at finde
racerne nogen steder, er der nogen, som kunne give os oplysninger om dette
kunne det være rart.
Helle

Fra : Donna

Dato : 02-08-05 21:21

Hej! Ja - det er der! Hvis altså I er villige til at få en hund uden
hår......og nej, det er ikke en spøg. De hedder "Xolozquintle" eller på
dansk "Mexicansk hårløs". Jeg skal selv have til vinter - dog ikke fordi at
jeg er allergiker - men fordi at det simpelthen er en dejlig hund! (De
findes også med pels - gerne er der én i hvert kuld). Det er en ur-race, en
af de få tilbage i verden, og har derfor generelt færre helbredsgener end de
mange andre manipulerede arter.
Så dette var i hvert fald ét bud på en allergivenlig slags. Prøv at checke
disse hjemmesider for mere info: www.hedehuset.com (race-repræsentanten i
DK) og evt. www.maikem.dk. Donna.

Fra : Donna

Dato : 02-08-05 21:29

Øhm....det lød lidt som om jeg prøvede at sige at HUNDEN ikke var
allergiker........ :) Jeg prøvede bare at forklare, at der også for hundens
vedkommende generelt er tale om langt mindre dyrlæge regninger........... :)
Donna.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 02-08-05 21:31

Helle Nielsen wrote:

> [...]
> racerne nogen steder, er der nogen, som kunne give os oplysninger om dette

Er de/I allergiske overfor hunde? Vi er tre af fire, som er allergiske
overfor især græs- og birkepollen, men vi har ingen gener haft i de 13
år vi har haft schæfer/labrador-blandinger.

Fra : fam. Ager

Dato : 03-08-05 06:35

> [...]
> at finde racerne nogen steder, er der nogen, som kunne give os oplysninger
---------------------------

hej!

den mexikanske hårløs er et godt bud, de er faktisk meget søde!
trimmehunde, som feks. cairn terrier, de fælder ikke når de bliver trimmet
regelmæssigt. (2-4 gange årligt afhængig af pelstypen) der er andre
terrierer der også ville være egnede.
coton de tulear, som er en lille hvid pelsklump, som også skulle være
allergi venlig
pudlen fælder heller ikke, skal klippes regelmæssigt.

- det var lige et par bud.

mvh. marie

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 03-08-05 09:16

Hejsa

Min kollega har lige fået en coton de tulear, en meget sød og dejlig hund,
og hendes mand er også allergiker. Deres genbo har også denne race og de er
total allergiker, så måske er der håb i sådanne en race.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 03-08-05 07:42

> [...]
finde
> racerne nogen steder, er der nogen, som kunne give os oplysninger om dette

Hvis det skal være noget, som ligner en hund
Så skal det være Siberian Husky.
Men gør lige jer selv & hunden en tjeneste. Læs hvad den er for en, før i
går hen
og anskaffer jer sådan en. Den er smuk, ingen tvivl om det, men i bør også
købe
nogle rulleskøjter, eller lignende, for den er et trækdyr, og har det
faktisk kun
rigtigt godt, når den trækker. Den er altså IKKE EGNET til en langsom
luftetur
med snor, og vil være en stor prøvelse for jeres arme og skuldre hvis i gør
forsøget.
Indendørs er den meget stille, sommetider så stille, så man tror den er
løbet væk.

M.V.H....Benny..

Fra : Mette

Dato : 03-08-05 22:58

"Benny Mortensen" <ikkenoget@brugbar.adresse> skrev i en meddelelse

> Indendørs er den meget stille, sommetider så stille, så man tror den er
> løbet væk.

Og nogle gange så _er_ den rent faktisk løbet væk

Fra : fam. Ager

Dato : 04-08-05 05:45

"Mette" <Mette@dk> skrev i en meddelelse

> "Benny Mortensen" <ikkenoget@brugbar.adresse> skrev i en meddelelse

> Og nogle gange så _er_ den rent faktisk løbet væk
-------------------------------------
GGGGGGGGGGGGGGGG!!..hulk-grin.....
ja..rent faktsik....helt væk.. houdini!

-Marie

Fra : Benny Mortensen

Dato : 04-08-05 08:14

"Mette" <Mette@dk> skrev i en meddelelse

> "Benny Mortensen" <ikkenoget@brugbar.adresse> skrev i en meddelelse

> Og nogle gange så _er_ den rent faktisk løbet væk

Tjae.... Det ka' jo smut' det skidt

M.V.H....Benny..

Fra : MGA

Dato : 03-08-05 10:17

> [...]
finde
> racerne nogen steder, er der nogen, som kunne give os oplysninger om dette

Kære Helle!

Bare jeg kunne sige til dig at i skal have en yorkie eller bichon frisee,
men så nemt er det slet ikke. Det er nemlig forskelligt HVAD man er
allergisk overfor.
Så den eneste vej er at finde nogen kenneler, som har hunderacen isoleret
fra andre hunde, altså f.eks. en kennel, som KUN har yorkier - og så tage ud
og besøge dem og se hvordan i reagerer på dem.
Og bemærk at nogle kenneler har deres hunde i staldbygninger, hvor der kan
være hø eller halm, som kan udløse allergi - det skal i også tage højde for.

Min mand og jeg er begge allergikere og var heldige - vi besøgte en
yorkshire kennel og havde ingen allergiske reaktioner. Vi er i dag de
heldige ejere af 2 skønne yorkier.

Held og lykke med jagten på hunden

Mette

Fra : Lars Stokholm

Dato : 03-08-05 10:40

MGA wrote:

> Bare jeg kunne sige til dig at i skal have en yorkie eller bichon frisee,
> men så nemt er det slet ikke. Det er nemlig forskelligt HVAD man er
> allergisk overfor.

Nemlig, og det er slet ikke sikkert at man er allergisk overfor hunde,
bare fordi man er pollenallergiker.

> Så den eneste vej er at finde nogen kenneler, som har hunderacen isoleret
> fra andre hunde, altså f.eks. en kennel, som KUN har yorkier - og så tage ud
> og besøge dem og se hvordan i reagerer på dem.

En rigtig hund er en bastard... :P

> Og bemærk at nogle kenneler har deres hunde i staldbygninger, hvor der kan
> være hø eller halm, som kan udløse allergi - det skal i også tage højde for.

Ja. Vi købte vores direkte fra stalden, og det var et stort problem,
for os allergikere, i de første par uger, så vidt jeg husker. Vi kunne
nok have givet den et bad, men det gjorde vi altså ikke.