'Kommunal dagpleje *suk*
Fra : Ham selv

Dato : 08-09-05 21:19

Hvad gør man når man er en lille famlie uden bil- og heller ikke har råd til
en - når kommunen fyrer ens vanlige dagplejemor af ukendte årsager - og
flytter barnet til en anden dagplejemor som bor ude på lars tyndskids mark
på en gård hvortil der ingen offentlig transport er?

Vi kommer da til at få en del motion hvis det virkeligt er meningen vi skal
gå de 8 km frem og tilbage hver evigt eneste dag.... men det kan vi jo så
blive forbandet nødt til.

Det bliver bare svært at presse ind i en tidsplan med 2 fuldtidsbeskæftigede
voksne med forskellige arbejdstider...

Fra : Cat

Dato : 08-09-05 21:28

Ham selv skrev:
> [...]
> blive forbandet nødt til.
>
> Det bliver bare svært at presse ind i en tidsplan med 2 fuldtidsbeskæftigede

Cykel?

Tine

Fra : MM

Dato : 09-09-05 10:14

"Cat" <ta@uu.dk> wrote in message

fuldtidsbeskæftigede

> Cykel?

Cykle frem og tilbage med en barnevogn?
I vores kommune er det i al fald sådan, at man selv skal stille med
barnevogn og som udgangspunkt har man ikke noget krav på at have den stående
hos dp natten og weekenden over.

Fra : Nina Svanholm

Dato : 09-09-05 12:00

MM <besvaresikke@post.cybercity.dk> skrev:

>Cykle frem og tilbage med en barnevogn?
> [...]

Man kunne jo ringe og snakke med den pågældene dagplejemor, og
høre om det var okay at have en barnevogn stående. Hvis hun bor på
en gård, så har hun med garanti plads til det. Og så må man cykle
frem og tilbage -det kan man godt, selvom det indimellem er sur
mås i dårligt vejr.

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : MM

Dato : 09-09-05 18:36

"Nina Svanholm" <nina@smbyg.com> wrote in message

> [...]
> en gård, så har hun med garanti plads til det. Og så må man cykle
> frem og tilbage -det kan man godt, selvom det indimellem er sur

Ja helt enig, men det var såmænd bare for at gøre opmærksom på
problematikken. Jeg kender ikke den pågældende dp.
Selv har jeg da gået mellem 5-11 km frem og tilbage hver dag det seneste års
tid frem og tilbage. (afhængigt af busserne) Nu cykler jeg dog.

Fra : Gitte

Dato : 09-09-05 16:17

Hej

> [...]
>I vores kommune er det i al fald sådan, at man selv skal stille med
>barnevogn og som udgangspunkt har man ikke noget krav på at have den stående

Og i vores kommune stilles der barnevogn til rådighed hos dp'en, så
der er store forskelle fra kommune til kommune.
Og selv om man selv skal stille med en barnevogn, og man ikke har krav
på, at den står hos ens dp, så er det jo ikke forbudt at forhøre sig
ad, om det kan lade sig gøre... Og så selvfølgelig acceptere et nej,
hvis det er. Men det er nu en gang også det værste der kan ske, ved at
spørge, altså at få et nej.
Min/vores dp er på mange områder meget fleksibel, og vi har tit kunnet
lave nogle aftaler, der ikke var dikteret af regler - for som hun
siger, hvis vi alle har det fint med det, hvorfor så holde sig strengt
til reglerne, bare fordi det er regler... Fx. har hun da enkelte gange
spurgt, om det var muligt for os (og de andre forældre) at hente en
times tid inden hendes officielle lukketid en fredag, fordi hun
skulle/gerne ville noget. Den anden vej rundt er der heller ikke noget
mukkeri fra hende, hvis man en enkelt gang er sent på den (især ikke,
hvis man giver besked, hvilket vi har bestræbt os på at gøre, de par
gange det har været aktuelt). Og hun har også af sig selv tilbudt at
passe vores store søn (da han blev passet hos hende) ud over normal
åbningstid, da begge mine forældre døde (med en uges mellemrum) og vi
stod med 2 x begravelse og 2 lejligheder, der skulle ryddes. Hun
tilbød endda at han kunne overnatte hos hende, hvis det var
nødvendigt.
Så en ting er kommunens eksakte regler, noget andet er, hvad man selv
kan blive enige om.

MVH
Gitte - der vist ikke behøver at sige, at hun er meget glad for sin dp

Fra : Majbritt Kjærgaard

Dato : 10-09-05 20:52

HCat <ta@uu.dk> skrev:

hej vi har i vores lille by nu kun en dagplejer, det vil sige vi
skal køre 8 km i modsat retning af arbejdspladsen for at afl barn.
Det gir en ekstre køretur på 32 km pr dag, det er meget
utilfredsstillende

Fra : Søren G

Dato : 12-09-05 13:19

"Majbritt Kjærgaard" <buksetrold_2@mail.dk> wrote in message
> [...]
> skal køre 8 km i modsat retning af arbejdspladsen for at afl barn.
> Det gir en ekstre køretur på 32 km pr dag, det er meget

Så flyt til en anden by, eller find et arbejde i den rigtige retning. Det
kan nu engang ikke være kommunens problem hvor du arbejder.

--
Søren

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 12-09-05 19:25

Søren G skrev:
> Så flyt til en anden by, eller find et arbejde i den rigtige retning.
> Det kan nu engang ikke være kommunens problem hvor du arbejder.

Sikke noget vrøvl. Kommunen kan da ikke være interesseret i at folk bliver
nødt til at sige deres job op, eller finde et andet lavere lønnet job for at
få hverdagen til at hænge sammen. Alle har en interesse i at barnet bliver
passet i nærheden. Et utilfredsstillende familieliv kan føre til skilsmisse,
og det ender ofte med at koste kommunen penge med boligstøtte osv.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Søren G

Dato : 13-09-05 14:20

"Jeppe Seidelin Dam" <jeppedam@SLETmailme.dk> wrote in message
> [...]
skilsmisse,
> og det ender ofte med at koste kommunen penge med boligstøtte osv.

Så du mener altså at det skal være kommunens problem hvor Majbritt har valgt
at arbejde ?

--
Søren

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 13-09-05 17:32

Søren G skrev:
> Så du mener altså at det skal være kommunens problem hvor Majbritt
> har valgt at arbejde ?

Nej. Jeg mener, at det kan være et problem at få barnet passet 8 km fra
hjemmet.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Gitte

Dato : 13-09-05 18:52

Hej

>Så du mener altså at det skal være kommunens problem hvor Majbritt har valgt
>at arbejde ?

Nu er det jo ikke alle, der lige selv kan vælge at have et spændende
og vellønnet job inden for gå-afstand fra hjemmet.
Jooo, man kunne selvfølgelig vælge at flytte i nærheden af jobbet -
med mindre det liiiige kræver et endnu mere vellønnet job, at have råd
til at bo i nærheden....

MVH
Gitte - der er altså ikke lige er vant til at have frit valg på alle
hylder...

Fra : Ham selv

Dato : 13-09-05 23:50

Og hvis jeg lige skal brokke mig lidt mere: Min datter var lige nøjagtigt EN
dag på det nye sted - så blev hun flyttet igen. - til SYVENDE dagplejemor på
et halvt år!

Sgu ik så mærkeligt hvis hun er ved at være lidt forvirret over alt det
flytteri.

Fra : Gitte

Dato : 14-09-05 09:08

Hej

>Og hvis jeg lige skal brokke mig lidt mere: Min datter var lige nøjagtigt EN
>dag på det nye sted - så blev hun flyttet igen. - til SYVENDE dagplejemor på
>et halvt år!

Den øvrige diskussion om mulighederne for at hente og bringe helt
upåagtet, så er det her altså helt og aldeles kritisabelt... Det kan
kommunen ikke på nogen måde være bekendt!! Det er jo helt små børn, vi
taler om her, og de har da netop om nogen brug for en tryg og
kontinuerlig hverdag.
Jeg/vi var selv "gennem" 3 dagplejemødre med den store (delvist efter
eget valg), og det synes jeg da på sin vis var problematisk. Men ok, i
første omgang kunne de ikke tilbyde en plads i nærheden, og vi måtte
tage hvad vi kunne få - men med lovning om, at bliver overflyttet, når
der kom en plads tættere på. Det fik vi så efter ½ år - men desværre
kun i små 5 måneder, så gik den ny-ansatte dagplejemor på barsel
(selvfølgelig dejligt for hende, men træls for os og vores søn).
Hvilket jo så betød endnu et flyt Heldigvis til den mest
fantastiske dagplejemor, man kan finde på denne jord Men for en
dreng, der i forvejen er lidt følsom, var det lidt for mange
omvæltninger i hans første år "blandt fremmede".
Så 7 er altså helt utilstedeligt... Upåagtet andre evt. problemer, så
bør I i hvert fald tage dette problem op over for kommunen, for det
hører altså ingen steder hjemme. Det kan og skal gøres bedre!!

>Sgu ik så mærkeligt hvis hun er ved at være lidt forvirret over alt det
>flytteri.

Ja, stakkels pige, siger jeg bare. Og også svært som forældre at finde
en fornuftig måde at samarbejde på, når man hele tiden skal lære en ny
at kende - med nye regler, holdninger osv.

MVH
Gitte

Fra : Ham selv

Dato : 15-09-05 08:03

> Ja, stakkels pige, siger jeg bare. Og også svært som forældre at finde
> en fornuftig måde at samarbejde på, når man hele tiden skal lære en ny
> at kende - med nye regler, holdninger osv.

Godt så er jeg da ikke helt alene om den holdning. Vor første dagplejemor
var vi glade for, men så blev hun langtidssyg. Den næste fandt ud af efter 3
uger at hun kun ville ha "store" børn. Den næste havde ondt i ryggen og
ville derfor også kun have store som ikke skulle bæres så meget på og
skiftes m.v. Den næste præstede 4 gange (!) på bare 2 uger at aflevere
vores datter med den samme ble som vi havde givet hende op om morgenen.
Sidenhen blev vor første DP´er rask igen og kom tilbage 1 par mdr, Så blev
hun guhjælpemig syg igen. Så røg hun i gæstedagpleje en uge hvorefter hun
kom ud til nogen på en gård (som før omtalt) hvor den ene "ansatte" sagde op
samme dag og så var der ikke længere plads til vores datter der alligevel -
hvorefter hun så er havnet sted nr 7-8 stykker.

Denne dagplejer er dog en af konens veninders mor så må vi da håbe at hun i
det mindste er sin opgave voksen.

Fra : Cat

Dato : 08-09-05 21:28

Ham selv skrev:
> [...]
> blive forbandet nødt til.
>
> Det bliver bare svært at presse ind i en tidsplan med 2 fuldtidsbeskæftigede

Glæd dig over de billige huspriser. I byerne ligger dagplejemødrene og
busserne tættere - men husene koster også derefter.

Tine

Fra : Holst

Dato : 08-09-05 21:58

Ham selv wrote:

> [...]
> blive forbandet nødt til.
>
> Det bliver bare svært at presse ind i en tidsplan med 2 fuldtidsbeskæftigede

Så kunne I jo købe en cykel - eller alternativt tale med kommunen om der
var et alternativ, der var mere egnet for jer.

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 08-09-05 23:01

Ham selv skrev:
> [...]
>
> Vi kommer da til at få en del motion hvis det virkeligt er meningen
> vi skal gå de 8 km frem og tilbage hver evigt eneste dag.... men det

Spørgsmålet er om kommunen opfylder jeres pasningsbehov, hvis I dårligt kan
nå at hente/aflevere inden "lukketid" pga. jeres job. Prøv at ringe til
familieministeriet og bed om at tale med en der ved noget om det (det er
sikkert Bente Bang, som du kommer til at tale med - det gjorde jeg med
succés for ganske nyligt) - hvis altså kommunen ikke lytter til fornuft.

Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender:
https://www.minff.dk/topmenu/kontakt/

Held og lykke. Opgiv ikke kampen!

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Mette

Dato : 08-09-05 23:31

"Jeppe Seidelin Dam" <jeppedam@SLETmailme.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> sikkert Bente Bang, som du kommer til at tale med - det gjorde jeg med
> succés for ganske nyligt) - hvis altså kommunen ikke lytter til fornuft.

Hvad kan hun gøre?
Jeg bor 5 minutters gang fra SFO. Alligevel kan jeg pga. arbejdstid fra
8.30-16.30 aldrig mere selv hente hende, da jeg hver dag først er hjemme kl.
17.30 (de lukker jo kl. 17.00). Men er det kommunens problem?

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 09-09-05 07:40

Mette skrev:
> Hvad kan hun gøre?

Fortælle kommunen at den pasningsplads de tilbyder dig ikke er tilstrækkelig
for dig. Den dækker ikke dit pasningsbehov, ergo må de finde noget andet i
henhold til pasningsgarantien. Virker det ikke, vil jeg foreslå dig at ringe
til kommunen og bede om at snakke med borgmesteren og forklare ham dit
problem. Er han ikke at træffe, beder du om hans sekretær for at aftale et
møde.

En sådan kamp kan være psykisk hård, så hvis det ikke er noget I magter, så
må I leve med kommunens ringe service - eller få nogen andre til at kæmpe
jeres sag.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Christian

Dato : 09-09-05 18:24

"Ham selv" <jadahva@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> blive forbandet nødt til.
>
> Det bliver bare svært at presse ind i en tidsplan med 2

well køb en bil..det letter faktisk en del ting!,-feks en Kia Picanto eller
Fiat Panda.

Har oplevet det samme, da vi skulle kører 5 Km frem og tilbage for at
aflevere til vores dp,-iøvrigt en vi var meget tilfreds med, og det var da
også svært da vi endeligt fik tilbudt en plads (efter 5 mdr) tæt på hvor vi
bor.

stadigvæk så syntes jeg I skulle overveje at få en bil, man har virkeligt
brug for en sådanne når man får børn!.

Fra : -= JF =- priv

Dato : 09-09-05 19:52

"Christian" <askformail@(TDCCUSTOMER)mail.dk> skrev i en meddelelse

> stadigvæk så syntes jeg I skulle overveje at få en bil, man har virkeligt
> brug for en sådanne når man får børn!.

Du læste godt den indledende sætning, ikk?

--citat--
Hvad gør man når man er en lille famlie uden bil- og heller ikke har råd til
en
--citat slut--

Fra : Christian

Dato : 09-09-05 20:05

"-= JF =- priv" <@> wrote in message

> [...]
>
> --citat--
> Hvad gør man når man er en lille famlie uden bil- og heller ikke har råd

man kan jo kun ingen pointere den rigtige løsning , man har vel heller
ikke råd til ikke at komme på arbejde..

Fra : Tina

Dato : 10-09-05 10:16

"-= JF =- priv" <@> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> --citat--
> Hvad gør man når man er en lille famlie uden bil- og heller ikke har råd

Har man to fuldtidsstillinger som der også stod i indledende sætning, er det
et prioritetsspørgsmål om man har råd til bil. Man kan nemt købe en bil til
10.000 der kan køre i 2 år inden den skal synes, og efter de to år er det jo
ikke aktuelt med dagplejen mere

Fra : Holst

Dato : 10-09-05 10:40

Tina wrote:

> [...]
> 10.000 der kan køre i 2 år inden den skal synes, og efter de to år er det jo

Ja, det lyder jo flot, men dertil kommer jo alle udgifterne ved at have
bil. Min mekaniker siger, at jeg skal forvente, at det koster ca. 15.000
kr. om året i indkøbspris plus reparationer at have en bil. Okay, har
man tænkt sig at køre den ned, så den bliver skrotte, kan der måske
spares lidt. Men ser vi lige bort fra det, så ifølge min mekaniker vil
en bil til 10.000 kr. koste yderligere op mod 20.000 kr. i reparationer
og lignende over de næste to år, så vi ender på 30.000 kr., svarende til
15.000 kr. pr. år i gennemsnit.

Dertil kommer forsikring, som sjældent er billig, hvis det er familiens
første bil. Og den bliver næppe mindre, hvis de er under 30 år. Og så er
der jo også lige en vægtafgift, der også skal betales. Og med en så
gammel bil, så kørte jeg ingen steder uden en autohjælp, og sådanne
koster jo også penge.

Og endelig skal vi ikke glemme, at der også er et benzinforbrug, som
skal betales, og benzinpriserne er jo ikke ligefrem lave i øjeblikket.

Selvfølgelig kan det så være, at man kan spare nogle penge nogle andre
steder i budgettet, måske er det rentabelt at tage bilen på arbejde og
lignende.

Det koster at have bil, og det koster mange penge. Men der er ingen
tvivl, at en bil også giver rigtig mange friheder og muligheder.

Fra : Nette

Dato : 13-09-05 14:41

"Holst" skrev

> Ja, det lyder jo flot, men dertil kommer jo alle udgifterne ved at have
> bil.

Hov, du glemmer helt kørekortet, og måske endda to af slagsen, hvis mor og
far har skiftende arbejdstider og bliver nød til at veksle mellem hvem der
både kan hente og aflevere. For det er jo stadig en forudsætning,- at samme
person der afleverer, kan hente, ellers snakker vi om to biler.

Nette

Fra : Holst

Dato : 13-09-05 21:03

Nette wrote:

> [...]
> både kan hente og aflevere. For det er jo stadig en forudsætning,- at samme
> person der afleverer, kan hente, ellers snakker vi om to biler.

Hidtil har de jo klaret sig uden, så de kan vel sætte den i carporten,
når barnet er afleveret, så bilen står klar til den anden, når barnet
skal hentes om eftermiddagen.

Men ja, det er endnu en mulig udgift, hvis man ikke allerede har en bil.
Det er så flot at sige, at man for 10.000 kr. kan få en bil, der virker
i to år.

Mit gæt er, at det koster mig ca. 2000 kr. om måneden at have en bil
(dækker bil, reparationer, forsikring, afgifter og lignende). Dertil
kommer så benzinen.

Men indrømmet, så er det vel omtrent det samme, som det vil koste to
personer at have et månedskort til alle zoner i HT-området. Så er
udelukkende benzinen forskellen.

Fra : Nette

Dato : 14-09-05 12:47

"Holst" skrev

> Hidtil har de jo klaret sig uden, så de kan vel sætte den i carporten,
> når barnet er afleveret, så bilen står klar til den anden, når barnet
> skal hentes om eftermiddagen.

Nå ja, sådan havde jeg ikke tænkt den.

> Men indrømmet, så er det vel omtrent det samme, som det vil koste to
> personer at have et månedskort til alle zoner i HT-området. Så er
> udelukkende benzinen forskellen.

Ja, hvis det er nødvendigt, at have til alle zoner.
Vi bruger 600 kr her i huset på buskort om måneden.
Netop fordi vi ikke har bil, har vi råd til, ud over vores buskort, at tage
en taxi ind imellem. Der hvor man begynder at kunne mærke en besparelse ved
en bil, er når familien rundt omkring i ladet, kræver besøg. Det kan blive
en meget dyr udgift landet rundt med tog/bus.

Nette

Fra : Holst

Dato : 14-09-05 16:40

Nette wrote:

> [...]
> en bil, er når familien rundt omkring i ladet, kræver besøg. Det kan blive
> en meget dyr udgift landet rundt med tog/bus.

Ja, der er ingen tvivl om, at ingen bil giver et større økonomisk
råderum. Som nævnt tror jeg, at min bil omtrent koster mig 2000 kr. om
månenden plus benzinudgifter. Inden jeg fik bil brugte jeg over 1000 kr.
om måneden på taxi, og taxi har jo ofte den fordel, at man kan drikke
mere end en enkelt øl.

Men når alt kommer til alt vil jeg da nødig af med min bil i dag

Fra : Nette

Dato : 15-09-05 09:23

"Holst" skrev

> [...]
> månenden plus benzinudgifter. Inden jeg fik bil brugte jeg over 1000 kr.
> om måneden på taxi, og taxi har jo ofte den fordel, at man kan drikke

Klart. Og ofte tager man jo også en taxi i de situationer, selvom man har
bil.

> Men når alt kommer til alt vil jeg da nødig af med min bil i dag

Nej, selvfølgelig vil du da ikke det. Vi er jo vanemennesker, og den luksus
som en bil er, tror jeg ikke ret mange vil undvære, når de først har
anskaffet sig den. - Også derfor venter vi lidt endnu, velvidende at vi
aldrig slipper en sådan, når vi først har fået den. *G*

Nette

Fra : Thomas Corell

Dato : 10-09-05 10:57

Tina wrote:

> Har man to fuldtidsstillinger som der også stod i indledende sætning, er det
> et prioritetsspørgsmål om man har råd til bil.

Ja, man kunne jo omprioritere, sælge (drømme)huset og købe noget
mindre/billiger, så man sad med en mindre termin.

Alt er jo et prioriteringsspørgsmål. Men nu bliver denne debat så
irrelevant i forhold til den oprindelige spørgers problem. For jeg er
sikker på at de har overvejet om de ville omprioritere, så de kunne
anskaffe en bil; det er vel derfor de skriver hvad den overvejelse endte
med.

F.eks ved du ikke om begge har (eller overhovedt kan få) kørekort.

> Man kan nemt købe en bil til
> 10.000 der kan køre i 2 år inden den skal synes, og efter de to år er det jo
> ikke aktuelt med dagplejen mere

Hvis jeg skulle anskaffe en bil, som jeg ville blive så afhængig af, så
er en fejler-nok-næste-syn bil ikke noget godt valg. Biler i den
prisklasse har en tendens til at have et hav af småreperationer, og i
det lange løb kan blive en meget hård belastning for økonomien. Heller
ikke godt hvis konsekvensen af en bil der ikke kan starte, er at den ene
ikke kommer på arbejde til tiden.

--
Don't waste space

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 10-09-05 08:36

Christian skrev:
> stadigvæk så syntes jeg I skulle overveje at få en bil, man har
> virkeligt brug for en sådanne når man får børn!.

Det ved jeg ikke rigtigt. Vi fik først bil et par uger før nummer 2 blev
født. Bilen kunne det første år godt stå 14 dage uden at køre overhovedet.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 10-09-05 08:48

> Det ved jeg ikke rigtigt. Vi fik først bil et par uger før nummer 2 blev
> født. Bilen kunne det første år godt stå 14 dage uden at køre overhovedet.

Jeg er vokset op uden bil. Mine forældre har aldrig haft kørekort.
Min store datter er heller ikke vokset op med bil.
Adskillige af mine venner har ingen bil. Heriblandt flere med børn.

At cykle 8 km for at komme til og fra daginstitution med et barn, regner jeg
ikke for noget. Hvis man ligefrem placerer barnet på stangen mellem sine
ben, kan man endda nemt snakke med barnet på turen.

Mvh. Lisbeth

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 10-09-05 08:53

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:43228ea0$0$11172$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> "Jeppe Seidelin Dam" <jeppedam@SLETmailme.dk> skrev i en meddelelse
>
> At cykle 8 km for at komme til og fra daginstitution med et barn, regner
> jeg ikke for noget.

Ditto!
Vi bor på landet med langt til det meste. Vi har en bil, som min mand bruger
til og fra arbejde (de 80 km hver vej er nok i overkanten at cykle *G*). Jeg
henter og bringer 3 børn i alderen 2-4½ år på cykel - to i cykelvogn og en i
barnestol bag på cyklen. Det går fint, selvom det selvfølgelig kan være surt
i dårligt vejr. Men omvendt er det ikke værre, end at man kan skifte til
tørt tøj senere

MVH Mette