Performance og lyd
Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 08-09-05 20:00

Hej derude

Jeg tænkte at der måske var nogen som havde et tip til hvorfor
performance på min box ikke er særlig imponerende.

First off, det er en AMD T-bird 1GHz med 512MB RAM, grafikkortet er et
Matrox G550 der kører 1600x1200 dual-head (xinerama på 2x19" skærme).
Lydkortet er onboard Via lydkort (integreret i Via686a chipset hvor jeg
anvender snd_via82xx driveren fra kernen.

OS er Debian unstable med en custom built 2.6.12.4 kerne, desktop
manager er XFCE 4.2.2-2 (incl. i debian), X version 6.8.2 i debian as
well (x.org).

Problemet er at hvis jeg fx. afspiller musik (mp3, online radio mv)
samtidig med at jeg har aktivitet på skærmen (flytter vindue, vælger
andet vindue, skifter workspace) så stoppe lyden et splitsekund (af og
til hakker den også ved disse operationer). Jeg har forsøgt både at
enable og disable pci retry i XF86Config men ligelidt hjælper det.

Jeg syntes ikke det var der inden jeg begyndte at køre dualhead men jeg
er ikke helt sikker. Jeg er bare lidt træt af at det skal være sådan,
for det gør også at jeg i skype ikke kan bruge maskinen uden at lyden
hakker helt vildt. Problemet eksisterede også da jeg kørte med mit
Hoontech 4d-fx (eller noget i den stil, trident baseret) lydkort.

Jeg syntes jeg har valgt 'alt det rigtige' i min kerne config som burde
give mig fornuftig performance.

Nogen forslag til hvor jeg kan lede?

Thomas

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 08-09-05 20:36

On 2005-09-08, Thomas Rasmussen <thomas@p7.dk.invalid> wrote:

> Nogen forslag til hvor jeg kan lede?

Jeg forsøgte at lede lidt, og fandt dette, jeg ved ikke om det kan bruges
til noget:

http://kortlink.dk/227d

PS: Prøv at søge i google på nogle kombinationer af "alsa", "stuttering
sound" og evt. navnet på din lydkortdriver.

Fra : Peter Mogensen

Dato : 08-09-05 21:25

Thomas Rasmussen wrote:
> Hej derude
>
> Jeg tænkte at der måske var nogen som havde et tip til hvorfor
> performance på min box ikke er særlig imponerende.
[...]
> [...]
> andet vindue, skifter workspace) så stoppe lyden et splitsekund (af og
> til hakker den også ved disse operationer).

Performance er flere ting. Din maskine kan sagtens have fin performance,
men dårlig "latency" (responstid). Når du arbejder med lyd er latency
utroligt vigtigt.
Jeg sidder med et par maskiner af sammenlignelig størrelse som din og de
har begge dårligere respons end min 2*66MHz BeOS maskine, selvom de
sparker *** til de fleste andre ting. Bare sådan noget som at spille 2
MP3'er samtidig er ustabilt, mens den gamle spand med BeOS klarer det
uden problemer.

Løsningen er at mindske latency og realtime-respons i Linux-kernen.
Så vidt jeg har forstået, så eksistererede der en stabil fungerende
løsning til kerne 2.4, men det har knebet lidt med at få kerne 2.6 til
at give det samme på en fornuftig måde.
Det ser dog ud til at stabilisere sig. Hvis du patcher din kerne med
denne patch, så skulle du opnå bedre resultater:

http://aplawrence.com/Linux/kernel_preemption.html

Der er dog flere problemer:
1) Man skal være root for at opnå realtime prioriteter. Det er træls at
køre alle lyd-applikationer som root.
2) Man kan ikke have flere applikationer bruge ALSA pcm device samtidig.

Løsningen på 1) er at installere realtime modulet. På Debian kan du
installere realtime-lsm-source og bruge module-assistant til at bygge en
debian-pakke, der kan installeres. Derefter kan du loade realtime
modulet (med et par options som f.eks. gid=29, allcaps=1)

Så kan alm. brugere, der medlem af audio gruppen (29) køre "realtime"
processer.

Løsningen på 2) hedder JACK.
JACK giver et low latency framework for audio applikationer til at deles
om lydkortet og mixe deres data. Mange audio-applikationer har mulighed
for jack output (f.eks. xmms).

apt-get install jackd

JACK kan startes på flere måder og nu begynder det er blive komme dertil
hvor det ikke virker helt for mig. Men den "fortrukne" metode ser du til
at være det fine GUI-program qjackctl. Desværre får det min Timidity til
at gå amok i swap indtil den bliver slået ihjel.

Prøv det, og fortæl hvad du finder ud af.

Peter

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 08-09-05 23:00

Peter Mogensen <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> writes:

> [...]
> sparker *** til de fleste andre ting. Bare sådan noget som at spille 2
> MP3'er samtidig er ustabilt, mens den gamle spand med BeOS klarer det

Skyldes det ikke at kernen mener at lydbuffere er applikationens
problem, og det er nemmest for applikationen bare at sende dataene
efterhånden til kernen uden buffering?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk - Unix, Java, Web, Netværk, Århus

Fra : Peter Mogensen

Dato : 09-09-05 08:43

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Skyldes det ikke at kernen mener at lydbuffere er applikationens
> problem, og det er nemmest for applikationen bare at sende dataene
> efterhånden til kernen uden buffering?

Der er flere forskelle på BeOS og standard Linux.
BeOS skulle angiveligt kunne klare 3ms latency, men standard Linux slet
ikke kommer ned i det område. Linux 2.6 får problemer under 100ms.

low-latency patchen får dig ned i området under 7ms:
http://people.redhat.com/mingo/realtime-preempt/

Desuden, så har BeOS en standard måde at håndtere flere audio(og video)
streams med lav latency.
http://www.yellowtab.com/develop/dev_docs/doxygen_html/MediaKitConcepts.html

I Linux forbinder en application normalt blot direkte til pcm devicet.
Så er det selvfølgelig ret nemt bare at overlade alt til applikationen.
Det betyder så også at andre applikationer ikke kan bruge lyd. Hvis du
forsøger at bruge alsaplayer mens du spiller med XMMS, så hører du først
alsaplayers lyd, når du stopper XMMS.

Peter

Fra : Peter Mogensen

Dato : 09-09-05 11:05

Peter Mogensen wrote:
> [...]

> debian-pakke, der kan installeres. Derefter kan du loade realtime
> modulet (med et par options som f.eks. gid=29, allcaps=1)

btw... der er gode sikkerhedsmæssige grunde til at man skal være root
for at køre "realtime" processer. En "realtime" process er ikke sådan
lige at afbryde, hvis den ikke selv ønsker det. Linux er et multi-bruger
system og hvis alle kunne køre processer med realtime prioritet, så
kunne enhver bruger snuppe alle system-ressourcerne.
Det er nok en af grundene til at der ikke har været gjort så meget ud af
den slags på Linux, og specielt Debian, der primært anvendes til som
Internet-server.
BeOS var/er et single-user system og havde ikke de bekymringer. Hvis du
startede en dårlig programmeret media-applikation, så måtte du pænt
vente til den gav CPU'en fra sig igen ... eller til du fandt reset-knappen.

Peter

Fra : Peter Mogensen

Dato : 09-09-05 21:46

Peter Mogensen wrote:
> [...]
[...]

> Prøv det, og fortæl hvad du finder ud af.

Iøvrigt... Sarge har en bug i libc6, der gør at der er problemer med
POSIX threads. (kaldt "the NPTL bug"). Det kan åbenbart give problemer
med nogle audio scenarier. Jeg har dog ikke kunne sætte fingeren på
konkret hvor det har påvirket mig.

Men du vil måske kunne få noget ud af at rette den og andre små-fejl i
Sarge ved at benytte DeMuDi-pakker.
Tilføj dette til din /etc/apt/sources-list
==
deb http://demudi.agnula.org/packages/demudi/ stable main
==

Og kør
apt-get update

Derefter, "apt-get install" de pakker du gerne vil have fra DeMuDi.
F.eks. libc6 og jackd.

Peter

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 10-09-05 11:41

Peter Mogensen wrote:
> [...]
> sparker *** til de fleste andre ting. Bare sådan noget som at spille 2
> MP3'er samtidig er ustabilt, mens den gamle spand med BeOS klarer det

Jeg er godt klar over at performance er en flaky ting. Men det er
faktisk generelt at jeg syntes den ikke performer specielt
overbevisende. Bare det at skifte mellem virtuelle desktops hvor jeg fx.
har thunderbird + et par xterms på den ene og har fx. firefox og et par
andre småting på en anden virtuel desktop, virker det som om at den er
meget træg i skiftet. Det tager lidt tid og lidt hakken på disken
(selvom den påstår den ikke swapper?) og billederne er ikke opdateret
med det samme. Jeg har på fornemmelsen at det måske har noget at gøre
med at jeg køre dual-head. Vil prøve at slå det fra igen og se om det
bliver bedre.

> [...]
> Det ser dog ud til at stabilisere sig. Hvis du patcher din kerne med
> denne patch, så skulle du opnå bedre resultater:

Jeg har nu haft det prøvet. Jeg valgte at opgradere kernen i samme
ombæring, dog gik det knap så heldigt. 2.6.13 sammen med den patch
kompilerede fint men den valgte desværre at delvist smadre mit rod
filsystem (kører ext3) så fx. kernesourcen var fucked up. Jeg så nu at
der var kommet en 13.1 patch så den er patched nu.

Det virkede heller ikke som om at det patch vil leve så voldsomt godt
sammen med softwaresuspend2 patchet (http://www.suspend2.net) som jeg
anvender.

For at være sikker på at det ikke er kernen generelt der er buggy så
bliver den nu bootet op med 2.6.13.1 + suspend2 for at se om den fucker
mit filsystem igen.

Men ellers ser det meget interessant ud med det preempt-patch hvis
ellers det virker

Thomas

Fra : Peter Mogensen

Dato : 11-09-05 14:15

Thomas Rasmussen wrote:
> [...]
> filsystem (kører ext3) så fx. kernesourcen var fucked up. Jeg så nu at
> der var kommet en 13.1 patch så den er patched nu.

Uhh... jeg har også problemer med 2.6.13. Jeg tror ikke den vil sammen
med min WLAN driver (ipw2100). Det virker fint, men pludselig rebooter
den. Jeg tror jeg holder mig fra den lidt endnu.

> Det virkede heller ikke som om at det patch vil leve så voldsomt godt
> sammen med softwaresuspend2 patchet (http://www.suspend2.net) som jeg
> anvender.

Nu er softwaresuspend2 jo også "experimental". :)

> [...]
> mit filsystem igen.
>
> Men ellers ser det meget interessant ud med det preempt-patch hvis

Det ser ud til at virke fint for mig med 2.6.13 (uden softwaresuspend).
Alle crash jeg har haft har været med ipw2100 loaded. Jeg har ikke
oplevet noget, hvis jeg kun brugte realtime. (men det kan jo være et
tilfælde). Det er tydeligt at mærke en forskel. Med realtime-patchen er
der INGEN xruns i JACK og alt spiller som det skal.
Dog har jeg et andet (generelt) problem med at JACK-klienter bruger ALT
ALT for meget hukommelse, og lige så snart jeg forsøger at lave noget
rigtigt arbejde (Rosegarden arrangering f.eks.), så swapper maskinen vildt.

Peter

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 14-09-05 21:45

Peter Mogensen wrote:

> [...]
> at gå amok i swap indtil den bliver slået ihjel.
>
> Prøv det, og fortæl hvad du finder ud af.

OK, nu har jeg endelig fundet tid til at rode med det. Efter et helvede
med filsystemfejl (ved endnu ikke om det er kernen eller min disk der er
ved at dø) er det lykkedes mig at få kompileret en 2.6.13.1 + rt6
realtime patchen og bootet den. lsm modulet er hentet og installeret
samt loaded med 'allcaps=1' option. Jeg har så også installeret jackd og
prøvet at køre den med realtime flaget og derefter startet alsaplayer op
med brug af jackd, musikken spiller da også fint og den er væsentlig
sværere at få til at hakke, men det virker som om at det stadig knaser
en lille smule en gang imellem. Men jeg kan ikke helt se om det er pga.
belastning eller om det skyldes noget andet.

Så jeg vil da blive ved her de næste par aftener (og måske weekenden
afhængig af vejret) med at tune det lidt mere, og så til sidst få det
til at køre med ordentlig sikkerhed (pt. kører jeg alsaplayer som root,
ikke smart).

Skal også have fundet ud af hvad det er der sker med mit filsystem, jeg
har 2 gange i aften måtte reboote og køre fsck på min root partition
(ext3) med manuel accept af at rette nogle fejl (inodes problemer mv).
Det kan være jeg skal overveje at gå tilbage til 2.6.12.x kernen og
patche den med realtime istedet, for der syntes jeg ikke jeg har haft
fejlene. Bla. har problemerne smadret nogle af oplysningerne til dpkg,
så installation af ny software er pt. broken :-|

Så et skridt frem men to tilbage, det går sgu godtnok ikke overbevisende.

Thomas

Fra : Peter Mogensen

Dato : 16-09-05 12:12

Thomas Rasmussen wrote:
> [...]
> afhængig af vejret) med at tune det lidt mere, og så til sidst få det
> til at køre med ordentlig sikkerhed (pt. kører jeg alsaplayer som root,

Det er jo ideen i realtime-lsm modulet, at man kan definere en speciel
gruppe (f.eks. 29, debian "audio"), der får lov til at køre processer
med realtime prioritet. Så kan du køre JACK som alm. bruger og dermed
også alsaplayer -o jack.

> Skal også have fundet ud af hvad det er der sker med mit filsystem, jeg
> har 2 gange i aften måtte reboote og køre fsck på min root partition
> (ext3) med manuel accept af at rette nogle fejl (inodes problemer mv).

Det setup minder ellers meget om mit. (kernel 2.6.13.1+rt6) Jeg har ikke
oplevet nogen problemer, sålænge jeg ikke loader min WLAN driver.

Men du gør mig da en smule nervøs :)

Peter

Fra : Rune Maagensen

Dato : 10-09-05 17:15

Thomas Rasmussen wrote:
> [...]
> Hoontech 4d-fx (eller noget i den stil, trident baseret) lydkort.
>
> Jeg syntes jeg har valgt 'alt det rigtige' i min kerne config som burde

som root ved opstart afhjalp dette alle problemer jeg havde med hakkende
lyd på ubuntu.

echo 1024 > /proc/sys/dev/rtc/max-user-freq

put evt. linien i en /etc/init.d/local og lav et link fra /etc/rc2.d/

mvh Rune

Fra : Jes Vestervang

Dato : 11-09-05 16:43

Thomas Rasmussen <thomas@p7.dk.invalid> writes:

> OS er Debian unstable med en custom built 2.6.12.4 kerne, desktop
> manager er XFCE 4.2.2-2 (incl. i debian), X version 6.8.2 i debian
> as well (x.org).

Jeg brugte også selv XFCE, men fandt den ret tung at arbejde med. Bare
det at få kør-menuen frem tager en del tid. Nu er jeg gået over til
OpenBox med FBpanel, der er meget bedre. Egentlig virker FVWM smartere
på mange måder, men der var for meget der skulle sættes op for at få
den til at se fornuftig ud.

> [...]
> andet vindue, skifter workspace) så stoppe lyden et splitsekund (af
> og til hakker den også ved disse operationer).

Jeg havde selv samme problem engang, og det var svjv. noget med at
grafikkortet låste PCI-bussen i små tidsrum, når der skete noget på
skærmen. Hvis du bruger to grafikkort i din Dualhead-opsætning er det
ene jo nok PCI, så det kan jo have noget med det at
gøre. Svjh. 'løste' jeg problemet med et andet grafikkort.
--
mvh Jes Vestervang @ Debian Sid

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 12-09-05 08:47

Jes Vestervang <jes.vestervang@gmail.com> wrote in

> [...]
> OpenBox med FBpanel, der er meget bedre. Egentlig virker FVWM smartere
> på mange måder, men der var for meget der skulle sættes op for at få

Njaa... jeg syntes egentlig at XFCE fungere ganske fint... den er ikke så
tung at danse med som fx. Gnome (som jeg også har kørt med) men det kan
være jeg skal kigge lidt efter en anden, er ellers rimelig tilfreds med
den.

> [...]
> ene jo nok PCI, så det kan jo have noget med det at
> gøre. Svjh. 'løste' jeg problemet med et andet grafikkort.

Jeg kører kun med et grafikkort der har to udgange (Matrox G550) så det kan
ikke være derfor.

Thomas