Filnavn og rodmappe
Fra : David Trasbo

Dato : 08-09-05 11:02

Hej jeg leder efter to scripts:

1. Et script der ved hvad sidens filnavn er. Ikke hvad placeringen er, kun
filnavnet. Hvis man f.eks. befinder sig på xxx.com/articles/1003.asp, så
skal scriptet udskrive værdien 1003.asp.

2. Et script der ved om man befinder sig i det pågældene sites rodmappe.
Hvis jeg f.eks. befinder mig på xxx.com/default.asp skal scriptet udføre én
handling. Og hvis jeg befinder mig på xxx.com/articles/default.asp skal
scriptet udføre en anden handling.

Håber der er nogle der har et link e.l.

--
David Trasbo.
Vær en god Usenet-bruger. Læs <http://usenet.dk/netikette>.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 08-09-05 11:25

David Trasbo skrev:

> 1. Et script der ved hvad sidens filnavn er. Ikke hvad
> placeringen er, kun filnavnet.

Du får placering incl. filnavn med en servervariabel (fx
Request.ServerVariables("SCRIPT_NAME")).

Hvis du kun skal have filnavnet, kan du bruge strengmanipulation
til at få fat i den sidste del af navnet.

Et regulært udtryk vil være oplagt, men det kan også klares med
instrRev og Right-funktionerne (find positionen af den sidste
skråstreg og tag alt til højre for det).

> 2. Et script der ved om man befinder sig i det pågældene sites
> rodmappe.

Samme fremgangsmåde som ovenfor - få fat filnavn med placering, og
tjek så for eksistensen af en skråstreg (udover den første, der
altid vil være der).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : David Trasbo

Dato : 12-09-05 14:01

> instrRev og Right-funktionerne (find positionen af den sidste
> skråstreg og tag alt til højre for det).

Ja tak, men det ved jeg altså ikke hvordan man gør.

> Samme fremgangsmåde som ovenfor - få fat filnavn med placering, og
> tjek så for eksistensen af en skråstreg (udover den første, der
> altid vil være der).

Vil du prøve at lave et par demoscripts? Det kunne være dejligt for jeg
forstår det ikke.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 12-09-05 14:29

David Trasbo skrev:

> Ja tak, men det ved jeg altså ikke hvordan man gør.

Prøv at slå funktionerne op i onlinehjælpen - de er fint beskrevet.

> Vil du prøve at lave et par demoscripts? Det kunne være
> dejligt for jeg forstår det ikke.

Det er sikkert ikke så pædagogisk, men du kan kigge her:
<http://www.gyros.dk/usenet/asp/regex_filnavn.asp>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : David Trasbo

Dato : 13-09-05 13:01

> Det er sikkert ikke så pædagogisk, men du kan kigge her:
> <http://www.gyros.dk/usenet/asp/regex_filnavn.asp>

Du har ret: Det er ikke særlig pædagogisk. Men hvad skal jeg så gøre for at
få funktionen til at udføre en handling?

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 13-09-05 14:30

David Trasbo skrev:

> Du har ret: Det er ikke særlig pædagogisk. Men hvad skal jeg
> så gøre for at få funktionen til at udføre en handling?

Funktioner udfører ikke handlinger - de returnerer værdier. Den
returnerede værdi kan gemmes i en variabel:

   Dim SN
   SN = Request.Servervariables("SCRIPT_NAME")
   Dim ErViMonIRoden
   ErViMonIRoden = iRoden(SN)

- den kan udskrives:

   Response.write iRoden(SN)

- den kan også bruges i et nyt udtryk:

   If iRoden(SN) Then
       Response.write "Vi er i roden"
   Else
       Response.write "Vi er ikke i roden"
   End If
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : David Trasbo

Dato : 14-09-05 12:56

> - den kan også bruges i et nyt udtryk:

> [...]

Nu går det helt i kage. Hvis jeg nu fortæller at der skal stå "<span
class="noclick">Et niveau op</span>" hvis man er i roden, og "<a
href="../default.asp" title="Gå tilbage til forrige mappe">Et niveau op</a>"
hvis man ikke er i roden, kan du så ikke lave et demoscript, og lægge det ud
på nettet eller lignende? For jeg er ekstremt dårlig til det der med
funktioner.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 14-09-05 15:17

David Trasbo skrev:

> [...]
> roden, og "<a href="../default.asp" title="Gå tilbage til
> forrige mappe">Et niveau op</a>" hvis man ikke er i roden, kan

Jo - men det vil jeg ikke. Jeg synes at du skal prøve dig lidt frem
- du er meget tæt ved målet. Der hvor der er response.write-linjer
i mit sidste eksempel, skal du indsætte din linkkode. Hvis du er
utryg ved at udskrive koden med response.write, kan du bare
afslutte asp-blokken og skrive html-koden direkte.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : David Trasbo

Dato : 14-09-05 18:30

>Jo - men det vil jeg ikke.

I orden.

> [...]
>utryg ved at udskrive koden med response.write, kan du bare
>afslutte asp-blokken og skrive html-koden direkte.

Skal jeg inkludere det script som du har linket til? Eller er det kun det du
har beskrevet i sidste eksempel jeg skal bruge?

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 15-09-05 11:22

David Trasbo skrev:

> Skal jeg inkludere det script som du har linket til?

Ja (det er dér funktionen iRoden er defineret).

> Eller er det kun det du har beskrevet i sidste eksempel jeg skal
> bruge?

Nej (men prøv bare, og se hvilken fejl du får - det kan være
lærerigt at fejle).

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : David Trasbo

Dato : 15-09-05 12:27

> Skal jeg inkludere det script som du har linket til?

>Ja (det er dér funktionen iRoden er defineret).

OK.

>Nej (men prøv bare, og se hvilken fejl du får - det kan være
>lærerigt at fejle).

Det ved jeg alt for godt...