Ubrugte linux kernemoduler
Fra : Morten Guldager

Dato : 06-09-05 19:14

Hejsa,

På min vist nok helt almindelige SuSE-9.3 kasse har "systemet"
loadet vildt mange kernemoduler, som jeg tvivler på faktisk
bruges til noget.
Mange af dem står endda til 0 i "used by" når jeg lister dem
med lsmod
På den anden side står mit e100 modul også til 0, og hvis
jeg unloader (rmmod) det ryger min netforbindelse.

Jeg synes det "plejer" at være låst så jeg ikke kan unloade
et aktivt modul. Men sådan er det åbenbart ikke længere.

Ligeledes "plejer" et velfungerende linux system da ikke at
have loadet alt muligt skrammel før det skal bruges.

Nogen der kan forklare hvad min maskine har gang i?

/Morten

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 06-09-05 19:48

On 06 Sep 2005 18:14:09 GMT, Morten wrote:

> På min vist nok helt almindelige SuSE-9.3 kasse har "systemet"
> loadet vildt mange kernemoduler, som jeg tvivler på faktisk
> bruges til noget.

Kan du komme med nogle eksempler?

> Nogen der kan forklare hvad min maskine har gang i?

Se ovenfor

Mvh.

--
"Do not feed the oysters under the clouds" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Morten Guldager

Dato : 06-09-05 21:06

2005-09-06 Adam Sjøgren wrote

> Kan du komme med nogle eksempler?

linuxine:/dev # lsmod|grep '0 $'
e100 35968 0
iptable_mangle 2816 0
ip6table_mangle 2432 0
ip_nat_ftp 3072 0
hfs 44292 0
af_packet 20744 0
snd_seq_dummy 3716 0
snd_seq_oss 32384 0
ntfs 167184 0
nvram 8200 0
speedstep_lib 4100 0
freq_table 4484 0
fan 4868 0
button 7056 0
ac 5252 0
usb_storage 63936 0
usbserial 28008 0
snd_pcm_oss 57888 0
snd_seq_midi 9632 0
i2c_core 21776 0
uhci_hcd 30224 0
ohci1394 31492 0
raw1394 28140 0
capability 3256 0
lp 11076 0
dm_mod 56316 0
ide_cd 37892 0

Der var flere bl.a. st, men jeg stoppede med at rmmod'e da mit net røg.....

/Morten

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 06-09-05 21:21

On 06 Sep 2005 20:06:20 GMT, Morten wrote:

> 2005-09-06 Adam Sjøgren wrote

> [...]

Hvilke af dem er det du ikke bruger?

For mig at se er der netværks-moduler, filsystem-moduler, lyd-moduler,
cpu-moduler, acpi-moduler, usb-moduler, firewire-moduler,
parallel-port og disk.

Men når du ikke skriver hvad af det du ikke har i din æske, er det jo
svært at gætte om modulerne er overflødige

Mvh.