NFS
Fra : Jesper FA

Dato : 31-08-05 18:33

Jeg har en server(Linux 2.6.12 kernel) herhjemme der deler filer via NFS,
men som også bliver brugt til andet. En anden maskine med TV kort kører
MythTV og gemmer optagelser på serveren via NFS.
Det virker generelt fint. Problemet er at hvis jeg kopiere/flytter store
filer på serveren går NFS mere eller mindre i stå. Dvs. MythTV kan ikke
skrive video hurtigt over nettet. Ligeledes hvis jeg afspiller noget imens
der kopieres begynder det at hakke.
Spg. er hvordan man får fortalt serveren at netværkstrafik er vigtigere end
at kopiere lidt hurtigere lokalt.

Serveren har et onboard 3c940 netkort som jeg ikke har kunnet få til at
virke ordentligt, derfor sidder der en realtek 8139 baseret kort i. Kan det
være det netkort der bare er for dårligt?

--
Jesper
19:16:23 up 11 days, 17:40, 29 users, load average: 0.29, 0.19, 0.31

Fra : Morten Guldager

Dato : 31-08-05 19:08

2005-08-31 Jesper FA wrote
> [...]
> der kopieres begynder det at hakke.
> Spg. er hvordan man får fortalt serveren at netværkstrafik er vigtigere end

Jeg vil tro dit problem er at dit disksystem ikke kan følge med.

Eller rettere, en kopiering til og fra en lokal disk har kun een flaskehals,
nemlig disken.
Derfor bliver køen af komandoer til disken så lang at der ikke bliver tid til
at udføre de mere realtidskrævende operationer din mythtv ting kræver.

Du kan sikkert se belastningen af disken med programmet iostat.

F.eks:

iostat -x -d 5

Jeg er ikke sikker på at det er helt ligetil at fikse problemet, altså at
få nedprioteret nogle diskoperationer i forhold til andre.

Det eneste hack jeg lige kan komme på er at finde, (eller lave selv) en cp(1)
der kan implementere en eller anden form for ratelimit.

Et rigtig beskidt hack er at mounte disken lokalt med nfs og så trimme
trafikken med shaping. (dette har jeg ikke selv prøvet, men det burde
være muligt)

Hvis andre har bedre/sjovere/fiksere løsningsforslag er jeg med på en lytter!

/Morten

Fra : Jesper

Dato : 31-08-05 23:07

Morten Guldager wrote:

> Jeg vil tro dit problem er at dit disksystem ikke kan følge med.

Jeg tror du har ret. Jeg har prøvet at måle lidt nu. Jeg kunne se at det gik
galt når jeg kopierede til den disk videoen også gemmes på. Det steg await
til over 2 sek.
Men det må da være muligt at justere på et eller andet så det kører bedre.
Kan ikke være rigtigt en lokal process kan skrive 20+MB/s og så forhinde
nfs i at skrive 500kB/s

> Det eneste hack jeg lige kan komme på er at finde, (eller lave selv) en
> cp(1) der kan implementere en eller anden form for ratelimit.

Det er ikke rigtigt brugbart at skulle hacke alt lokalt til en eller andet
ratelimit... For det kunne vel så let være andet end lige cp der skriver
for meget, det er bare der jeg har bemærket det.

--
Jesper

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 01-09-05 05:38

On Thu, 01 Sep 2005 00:06:43 +0200, Jesper wrote:

> Men det må da være muligt at justere på et eller andet så det kører bedre.
> Kan ikke være rigtigt en lokal process kan skrive 20+MB/s og så forhinde
> nfs i at skrive 500kB/s

I praksis lyder det meget simpelt, men i teorien kan det være ret
svært. Du har brug for at en vis responstid på NFS bliver
overholdt, så MythTV kan aflevere data hurtigt nok - den slags
krav giver normalt julelys i øjnene hos hardware-leverandører.

Hvilke options bruger du, når du mounter NFS filsystemet? Et par
gode er 'wsize=8192,rsize=8192,timeo=20', hvilket øger
bufferstørrelserne (godt for MythTV) og gør klienten mere
tolerant med en længere timeout.

Jeg går ud fra, at du har checket dit hardware setup - at DMA er
enabled på diskene, LAN'et kører 100 mbit, ingen fejl i output
fra ifconfig, osv.

Den nemmeste løsning er at MythTV skriver til en lokal harddisk -
data kan så flyttes til NFS i takt med at der er resourcer til
det (rsync er god her) - men det har du sikkert selv overvejet.

Morten's forslag om at bruge NFS lokalt på serveren vil
sandsynligvis også virke (mere ligelig adgang til disk I/O), men
du mister en masse performance og nogle applikationer kan bare
ikke lide NFS.

--
Stig

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 01-09-05 05:48

On Thu, 01 Sep 2005 00:06:43 +0200, Jesper wrote:

> Kan ikke være rigtigt en lokal process kan skrive 20+MB/s og så
> forhinde nfs i at skrive 500kB/s

Jeg kom lige i tanke om, at Linux har forskellige I/O schedulere
- du vælger en med et elevator=xxx argument til kernen ved boot -
måske er der en bedre scheduler til dit setup:

http://www.linuxjournal.com/article/6931

--
Stig

Fra : Jesper

Dato : 02-09-05 19:30

Stig H. Jacobsen wrote:

> Jeg kom lige i tanke om, at Linux har forskellige I/O schedulere
> - du vælger en med et elevator=xxx argument til kernen ved boot -
> måske er der en bedre scheduler til dit setup:

Jeg har prøvet de forskellige, men det synes ikke rigtigt at gøre nogen
forskel på dette problem.

--
Jesper
20:28:40 up 13 days, 18:52, 25 users, load average: 0.29, 0.98, 0.85

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 03-09-05 14:11

On Fri, 02 Sep 2005 20:30:20 +0200, Jesper wrote:

> Jeg har prøvet de forskellige, men det synes ikke rigtigt at gøre nogen
> forskel på dette problem.

Øv, men jeg havde nu heller ikke forventet det vilde. Men prøv de
ting jeg nævnte i det andet indlæg - eller overvej noget andet
end NFS til dit setup.

--
Stig

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 01-09-05 18:39

> [...]
det
> være det netkort der bare er for dårligt?

Har du checket at dit system kører med DMA på harddisken ?

Niels Dybdahl