Tilladelser eller symlink?
Fra : news@llz.dk

Dato : 26-08-05 08:45

Hej i gruppen,

Jeg har installeret en ny server (Mandrake 10.2) og tumlet lidt med
tilladelser, der giver apache adgang til brugeres
/home/bruger/www bibliotek. Formålet skulle være, at brugerne blot
uploadede en hjemmeside til deres eget /www-bibliotek og apache
klarede resten derfra.

Det virkede på en gammel installation - men ikke efter hensigten denne
gang..

Skal jeg lave en /var/www/html/bruger/www i stedet og lægge et
symbolsk link i /home/bruger til dette bibliotek?

Eller - hvordan ser den (måske teoretiske) bedste opsætning ud?

Det symbolske link ses ikke i f.eks. SmartFTP - det er måske fra
/var/www/html/bruger der skal linkes til /home/bruger ??

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 26-08-05 09:00

On Fri, 26 Aug 2005 09:45:25 +0200, news wrote:

> [...]
> /home/bruger/www bibliotek. Formålet skulle være, at brugerne blot
> uploadede en hjemmeside til deres eget /www-bibliotek og apache

På fedora core 4 skal jeg blot ændre en linie i httpd.conf så der står
Userdir www

i stedet for:
# UserDir public_html

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 26-08-05 09:40

On Fri, 26 Aug 2005 09:45:25 +0200, news@llz.dk wrote:

> Skal jeg lave en /var/www/html/bruger/www i stedet og lægge et
> symbolsk link i /home/bruger til dette bibliotek?

Prøv at søge på 'public_html' i dine Apache konfigurations-filer
(/etc/http/conf/*) - når det er enabled, så mappes
~bruger/public_html til www.minserver.dk/~bruger.

Det er ikke nødvendigt at symlinke, men ~bruger/public_html skal
være læsbart (+rx) for Apache-brugeren.

--
Stig

Fra : news@llz.dk

Dato : 26-08-05 10:11

On Fri, 26 Aug 2005 08:40:13 +0000 (UTC), "Stig H. Jacobsen"
<stighj-at-googles-mail@nospam.invalid> wrote:

>Prøv at søge på 'public_html' i dine Apache konfigurations-filer
>(/etc/http/conf/*) - når det er enabled, så mappes
>~bruger/public_html til www.minserver.dk/~bruger.

Det er rigtigt og kører også for de brugere, som 'blot' skal have en
hjemmeside på www.mitdomæne.dk/~bruger

Grunden til at jeg gerne ville have fat i /home/www var, (og det var
ikke beskrevet grundigt nok i det oprindelige indlæg - beklager) at
jeg på denne måde kunne hoste ungernes CS-klanside og blot 'hente' den
med vosts i deres eget /home

>Det er ikke nødvendigt at symlinke, men ~bruger/public_html skal
>være læsbart (+rx) for Apache-brugeren.

Kan jeg godt se nu, men hvordan kombinerer jeg så med ekstra domæner i
vhosts? - det var egentlig derfor spørgsmålet om tilladelser også var
med. Jeg har ikke adgang til den gamle conf-fil, som jo fungerede..

Tak for jeres input indtil nu
-----
Med venlig hilsen

-henrik

Fra : Kasper Dupont

Dato : 26-08-05 10:31

"Stig H. Jacobsen" wrote:

> Det er ikke nødvendigt at symlinke, men ~bruger/public_html skal
> være læsbart (+rx) for Apache-brugeren.

Det er nok med x, om man ønsker r eller ej afhænger af
omstændighederne. F.eks. kan apache configureres til at
selv undersøge hvilken endelse der skal på navnet, hvis
der ingen er. Så kan man f.eks. udelade .html i URLen.
Det virker dog kun hvis der er læseadgang til directoriet.
Direcotry listnings virker selvfølgelig også kun hvis
der er læseadgang. Hvis ikke man har brug for directory
listnings eller automatisk tilføjelse af endelser, så er
der så vidt jeg ved ikke noget at bruge r til.

I øvrigt skal man huske, at apache også skal have x på
home directoriet. Her er der til gengæld overhovedet ikke
brug for r.

--
Kasper Dupont
Note to self: Don't try to allocate

Fra : news@llz.dk

Dato : 26-08-05 22:35

> [...]

>Prøv at søge på 'public_html' i dine Apache konfigurations-filer
>(/etc/http/conf/*) - når det er enabled, så mappes

Tak, det var lige denne variant, jeg skulle bruge. Men med en mindre
modifikation. Ved at ændre i commonhttpd.conf de steder, hvor den
benytter 'public_html' til '/home/*/www' har jeg opnået det jeg ville.

Brugerne smider en hjemmeside i deres www og jeg fanger det vha. en
opsætning i vhosts

>Det er ikke nødvendigt at symlinke, men ~bruger/public_html skal
>være læsbart (+rx) for Apache-brugeren.

Jeg prøvede en variant, hvor jeg alligevel benyttede symlinks. Det
kunne bruges, men den ftp-klient, jeg benyttede, viser ikke symlinks i
oversigten og så kan brugeren jo ikke smide noget i det directory...

Jeg takke alle for input.

-----
Med venlig hilsen

-henrik