gl toshiba bærbar uden floppy - probl. med~
Fra : Knud

Dato : 23-08-05 13:03

Har en gl. toshiba 210 cs. Vil gerne se om den kan køre Damn Small Linux,
(som fung. ligesom Knoppix ). Problemet er at den ikke kan boote fra CDdrev.
I bios kan jeg vælge mellem at boote fra HD eller floppy, men ikke CDdrev.
Har ikke diskettedrev. Nogen forslag?
Kev

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 23-08-05 13:58

"Knud" <na@na.na> writes:

> [...]
> I bios kan jeg vælge mellem at boote fra HD eller floppy, men ikke CDdrev.

Hvis den er gammel nok (læs DOS/Win9x) så findes der Linuxloadere der
kan fyre op under en given kerne fra en bat-fil i DOS/Win9x. (Loadlin
så vidt jeg husker).

Alternativt er der måske en BIOS-opdatering?

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 23-08-05 14:02

On Tue, 23 Aug 2005 14:57:46 +0200, Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Hvis den er gammel nok (læs DOS/Win9x) så findes der Linuxloadere der
> kan fyre op under en given kerne fra en bat-fil i DOS/Win9x. (Loadlin så
> vidt jeg husker).

Hvis den har usb, kan man også installere herfra. BIOS understøtter
næppe boot fra usb, men der findes alternative bootloadere, der kan være
på en floppy, og som booter udenom BIOS.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 23-08-05 14:12

Michael Rasmussen <mir@miras.org> writes:

> Hvis den har usb, kan man også installere herfra. BIOS understøtter
> næppe boot fra usb, men der findes alternative bootloadere, der kan være
> på en floppy, og som booter udenom BIOS.

Tjah, men han har jo ingen floppy.

Netboot måske?
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 23-08-05 15:30

On Tue, 23 Aug 2005 15:12:13 +0200, Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Tjah, men han har jo ingen floppy.

Ups, overså jeg. Måske ved hjælp af rawrite for windows kunne man
installere grub i mbr: http://mirrors.dotsrc.org/debian/tools/rwwrtwin.zip
> Netboot måske?
Kræver jo netkort, er der det?

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Knud

Dato : 23-08-05 14:49

"Thorbjoern Ravn Andersen" >

> Hvis den er gammel nok (læs DOS/Win9x) så findes der Linuxloadere der
> kan fyre op under en given kerne fra en bat-fil i DOS/Win9x. (Loadlin
> så vidt jeg husker).

Det lyder som en løsning, skal lige læse lidt på det..

> Alternativt er der måske en BIOS-opdatering?

Prøver dette først.
tak
Knud

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 23-08-05 14:52

On Tue, 23 Aug 2005 15:49:15 +0200, Knud wrote:

> Det lyder som en løsning, skal lige læse lidt på det..

Det kan være du kan bruge Slackwares FAQ til noget:

http://www.slackware.com/faq/do_faq.php?faq=installation#11

Hvis du mangler DOS til at lave en DOS partition kan du evt. bruge FreeDOS:
http://www.freedos.org/

Fra : Knud

Dato : 23-08-05 16:43

Det med at opdatere BIOS bed sig selv lidt i halen fordi jeg ikke har et
diskettedrev.
Da der er et fung. netkort ser det ud til at jeg skal forsøge at netinst.
Slackware, det ser en lillesmule teknisk ud, men da denne gl. pc er stærkt
på vej mod skakten så er det forsøget værd.
takker for alle kommentarer.
knud