gcc problem på mandrake 10.1
Fra : Ukendt

Dato : 22-08-05 16:51

Hej

Jeg har i lang tid brugt min linux server til fildeling (samba)

Men vil nu gerne lige bruge den til at lave lidt programmering på.

Og har lavet et lille test program som jeg så vil compiler med gcc, men så
skriver den:

"bash: gcc command not found"

hvilket jeg ikke forstår da jeg mener den skulle være installeret.

hvis jeg skriver:

find / -name gcc

svare den:

/usr/lib/gcc

er det ikke svar på at den er installeret ??

nogen der kan hjælpe mig ??

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 22-08-05 18:02

On Mon, 22 Aug 2005 17:50:50 +0200, <test> wrote:

>hvis jeg skriver:
>
>find / -name gcc
>
>svare den:
>
>/usr/lib/gcc
>
>er det ikke svar på at den er installeret ??

Nu bruger jeg ikke Mandrake og har aldrig gjort det, men burde det
ikke være /usr/*bin*/gcc ?

Prøv at køre en gcc installation med "yum install gcc" eller hvad i nu
bruger på Mandrake.

Fra : Ukendt

Dato : 22-08-05 17:11

"Thomas Jespersen" <thomas@lucky-music.dk> skrev i en meddelelse

> Nu bruger jeg ikke Mandrake og har aldrig gjort det, men burde det
> ikke være /usr/*bin*/gcc ?
>
> Prøv at køre en gcc installation med "yum install gcc" eller hvad i nu
> bruger på Mandrake.

Den kender heller ikke kommandoen yum...
og jeg er ikke god til linux....

så det skal helst skrives så din sviremor forstår det...*S*

Fra : Glen >

Dato : 22-08-05 17:20

> Den kender heller ikke kommandoen yum...
> og jeg er ikke god til linux....
>
> så det skal helst skrives så din sviremor forstår det...*S*

som root

urpmi gcc

/Glen

Fra : Ukendt

Dato : 22-08-05 17:35

Takker det ser ud til at virke, skal bare lige brande en cd....

Fra : Kasper Dupont

Dato : 23-08-05 06:03

test wrote:

> Takker det ser ud til at virke, skal bare lige brande en cd....

Jeg synes du skal nøjes med at brænde den, det
der branding er bare noget popsmart noget.

--
Kasper Dupont
Note to self: Don't try to allocate

Fra : Ukendt

Dato : 22-08-05 17:43

så virker det tak for hjælpen...

Fra : Kasper Dupont

Dato : 23-08-05 06:02

Thomas Jespersen wrote:

> Nu bruger jeg ikke Mandrake og har aldrig gjort det, men burde det
> ikke være /usr/*bin*/gcc ?

Det er navnet på programfilen, men gcc skal jo også
have noget kode at linke med, og noget af det ligger
i /usr/lib. Men den del af libgcc, der skal linkes
dynamisk er naturligvis nødt til at ligge i /lib.

Fra : Henrik Hartig

Dato : 22-08-05 17:29

test wrote:
> [...]
>
> svare den:
>
> /usr/lib/gcc
>
> er det ikke svar på at den er installeret ??

Ved at skrive
rpm -Uvh | grep gcc
finder du alle de pakker, der er installeret på din pc, som hedder noget
med "gcc". Du skulle gerne have et resultat, som svarer med mit:
henrik@linux/src/nvu-1.0> rpm -qa | grep gcc
gcc-c++-3.3.4-11
gcc-java-3.3.4-11
gcc-3.3.4-11
libgcc-3.3.4-11

Mandrake har et grafisk værktøj til at installere programmer med. På
Mandrake 10.0 hedder den "Kontrolcenter"->"Administration af programmer".
Her kan du så igen søge på gcc, og installere gcc.
/henrik

Fra : Ukendt

Dato : 22-08-05 17:43

Hej henrik

Problemet er at jeg tilgår min linux maskine via telnet, da den står i et
server rum.

Men jeg har det til at virke nu...

Fra : Henrik Hartig

Dato : 22-08-05 17:47