Afinstaller Linux
Fra : Hans Otto Nielsen

Dato : 19-08-05 15:17

Hejsa

Jeg har nu afprøvet SuSE Linux og kan se at det ikke er noget for mig, jeg
vil så gerne af med programmet igen.

Mit C-drev er Windows XP og mit D-drev er Linux, men der er vist en
henvisning til den der Grub Loader på C-drevet, kan jeg slette den eller
hvad?, og hvordan gør jeg dette.

Jeg har prøvet at tage D-drevet ud, men så stopper opstarten med en fejl på
at Loaderen ikke kan findes, det er derfor jeg mener at der må være noget
på mit C-drev som henviser til D.

MVH
Hans Otto Nielsen

Fra : Troels Vognbjerg

Dato : 19-08-05 15:57

Hans Otto Nielsen wrote:
> [...]
> at Loaderen ikke kan findes, det er derfor jeg mener at der må være noget

GRUB ligger i MBR'en, for at fjerne den kan du gøre føglende:
1. Start op fra en XP installations CD
2. Gå i "recovery console"
3. kør kommandoen "fixmbr"
4. Genstart.
Så burde GRUB være fjernet.

--
From:
Troels Vognbjerg

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 19-08-05 16:26

On Fri, 19 Aug 2005 16:16:30 +0200, Hans Otto Nielsen wrote:

> Mit C-drev er Windows XP og mit D-drev er Linux, men der er vist en
> henvisning til den der Grub Loader på C-drevet, kan jeg slette den eller
> hvad?

Du fjerner Grub ved at installere en ny MBR. Hvis din Windows er
ældre end Windows XP, så er det bare:

Start -> Kør -> FDISK /MBR

Bruger du Windows XP eller nyere, så er den officielle metode at
boote på Windows CD'en, vælge Recovery Console og så give
kommandoen 'FIXMBR'.

> Jeg har prøvet at tage D-drevet ud, men så stopper opstarten med en fejl på
> at Loaderen ikke kan findes

Ja, selve Grub ligger på din sekundære harddisk, så derfor skal
du af med Grub, før du kan fjerne harddisken.

--
Stig

Fra : Hans Joergensen

Dato : 19-08-05 22:22

Stig H. Jacobsen wrote:
> Du fjerner Grub ved at installere en ny MBR. Hvis din Windows er
> ældre end Windows XP, så er det bare:
> Start -> Kør -> FDISK /MBR

Æhm.. der findes altså ikke fdisk hverken i NT4 eller 2000.. ?

// Hans
--
http://ph33r.dk - Vejen til et fjollet liv

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 20-08-05 00:05

On 19 Aug 2005 21:21:40 GMT, Hans Joergensen wrote:

> Æhm.. der findes altså ikke fdisk hverken i NT4 eller 2000.. ?

Beklager dybt, jeg er mest Unix-mand og prøvede bare at give en hånd.

--
Stig

Fra : Hans Joergensen

Dato : 20-08-05 07:02

Stig H. Jacobsen wrote:
> Beklager dybt, jeg er mest Unix-mand og prøvede bare at give en hånd.

Det er så i orden... :)

Jeg vil dog næsten tro at samme fremgangsmåde som med XP virker på
ihvertfald 2000, men jeg ved ikke med NT4 :)

// Hans
--
Gumminumser == Champignons

Fra : ivan olsen

Dato : 20-08-05 18:47

Hans Joergensen skrev:

> Det er så i orden... :)
>
> Jeg vil dog næsten tro at samme fremgangsmåde som med XP virker på
> ihvertfald 2000, men jeg ved ikke med NT4 :)
>
> // Hans
jeg bootede op på XP-cd. og valgte genoprettelses konsol og skrev fixmbr.
det virkede sgu efter en mislykkes mandriva inst..
Ivan !