dell sata og debian
Fra : Michael Kjems

Dato : 17-08-05 08:37

Jeg forsøger at installere debian på en ny dell server med 2 sata diske som
jeg ønsker at køre i raid1.
Jeg er relativt ny i linux, men har før med held installeret en maskine med
samme setup, og var i den
forbindelse meget glad for den installer der følger med stable versionen.

problemet er, at denne installer ikke kan finde harddiskene, hvorfor jeg
ikke kommer langt i install.

ved at google lidt fandt jeg
http://wiki.osuosl.org/display/LNX/Debian+on+Dell+Servers som har en lille
iso
som ikke har problemer med at genkende controller og hd.
Denne installer er dog meget minimal, og kan ikke hjælpe mig med at sætte
raid op mm.

er der en måde at få tilføjet/loadet de manglende drivere til
standardinstalleren?

jeg vil nødigt ud i at skulle lave alle de andre avancerede ting manuelt,
som jeg bliver nødt til med den minimale installer.

--
Michael .

Fra : Jesper Krogh

Dato : 17-08-05 09:22

I dk.edb.system.unix, skrev Michael Kjems:
> jeg vil nødigt ud i at skulle lave alle de andre avancerede ting manuelt,
> som jeg bliver nødt til med den minimale installer.

Du kan installere via knoppix og debootstrap, men det er langtfra en
triviel fremgangsmåde. (Der er guides på nettet om det, google lidt
rundt efter det hvis du er interesseret)

Jesper
--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Troels Arvin

Dato : 17-08-05 09:18

On Wed, 17 Aug 2005 09:37:07 +0200, Michael Kjems wrote:

> Jeg er relativt ny i linux
[...]
> jeg vil nødigt ud i at skulle lave alle de andre avancerede ting manuelt
[...]

Jeg synes, at valget af Debian er uhensigsmæssigt i dit tilfælde.

Debian er tydeligvis ikke glad for din hardware. Klart - du kan på en
eller anden måde få Debian til at håndtere din hardware (alt kan lade
sig gøre), men det kræver at du bevæger dig ud i ting, der ikke er
trivielle, særligt når du er ny i Linux-verdenen.

--
Greetings from Troels Arvin

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 17-08-05 10:29

> [...]

> problemet er, at denne installer ikke kan finde harddiskene, hvorfor jeg

Benytter du seneste version af debian-installer? Seneste version
understøtter sata.

Moduler i seneste version af debian-installer:
http://http.us.debian.org/debian/dists/Debian3.1r0/main/installer-i386/current/images/cdrom/initrd.list
Bemærk: sata-modules-2.4.27-2-386-di 1.04

Hent seneste her:
http://http.us.debian.org/debian/dists/Debian3.1r0/main/installer-i386/current/images/cdrom/boot.img

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Troels Arvin

Dato : 17-08-05 11:26

On Wed, 17 Aug 2005 11:29:25 +0200, Michael Rasmussen wrote:
> Benytter du seneste version af debian-installer? Seneste version
> understøtter sata.

Det kommer an på hvilken SATA-controller, der er tale om. Michael: Ved du
det?

--
Greetings from Troels Arvin

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 17-08-05 11:57

On Wed, 17 Aug 2005 12:26:24 +0200, Troels Arvin wrote:

> Det kommer an på hvilken SATA-controller, der er tale om. Michael: Ved du
> det?
Det ved jeg faktisk ikke, da jeg ikke har nogen SATA diske. Ifølge denne
blog skulle kombinationen dell+debian kunne løses ved at angive option
acpi=off til installeren. Når først du har installeret, skal du hente
nyeste kerne med apt, og genoversætte den med option p4+SMP.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen