Helt ny linux bruger - et par spørgsmål
Fra : torben

Dato : 16-08-05 12:08

Hej

Jeg skal til at prøve at installere dappix linux for første gang, på en
laptop (hp omnibook vt6200)

Jeg har aldrig prøvet noget som helst med linux, og kender ikke ret meget
til det. Jeg har et par spørgsmål:

Hvordan med at se eks. tv på eks. dr.dk ?
Hvad med Musik, eks. radio100 fm.com?
Vedkommende som skal bruge pc'en har brugt MSN messenger , men det er der
ikke noget af fremover med linux?
Den skal også bruges til at spille på komogvind.dk , kan den det?

hmm..der er sikkert mange flere spørgsmål...

mvh

Torben

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 16-08-05 12:16

On Tue, 16 Aug 2005 13:07:55 +0200, torben wrote:

> Vedkommende som skal bruge pc'en har brugt MSN messenger , men det er der
> ikke noget af fremover med linux?

Gaim (og sikkert mange andre) kan tale MSN, så det er ikke umiddelbart
et problem.

Mvh.

--
"Remember, Robert, in life anything can happen." Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Henrik Hartig

Dato : 16-08-05 14:22

Adam Sjøgren wrote:

>Gaim (og sikkert mange andre) kan tale MSN, så det er ikke umiddelbart
>et problem.

Der findes flere programmer, som kan virke op imod msn. Gaim er et af
dem, men der findes flere andre (amsn ligner nok Microsoft messenger
mest). Fælles for dem alle, er at du ikke kan bruge webcam og tale op
imod msn.
Du kan derimod have Skype (platformsuafhængig) på din pc til at tale med
og, f.eks., Gaim til at chatte med.

/henrik

Fra : Hans Otto Nielsen

Dato : 16-08-05 13:41

torben wrote:

> Vedkommende som skal bruge pc'en har brugt MSN messenger , men det er der
> ikke noget af fremover med linux?

Hejsa Torben

Jeg e rogså selv helt ny ang. Linux, jeg installerede SuSE 9.3 for et par
dage siden, men jeg har fået "MSN" til at virke her.
Jeg klikkede ned i venstre hjørne og så på internet/chat, så nu kan jeg
skrive med mine kontaktpersoner på MSN Messenger.

Jeg ved ikke om det er det samme i den ver. som du omtaler.

MVH
Hans Otto Nielsen

Fra : Kasper G. Christense~

Dato : 16-08-05 14:24

> Hvordan med at se eks. tv på eks. dr.dk ?
> Hvad med Musik, eks. radio100 fm.com?
Det kommer nok an på præcis med hvilken teknologi det er lavet, og jeg
bruger ikke selv de nævnte, så det ved jeg ikke. Vil dog hævde at det
meste med mere eller mindre besvær kan bringes til at virke

> Vedkommende som skal bruge pc'en har brugt MSN messenger , men det er der
> ikke noget af fremover med linux?
Jo, jo. F.eks. Gaim eller aMsn. Sidstnævnte ligner microsofts messenger
ret meget.

> Den skal også bruges til at spille på komogvind.dk , kan den det?
Ja! Det kræver at du har en browser med java installeret. Her har jeg
held med Mozilla Firefox og jre fra Sun. Hvis ikke det virker
umiddelbart med standard-installationen, så vend tilbage til gruppen med
konkrete spørgsmål om at få java til at virke. Du bliver sikkert en del
klogere ved samme lejlighed Benyt forøvrigt komgogvind's "computer
test" til at se om java virker.

> hmm..der er sikkert mange flere spørgsmål...
Men heldigvis er der også masser at svar at finde via Google,
javabog.dk, samt selvfølgelig denne gruppe

God fornøjelse

Mvh. Kasper

Fra : torben

Dato : 16-08-05 14:50

Hej

Efter jeg nu har kigget lidt på linux, gik det op for mig at den dappix
installation jeg havde hentet var ligesom i commodorens tid med en boot cd,
hvorefter jeg ikke kan bruge mit cdrom drev til noget.

Jeg kan se at der findes mange forskellige linux platformer, men hvilken
skal jeg vælge når jeg skal bruge det på et laptop, som bare skal bruges til
sjov - lidt onlien spil osv. via bredbånd. Skal være nem at bruge, da
vedkommende der skal bruge den ikke har så meget forstand på computere.

mvh

Torben

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 16-08-05 15:02

On Tue, 16 Aug 2005 15:50:26 +0200, torben wrote:

> [...]
> skal bruges til sjov - lidt onlien spil osv. via bredbånd. Skal være
> nem at bruge, da vedkommende der skal bruge den ikke har så meget

Hvis du ikke véd noget om Linux og din ven der skal bruge computeren
ikke ved noget om Linux var det måske en bedre idé at installere noget
du ved noget om på maskinen? Så du kan hjælpe vedkommende?

Bare et forslag.

Ubuntu er et rimeligt sikkert og nemt-for-begyndere valg:
<http://www.ubuntulinux.org/>

Du kan både hente en live-cd (som den du har, der altså alene kører
fra cd'en og ikke rører harddisken) og en installerings-cd (der
installerer systemet på harddisken).

Mvh.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 16-08-05 21:25

On Tue, 16 Aug 2005 19:57:52 +0200, torben wrote:

> Det kan du måske have ret i - men vi har ikke en windows xp til
> rådighed ( det er en brugt laptop, hvor der var xp installeret på da
> hun fik den), og hun vil ikke købe en win xp, synes jeg ikke der var
> andre muligheder.

Det er et rimeligt argument for at prøve en af de brugervenligere
Linux-distributioner.

> Hun havde fået en masse virus på den, herunder psguard, og selvom
> jeg synes at jeg har en rimelig viden omkring windows xp, så er det
> ikke lykkedes mig at få fjernet alt fra den.

.... og se, det er et rigtigt godt argument.

> Men jeg vil prøve Ubuntu 5.04

Held og lykke - I kan sikkert finde hjælp både her og på diverse
websites, hvis noget driller.

Mvh.