Start på cvs ->problemer
Fra : Johannes Skov Frands~

Dato : 16-08-05 11:40

Hey

jeg er ved at sætte et cvs server op som vi skal bruge i forbindelse med
et softwareudviklingsprojekt (sjovt nok .

Jeg har fået installeret cvs og jeg har også importert mit først test
projekt, men så begynder problemerne også at melde sig.

hvis jeg prøver at logge ind med

cvs -d :pserver:joe@localhost:/home/cvs-root login

beder den om password og efter den har fået det for jeg bare

cvs [login aborded]: reading from server: Connection reset by peer

Nogen der ved hvad der går galt?

Jeg skal afsløre at jeg er ny både med hensyn til Linux og CVS.

Jeg kører på vectorlinux distributionen (modificeret Slackware) hvis det
skulle være til nogen hjælp.

Hvis det er den forkerte gruppe jeg stiller spørgsmålet i undskylder jeg
meget. Denne så bare ud til at være den mest nærliggende.

MVH

Joe

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 16-08-05 11:59

On Tue, 16 Aug 2005 12:39:59 +0200, Johannes wrote:

> jeg er ved at sætte et cvs server op som vi skal bruge i forbindelse
> med et softwareudviklingsprojekt (sjovt nok .

(Har I overvejet nogle af de nyere alternativer til cvs?)

> Jeg har fået installeret cvs og jeg har også importert mit først
> test projekt, men så begynder problemerne også at melde sig.

> hvis jeg prøver at logge ind med

> cvs -d :pserver:joe@localhost:/home/cvs-root login

(Hvis repositoriet er på samme maskine kan du bare bruge stien).

> beder den om password og efter den har fået det for jeg bare

> cvs [login aborded]: reading from server: Connection reset by peer

> Nogen der ved hvad der går galt?

Får du nogen fejlmeddelelser i en log? Er pserver sat op?

Forøvrigt bør du ikke bruge pserver med kodeord (manglende sikkerhed)
- kør det hele via ssh i stedet.

Mvh.

Adam

--
"Remember, Robert, in life anything can happen." Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Johannes Skov Frands~

Dato : 16-08-05 12:19

Adam Sjøgren wrote:
> (Har I overvejet nogle af de nyere alternativer til cvs?)

Øh næ.... jeg troede det var bedste OS værktøj til den slags. Er der
andre bedre og i fald hvilke?

> (Hvis repositoriet er på samme maskine kan du bare bruge stien).

Jeg prøvede at logge ind lokalt men der er meningen man man skal kunne
logge ind fra andre maskiner.

> Får du nogen fejlmeddelelser i en log? Er pserver sat op?

Hvor skulle den log i givet fald være placeret?

Jeg har tilføjet:

cvspserver stream tcp nowait root /usr/local/bin/cvs cvs
--allow-root=/home/cvs-root pserver

til

/etc/inetd.conf

men er der en måde hvorpå jeg kan tjekke om den kører?
Det er måske ikke nok?

> Forøvrigt bør du ikke bruge pserver med kodeord (manglende sikkerhed)
> - kør det hele via ssh i stedet.

Pserver lå lige for hånden.... jeg var slet ikke noget til
sikkerhedsdelen endnu, men det lyder helt rimeligt at bruge ssh i stedet.

Fra : Kasper Dupont

Dato : 16-08-05 13:16

Johannes Skov Frandsen wrote:

> Øh næ.... jeg troede det var bedste OS værktøj til den slags. Er der
> andre bedre og i fald hvilke?

Der er mange, men jeg har godt nok ikke lige selv erfaring
med andre end CVS. Udfra hvad jeg har hørt skulle Arch og
Monotone være gode så længe det drejer sig om projekter af
en moderat størrelse.

> Jeg prøvede at logge ind lokalt men der er meningen man man skal kunne
> logge ind fra andre maskiner.

Det kan man også gøre med ssh. Det virker fint at køre cvs
over ssh. Den eneste grund til ikke at gøre det på den måde
skulle være hvis man ikke stoler på brugerne og derfor kun
vil give dem cvs udgang men ikke mulighed for at logge ind.

> Hvor skulle den log i givet fald være placeret?
>
> Jeg har tilføjet:
>
> cvspserver stream tcp nowait root /usr/local/bin/cvs cvs
> [...]

Kører distributionen med inetd? Jeg er vant til xinetd som
konfigureres på en lidt anden måde.

> men er der en måde hvorpå jeg kan tjekke om den kører?

Hvad siger: ps -fC inetd

--
Kasper Dupont
Note to self: Don't try to allocate

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 16-08-05 12:33

On Tue, 16 Aug 2005 13:18:49 +0200, Johannes wrote:

> Øh næ.... jeg troede det var bedste OS værktøj til den slags. Er der
> andre bedre og i fald hvilke?

Subversion, GNU arch og darcs er vist de mest populære.

<http://subversion.tigris.org/>
<http://www.gnu.org/software/gnu-arch/>
<http://darcs.net/>

Der er en kortfattet sammenligning her:
<http://zooko.com/revision_control_quick_ref.html>

David Wheeler har skrevet en laaaang tekst om forskellige systemer
her:
<http://www.dwheeler.com/essays/scm.html>

Her er en liste med sammenligning på et række områder:
<http://better-scm.berlios.de/comparison/comparison.html>

> Jeg prøvede at logge ind lokalt men der er meningen man man skal kunne
> logge ind fra andre maskiner.

Se nedenfor.

> Hvor skulle den log i givet fald være placeret?

Tjah, logfiler ligger på min maskine typisk i /var/log - men om
Slackware-derivater også placerer dem dér ved jeg ikke.

> Jeg har tilføjet:

> cvspserver stream tcp nowait root /usr/local/bin/cvs cvs
> --allow-root=/home/cvs-root pserver

> til

> /etc/inetd.conf

(Jeg synes det dér " cvs " før "--allow-root" ser lidt mærkeligt ud,
men Debian har et pænt cvs-pserver script der kaldes fra inetd.conf,
så...)

> men er der en måde hvorpå jeg kan tjekke om den kører?

Telnet til port 2401 og se om der er nogen der tager røret?

> Pserver lå lige for hånden.... jeg var slet ikke noget til
> sikkerhedsdelen endnu, men det lyder helt rimeligt at bruge ssh i
> stedet.

Det er spild af tid at få pserver til at køre, når du ikke skal bruge
pserver alligevel

Mvh.

Fra : Alex Holst

Dato : 16-08-05 15:53

Johannes Skov Frandsen wrote:
> Hey
>
> jeg er ved at sætte et cvs server op som vi skal bruge i forbindelse med
> et softwareudviklingsprojekt (sjovt nok .

Jeg er blevet fortalt, at folk der følger punkt 4 i dennte guide har en
CVS server kørende på ca. 10 minutter:

   http://mongers.org/cvs

OSS/FAQ for dk.edb.sikkerhed: http://sikkerhed-faq.dk