Udskrive fra linux til en windows shared p~
Fra : Rick

Dato : 13-08-05 05:26

Hej I gruppen,

Jeg har en gammel windowsmaskine med win98, hvor der er tilsluttet en HP
LaserJet 5L. Jeg bruger den til at kunne udskrive fra andre maskiner på
lokalnetværket og det virker fint fra andre windowsmaskiner.

Nu vil jeg imidlertid gerne udskrive fra en computer på netværket, som er
installeret med Fedora Core 3. Der er installeret KDE3 på den og der følger
en printeropsætning med, hvor jeg kan vælge at koble på via lokal printer,
netværksprinter TCP, samba, netværksprinter ipp osv osv. Jeg har efterhånden
prøvet dem alle sammen, men ingen af dem virker. Gennerelt ender det ud med
at jeg skal trykke "Test" i slutningen af opsætningen og når jeg gør det,
forlanger den et brugernavn og password. Det eneste indlysende, der falder
mig ind her, er den eneste brugerkonto på min win98 maskine med printeren
som er <bruger> og intet password. Det skriver jeg så ind, men det godtager
den ikke. Jeg har også prøvet at ændre passwordet på min win98 til noget
konkret - også uden held. Er der nogen der ved, hvad jeg gør galt?

Eller måske spurgt på en anden måde: Skal jeg sætte det op på en hel anden
måde og i så fald, hvordan?

- rick -

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 13-08-05 12:09

Rick wrote:

> [...]
> hvad jeg gør galt?
>
> Eller måske spurgt på en anden måde: Skal jeg sætte det op på en hel anden

Har du prøvet Win98 login indstillingerne givet ved:
http://www.samba.org/samba/docs/man/Samba-HOWTO-Collection/ClientConfig.html#id2558958

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 13-08-05 12:10

Rick wrote:
> [...]
> LaserJet 5L. Jeg bruger den til at kunne udskrive fra andre maskiner på
> lokalnetværket og det virker fint fra andre windowsmaskiner.

Før du sætter det op i printkøen er det nemmest at teste
adgangen fra en kommandolinie.

smbclient //win98maskinnavn/printersharenavn

Så spørger den sikkert om password; prøv evt. bare at
trykke return.

Mogens

--
Mogens Kjær, Dataarkæolog
Email: mk@datamuseum.dk

Fra : Rick

Dato : 14-08-05 13:00

Rick wrote:

> Eller måske spurgt på en anden måde: Skal jeg sætte det op på en hel anden
> måde og i så fald, hvordan?

Så kører det! Tak skal I have
- rick -