root-programmer under normal bruger ?
Fra : Mads Jensen

Dato : 11-08-05 19:30

Hej NG,

Jeg foretrækker egentlig at bruge kommando-linien til at brænde CDer, og
har fornyligt brugt cdparanoia til at rippe en CD med. Det er jo dejligt
nemt og bekvemt når programmer ikke kræver meterlange argumenter, så man
slipper for at starte tunge KDE-frontends op.

Til mit spørgsmål, pt. har jeg kørt kommandoen "chmod +s
/usr/bin/cdrecord" under root, og har altså adgang til at brænde cd'er
under min lokale bruger. Jeg spurgte i ##slackware på irc.freenode.org
og tabte tråden, da jeg spurgte hvordan jeg kunne gøre det sådan, at en
gruppe brugere havde adgang til at brænde cd'er. Jeg ønsker at have en
gruppe, hvor brugerne har adgang til at bruge cdparanoia, cdrdao og
cdrecord. Dog er jeg den eneste bruger på maskinen, men det kunne være
rart at lære hvordan man gør det.

Tak for hjælpen på forhånd,
--
Mads Jensen - mail sent to address ends in /dev/null
s/spam/madsj for emailing me

It is impossible to make anything foolproof because fools are so
ingenious.

Fra : Kent Friis

Dato : 11-08-05 19:37

Den 11 Aug 2005 20:29:38 +0200 skrev Mads Jensen:
> [...]
> gruppe, hvor brugerne har adgang til at bruge cdparanoia, cdrdao og
> cdrecord. Dog er jeg den eneste bruger på maskinen, men det kunne være

groupadd burners
chown root.burners /usr/bin/cdrecord
chmod 4750 /usr/bin/cdrecord

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.

Fra : Kasper Dupont

Dato : 11-08-05 22:45

Kent Friis wrote:

> groupadd burners
> chown root.burners /usr/bin/cdrecord
> chmod 4750 /usr/bin/cdrecord

Ja, det er en måde at gøre det på. Man skal bare lige
være opmærksom på, at brugerne i den gruppe potentielt
får mulighed for at gøre en del mere som root end man
egentlig havde tænkt sig. Sidst jeg checkede kunne en
setuid version af cdrecord bruges til at brænde en iso
fil man ikke havde læseadgang til (det krævede dog
lige at man snød det check som cdrecord lavede før
åbning af filen).

--
Kasper Dupont
Note to self: Don't try to allocate