Kubuntu installationsproblem
Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 11-08-05 16:42

Jeg vil bruge dualboot (med XP som andet OS), og installerer så grub på
harddisken, men når så installationsprocessen så genstarter maskinen får
jeg følgende melding:
"
Grub Loading Stage 1.5.

Grub Loading, Please Wait
Error 17
"

Jeg har prøvet med Ubuntu også, og fået tilsvarende melding.
Det eneste jeg kan gøre er endnu engang at genstarte maskinen og slette
Grub via fdisk/mbr for overhovedet at få maskinen igang igen.

Er der en der har en løsning på problemet.

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Ukendt

Dato : 11-08-05 16:45

Ivan V. Klattrup wrote:
> [...]
> Grub via fdisk/mbr for overhovedet at få maskinen igang igen.
>
> Er der en der har en løsning på problemet.

har du mountet din disk som / ?

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 11-08-05 16:53

"Claus Albæk (kbh.)" skrev:

>har du mountet din disk som / ?

Ja det vil jeg tro, for det hed den partition som kubuntu blev lagt på (da
jeg slettede den igen)

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 11-08-05 16:58

Ivan V. Klattrup skrev:

>Ja det vil jeg tro, for det hed den partition som kubuntu blev lagt på (da
>jeg slettede den igen)

Jeg har så tænkt på om en mulig løsning kunne være at installere grub på
en floppy

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 11-08-05 17:05

Ivan V. Klattrup skrev:
> [...]
> Grub via fdisk/mbr for overhovedet at få maskinen igang igen.
>
> Er der en der har en løsning på problemet.

Ifølge http://www.gnu.org/software/grub/manual/grub.html#Stage2%20errors
er der tale om følgende fejl:

17 : Cannot mount selected partition
This error is returned if the partition requested exists, but the
filesystem type cannot be recognized by GRUB.

Hvilket filsystem anvendte du under installationen af Kubuntu?
Og valgte du at lave en seperat boot-partition?

--
Mvh. Jacob Tranholm
http://jtranholm.dk/

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 11-08-05 17:35

Jacob Tranholm skrev:

>Hvilket filsystem anvendte du under installationen af Kubuntu?

Det som kubuntu valgte at formatere med da jeg valgte at installere på
ledig plads på harddisken

>Og valgte du at lave en seperat boot-partition?

det må jeg sige nej til, lod den bare installere grub på "opstartssporet"
tror jeg den kaldte det

Men det sjove er, at samme installerings måde virkede på min gamle
maskine, men ikke på den jeg har nu

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 11-08-05 19:32

Ivan V. Klattrup skrev:

> [...]
> "opstartssporet" tror jeg den kaldte det
>
> Men det sjove er, at samme installerings måde virkede på min gamle

Jeg har desværre yderst begrænsede erfaringer med Kubuntu og ved derfor
ikke, hvad standard-filsystem programmet automatisk vælger. Og uden
denne information kan det være vanskeligt at lokalisere problemet.

Jeg har til gengæld anvendt GRUB i mange år, men normalt plejer jeg
altid at konstruere en separat partition på 30-60MB, der anvender
ext2-filsystemet, hvorpå jeg lægger /boot directory'et. Dette er ikke
længere nødvendigt, men GRUB har en tendens til at foretrække enten ext2
eller ext3 filsystemerne. Du skal tænke på at GRUB ganske vist bliver
lagt ind i MBR (Master Boot Record) på harddisken, men alle de
informationer, som programmet skal anvende, ligger i et /boot/grub/
directory på harddisken, der selvfølgelig skal kunne læses.

Kender du ikke en erfaren linux-bruger, der kan hjælpe dig med
konfigureringen af GRUB. Det er normalt væsentligt nemmere når man
sidder foran maskinen... Ellers kan du prøve Lilo
(http://tldp.org/HOWTO/LILO.html) i stedet, men personligt foretrækker
jeg GRUB.

--
Mvh. Jacob Tranholm
http://jtranholm.dk/

Fra : Peter G

Dato : 11-08-05 19:54

Jacob Tranholm <jacob_tranholm@hotmail.com> writes:

> [...]
>
> 17 : Cannot mount selected partition
> This error is returned if the partition requested exists, but the filesystem

<Ukvalificeret gæt>
Kunne det være fordi Grub bliver sat forkert op og den derfor læser
Ivans XP (NTFS) partition i stedet for partitionen med hans basesystem
(som nok er ext2/3)?
</Ukvalificeret gæt>

--
M.v.h. Peter.
Toppostere og andre irriterende skribenter vil blive filtreret fra i stilhed.

Fra : Peter G

Dato : 11-08-05 20:15

"Ivan V. Klattrup" <ivan.klattrup@gmail.com> writes:

> [...]
> harddisken, men når så installationsprocessen så genstarter maskinen får jeg

Ahh, jeg tror vi er ved at nærme os en løsning.
Hvordan partitionerer du din harddisk? Med hvilket program?

Har du en Linux Live-CD?

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=25025&highlight=grub+17
Sidste post

og

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=51514&highlight=grub+17

Noget tyder på at Grub under visse omstændigheder kommer til at pege på
forkerte partitioner.