debian + qmail + domainkeys
Fra : Max Andersen

Dato : 10-08-05 11:51

Hejsa,

Jeg har grundet min gamle superstabile redhat 7.3's alderdom valgt at
prøve debian som min nye server.

Men jeg synes at den mangler noget.

jeg kører debian 3.1 stable, og mangler epv.h filen som domainkeys
kræver, og den burde være i openssl distributionen.

kan jeg få den på anden vis?

jeg har prøvet apt-get install openssl-devel og lignende, men det virker
ikke rigtigt....

Max

Fra : Max Andersen

Dato : 10-08-05 12:04

Max Andersen wrote:
> Hejsa,

stavefejl evp.h hedder den, bl.a.

her er fejlen ved en make :

av01:/usr/local/src/libdomainkeys-0.67# make
gcc -DBIND_8_COMPAT -O2 -c dktest.c -I.
In file included from dktest.c:3:
domainkeys.h:8:25: openssl/evp.h: No such file or directory
domainkeys.h:9:25: openssl/pem.h: No such file or directory
domainkeys.h:10:25: openssl/err.h: No such file or directory
make: *** [dktest.o] Error 1

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 10-08-05 12:22

Max Andersen <max@militant.dk> writes:

> domainkeys.h:8:25: openssl/evp.h: No such file or directory
> domainkeys.h:9:25: openssl/pem.h: No such file or directory
> domainkeys.h:10:25: openssl/err.h: No such file or directory

ssh's includefiler ligger ikke det rigtige sted. Har du rullet
kildeteksten ind?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk - Unix, Java, Web, Netværk, Århus

Fra : Sune Vuorela

Dato : 10-08-05 12:40

On 2005-08-10, Max Andersen <max@militant.dk> wrote:
> stavefejl evp.h hedder den, bl.a.

$ apt-file search evp.h
libssl-dev: usr/include/openssl/evp.h

så - apt-get install libssl-dev bør gøre det.

Når du så er i gang; apt-get install curl apt-file; apt-file update
apt-file er uunværlig når man bygger ting på debian.

--
Sune

Fra : Max Andersen

Dato : 10-08-05 13:13

Sune Vuorela wrote:

> [...]
>
> Når du så er i gang; apt-get install curl apt-file; apt-file update
> apt-file er uunværlig når man bygger ting på debian.

takker. jeg gik i desperation ud på debian irc og fik samme svar på
kanalen, så nu har jeg fået libssl-dev installeret.

jeg skal kun lige bruge den for at klargøre min qmail installation til
domainkeys. fanden tage yahoo

min superstabile rh7.3 server der har 213 dages oppetid og 200+ før det,
har ellers tjent mig godt som qmailserver. mest stabile mailserver jeg
har oplevet nogensinde.

Max

Fra : Allan Joergensen

Dato : 10-08-05 15:49

Max Andersen <max@militant.dk> wrote:

> min superstabile rh7.3 server der har 213 dages oppetid og 200+ før det,
> har ellers tjent mig godt som qmailserver. mest stabile mailserver jeg
> har oplevet nogensinde.

Mmm. Superstabil.

$ uptime
4:49pm up 1046 day(s), 19:20, 1 user, load average: 3.50, 3.33, 3.34

$ uname -a
SunOS axtr2 5.6 Generic_105181-32 sun4u sparc SUNW,Ultra-60

Kom igen :)

Allan Joergensen

"HmmHow *did* they finally kill 'Frosty'?" - Hobbes

Fra : Kent Friis

Dato : 10-08-05 15:55

Den 10 Aug 2005 14:48:54 GMT skrev Allan Joergensen:

> Mmm. Superstabil.

Han bor nok på Sjælland...

> $ uptime
> 4:49pm up 1046 day(s), 19:20, 1 user, load average: 3.50, 3.33, 3.34
>
> $ uname -a
> SunOS axtr2 5.6 Generic_105181-32 sun4u sparc SUNW,Ultra-60

Fra 213 til 1046 gør en UPS mere forskel end OS'et.

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.

Fra : Allan Joergensen

Dato : 10-08-05 16:43

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

[oppetid]
> Fra 213 til 1046 gør en UPS mere forskel end OS'et.

Og stabilt hardware.

--
Allan Joergensen

"My friends, it's good to see you again!" - Neelix

Fra : Max Andersen

Dato : 10-08-05 18:05

Allan Joergensen wrote:

> [...]
>
> $ uname -a
> SunOS axtr2 5.6 Generic_105181-32 sun4u sparc SUNW,Ultra-60

lol, min tissemand er læ......

Nej, faktisk så har jeg aldrig haft det mindste problem på kassen her og
strømsvigt i forbindelse med den store svenske fadæse, samt at jeg en
dag faldt over strømledning (jaja...) en ups der kan holde over 4 timer,
har man jo heldigvis sjældent brug for. Og applikatioinsmæssigt er jo
ligeså vigtigt.

Men fair nok. netcraft har også et par bsd'er og linux på 16-1700 dage,
hvis det er OS vi skal tale om så ser jeg ikke ikke så mange
solarismaskiner her : http://uptime.netcraft.com/up/today/top.avg.html
(men de har måske scriptet sig ud af reel oppetid?)

Max

Fra : Allan Joergensen

Dato : 10-08-05 21:28

> lol, min tissemand er læ......

Nej. Pointen er lidt at oppetid intet har med stabilitet at gøre.

> [...]
> solarismaskiner her : http://uptime.netcraft.com/up/today/top.avg.html
> (men de har måske scriptet sig ud af reel oppetid?)

Mange servere med høj oppetid er næppe webservere.

--
Allan Joergensen

"Da da da da da da da da KAAA-POOOWWWW!!!"--Scott Dupuis

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 11-08-05 01:14

Allan Joergensen formulated on onsdag :
> Mange servere med høj oppetid er næppe webservere.

Hvorfor ikke ?

Fra : Allan Joergensen

Dato : 11-08-05 13:54

Henrik Stidsen <nntpspam@hs235.dk> wrote:

> Hvorfor ikke ?

Servere som i en eller anden form er åben for trafik ude fra får
forhåbenligt ikke lov til at køre 3 år uden at blive patchet.

--
Allan Joergensen

"Bother!" said Pooh, as the Facehugger impregnated him.

Fra : Max Andersen

Dato : 11-08-05 14:12

Allan Joergensen wrote:

> Servere som i en eller anden form er åben for trafik ude fra får
> forhåbenligt ikke lov til at køre 3 år uden at blive patchet.

Man kan godt patche en webserver uden at boote en unix, så det kan lade
sig gøre. spørgsmålet er nok mere kernepatches. Og i den forbindelse er
webserver eller ej nok ligegyldigt.

Max

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 10-08-05 18:37

Allan Joergensen <allan@nowhere.dk> writes:

> [...]
>
> $ uname -a
> SunOS axtr2 5.6 Generic_105181-32 sun4u sparc SUNW,Ultra-60

Har der virkelig ikke været nogen kernepatches i over 3 år til 5.6 som
du har ment det nødvendigt at rulle på?

Eller står den uden netadgang på bunden af en sø?

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Allan Joergensen

Dato : 10-08-05 21:27

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> wrote:

> Har der virkelig ikke været nogen kernepatches i over 3 år til 5.6 som
> du har ment det nødvendigt at rulle på?

Vi tør ikke rør ved den overhovedet. If it ain't broken..

> Eller står den uden netadgang på bunden af en sø?

Lige knapt.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 10-08-05 22:23

> Vi tør ikke rør ved den overhovedet. If it ain't broken..

Det er jo så et godt spørgsmål om den er - det kan man jo næsten kun
vide hvis man nærlæser grundigt hvad der patches.

Sidder man bag en firewall er det jo kun kollegaerne man skal være
bekymret for...

> Lige knapt.

I gamle dage åndemanede jeg over blandt andet SGI-maskiner.
Standardopsætningen havde X-sikkerhed slået fra (så GL virkede over
netværk), adskillige passwordløse konti (så printdeling virkede over
netværk), og meget, meget mere af samme skuffe.

Det var dejlige maskiner, men de skulle godt nok lige en tur på
værksted inden de måtte komme på lokalnettet. Siden kom der så et par
brandmure foran, men dengang var maskinerne 100% på!

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 10-08-05 17:38

Allan Joergensen <allan@nowhere.dk> writes:
> Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:
>
> [oppetid]
>
> Og stabilt hardware.

.... og en UPS:

$ uptime
6:33pm up 1 day(s), 4:22, 3 users, load average: 0.32, 0.38, 0.36
$ uname -a
SunOS armstrong 5.8 Generic_108528-08 sun4u sparc SUNW,Sun-Fire

Nogen pustede til strømmen i lokalområdet i går :-\

De Intel-baserede servere overlevede, men en enkelt SunFire måtte lige
ned og vende. Vi har ikke lige UPS på noget af det.

--
Jacob - www.bunk.cc
A chicken is an egg's way of producing more eggs.