Åbne filer fra WinXP i Ubuntu?
Fra : Paminu

Dato : 08-08-05 19:20

Jeg har både installeret winXP og Ubuntu Linux.

Hvis jeg skriver noget (en LaTex fil) i winXP og prøver at åbne det i Kile i
Ubuntu, så bliver æ, ø og å erstattet med sådan nogle underlige 4 kanter.

Hvordan undgår jeg disse konverterings problemer mellem Ubunutu og winXP??

I kile har jeg sat encoding til iso-8859-1 (som standard er der UTF-8)

Fra : Kasper G. Christense~

Dato : 09-08-05 07:17

> [...]
>
> Hvordan undgår jeg disse konverterings problemer mellem Ubunutu og winXP??
>
> I kile har jeg sat encoding til iso-8859-1 (som standard er der UTF-8)

Er det så også den encoding du har gemt med i WinXP? Hvis du bruger en
editor i WinXP hvor du kan vælge encoding, så prøv at eksperimentere med
andre encodings. Det burde virke, hvis blot du vælger den samme encoding
begge steder. Har dog ikke erfaring med Kile.

Prøv evt. med en anden editor i ubuntu, for at finde ud af om det er
editoren (her Kile) der er problemet. Kontroller også at du faktisk kan
skrive, gemme og hente en fil med æ,ø, og å i ubuntu.

Du kan forøvrigt i Linux konvertere en fil fra en encoding til en anden
vha. iconv. Det kan du jo også benytte til at eksperimentere lidt.

Mvh. Kasper