MS Windows
briani 27239
Lave en bootable harddisk?
Fra : Michael

Dato : 04-09-05 21:11

Hej NG

Jeg har en ekstern formateret (FAT32) harddisk sat til min PC via USB.
Jeg ønsker at lave den, så man kan boote på den og starte op i DOS inkl.
CDrom drivere. Kan det lade sig gøre? Og i så fald hvordan?

MVH
Mike

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 04-09-05 21:28

Michael wrote:
> Jeg har en ekstern formateret (FAT32) harddisk sat til min PC via USB.
> Jeg ønsker at lave den, så man kan boote på den og starte op i DOS inkl.
> CDrom drivere. Kan det lade sig gøre? Og i så fald hvordan?

Din bios skal undestøtte boot fra USB. Hvis den gør det, så kan du læse lidt
på på www.bootdisk.com. Jeg tror at informationen her kan bruges til dit
formå.

/A

Fra : Anders Lund

Dato : 04-09-05 21:41

Michael wrote:
> Jeg har en ekstern formateret (FAT32) harddisk sat til min PC via USB.
> Jeg ønsker at lave den, så man kan boote på den og starte op i DOS inkl.
> CDrom drivere. Kan det lade sig gøre? Og i så fald hvordan?

Det er vist ikke så godt med DOS (FAT32) - men nu er du vel nok tilfreds
med en hvilken somhelst kommando-prompt. :)

Her er en opskrift, helt utestet og ud fra mit hovedet fra de gode gamle
DOS dage.

Smut ind på www.bootdisk.com og hent en Windows 98 bootdisk. Sæt BIOS op
til at tilslutte USB diske som en normal disk. Boot på Windows 98
bootdisketten. Skriv sys a: x: hvor x: er drevbogstavet for din eksterne
harddisk. Så har den systemfilerne. Så tager du alt med CD-rom drivere
fra Windows 98 bootdisketten over på den eksterne harddisk sammen med
autoexec.bat og config.sys. Husk også at få mscdex.exe ud af .cab filen
på disketten, da den også skal bruges til CD-ROM drevet.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 04-09-05 22:55

"Michael" <hr_mike@hotmail.com> skrev:
Sun, 4 Sep 2005 22:11:25 +0200 i dk.edb.system.ms-windows
> [...]
>Jeg ønsker at lave den, så man kan boote på den og starte op i DOS inkl.
>CDrom drivere. Kan det lade sig gøre? Og i så fald hvordan?

Ja.
Der findes et program fra HP som gør processen let
Det hedder HPUSBFW.exe
http://h18007.www1.hp.com/support/files/hpcpqdt/us/download/20306.html

Erik Helmer Nielsen

Fra : Michael

Dato : 05-09-05 15:32

Tak for hjælpen, jeg prøver

MVH
Michael

Fra : Michael

Dato : 06-09-05 15:33

Hej igen

Håber I stadig er med på tråden... Det lykkedes mig fint at flytte system
fra A:/ til F:/ plus driver filerne. Men når jeg så flytter harddisken
tilbage til den computer den skal være i, kan jeg ikke boote på den... Det
ender med sort skærm hvor der bare står et J øverst i venstre hjørne.
Hvordan kan det være?

MVH
Michael

Fra : Ukendt

Dato : 06-09-05 15:54

Har du sat bootsekvensen, i BIOS, op til at starte fra dit USB drev?

Jan Johansson
4920 Søllested, Lolland

Fra : Michael

Dato : 06-09-05 18:51

Nej HD er fra en bærbar som hverken har floppy eller CD, så den sidder i IDE
stikket.

MVH
Michael