MS Windows
briani 27239
Flytte en fil
Fra : larsen

Dato : 31-08-05 06:36

Hej
Jeg har et ganske enkelt spg.:
Når man flytter en fragmenteret fil, flyttes den så fysisk på disken, eller
laves der blot en ny "genvej" til alle stumperne???
Hilsen
Jan

Fra : Max

Dato : 31-08-05 07:07

Hej Jan

> Når man flytter en fragmenteret fil, flyttes den så fysisk på disken,
eller
> laves der blot en ny "genvej" til alle stumperne???

Du ændre bare i indholdsfortegnelsen, den såkaldte FAT, filen flyttes ikke,

Mvh Max

Fra : larsen

Dato : 31-08-05 11:14

">
> Du ændre bare i indholdsfortegnelsen, den såkaldte FAT, filen flyttes
> ikke,
>
> Mvh Max

Øv.............Jeg troede jeg havde fundet et smart alternativ til
defragmentering.
Hilsen
Jan

Fra : Max

Dato : 31-08-05 11:44

Hej Jan

> Øv.............Jeg troede jeg havde fundet et smart alternativ til
> defragmentering.

Selv om du flytter filen kan den sagtens ligge fragmenteret på
disken alligevel.

Mvh Max

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-09-05 23:30

larsen skrev:

> Øv.............Jeg troede jeg havde fundet et smart alternativ til
> defragmentering.

Det smarteste alternativ til defragmentering er ekstremt simpelt:
Lad være.

--
Bertel

Fra : Karsten Madsen

Dato : 31-08-05 07:08

"larsen" <immerine@msn.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Når man flytter en fragmenteret fil, flyttes den så fysisk på disken,
> eller laves der blot en ny "genvej" til alle stumperne???

Hvis du mener fra mappe til mappe, så flyttes den ikke, kun pointeren
flyttes. Fra disk til disk kopieres og slettes.
Prøv at flytte en mappe med masser af store filer (f.eks billeder)
Prøv dernæst at kopiere samme mappe.

/karsten

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-08-05 07:59

larsen skrev:

> Når man flytter en fragmenteret fil, flyttes den så fysisk på disken, eller
> laves der blot en ny "genvej" til alle stumperne?

Jeg forstår ikke dit spørgsmål.

Hvis man flytter en fil inden for samme drev, så er det kun én
eneste reference der ændres. Der laves nemlig en ny indgang i
oversigten (directory) der peger på starten af filen, og så
slettes den gamle linje i den anden oversigt.

Hvis man flytter en fil fra ét drev til et andet (gælder både
logisk og fysisk), bliver den flyttet fysisk.

Hvis du vil vide hvad der foregår under en defragmentering, så
bliver hver enkelt blok (fysisk) kopieret til et nyt sted hvor
der er plads til at hele filen kan ligge i ubrudt rækkefølge
(evt. ryddes der den nødvendige plads). Derefter ændres de gamle
referencer til blokkene så de peger på de nye blokke, og til
sidst frigøres den gamle plads.

--
Bertel