MS Windows
briani 27239
Windows 98: Explorer.exe melder fejl. Kan ~
Fra : Lars Hansen

Dato : 28-08-05 11:54

Hej

Når jeg starter min windows 98 maskine op og er nået igennem den sædvanlige
boot og den lyseblå baggrund toner frem popper der en boks op hvor der står
at explorer.exe har genereret en fejl. Når jeg trykker CTRL+ALT+DEL er der
ingen programmer igang og det eneste jeg kan gøre er at slukke computeren.
Jeg har prøvet alle bootmuligheder (fejlsikret tilstand osv) men det hjælper
lige lidt. Er der en måde jeg kan fixe det på uden at jeg mister programmer,
dokumenter og emails? Jeg har kørt en scandisk og en scanreg uden at det
hjalp.

Håber I kan hjælpe

Tak på forhånd.......

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-08-05 12:23

Lars Hansen skrev:

> Jeg har prøvet alle bootmuligheder (fejlsikret tilstand osv) men det hjælper
> lige lidt. Er der en måde jeg kan fixe det på uden at jeg mister programmer,
> dokumenter og emails?

Hvis du prøver at køre en ny installation uden at slette noget
gammelt, mener jeg at dine eksisterende filer overlever.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   http://fiduso.dk/

Fra : Rudi Stegen

Dato : 28-08-05 12:37

Hej Bertel Lund Hansen, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Hvis du prøver at køre en ny installation uden at slette noget
> gammelt, mener jeg at dine eksisterende filer overlever.

Det gør de. Man skal blot lige huske at installere den nyere IE/OE
igen, da Win9x vælger at smide dem ind, der ligger på installations-
cd'en.

Og så skal OE lige sættes op igen mht. tegnsæt, kodning mv., da den
inden 6'eren installerede sig med Quoted-Printabes (som den ikke kan
citere...).

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Lars Hansen

Dato : 28-08-05 12:39

hejsa...tak for de hurtige svar...men jeg er næsten bombesikker på at en
geninstallation af win98 vil medføre at emails går tabt...alt under
windows-mappen (hvor emails ligger) slettes jo og geninstalleres på ny...

---

Fra : Rudi Stegen

Dato : 28-08-05 13:16

Hej Lars Hansen, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> hejsa...tak for de hurtige svar...men jeg er næsten bombesikker på
> at en geninstallation af win98 vil medføre at emails går tabt...

Niks. Jeg har ikke blot læst om det men gjort det.

Men hvis du vil helgardere dig med både livrem og seler:

1. Boot i ren MS-DOS tilstand.
2. Find dine .dbx-filer [1] (det er dine mails).
3. Tag en sikkerhedskopi [2] af disse.

[1] Hvis du ikke lige kan huske det i DOS og ikke ved, hvor de ligger,
kan du fx gå op i roden på drevet (det de er på) og bruge en
"dir *.dbx /s"
(uden anførselstegn, forstås).

[2] Har du noget pakkeprogram til DOS (pkzip/pkunzip, ARJ, RAR e.l.),
kan det med fordel bruges. *.dbx-filerne kan typisk pakkes ned til ca.
10% af deres uindpakkede størrelse. Det er *ret* meget.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : jama

Dato : 28-08-05 13:02

"Lars Hansen" <invalid@nospam.com> skrev i en meddelelse
> [...]
programmer,
> dokumenter og emails? Jeg har kørt en scandisk og en scanreg uden at det

Jeg har gentagende gange install win 98se oven på den gamle,og mine mails
forsvandt ikke.Ellers kan du vel finde/gemme dem hos din udbyder,der ligger
de jo også i forvejen,det gør mine hos TDC (web mails) mener jeg det er?Men
er ikke sikker.
mvh.jama

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-08-05 15:05

jama skrev:

> forsvandt ikke.Ellers kan du vel finde/gemme dem hos din udbyder,der ligger
> de jo også i forvejen

Det kan man ikke stole på, for det kommer an på opsætningen af
ens program. Jeg sletter dem f.eks. så snart de er hentet.

Og hvis man ikke gør det, brokker udbyderen sig når de fylder for
meget.

Fra : Asger Steffensen

Dato : 28-08-05 23:00

> [...]
programmer,
> dokumenter og emails? Jeg har kørt en scandisk og en scanreg uden at det

Jeg har lige haft nøjagtigt samme problem!!!
Ved mig skete det ved at jeg prøvede at køre Advanced System Optimizer's
popup-blocker.. Det resulterede i lige den situation du beskriver!!
Jeg måtte formatere mit C: drev, og geninstallere win98SE, før min comp.
virkede igen.. Det gør den så nu, lige bortset fra Messenger
Jeg havde heldigvis lige lavet en backup af de vigtigste filer på min iPod..
Jeg kunne forresten få adgang til alle filer i DOS, ved at starte med en
startdiskette.
Ved ikke om dette egentligt var til nogen hjælp..

Mvh.
Asger

Fra : Lars Hansen

Dato : 29-08-05 10:46

Jeg kørte en scandisk og en scanreg og derefter virkede det. Slettede Norton
(skodprogram!) og fjernede et par entries fra reg. databasen.