/ Forside / Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
MS Windows
#NavnPoint
Klaudi 76474
o.v.n. 67550
refi 58409
tedd 45557
Manse9933 45149
molokyle 40687
miritdk 38357
briani 27239
BjarneD 26414
10  pallebhan.. 24310
For stort gitter på skrivebordet
Fra : Holst


Dato : 07-08-05 16:29

Hej alle!

Jeg ved ikke lige, hvad der er gået galt.

Jeg kører Windows XP Home, fuldt opdateret. Det har virket fint. Men nu
er det ligesom om, at gitteret på skrivebordet er blevet for stort.
Altså det gitter, som ikonerne arrangeres efter, og det er både
horisontalt og vertikalt, at gitteret er blevet større. Med andre ord er
der alt for meget luft mellem alle ikonerne. Så i stedet for at fylde
ca. den venstre tredjedel af skrivebordet, fylder de de den venstre to
tredjedel af skrivebordet. Trælst.

Hvad kan jeg gøre for at gøre dette gitter mindre?

Jeg har søgt vidt og bredt, men jeg er desværre ikke så godt inde i
Windows

 
 
Lars Stokholm (07-08-2005)
Kommentar
Fra : Lars Stokholm


Dato : 07-08-05 16:37

Holst wrote:

> Hvad kan jeg gøre for at gøre dette gitter mindre?

Mit gæt er 'Icon Spacing' under 'Display Properties' > 'Appearance' >
'Advanced'. De (horizontal og vertical) er 43 her.

Holst (07-08-2005)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 07-08-05 16:58


Lars Stokholm wrote:

> Mit gæt er 'Icon Spacing' under 'Display Properties' > 'Appearance' >
> 'Advanced'. De (horizontal og vertical) er 43 her.

Det lyder meget rigtigt. Næste problem er så, hvordan jeg finder frem
til denne indstilling. Jeg kører dansk XP, og jeg kan ikke lige finde
noget, der passer med ovenstående.

Lars Stokholm (07-08-2005)
Kommentar
Fra : Lars Stokholm


Dato : 07-08-05 18:19

Holst wrote:

> Det lyder meget rigtigt. Næste problem er så, hvordan jeg finder frem
> til denne indstilling. Jeg kører dansk XP, og jeg kan ikke lige finde
> noget, der passer med ovenstående.

Er det her til nogen hjælp?
http://hjem.tele2adsl.dk/stokholm/shots/20050807191820.png

Mikael Nørrelund And~ (07-08-2005)
Kommentar
Fra : Mikael Nørrelund And~


Dato : 07-08-05 18:33

Lars Stokholm wrote:
> Er det her til nogen hjælp?
> http://hjem.tele2adsl.dk/stokholm/shots/20050807191820.png

På dansk :)
Kontrolpanel -> Skærm -> Udseende -> Avanceret -> Element: Ikon.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund


Holst (07-08-2005)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 07-08-05 18:32


Lars Stokholm wrote:

>>Det lyder meget rigtigt. Næste problem er så, hvordan jeg finder frem
>>til denne indstilling. Jeg kører dansk XP, og jeg kan ikke lige finde
>>noget, der passer med ovenstående.
>
> Er det her til nogen hjælp?
> http://hjem.tele2adsl.dk/stokholm/shots/20050807191820.png

Så absolut. Jeg havde såmænd været derinde, men jeg var ikke lige klar
over, at det var et punkt i en liste, jeg skulle finde. Men nu har jeg
fundet det.

Det hjalp dog ikke alverdens. I hvert fald ikke førend jeg i mangel af
bedre at give mig til ændrede font-størrelsen i det venstre vindue, du
viser på ovenstående billede. Først når jeg ændrer fontstørrelsen til
"Ekstra stor skrifttype", ændrer gitterstørrelsen sig også. Så kan jeg
ændre fontstørrelsen tilbage til normal og dette opretholder
gitterstørrelsen.

Jeg syntes dog, at 43 virkede lidt klemt i forhold til tidligere, så jeg
er endt på 53, selvom det heller ikke er helt som tidligere, men man
vænner sig jo nok til det.

I hvert fald tusind tak for hjælpen.

Bertel Lund Hansen (07-08-2005)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 07-08-05 19:23

Holst skrev:

>over, at det var et punkt i en liste, jeg skulle finde. Men nu har jeg
>fundet det.

>Det hjalp dog ikke alverdens.

Jo. Det har bare ingen effekt før man genstarter. Windows er ikke
et operativsystem, men et genstartssystem.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Lars Stokholm (07-08-2005)
Kommentar
Fra : Lars Stokholm


Dato : 07-08-05 20:47

Holst wrote:

> Jeg syntes dog, at 43 virkede lidt klemt i forhold til tidligere, så jeg
> er endt på 53, selvom det heller ikke er helt som tidligere, men man
> vænner sig jo nok til det.

43 er standard, jeg har ikke pillet ved det. :)

> I hvert fald tusind tak for hjælpen.

Ingen årsag.

Skipper (07-08-2005)
Kommentar
Fra : Skipper


Dato : 07-08-05 18:27

"Holst" <newsaug05@shelter.dk> skrev i en meddelelse
news:42f62f76$0$1997$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Det lyder meget rigtigt. Næste problem er så, hvordan jeg finder frem til
> denne indstilling. Jeg kører dansk XP, og jeg kan ikke lige finde noget,
> der passer med ovenstående.

Du højreklikker på din desktop, vælger egenskaber og derefter fanebladet
'udseende' her trykker du på knappen 'Avanceret' og vælger elementet der
hedder Lodret afstand mellem ikoner. Min står til 43.

Skipper



John T. (08-08-2005)
Kommentar
Fra : John T.


Dato : 08-08-05 02:44


"Skipper" <skipper@oncablel.dk> skrev i en meddelelse
news:42f64463$0$63737$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> "Holst" <newsaug05@shelter.dk> skrev i en meddelelse
> news:42f62f76$0$1997$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>> Det lyder meget rigtigt. Næste problem er så, hvordan jeg finder frem til
>> denne indstilling. Jeg kører dansk XP, og jeg kan ikke lige finde noget,
>> der passer med ovenstående.
>
> Du højreklikker på din desktop, vælger egenskaber og derefter fanebladet
> 'udseende' her trykker du på knappen 'Avanceret' og vælger elementet der
> hedder Lodret afstand mellem ikoner. Min står til 43.
>
> Skipper

Den står også til 43 hos mig, men hvorfor vælge gitter ?
Hvad er det godt for ? Jeg har slået det fra.
John



Lars Stokholm (08-08-2005)
Kommentar
Fra : Lars Stokholm


Dato : 08-08-05 08:56

John T. wrote:

> Den står også til 43 hos mig, men hvorfor vælge gitter ?

Så ikonerne kan ligge nogenlunde ordnet?

Bertel Lund Hansen (08-08-2005)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 08-08-05 09:12

John T. skrev:

>Den står også til 43 hos mig, men hvorfor vælge gitter ?

For at få ikonerne til at stå pænt ved siden af og under
hinanden. Var det virkelig svært at gætte?

Jeg kan godt regne ud at du er ligeglad med det. Jeg behøver ikke
spørge hvorfor i alverden du ikke bruger gitter.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Holst (08-08-2005)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 08-08-05 09:18


John T. wrote:

> Den står også til 43 hos mig, men hvorfor vælge gitter ?
> Hvad er det godt for ? Jeg har slået det fra.

Gitteret giver vel den mulighed, at ikonerne er placeret lige i forhold
til hinanden. Uden gitteret kan det vel virke lidt uordnet.

John T. (08-08-2005)
Kommentar
Fra : John T.


Dato : 08-08-05 10:52


"Holst" <newsaug05@shelter.dk> skrev i en meddelelse
news:42f71551$0$2330$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> John T. wrote:
>
>> Den står også til 43 hos mig, men hvorfor vælge gitter ?
>> Hvad er det godt for ? Jeg har slået det fra.
>
> Gitteret giver vel den mulighed, at ikonerne er placeret lige i forhold
> til hinanden. Uden gitteret kan det vel virke lidt uordnet.

Gitter gør at ikonerne ikke kan komme helt ud til kanten,
(På min skærm, ca. 2 cm fra kanten)
så det klarer jeg selv.
John



Lars Stokholm (08-08-2005)
Kommentar
Fra : Lars Stokholm


Dato : 08-08-05 11:45

John T. wrote:

> Gitter gør at ikonerne ikke kan komme helt ud til kanten

Nej. På mit skrivebord giver gitteret mulighed for 9x13 mulige
steder et ikon kan befinde sig. Trækker man et ikon til et sted
på skrivebordet (og slipper), flyttes ikonet automatisk til den
af de 117 mulige pladser, der ligger nærmest.

De kommer til at ligge i et gitter:

* * * * * * * * * * * * *
* * * * * * * * * * * * *
* * * * * * * * * * * * *
* * * * * * * * * * * * *
* * * * * * * * * * * * *
* * * * * * * * * * * * *
* * * * * * * * * * * * *
* * * * * * * * * * * * *
* * * * * * * * * * * * *

Holst (08-08-2005)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 08-08-05 11:56


Lars Stokholm wrote:

>>Gitter gør at ikonerne ikke kan komme helt ud til kanten
>
> Nej. På mit skrivebord giver gitteret mulighed for 9x13 mulige
> steder et ikon kan befinde sig. Trækker man et ikon til et sted
> på skrivebordet (og slipper), flyttes ikonet automatisk til den
> af de 117 mulige pladser, der ligger nærmest.
>
> De kommer til at ligge i et gitter:
>
> * * * * * * * * * * * * *
> * * * * * * * * * * * * *
> * * * * * * * * * * * * *
> * * * * * * * * * * * * *
> * * * * * * * * * * * * *
> * * * * * * * * * * * * *
> * * * * * * * * * * * * *
> * * * * * * * * * * * * *
> * * * * * * * * * * * * *

Sådan virker det nu ikke hos mig. Der er sikkert ganske rigtigt de 9x13
felter eller hvor mange, der nu er plads til på skærmen, men jeg kan
ikke trække en ikon til en vilkårlig plads. XP arrangerer dem i
vertikale søjler startende til venstre i toppen. Men det skyldes nok en
indstilling et sted, at jeg ikke kan placere dem vilkårligt.

Lars Stokholm (08-08-2005)
Kommentar
Fra : Lars Stokholm


Dato : 08-08-05 12:05

Holst wrote:

> Sådan virker det nu ikke hos mig. Der er sikkert ganske rigtigt de 9x13
> felter eller hvor mange, der nu er plads til på skærmen, men jeg kan
> ikke trække en ikon til en vilkårlig plads. XP arrangerer dem i
> vertikale søjler startende til venstre i toppen. Men det skyldes nok en
> indstilling et sted, at jeg ikke kan placere dem vilkårligt.

Ja, det er 'Auto Arrange' (jeg ved ikke hvad den hedder på dansk). :)

Holst (08-08-2005)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 08-08-05 12:31


Lars Stokholm wrote:

> Ja, det er 'Auto Arrange' (jeg ved ikke hvad den hedder på dansk). :)

Arranger automatisk, såmænd.

Kim Voss Schrader (08-08-2005)
Kommentar
Fra : Kim Voss Schrader


Dato : 08-08-05 12:06

Hej!

Holst wrote:

> XP arrangerer dem i
> vertikale søjler startende til venstre i toppen. Men det skyldes nok en
> indstilling et sted, at jeg ikke kan placere dem vilkårligt.

Desktop, højreklik -> Arrange Icons By -> Auto arrange (slåes fra).

--
Mvh, Kim "Modified to fail" Schrader

John T. (08-08-2005)
Kommentar
Fra : John T.


Dato : 08-08-05 12:10


Men det skyldes nok en
> indstilling et sted, at jeg ikke kan placere dem vilkårligt.

Højreklik på skrivebordet
"Arranger ikoner efter"
Fjern flueben: I forhold til gitter.
John



Lars Stokholm (08-08-2005)
Kommentar
Fra : Lars Stokholm


Dato : 08-08-05 12:25

John T. wrote:

> Højreklik på skrivebordet
> "Arranger ikoner efter"
> Fjern flueben: I forhold til gitter.

Nej, det flueben skal blive. :)

John T. (08-08-2005)
Kommentar
Fra : John T.


Dato : 08-08-05 12:55


"Lars Stokholm" <stokholm@despammed.com> skrev i en meddelelse
news:1qfnk1hk41o@stokholm.dyndns.dk...
> John T. wrote:
>
>> Højreklik på skrivebordet
>> "Arranger ikoner efter"
>> Fjern flueben: I forhold til gitter.
>
> Nej, det flueben skal blive. :)
Hvorfor det ? Så kan man jo netop anbringe ikonerne
som det passer brugeren.
John



Thomas G. Madsen (08-08-2005)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 08-08-05 11:53

Lars Stokholm skrev:

> På mit skrivebord giver gitteret mulighed for 9x13 mulige steder
> et ikon kan befinde sig.

Men kun hvis 'Auto Arrange' er slået fra, ikke?

Jeg har altid kørt med 'Auto Arrange' på skrivebordet og har derfor
aldrig set det store formål med 'Align to Grid'. Hvis 'Auto Arrange'
er koblet fra, kan jeg dog godt se, at ikonerne "klæber sig fast"
til gitteret, hvis 'Align to Grid' er koblet til.

--
Hilsen
Madsen

Lars Stokholm (08-08-2005)
Kommentar
Fra : Lars Stokholm


Dato : 08-08-05 12:04

Thomas G. Madsen wrote:

>> På mit skrivebord giver gitteret mulighed for 9x13 mulige steder
>> et ikon kan befinde sig.
>
> Men kun hvis 'Auto Arrange' er slået fra, ikke?

Jo, og det er også Holsts problem. Jeg ved ikke hvorfor 'Align to
Grid' ikke bliver "grået ud", når 'Auto Arrange' er valgt.

Thomas G. Madsen (08-08-2005)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 08-08-05 12:07

Lars Stokholm skrev:

> Jo, og det er også Holsts problem.

Sikkert ja.

> Jeg ved ikke hvorfor 'Align to Grid' ikke bliver "grået ud", når
> 'Auto Arrange' er valgt.

Det undrer nemlig også mig.

--
Hilsen
Madsen

Thomas G. Madsen (08-08-2005)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 08-08-05 14:03

John T. skrev:

> Hvorfor det ? Så kan man jo netop anbringe ikonerne
> som det passer brugeren.

Prøv at læse: <news:42f73a3a$0$1228$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>.
Holst kan ikke få sine ikoner til at tilpasse sig gitteret og
årsagen er, at 'Arranger automatisk' er koblet til.

Han/hun får jo ikke ikonerne til at tilpasse sig til gitteret, hvis
'Arranger ikoner efter: I forhold til gitter' slåes fra, vel?

--
Hilsen
Madsen

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408871
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste