MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Windows XP geninstalleret
Fra : Karsten Madsen

Dato : 31-07-05 18:53

Hej

Jeg har en kunde, som påstår at hans pc har geninstalleret sig selv med
Windows XP Home OEM uden cd'en isat
Jeg kan kun konstatere at den er geninstalleret og den formattering der er
sket har været ret kraftig, da det genskabelsesprogram jeg bruger ikke kan
se de gamle filer (som jo stadig burde ligge på disken - eller i det mindste
fragmenter deraf)
Jeg har i sin tid installeret pc'en fra cd og har ikke lagt
installationsfilerne over. Jeg ved godt at de kopieres til hdd, men derfra
og så en fuldstændig installation med minimum en formattering og
formodentlig også en fdisk, det har lig'godt aldrig set før. Har i ?
/karsten

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-07-05 20:07

Karsten Madsen skrev:

>installationsfilerne over. Jeg ved godt at de kopieres til hdd, men derfra
>og så en fuldstændig installation med minimum en formattering og
>formodentlig også en fdisk, det har lig'godt aldrig set før. Har i ?

Jeg har en (ny) computer med XP Home præinstalleret. Den har en
partition hvorfra hele systemet kan retableres på to måder. Den
ene bevarer drevene ud over C (tror jeg nok) og lover at den
husker brugerens indstillinger. Den anden nulstiller og
formaterer hele svineriet (undtagen sig selv) og gendanner
computeren som da den blev købt.

Begge dele kræver dog at man bestiller det fra en bootmenu eller
en cd.

--
Bertel

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 01-08-05 07:05

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> husker brugerens indstillinger. Den anden nulstiller og
> formaterer hele svineriet (undtagen sig selv) og gendanner

Er det en mærkevare pc eller en bambus/sammel-selv pc?

mvh
Henning

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-08-05 10:37

Henning Præstegaard skrev:

>Er det en mærkevare pc eller en bambus/sammel-selv pc?

Det er en mærkevare - en HP Pavillon fra Bilka. Hvis jeg havde
vidst at den var sådan svinet til med præinstallerede
monstersuiter [1], ville jeg nok have betænkt mig to gange.

[1] Jeg har slagtet flere af dem. Alligevel fylder installationen
4,3 GB på mit C-drev. På mine andre XP-maskiner fylder den 1,2.
Ikke fordi pladsen er et problem, men jeg hader at have
unødvendige programmer installeret.

Den anden dag satte jeg f.eks. et program til at benytte
Ctrl-Alt-S som genvej. Det hjalp fedt. Jeg fik en boks med
supportoplysninger til brug ved opringning til HP da jeg trykkede
det.

Bortset fra det er computeren såmænd okay.

--
Bertel

Fra : Calle.

Dato : 31-07-05 21:31

Karsten Madsen wrote:
> [...]
> derfra og så en fuldstændig installation med minimum en formattering
> og formodentlig også en fdisk, det har lig'godt aldrig set før. Har i
Den har sikkert et drev hvor CDen ligger præinstalleret fra producenten. Det
ses som regel på mærkevare PCerne
--
Calle.

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 31-07-05 22:13

Calle. wrote:

> Den har sikkert et drev hvor CDen ligger præinstalleret fra
> producenten. Det ses som regel på mærkevare PCerne

Eller kunden har fået oprettet en anden brugerkonto...

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fra : Lyrik

Dato : 31-07-05 23:22

"Karsten Madsen" <km@x.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Jeg har en kunde, som påstår at hans pc har geninstalleret sig selv med
> Windows XP Home OEM uden cd'en isat
++++++++++++++++++++++++++++++++
Wa' er'et forn'en?
Min bærbare Acer har den mulighed at reetablere systemet. Men det kræver at
man trykker Alt-F10 under opstart og indtaster 6 nuller for at sætte
processen igang!
Så gendanner den fabriksindstillingerne og systemet efter et cdimage som
ligger på en skjult partition-Vupti!
Er det sådan kunden har båret sig ad er det hans egen fejl IMHO!

Hilsen
Jens

Fra : Flemming Nielsen

Dato : 01-08-05 00:10

"Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> skrev i en meddelelse

> "Karsten Madsen" <km@x.dk> skrev i en meddelelse
> Så gendanner den fabriksindstillingerne og systemet efter et cdimage som
> ligger på en skjult partition-Vupti!

Mener at kunne huske, at Win98 lå på en extra chip på nogle bundkort.

Men det har jo ikke noget med sagen at gøre, så jeg går bare i seng....

Mvh. Flemming Nielsen

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 01-08-05 07:06

Fra : Karsten Madsen

Dato : 01-08-05 10:14

"Henning Præstegaard" <onkelhenning@not.valid> skrev i en meddelelse

> Er det en mærkevare pc eller en bambus/sammel-selv pc?

PC'en er en bambus uden preinstalleret software (det er en af Miradata's
standard-pc'er).
Jeg har selv installeret XP fra bunden af på en helt blank disk.
Grunden til jeg spørger er, at jeg har lavet MANGE pc'er i mine 15 år som
edb-konsulent eller hvad titlen er nu om stunder og jeg har aldrig oplevet
dette før.
Jeg kender udemærket til preinstalleret sw på mærke-pc'er og ved også godt
at de sagtens kan reinstalleres fra en ekstra partition, men det er helt
bestemt ikke tilfældet her.

mvh
Karsten

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-08-05 10:43

Karsten Madsen skrev:

>PC'en er en bambus uden preinstalleret software (det er en af Miradata's
>standard-pc'er).
>Jeg har selv installeret XP fra bunden af på en helt blank disk.

Forbehold:
Jeg har ikke noget konkret kendskab til rå installation af Home.

Jeg tror at kunden lyver. Han har fjumret med et eller andet, og
nu prøver han at tørre problemet af på dig.

Ville han skulle betale dig hvis det var hans egen fejl?

--
Bertel

Fra : Karsten Madsen

Dato : 01-08-05 10:50

> [...]
> nu prøver han at tørre problemet af på dig.
>
> Ville han skulle betale dig hvis det var hans egen fejl?

Installation af Home er såmænd nem nok: CD i, svar ok til alle spørgsmål,
registrer den hos MS og plups så kører den.
Jeg tror også kunde forsøger at tørre den af på mig (eller hw leverandøren -
jeg har kun foretaget selve installationen og er ikke ansvarlig for hw)
Kunden (hw-lev) får da lov til at betale under alle omstændigheder, da det
er deres kald og slut-kunden (ejeren af pc'en) skal betale er ikke mit
problem, da det er en sag mellem min kunde og slutkunden.
Det jeg er interesseret i, er om XP rent faktisk kan det ? Jeg ved godt at
man vha parametre kan sætte den til at installere unattended men
installationen skal under alle omstændigheder "trigges" et eller andet sted
fra.

/karsten

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-08-05 10:57

Karsten Madsen skrev:

>Installation af Home er såmænd nem nok:

Jeg kan sagtens installere et OS. Mit forbehold skyldes at jeg
ikke ved hvad der lægges på af fiksfakserier (selv om jeg er
rimeligt sikker på at der ikke lægges nogen - jeg *ved* det bare
ikke).

--
Bertel

Fra : Karsten Madsen

Dato : 01-08-05 14:06

> [...]
> ikke ved hvad der lægges på af fiksfakserier (selv om jeg er
> rimeligt sikker på at der ikke lægges nogen - jeg *ved* det bare

Det regnede jeg også godt med at du kunne

/karsten

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 01-08-05 19:44

> [...]
> at de sagtens kan reinstalleres fra en ekstra partition, men det er helt

Så vil jeg påstå, at det er udelukket, at den selv kan lave en ny
installation med formattering og alt det der.
Enten har kunden selv gjort det med vilje, eller også hælder jeg til Michael
Nørrelund Andersens forslag om, at kunden har fået oprettet en ny bruger.
Men sidstnævnte gør dog, at jeg undrer mig over, at du ikke kan finde data
med et recovery program.

Kurt

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-08-05 20:18

Nu skrev Karsten Madsen:

>Jeg kan kun konstatere at den er geninstalleret og den formattering der er
>sket har været ret kraftig, da det genskabelsesprogram jeg bruger ikke kan [...]

Det lyder ikke som blot en ny bruger.

--
Bertel

Fra : Karsten Madsen

Dato : 01-08-05 21:30

> Det lyder ikke som blot en ny bruger

Jeg er 100% sikker på at det ikke kun er en ny bruger, da jeg så ville kunne
se installerede programmer under mappen "Programmer"

/karsten

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 01-08-05 22:35

> Jeg er 100% sikker på at det ikke kun er en ny bruger, da jeg så ville
> kunne se installerede programmer under mappen "Programmer"
>
> /karsten

Jamen så er vi vist enige om, at der kun kan være tale om guds hånd - eller
kundens.

Kurt

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-08-05 00:49

Karsten Madsen skrev:

>Jeg er 100% sikker på at det ikke kun er en ny bruger, da jeg så ville kunne
>se installerede programmer under mappen "Programmer"

Jeg regnede heller ikke med at det ville tage dig mange sekunder
at se hvis det blot var en ny bruger.

--
Bertel

Fra : Karsten Madsen

Dato : 02-08-05 07:16

> Jeg regnede heller ikke med at det ville tage dig mange sekunder
> at se hvis det blot var en ny bruger.

Nej. Lidt har man vel lært på mcp-kurserne

/karsten

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 02-08-05 17:05

"Kurt B. Andersen" <kurtanospam@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> bruger.
> Men sidstnævnte gør dog, at jeg undrer mig over, at du ikke kan finde data

Hej
Nu er i helt sikker på at der ikke er en skjult partition på disken
alligevel, det er en PC leveret af en forhandler så hvad er der til hinder
for at han har en række harddiske med preinstalleret styresystem på en
skjult partition.
--
Med Venlig Hilsen
paul at sorensen.as

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-08-05 18:31

"Paul Østerby Sørensen" <paulsmail@ofir.dk Fjern mail> skrev:

>Nu er i helt sikker på at der ikke er en skjult partition på disken
>alligevel

Mener du at der findes computere med skjulte partitioner som af
og til helt umotiveret formaterer hele systemet?

Hvor meget ville du betale for sådan en computer?

--
Bertel

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 02-08-05 20:16

> [...]
> og til helt umotiveret formaterer hele systemet?
>
> Hvor meget ville du betale for sådan en computer?

Ikke umotiveret, men hvis jeg skulle sælge færdigsamlede PC'er ville jeg
have mulighed for at teste dem med et bredt udvalg af styresystemer og
testprogrammer og derfor have nogle images liggende og installere dem på
disken og køre det hele derfra og tilsidst fdiske og format af disken. Hvis
denne sidste del gik i ged kan en bruger komme til at starte en opstart fra
bunden af så hvem ved andre end leverandøren, er der nogen der har spurgt
ham angående hans procedurer.
--
Med Venlig Hilsen
paul at sorensen.as

Fra : Karsten Madsen

Dato : 02-08-05 22:01

"Paul Østerby Sørensen" <paulsmail@ofir.dk Fjern mail> skrev i en meddelelse
> [...]
> opstart fra bunden af så hvem ved andre end leverandøren, er der nogen der
> har spurgt ham angående hans procedurer.

Inden vi bevæger os alt for langt værk fra virkeligheden, så er pc'en en
"saml selv" fra MiraData. Alle stumper er samlet af min samarbejdspartner
som har hentet dem op fra diverse papæsker. Altså en kasse med kabinetter,
en med bundkort, en med hdd osv. Så nej. Hdd har ikke været testet til alle
mulige (og umulige) os'er. Med mindre at Hitachi har gjort det...

/karsten

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-08-05 22:02

"Paul Østerby Sørensen" <paulsmail@ofir.dk Fjern mail> skrev:

>Ikke umotiveret, men hvis jeg skulle sælge færdigsamlede PC'er ...

Karsten Madsen har installeret systemet. Følg med i tråden hvis
du vil deltage i debatten.

--
Bertel

Fra : Karsten Madsen

Dato : 02-08-05 19:50

> [...]
> alligevel, det er en PC leveret af en forhandler så hvad er der til hinder
> for at han har en række harddiske med preinstalleret styresystem på en

Jeps. Jeg har modtaget pc'en fra forhandleren, som du kalder ham, og selv
installeret ALT.