MS Windows
briani 27239
Kan ikke starte i fejlsikret tilstand.
Fra : ttoet

Dato : 30-07-05 20:57

I forbindelse med at jeg skulle hjælpe min søn med nogle computerproblemer
ville jeg lige afprøve proceduren på min egen computer

Problemløsningen indebar bl. a. en genstart i fejlsikret tilstand med
kommandoprompt.

Som sædvanligt trykkede jeg F5 under en genstart af computeren og kom ind i
genstartsmenuen. Her markerede jeg "start i fejlsikret tilstand" og trykkede
enter.

Herfra kan jeg ikke komme længere. Computeren lukker helt ned og genstarter
med et skærmbillede der fortæller at computeren ikke er blevet lukket
korrekt ned og om jeg ønsker at starte i fejlsikret tilstand. Ja for pokker,
det er jo det jeg prøver på, men der sker bare ikke mere. Computeren lukker
ned, genstarter og kommer med den samme besked. Hvis jeg ikke gør noget så
starter computeren normalt op efter de sædvanlige 25 sek.

Hvad gør jeg for at komme i fejlsikret? Lige nu og her har jeg ingen
problemer der kræver at jeg starter op i fejlsikret tilstand, men det er
lige så sikkert som døden og skatterne at de nok skal komme. Og hvad gør jeg
så?

Thoeger

Fra : John

Dato : 30-07-05 21:44

"ttoet" skrev i en meddelelse

> [...]
> trykkede
> enter.
> Herfra kan jeg ikke komme længere. Og hvad gør jeg

Prøv evt først at scanne for virus og spyware. Installér dernæst alle
vigtige opdateringer fra windowsupdate eller microsoftupdate.

Du skriver ikke, hvilken windows version det handler om, men herunder kan du
finde yderligere oplysninger om opstart i fejlsikker tilstand:

http://service1.symantec.com/SUPPORT/tsgeninfo.nsf/docid/2001052409420406?OpenDocument&src=sec_doc_nam

Klik i det gule kryds udfor din windows version. Håber det hjælper dig.

Mvh John

Fra : thoeger

Dato : 01-08-05 22:12

> Prøv evt først at scanne for virus og spyware. Installér dernæst alle
> vigtige opdateringer fra windowsupdate eller microsoftupdate.

Win XP SP2 rimeligt opdateret. Ingen virus eller spyware ifølge AVD og
Adaware.

> [...]
enDocument&src=sec_doc_nam

> Klik i det gule kryds udfor din windows version. Håber det hjælper dig.

Følg for guds skyld ikke Symantecs anbefalinger! Jeg har lige gjort som de
har anbefalet at gå ind i msconfig og markere "safe start" Nu kommer jeg som
tidligere nævnt til skærmbilledet med genstartsmuligheder i fejlsikret og
kan så ikke komme videre. Ikke engang når jeg beder om genstart til seneste
anvendelige Windowskonfiguration. Nu står maskinen bare og rebooter i én
uendelighed. Uanset hvad jeg prøver at gøre ved den.

Gudskelov har jeg min gamle Win98 maskine stående ved siden af så jeg kan
skrive dette.

Er der en der har et godt forslag til hvordan jeg kommer videre? Min Windows
XP CD ligger i min mappe i Roskilde og det er lidt langt væk herfra hvor jeg
sidder, og min kone vil forfærdelig gerne have XP'en op at køre igen. Hun
trives ikke rigtigt med Win98 .

Anyone?

Thoeger

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 02-08-05 12:00

thoeger skrev:

> [...]
> Windowskonfiguration. Nu står maskinen bare og rebooter i én
> uendelighed. Uanset hvad jeg prøver at gøre ved den.

Og har du også bedt den om at slå automatisk genstart fra på
det skærmbillede?

Altså:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/f8_disable_automatic.png>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : thoeger

Dato : 02-08-05 20:30

> Og har du også bedt den om at slå automatisk genstart fra på
> det skærmbillede?
>
> Altså:
> <http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/f8_disable_automatic.png>.

Det kunne jeg såmænd have gjort hvis bare muligheden havde eksisteret på
skærmbilledet . Det gør den så desværre ikke. Det skal lige nævnes at det
er den danske version og det er XP PRO.

Det skal for øvrigt lige nævnes at lige inden maskinen rebooter igen så
kommer der en eller anden tekstmeddelelse. Desværre kommer den i et flash så
hurtigt at jeg ikke kan nå at læse hvilke visdomsord maskinen prøver at
fortælle mig. Jeg har prøvet at være hurtigt på "pause" knappen, men
desværre har alderen tilsyneladende indhentet mig. Reflekserne er ikke hvad
de har været.

Thoeger
Thoeger

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 02-08-05 20:52

Den 02-08-05 21.29 skrev thoeger følgende:

> Det kunne jeg såmænd have gjort hvis bare muligheden havde eksisteret på
> skærmbilledet . Det gør den så desværre ikke. Det skal lige nævnes at det
> er den danske version og det er XP PRO.

Hvis du ikke har menupunktet på skærmen, er det fordi automatisk
genstart allerede er slået fra. Men så burde den heller ikke genstarte,
men i stedet give dig en Blue Screen of Death (BSOD) med en
fejlmeddelelse på.

Du kan for øvrigt finde et dansk skærmbillede af opstartsmenuen her:
http://kimludvigsen.dk/tips-windows-fejlsikret.html

> Det skal for øvrigt lige nævnes at lige inden maskinen rebooter igen så
> kommer der en eller anden tekstmeddelelse.

Med en blå baggrundsfarve?

> Desværre kommer den i et flash så
> hurtigt at jeg ikke kan nå at læse hvilke visdomsord maskinen prøver at
> fortælle mig. Jeg har prøvet at være hurtigt på "pause" knappen

Jeg ved ikke, hvad det er for en pause-knap, du tænker på. Hvis det er
BSOD du får vist, burde den blive der helt af sig selv, og jeg kan ikke
tro, et tryk på en knap kan gøre nogen som helst forskel (bortset,
naturligvis, fra start- eller reboot-knappen på kabinettet).

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Læs hvilke fordele Firefox giver, og lær at udnytte programmets mange

Fra : thoeger

Dato : 02-08-05 21:17

> [...]
> fejlmeddelelse på.
>
> Du kan for øvrigt finde et dansk skærmbillede af opstartsmenuen her:

Min opstartsmenu ligner ikke helt den du har på billedet, men det er tæt på.

> Med en blå baggrundsfarve?

Det går så stærkt at det forekommer sort, men...

Nu har jeg endelig fået billedet frem. Den ER blå. (Ikke nær så ophidsende
som GLOD'en når den opstod på et kritisk tidspunkt ). Og det ser desværre
ud til at være en hardwarefejl. Det er en IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL meddelelse
hvilket tidligere har vist sig at være dyrt.

Nå, nu må jeg til at fjerne efter tur og se om det så ikke kan lykkes at få
liv i dyret. Jeg be'r til at det ikke er HD'en. (Jeg er lidt bagud med
opdateringerne.)

> [...]
> tro, et tryk på en knap kan gøre nogen som helst forskel (bortset,
> naturligvis, fra start- eller reboot-knappen på kabinettet).

Under opstart af computeren kan jeg ved at trykke på pauseknappen
(pause/break) lave stop i opstartsekvensen så jeg kan nå at se hvad der står
på skærmen. Et tryk på enter fortsætter opstarten.

Thoeger

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 02-08-05 21:34

Den 02-08-05 22.17 skrev thoeger følgende:

> [...]
> ud til at være en hardwarefejl. Det er en IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL meddelelse
> hvilket tidligere har vist sig at være dyrt.

Det kan være mange forskellige ting. Jeg ville starte med at tjekke
ram'en (det har det været de gange, jeg har haft den fejl). Har du to
ramklodser, så prøv at tage dem ud en ad gangen, og se, om det virker
med den anden.

Jeg tror ikke, det kan være harddisken.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Gratis antivirus med AVG AntiVirus.

Fra : thoeger

Dato : 03-08-05 12:42

> [...]
> ram'en (det har det været de gange, jeg har haft den fejl). Har du to
> ramklodser, så prøv at tage dem ud en ad gangen, og se, om det virker

Der er kun en RAM klods, men jeg prøver at købe en anden og sætte i. Uanset
hvad kan den jo bruges alligevel. Man kan aldrig få RAM nok .

> Jeg tror ikke, det kan være harddisken.

Grunden til at jeg lidt frygter at det ER harddisken er at første gang jeg
forsøgte at reparere windows via installationsCD'en (ja, jeg tog turen til
Roskilde alligevel), er at den første gang stoppede og sagde at der var fejl
på C-drevet og at reparationen derfor ikke kunne gennemføres. (O.K. jeg
kender efterhånden en del til Microsofts besynderlige fejlmeddelelser, meeen
alligevel.)

Thoeger

Fra : John T.

Dato : 02-08-05 23:18

Jeg havde også et Flash-billede jeg ikke kunne nå at læse, jeg tog mit
digitale kamera og optog film.
Kørte filmen i Media Player, fandt billedet og kunne så se at det var
Raid Control, som jeg ikke havde brug for og derfor slettede.
Hilsen John
(God bedring)

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 30-07-05 21:51

ttoet skrev:

> [...]
> ingen problemer der kræver at jeg starter op i fejlsikret
> tilstand, men det er lige så sikkert som døden og skatterne at

Hvad sker der, hvis du slår automatisk genstart ved systemfejl
fra, eller det har du måske allerede gjort?

--
Hilsen
Madsen

Fra : John T.

Dato : 31-07-05 16:55

> [...]

Mener at du skal slå systemgendannelse fra
og så genstarte med F8 nedtrykket, så skulle du
komme i "Fejlsikret tilstand"
John

Fra : jda^fx

Dato : 31-07-05 17:02

On Sun, 31 Jul 2005 17:54:50 +0200, John T. wrote:

> [...]
>
> Mener at du skal slå systemgendannelse fra
> og så genstarte med F8 nedtrykket, så skulle du

Man skal ikke slå systemgendannelse fra. F8 ja, men nok nærmere bare trykke
en masse gange end at holde den nede
--
Jakob