Komme i gang - Forskel på applikationer
Fra : Ny bruger

Dato : 07-09-05 11:40

Hej.

Jeg er stort set helt ny og er lidt forvirret over at komme i gang.

Når jeg starter mit Delphi, har jeg en lang række muligheder som jeg kan
vælge, men hvad skal jeg vælge (læs: hvad betyder de forskellige og hvad kan
de bruges til).

Et udpluk er her:

- Win2000 Logo Application
- Service application
- VCL Forms application
- SDI Application
- MDI application
- Package
- Control Panel Application
- Console Application
- DLL Wiward
- ASP.Net Web Application
- Library

Og hvad forskellen er på C#, Delphi for .Net og Delphi for Win32 (jeg kan
vælge mellem alle mulighederne, men det er en jungle)

Jeg kender godt svaret "Hvis du ikke ved, hvad det er, så har du ikke brug
for det" men jeg spørger i lige så høj grad for at lære og jeg har ikke
kunnet finde det i en dansk lærebog.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 09-09-05 14:01

"Ny bruger" <2584431m003@stofanet.dk> wrote

> - Win2000 Logo Application

Aner det ikke.

> - Service application

En service er et program, der startes op sammen med computeren og kører
i baggrunden. Du kan se en liste over kørende services inde under
administratorværktøjerne i kontrolpanelet.

> - VCL Forms application

Et almindeligt vinduesbaseret program.

> - SDI Application
> - MDI application

Variationer as samme. MDI håndterer flere vinduer inde i hovedvinduet.

> - Package

En indpakning af komponenter, der bruges ind i Delphi, til at udvikle
nye programmer.

> - Control Panel Application

Siger sig selv.

> - Console Application

Et program der kører fra kommandolinjen, dvs. uden vindue.

> - DLL Wiward

DLL er programstumper, man benytter fra andre programmer.

> - ASP.Net Web Application

En serverting til generering af websider (meget forsimplet sagt).

> - Library

Sandsynligvis det samme som DLL Wizard, men uden hjælp fra Delphi til
at få skelettet på plads.

> Og hvad forskellen er på C#, Delphi for .Net og Delphi for Win32

Delphi for .net laver programmer, der kører under Microsofts .NET.
Du kan sammenligne det med Java-programmer, der kræver at man har
installeret et ekstra underliggende system til at afvikle programmerne.
C# er et programmeringssprog, der ofte anvendes når man laver .NET
programmer.