Flere VLAN's på samme kabling
Fra : COZ

Dato : 03-09-05 10:46

Hvis jeg i mit x-felt har to internetforbindelser, kan jeg så få ført
dem begge ud i en bestemt ende af virksomheden ved brug af den samme
kabling?
Der er kun trukket ét kabel fra hoved x-felt til under x-felter. Alle
switche understøtter VLAN.

Hvis man kunne, kunne jeg forestille mig at de to forbindelser fik hvert
deres vlan. Og kunne herefter "trækkes" ud igen på en swich ude i
periferien... Eller er jeg gal på den?

/coz

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 03-09-05 11:40

On Sat, 03 Sep 2005 11:46:08 +0200, COZ <kofo@spamspamspam.org> wrote:

> [...]
> kabling?
> Der er kun trukket ét kabel fra hoved x-felt til under x-felter. Alle

Tja, du ka' da godt bruge VLAN til det.
Hvorfor ønsker du det?

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : COZ

Dato : 03-09-05 12:03

Asbjorn Hojmark wrote:

> Tja, du ka' da godt bruge VLAN til det.
> Hvorfor ønsker du det?
>
> -A
Vi har vores primære erhvervsforbindelse på vores netværk hele vejen
rundt. Vi har dog også en alternativ ADSL forbindelse til brug for test.
Denne testforindelse ville jeg gerne have ud i en anden ende af
virksomheden også...
Men du er sikker på at man sagens kan dette med VLAN, alså have flere
forbindelser på samme kabling?

Fra : COZ

Dato : 03-09-05 12:04

COZ wrote:

> [...]
> virksomheden også...
> Men du er sikker på at man sagens kan dette med VLAN, alså have flere
Ja, for det ville jo blive dyrt at trække en kabling mere...

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 03-09-05 12:30

On Sat, 03 Sep 2005 13:03:08 +0200, COZ <kofo@spamspamspam.org> wrote:

> Men du er sikker på at man sagens kan dette med VLAN, alså have flere
> forbindelser på samme kabling?

Ja.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : John Andersen

Dato : 06-09-05 09:52

Du skal definere vlan i begge ender og så skal de porte der forbinder krydsfelt A med krydsfeltB køre "Trunk"

Det gøres typisk ved at lave en kommando alá
....først ind på det interface (den port) der skal køre trunk
switchport mode trunk
switchport trunk allowed vlan add 100
switchport trunk allowed vlan add 200
switchport trunk allowed vlan add 300

Den andre porte i switchen skal så køre
switchport mode access
switchport access vlan 100 (f.eks)

(dette eksempel burde virke i f.eks. en Cisco boks)

....men dermed ikke sagt at det er en god ide at gøre det sådan
- men det kan sagtens lade sig gøre.

Mvh.
John