Mac adr, mm,
Fra : Ole

Dato : 02-09-05 18:19

Jeg har desværre været så uheldigt at min bærbar computer er blevet ståjet
ude på skolen. Nu tænkte jeg så om det er muligt at spore den, hvis
vedkommende der har nappet den sætter den til internettet? (den har både
trådløs og almindelige netværkstik)

Her tænker jeg bl.a. på MAC adr.( selvom den måtte køre igennem en router?)

Ole

Fra : Bo Simonsen

Dato : 02-09-05 19:05

Ole wrote:

> Her tænker jeg bl.a. på MAC adr.( selvom den måtte køre igennem en router?)

Nej en mac adresse er kun gældende på det lokale fysiske segment, dvs.
før routeren, på et lokalt net.

--
Regards / Med venlig hilsen
Bo Simonsen

http://www.geekworld.dk

Fra : Ole

Dato : 03-09-05 04:21

Hm, det var ærgeligt er der måske andre måder at finde den?

Venligst
Ole

Fra : Kasper Dupont

Dato : 03-09-05 08:57

Ole wrote:

> Hm, det var ærgeligt er der måske andre måder at finde den?

Sandsynligvis ikke. Har du ikke en forsikring, der dækker?

> Venligst
> Ole
> "Bo Simonsen" <bo@geekworld.dk> skrev i en meddelelse

Faktisk kan man godt se MAC adressen på maskiner der er
koblet på webspeed. Der indgår den nemlig i det navn man
får fra et reverse DNS opslag på IP adressen. Men en
søgning efter en specifik MAC adresse vil kræve en del
DNS opslag. Men det er for optimistisk at forvente, at
man kan finde maskinen på den måde.

--
Kasper Dupont
Note to self: Don't try to allocate

Fra : Ole

Dato : 03-09-05 10:02

Jo jeg vil tro min indbos forsikring dækker den, men den dækker jo desværre
ikke alle mine opgaver og hvad ellers jeg måtte have liggende på den.

Venligst
Ole

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 03-09-05 11:39

On Sat, 3 Sep 2005 11:01:44 +0200, "Ole" <lord@fitness.dk> wrote:

> Jo jeg vil tro min indbos forsikring dækker den, men den dækker jo desværre
> ikke alle mine opgaver og hvad ellers jeg måtte have liggende på den.

Nej, der 'dækker' din backup.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Bo Simonsen

Dato : 03-09-05 11:49

Kasper Dupont wrote:

> Sandsynligvis ikke. Har du ikke en forsikring, der dækker?

Hvad med PC-Finder?

(Det var simpelthen for fristende.

> [...]
> søgning efter en specifik MAC adresse vil kræve en del
> DNS opslag. Men det er for optimistisk at forvente, at

Korrekt, og ved alle andre ISPer holder den ikke, og desuden må maskinen
ikke være bag et NAT, hvilket gør det endnu mere umuligt.

--
Regards / Med venlig hilsen
Bo Simonsen

http://www.geekworld.dk

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 03-09-05 09:49

On Fri, 2 Sep 2005 19:18:31 +0200, "Ole" <lord@fitness.dk> wrote:

> Nu tænkte jeg så om det er muligt at spore den, hvis vedkommende
> der har nappet den sætter den til internettet?

I praksis nej. Det er nu, du skal bruge din forsikring.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Niels Baggesen

Dato : 03-09-05 10:26

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@hojmark.org> wrote:

> I praksis nej. Det er nu, du skal bruge din forsikring.

Og din backup!

/Niels

--
Niels Baggesen -- @home -- Århus -- Denmark -- niels@baggesen.net
The purpose of computing is insight, not numbers -- R W Hamming

Fra : Ole

Dato : 03-09-05 14:44

Ja, heldigvis har jeg en næsten helt ny backup, så det går forhåbentligt.
Bare belastende. Men tak for hjælpen

Ole

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 03-09-05 14:52

Ole skrev:

> [...]
> trådløs og almindelige netværkstik)
>
> Her tænker jeg bl.a. på MAC adr.( selvom den måtte køre igennem en

MAC-adressen hjælper dig nok ikke.

Der var en historie for et par år siden om en Apple Mac, der blev stjålet og
sporet da tyven satte den til nettet.

Din lille chance er maskinen kontakter en server på en måde så den kan
genkendes. Hvis den fx logger på en en IMAP-server og henter din post, så
er der en log-fil med dit brugernavn og tyvens IP-adresse.

Der er vist også nogle hjemmenetværk, hvor man bruger en DHCP-server hos
ISP'en. Så skal du bare have sat dit hostnavn/identifier.

Du kan jo også håbe at tyven er så dum at bruge din bærbare på samme skole.

--
Niels Elgaard Larsen
http://www.agol.dk/elgaard