Passende 'default gateway' routermodel
Fra : Tomas Christiansen

Dato : 30-08-05 09:08

Til et LAN bestående af ca. 25 servere og ca. 50 arbedsstationer (der _er_
flere WAN-tilsluttede arbejdsstationer) har jeg brug for en ny 'default
gateway'.

Vores Cisco 3620 har kørt i _mange_ år, men står for en udfasning. Den er
default gateway for al udstyr tilsluttet det LAN den er tilsluttet. Jeg har
ikke direkte adgang til at konfigurere firewall'en eller Internet-router,
så de er udelukket som default gateway.

Hvilken router kan anbefales til opgaven? Altså i princippet blot en simpel
klippestabil et-benet router som kan være "default gateway" med en let
konfigurerbar route-tabel, så den kan ICMP-redirecte til
Internetforbindelse(r), ISDN-routere, test-netværk eller andet.

-------
Tomas

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 30-08-05 09:43

On 30 Aug 2005 08:07:38 GMT, Tomas Christiansen
<toc-01-nospam-removethisword@blikroer.dk> wrote:

> Vores Cisco 3620 har kørt i _mange_ år, men står for en udfasning.

Hvad er grunden til at skifte den? Det kan være afgørende for, hvad
der er en passende erstatning.

> Hvilken router kan anbefales til opgaven?

Det kunne jo fx være en L3-switch i stedet for en traditionel router.
Forskellige LAN-segmenter (fx prod, test, wireless og gæster) kunne så
routes sammen, evt. med brug af access-lister.

-A

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 30-08-05 12:54

Asbjorn Hojmark skrev:

> Hvad er grunden til at skifte den? Det kan være afgørende for, hvad
> der er en passende erstatning.

Den tager sig af en ISDN-30 som skal lukkes ned, men den har kørt
(upåklageligt) i formentlig 10 år. Har netop opsagt serviceabonnement på
den. Derudover tager den sig af min kærlige behandling af route-tabellen,
idet det giver mulighed for at lave delvist isolerede test-opstillinger,
specielle forbindelser til et par kunder og en enkelt ISDN-2 forbindelse.

> Det kunne jo fx være en L3-switch i stedet for en traditionel router.
> Forskellige LAN-segmenter (fx prod, test, wireless og gæster) kunne så
> routes sammen, evt. med brug af access-lister.

Det er ikke helt uinteressant. Jeg har kigget lidt på det, idet jeg gerne
så (især) vores prod-servere isoleret fra resten af huset. En ideél
segmentering kunne måske være:

1. Prod-severe.
2. Test-servere.
3. Edb-personalets arbejdsstationer (og andet skrammel).
4. Stik hvor eksterne f.eks. undervisere kan tilslutte en computer
(dvs. undervisningslokale + visse møderum).
5. De resterende arbejdsstationer og printere i huset.

Vi benytter ikke wireless i huset endnu, men det kommer utvivlsomt.
Alle brugere kører Citrix (både i huset og på eksterne kontorer).

Jeg har ingen praktisk erfaring med L3-switche - har du et par ord med på
vejen?

-------
Tomas

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 30-08-05 13:13

On 30 Aug 2005 11:53:49 GMT, Tomas Christiansen
<toc-01-nospam-removethisword@blikroer.dk> wrote:

> Jeg har ingen praktisk erfaring med L3-switche - har du et par ord
> med på vejen?

Næh, ikke sådan lige 'off the top of my head'. Dybest set er en 'L3-
switch' jo bare en hurtig router med mange LAN-interfaces.

Hvis du vælger en Cisco L3-switch vil der være meget få overraskelser
ift. den Cisco-router, du er vant til.

Så er det sådan set bare at vælge en model med et passende antal
interfaces og en passende performance...

-A

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 30-08-05 13:16

Asbjorn Hojmark skrev:
> Så er det sådan set bare at vælge en model med et passende antal
> interfaces og en passende performance...

Kiggede sidste år på en Dell-L3 switch, men den slags har du vel (med fuldt
overlæg) ikke erfaring med... ?

-------
Tomas

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 30-08-05 13:50

On 30 Aug 2005 12:15:40 GMT, Tomas Christiansen

> Kiggede sidste år på en Dell-L3 switch, men den slags har du vel
> (med fuldt overlæg) ikke erfaring med... ?

Jeg har erfaring med en del produkter, som NetDesign ikke sælger[1],
men ikke lige Dells L3-switche. Så vidt jeg kan bedømme fra docs, har
de 'lånt' en del fra Ciscos kommandolinie, så det burde være til at
sætte sig ind i.

Nogle af de andre Dell-switche (L2) er noget forfærdeligt skrammel,
men det er jo OEM'et altsammen, så de kan principielt skifte fra en
dårlig leverandør til en god (eller omvendt) fra den ene box til den
næste...

Det er selvfølgelig også et langt stykke ad vejen et spørgsmål om
ambitionsniveau og tidligere erfaringer.

-A
[1] Jeg går ud fra, det er hvad du mener.

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 30-08-05 14:24

Asbjorn Hojmark skrev:
> Så vidt jeg kan bedømme fra docs, har de 'lånt' en del fra Ciscos
> kommandolinie...

Også i den grad! Noget af det ligner

> Det er selvfølgelig også et langt stykke ad vejen et spørgsmål om
> ambitionsniveau og tidligere erfaringer.

Ja. Som jeg ser det, bliver en L3-switch et umådeligt single-point-of-
failure. Når den er død er alt dødt.

Skal man stole på at Cisco altid leverer det bedste og så betalte eller kan
man tillade sig at stole på at Dell rent faktisk kan levere L3-switch som
virker, skønt de basalt set kun har én af slagsen (i DK, ihvertfald) som
fåes i to udgaver: fiber og kobber?

Kigger man på tests/review af PowerConnect 6024 så ser det jo rigtig pænt
ud, og en 24-port gigabit L3 switch til under 1kkr pr. port er vel ikke
dyrt?

-------
Tomas

Fra : James Rune Hansen

Dato : 30-08-05 14:47

> [...]
> virker, skønt de basalt set kun har én af slagsen (i DK, ihvertfald) som

Jeg har en Netgear GSM7312

Jeg må sige jeg ikke er 100% tilfreds og jeg overvejer at skifte til en
Dell.

/James

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 30-08-05 23:16

James Rune Hansen skrev:
> Jeg har en Netgear GSM7312
>
> Jeg må sige jeg ikke er 100% tilfreds og jeg overvejer at skifte til
> en Dell.

Hvilke problemer er der med GSM7312'eren?

Hvad får dig til at overveje Dell's? Kender du nogen med gode erfaringer
eller er det blot reklamernes glittede papir som blænder (ligesom i min
egen situation)?

-------
Tomas

Fra : James Rune Hansen

Dato : 31-08-05 12:20

> Hvilke problemer er der med GSM7312'eren?

Min GSM7312's telnet interface går ned. Efter ca. 14 dages drift kan jeg
ikke logge på telnet mere. Den skal bootes før det virker igen. Det er ikke
specielt optimalt for mig. Jeg har prøvet og kontakte netgear både gennem
normal support og gennem en intern kannal. Og samme held nemlig intet. Eller
er jeg faktisk meget glad for den. Den kan lige presis det som den skal. Og
det liger Cisco på pty

Jeg pinger switchen ca. 1 gang / min men det burde jo ikke få den til at gå
ned. Men jeg har slået min overvågning fra og vil boote den næste gang jeg
kommer ind til den. Så ser vi hvad der sker.

> Hvad får dig til at overveje Dell's? Kender du nogen med gode erfaringer
> eller er det blot reklamernes glittede papir som blænder (ligesom i min
> egen situation)?

Jeg kender en hos Dell i danmark. Ikke en lagermand eller noget. Men en
Technology Konsulent. Som har anbefalet sådan en. Jeg er blevet lovet at jeg
kan få en på prøve.

/James

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 30-08-05 21:59

Tomas Christiansen <toc-01-nospam-removethisword@blikroer.dk> wrote:

>Skal man stole på at Cisco altid leverer det bedste

Næppe. Cisco vil ikke på alle punkter til alle tider være det bedste.
Men derfor kan såmænd godt være det rigtige valg i mange sammenhænge.

Jeg vil nærmere vende den om og sige at med Cisco kan du forvente en
vis minimumskvalitet - især hvis du holder dig inden for nogle af
deres "gamle" teknologier (switche, routere osv.).

> [...]
>virker, skønt de basalt set kun har én af slagsen (i DK, ihvertfald) som

Hvis du blot skal have en boks der kan flytte en masse pakker i en
rivende fart uden så mange dikkedarer, så tror jeg du kan få switche
der til fulde opfylder det til priser en del under Cisco.

>Kigger man på tests/review af PowerConnect 6024 så ser det jo rigtig pænt
>ud, og en 24-port gigabit L3 switch til under 1kkr pr. port er vel ikke
>dyrt?

Det er det vel ikke som udgangspunkt. Jeg ville dog personligt
foretrække et "rigtigt" netværksprodukt og ikke noget "tilfældigt"
OEM. Du kunne f.eks. kigge på HP - de har traditionelt også okay
produkter til gode priser.

Skal det være Cisco ville jeg kigge nærmere på Cisco 3560G-24TS.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 30-08-05 23:14

Lars Kim Lund skrev:
> Hvis du blot skal have en boks der kan flytte en masse pakker i en
> rivende fart uden så mange dikkedarer, så tror jeg du kan få switche
> der til fulde opfylder det til priser en del under Cisco.

Ja. Så er det at overvejelserne omkring access-lister og lignende kommer
ind. Nu er jeg ret blank mht. hvad der er almindelig praksis mht. L3-
switche, men jeg forestiller mig at man kan som minimum kan begrænse pr.
IP-adresse, men også IP-adresse kombineret med port-nummer kan være ret
interessant.

> [...]
> foretrække et "rigtigt" netværksprodukt og ikke noget "tilfældigt"
> OEM. Du kunne f.eks. kigge på HP - de har traditionelt også okay

Jeg har gode erfaringer med nogle af HP's lidt ældre switche ProCurve
4000M til ikke-al-for-meget trafik - og de var ganske billige! Har
faktisk 3 stk., og sørger for at der altid er ét tomt kabinet uden strøm
på, hvis en af de andre to skulle gå i stykker.

> Skal det være Cisco ville jeg kigge nærmere på Cisco 3560G-24TS.

Jeg kigger...

-------
Tomas

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 31-08-05 05:58

> [...]
>switche, men jeg forestiller mig at man kan som minimum kan begrænse pr.
>IP-adresse, men også IP-adresse kombineret med port-nummer kan være ret

Jeg kender ikke de andre switche - men på Cisco switche kan man
benytte access-lister på interfaces (vlan) in/out. Det sværeste at
finde ud af synes jeg ofte er om noget kører i hardware eller software
og hvordan det påvirker den generelle performance. Vedr. 3560G vil jeg
dog gætte (forvente) at den håndterer alm. access-lists i hardware.

> [...]
>faktisk 3 stk., og sørger for at der altid er ét tomt kabinet uden strøm
>på, hvis en af de andre to skulle gå i stykker.

Jeg kender ikke så meget til 3560 serien konkret, men jeg har arbejdet
en del med søster-serien 3750 som jeg synes er rigtig rar at arbejde
med. De skulle i det store hele være ens bortset fra at 3560 ikke kan
stackes.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 02-09-05 23:40

Lars Kim Lund skrev:
> [...]
> og hvordan det påvirker den generelle performance. Vedr. 3560G vil jeg
> dog gætte (forvente) at den håndterer alm. access-lists i hardware.

Jeg har kigget på en sammenligning mellem Cisco's accesslister og Dell's,
og man kan vel sige at forskellen er ens. Der bliver brugt lidt forskellig
syntaks, men indholdet og funktionaliteten er den samme.

Ang. performance, så har Tolly Group testet Dell's 6024 L3-switch til ca.
98% af teoretisk maksimum med 64 bytes pakker, og hvis man opretter 1023
accesslister som den skal forbi indtil den når den sidste 1024'ende, som
giver lov, så falder performance til ca. 96% af teoretisk maksimum. Så på
dette punkt er der formentlig intet at frygte mht. Dell's L3-switch.

-------
Tomas

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 03-09-05 09:30

On 02 Sep 2005 22:40:01 GMT, Tomas Christiansen
> [...]

> Dell's, og man kan vel sige at forskellen er ens. Der bliver brugt
> lidt forskellig syntaks, men indholdet og funktionaliteten er den

Man kan altså ikke rigtig sammenligne dem på funktionalitet. Det er et
*helt* andet niveau, der er i Dell-switchen. (Men hvis det dækker ens
behov, kan man selvfølgelig være ligeglad).

Så vidt jeg kan se, har de kun inbound ACLs.

.... Men ellers er der jo BGP, IPv6, PBR, fallback bridging, WTD,
conditional trust, MSTP, BPDU Guard, Root Guard, UDLD, VTP, CDP, PIM,
IGMPv3, IGMP filtrering, multicast suppression, rigtig stacking,
RSPAN, SNMPv3, DNS, NTP, L2 traceroute, Private VLAN, 802.1x (+ IBNS +
NAC engang) etc., som de heller ikke kan. (Og hvis man vælger de
billigere Dell-switche bliver det tilsyneladende endnu mere udtalt).

De er billige, men så er det altså også sagt.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 03-09-05 10:51

Asbjorn Hojmark skrev:
> Man kan altså ikke rigtig sammenligne dem på funktionalitet. Det er et
> *helt* andet niveau, der er i Dell-switchen. (Men hvis det dækker ens
> behov, kan man selvfølgelig være ligeglad).

Ja, ja og ja.

Mit behov er som oftest ikke særlig "bredt". Et specifikt, snærvert
udvalg af funktionalitet er i de fleste tilfælde godt nok i situationen,
men det er jo som bekendt svært at spå - især om fremtiden (som Storm P.
sagde).

> Så vidt jeg kan se, har de kun inbound ACLs.

Du har da helt ret! Kan jeg forstå det derhen at en Cisco 3560G-24TS også
har outbound access-lister?

> [...]
> NAC engang) etc., som de heller ikke kan. (Og hvis man vælger de
> billigere Dell-switche bliver det tilsyneladende endnu mere udtalt).

IPv6... - det _kommer_ jo på et tidspunkt.

> De er billige, men så er det altså også sagt.

Netop. De er billige men er de FOR billige?

Et sidste spørgmål: Vil en Cisco 3560G-24TS kunne dække mit behov med at
fungere som default router for alle ca. 75 computere i huset. Jeg har
formentlig brug for mere end de 16 statistke routes, som visse typer
udstyr har som grænse?

-------
Tomas

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 03-09-05 11:38

On 03 Sep 2005 09:51:20 GMT, Tomas Christiansen

> Du har da helt ret! Kan jeg forstå det derhen at en Cisco 3560G-24TS
> også har outbound access-lister?

Ja, og man kan både lave det per L2-port, L3-port, ind/ud af VLAN og
*i* VLAN. Se http://tinyurl.com/b6ctw

> Vil en Cisco 3560G-24TS kunne dække mit behov med at fungere som
> default router for alle ca. 75 computere i huset.

Formentlig rigeligt.

> Jeg har formentlig brug for mere end de 16 statistke routes, som
> visse typer udstyr har som grænse?

Det er ikke et problem på 3560, men hvis man har mange statiske er det
typisk et tegn på, at man burde køre en dynamisk routing-protokol i
stedet.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 04-09-05 00:04

Asbjorn Hojmark skrev:

> Ja, og man kan både lave det per L2-port, L3-port, ind/ud af VLAN og
> *i* VLAN. Se http://tinyurl.com/b6ctw

Der står godt nok at på L2 supporteres ACL kun for inbound trafik (side
31-2, "Supported ACLs" i PDF-versionen af teksten), men ellers ser det
imponerende ud! Hele 40 fulde A4-sider med beskrivelse af Cisco's ACL'er.

Apropos LKL's kommentar om at han gætter/forventer at 3560'erens ACL-
behandling foregår i HW, så kan jeg se på side 31-21 at ACL-
processesering primært foregår i HW, men at visse ting kræver (ikke så
underligt) behandling i SW. Men også at hvis HW er overbelastet, så vil
de ekstra ACL-behandlingsanmodninger blive foretaget i SW! Det havde jeg
godt nok ikke forventet! Derimod havde jeg forventet et pakketab.

> ...hvis man har mange statiske er det typisk et tegn på, at man burde
> køre en dynamisk routing-protokol i stedet.

Ja, eller at man har en router på netværket som man ikke selv har adgang
til at konfigurere, og som gerne fortæller at den vil kendes ved diverse
netværk, som nu altså bruges til andre formål "i huset". Men med en
ordentlig L3-switch, kunne en ACL måske bremse for den slags "snak" fra
denne ene bestemte router?

-------
Tomas

Fra : Arne Keller

Dato : 02-09-05 10:35

Tomas Christiansen wrote:

> Kigger man på tests/review af PowerConnect 6024 så ser det jo rigtig
pænt
> ud, og en 24-port gigabit L3 switch til under 1kkr pr. port er vel ikke
> dyrt?

Uden at forholde mig til performance og specifikationer kan man sagtens
få mærkevare L3 switche meget billigere, hvis prisen er den vigtigste
parameter.

http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010053513

http://www.hp.com/rnd/products/switches/switch2600series/features.htm

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 02-09-05 23:11

Arne Keller skrev:
> Uden at forholde mig til performance og specifikationer kan man sagtens
> få mærkevare L3 switche meget billigere, hvis prisen er den vigtigste
> parameter.

Det vigtigste er at switchen har den rigtige funktionalitet!
Dernæst vælges mellem de udvalgte produkter ud fra bl.a. prisen.

> http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010053513
> http://www.hp.com/rnd/products/switches/switch2600series/features.htm

Den bryster sig ikke af at være en L3-switch, selvom routing er nævnt i
dens featurelist. Den ser ikke rigtig ud at have access-lister på
IP/port/protokol-niveau, og det ser jeg som et ufravigeligt krav.
Desuden vil jeg mest få brug for 100 og 1000 Mbit porte.

Så vidt jeg umiddelbart kan se, kan HP's 5300-serie leve op til mine krav
om access-lister. Den kan også en hel masse andet. Der begynder prisen ved
ca. 26.000 (inkl. moms) for 16 stk. 10/100/1000 porte, og ca. 41.000 for 32
stk. 10/100/1000 porte.

-------
Tomas

Fra : Arne Keller

Dato : 04-09-05 18:19

Tomas Christiansen wrote:

> Det vigtigste er at switchen har den rigtige funktionalitet!

Du havde vidst ikke specificeret andet end L3 og default gateway da jeg
svarede

> Dernæst vælges mellem de udvalgte produkter ud fra bl.a. prisen.

Naturligvis.

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 04-09-05 21:33

Arne Keller skrev:
> Du havde vidst ikke specificeret andet end L3 og default gateway da jeg
> svarede

Sikkert ikke. Jeg begynder på at kigge efter en lille prisbilig router med
ét ben (ja, "et" giver ingen mening, det ved jeg), og ender med at kigge på
high-end L3-switche!

En ret spændende process må jeg sige. Har du nogle erfaringer med L3-
switche som du vil dele?

-------
Tomas

Fra : Arne Keller

Dato : 05-09-05 19:29

Tomas Christiansen wrote:

> [...]
> high-end L3-switche!
>
> En ret spændende process må jeg sige. Har du nogle erfaringer med L3-

Næ det var egentlig det hele
Jeg havde set mig lidt omkring efter en prisbillig box som kunne lave
simpel routing, her faldt jeg over HPén.

Jeg har det normalt bedst på lag 1 og 2.