CAT 6 kabel til 10/100 Mbit
Fra : Ukendt

Dato : 28-08-05 11:36

Hej,

Jeg skal have elektrikeren til at trække netværkskabler.
Skal han trække CAT 6 eller CAT 5 UTP kabler ?

CAT 6 er så vidt jeg er orienteret til Gigabit netværk, som jo hører
fremtiden til.

Men i dag har jeg jo kun 10/100 Mbit netværkskort i computeren, så måske
skal jeg have CAT 5 kabler trukket så ?
Eller kan man forbinde mit 10/100 netværkskort med et CAT 5 UTP kabel til et
RJ45 stik med CAT 6 UTP kabel til kabelmodem ?

Råd meget velkomne.

mvh
Flemming

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 28-08-05 12:00

"Flemming" <yahoo> wrote:

>CAT 6 er så vidt jeg er orienteret til Gigabit netværk, som jo hører
>fremtiden til.

Fremtiden er her allerede - Gigabit netværk er nede i priser der kan
betales af almindelige dødelige...

Derfor skal du vælge CAT6 ...

<mlr>

Fra : Ukendt

Dato : 28-08-05 18:19

> Fremtiden er her allerede - Gigabit netværk er nede i priser der kan
> betales af almindelige dødelige...
>
> Derfor skal du vælge CAT6 ...

Men kan man uden problemer koble min computer, som ikke har gigabit netkort
på en CAT 6 ledning ?
Altså:

Min computer med 10/100 mbit --> alm. UTP CAT 5 kabel --> RJ45 stik --> CAT
6 ledning --> RJ45 stik --> alm. UTP CAT 5 kabel --> kabelmodem ?

Altså virker CAT 5 og CAT 6 sammen uden problemer ?

mvh
Flemming

Fra : Mads Bahrt

Dato : 28-08-05 18:23

Flemming wrote:

> [...]
> 6 ledning --> RJ45 stik --> alm. UTP CAT 5 kabel --> kabelmodem ?
>
> Altså virker CAT 5 og CAT 6 sammen uden problemer ?

Ja - du kan sagtens bruge CAT 6 til 100 Mbps - og du kan sagtens blande
dem, men så lever det samlede system kun op til CAT 5 kravene.

Fra : Ukendt

Dato : 28-08-05 18:36

"Mads Bahrt" <mads_bahrt@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Ja - du kan sagtens bruge CAT 6 til 100 Mbps - og du kan sagtens blande
> dem, men så lever det samlede system kun op til CAT 5 kravene.

Ja, jeg vil derfor også sikre mig, at jeg trækker det rigtige kabel, så jeg
ikke skal til at udskifte igen om nogle få år.

Som jeg forstår, så skal jeg have elektrikeren til at installere CAT 6
kabler, selv om jeg kun har behov for CAT 5 i dag, men så er jeg bedre
sikret, når min næste computer i fremtiden nok bliver med gigabit net.

Og jeg oplever ingen problemer med at køre over CAT 6, selv om jeg ikke har
udstyr dertil.

Alle tiders.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 28-08-05 20:33

"Flemming" <yahoo> wrote:

>Ja, jeg vil derfor også sikre mig, at jeg trækker det rigtige kabel, så jeg
>ikke skal til at udskifte igen om nogle få år.

Det er lige det...

> [...]
>
>Og jeg oplever ingen problemer med at køre over CAT 6, selv om jeg ikke har

Kablerne er for så vidt ens opbygget - Men CAT6 er en bedre kvalitet...

Zitech sælger en rulle (305 m) CAT6 for omkring 1350 kroner, det er ca
det dobbelte af CAT5. Men på den endelige regning gætter jeg på at
elektrikkerens løn fylder noget mere end selve kablet

<mlr>

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 28-08-05 18:11

On Sun, 28 Aug 2005 12:35:54 +0200, "Flemming" <yahoo> wrote:

> Skal han trække CAT 6 eller CAT 5 UTP kabler ?

Får ham til at lave Cat6A (den nye Cat6).

> CAT 6 er så vidt jeg er orienteret til Gigabit netværk, som jo
> hører fremtiden til.

Man kan køre GE på Cat5E, men man bør stadig trække det bedst mulige
kabel aht. levetiden. (Kabler har man liggende i mange år. Udstyret
bliver derimod skiftet 'hele tiden').

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/