"Sit eget netværk" inde i et andet netværk~
Fra : gavekort

Dato : 28-08-05 11:14

Hejsa

Jeg bor i en forening, hvor alle lejemål er knyttet til et stort
netværk, og det er via dette netværk at vi får adgang til
Internettet.

Nu ønsker jeg mit eget lille "private netværk" i lejligheden, hvor
jeg kan dele en printer og noget netværks lagring (kabel og
trådløst).

Men det er nu ikke læsning for sarte sjæle, når man læser om den
manglende sikkerhed med fil- og printerdelingen i windows xp

Hvordan gør man hvis man gerne vil dele noget lagringsplads og en
printer iblandt sine egne pc'er, og samtidigt holde alle de andre
lejemål væk fra disse?

Altså hvis jeg deler min printer, så vil alle på det store netværk
også få adgang til den, ik?

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 28-08-05 11:34

"gavekort" <gavekort@gmail.com> wrote:

>Hvordan gør man hvis man gerne vil dele noget lagringsplads og en
>printer iblandt sine egne pc'er, og samtidigt holde alle de andre
>lejemål væk fra disse?

Du køber en bredbåndsrouter - Og er du rigtigt smart er det en med
indbygget printserver....

Så er du gemt bag routerens NAT funktion - Du kan 'se' boligforenings
netværk, men de kan ikke 'se' dig.

Du skal bare lige sikre dig at din egen router uddelere ip-adresser i et
andet ip-segment end boligforeningen netværk...

<mlr>

Fra : Peter Mogensen

Dato : 28-08-05 11:37

gavekort wrote:
> [...]
> lejemål væk fra disse?
>
> Altså hvis jeg deler min printer, så vil alle på det store netværk

Ikke hvis du har konfigureret adgangen til den rigtigt.

Men for at svare på dit spørgsmål generelt, så er der rigtig mange
måder. Hvoraf 3 kunne være:
1) Sætte sine maskiner fornuftigt op, så det kræver "password" (eller
bedre) for at tilgå deres services.
2) Lave sit eget interne LAN med en router imellem.
3) Sætte et VPN op.

Peter

Fra : gavekort

Dato : 28-08-05 13:09

Hej og tak for svaret.

Tror jeg begynder at forstå det I siger

Jeg har købt en "BELKIN TRÅDLØS ROUTER 125 MBPS (DSL Router)", som
jeg tror har noget af det I nævner.

I hvert fald kan jeg konfigurere LAN indstillinger og både ip,
subnetmask m.m. er helt anderledes på mine pc'er nu. (Det jeg har
angivet i indstillingerne, i stedet for de standard adresser jeg før
fik fra foreningens net).

Så nu skulle de andre ikke kunne 'se' mig, right?

Fra : gavekort

Dato : 28-08-05 13:14

Hej Peter og tak for svaret.

VPN venter jeg lige med, da jeg lige skal læse noget mere Firewall
fulgte med min router, men der har jeg også noget at læse op på.

Du skriver, at man kan sætte maskinerne fornuftigt op, så det kræver
password eller bedre for at tilgå deres services..

Det er jeg aldrig stødt på før. Findes der en kort forklaring på
hvordan dette kan opnås?
Evt. nogle links til hvor jeg kan læse lidt mere omkring sådanne
opsætninger?

På forhånd tak.

Fra : Peter Mogensen

Dato : 28-08-05 20:30

gavekort wrote:
> [...]
> hvordan dette kan opnås?
> Evt. nogle links til hvor jeg kan læse lidt mere omkring sådanne

Jeg ville være chokeret, hvis software, der tilbød den slags kritiske
netværksservices (filadgang, udskrift) ikke kunne konfigureres, så man
kunne adgangsbegrænset på password, eller i det mindste IP-nummer.
Men nu bruger jeg jo heller ikke windows, så jeg ved det ikke.

Peter

Fra : gavekort

Dato : 28-08-05 13:21

Forresten valgte jeg: WPA-PSK (no server) ->TKIP, som sikkerhed for det
trådløse. De valgmuliheder jeg havde var:

WPA-PSK (no server)
128bit web
64bit web
WPA (with server)

Godt/Skidt valg?

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 28-08-05 18:09

On 28 Aug 2005 05:21:04 -0700, "gavekort" <gavekort@gmail.com> wrote:

> Forresten valgte jeg: WPA-PSK (no server) ->TKIP, som sikkerhed for det
> trådløse.

Preshared keys er udmærket, hvis man ikke har meget udstyr, det skal
tastes ind i *og* hvis man vælger 64 tilfældige hex-cifre som nøgle i
stedet for et eller andet kort, nemt password.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Jens Bruun

Dato : 28-08-05 18:07

"gavekort" <gavekort@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Godt/Skidt valg?

Fint valg, især hvis du vælger en dejlig kompleks PSK (pre-shared key).

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 8/23/05)

Fra : gavekort