Trådløse routere med flere Ethernet
Fra : Soren Kuula

Dato : 26-08-05 20:18

Hejsa,

De der trådløse routere man kan købe - Netgear, Linksys mm - som har 1
Ethernet port til backbone forbindelsen og ca. 4 andre Ethernet porte -
kan de bruges som routere på Ethernettet -- eller er de kun switche?

Hvis du kun lige ved om din egen, så skriv bare mærke, model.

Producenternes oplysninger på nettet er lidt manelfulde i den henseende...

MVH
Søren

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 26-08-05 20:34

Soren Kuula wrote:

> De der trådløse routere man kan købe - Netgear, Linksys mm - som har 1
> Ethernet port til backbone forbindelsen og ca. 4 andre Ethernet porte
> - kan de bruges som routere på Ethernettet -- eller er de kun switche?

Jeg er ikke helt sikker på, hvad du mener med dit spørgsmål, men du kan
betragte dem som 3 enheder, der bygget sammen: En ethernet-ethernet router,
en switch og et access point.

Routerdelen router mellem WAN-porten og LAN-portene samt access pointet.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Soren Kuula

Dato : 26-08-05 22:07

Per H. Nielsen wrote:
> [...]
> betragte dem som 3 enheder, der bygget sammen: En ethernet-ethernet router,

Jeg mener, kan man f x have den ene port til "backbone" internet på net
X, og de andre på net Y, hvor X og Y er to forskelline netnumre? F. eks.
X=172.16.-.- og Y=193.169.13.- ?

Det er vist lige det stunt der kendetegner en router i fht. en switch.

MVH
Søren

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 26-08-05 22:19

Soren Kuula wrote:
> Jeg mener, kan man f x have den ene port til "backbone" internet på
> net X, og de andre på net Y, hvor X og Y er to forskelline netnumre?
> F. eks. X=172.16.-.- og Y=193.169.13.- ?

Ja hvis vi taler om WAN-porten kontra de andre porte. Som allerede nævnt
router den mellem WAN-porten og de andre porte.

Den kan ikke route mellem de enkelte LAN-porte, da disse sidder på
samme net.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 28-08-05 18:05

On Fri, 26 Aug 2005 23:18:47 +0200, "Per H. Nielsen" <phn@dkscan.dkx>
wrote:

> Den kan ikke route mellem de enkelte LAN-porte, da disse sidder på
> samme net.

.... i de fleste billigere produkter. På lidt bedre/dyrere udstyr kan
man godt.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Peter Mogensen

Dato : 26-08-05 20:34

Soren Kuula wrote:
> [...]
> kan de bruges som routere på Ethernettet -- eller er de kun switche?
>
> Hvis du kun lige ved om din egen, så skriv bare mærke, model.

Linksys WRT54G som er meget populær kan ikke med standard firmware.

Men det er muligt at man kan opnå mere ved at skrue på VLAN
konfigurationen med en alternativ firmware (dem findes, der en del af).
Her er lidt om netværket på WRT54G:
http://www.seattlewireless.net/index.cgi/LinksysWrt54g#head-7fd95cefabaabfd927f0184163d0a460b2c86873

Peter

Fra : Soren Kuula

Dato : 26-08-05 22:12

Peter Mogensen wrote:
> [...]
>
> Men det er muligt at man kan opnå mere ved at skrue på VLAN
> konfigurationen med en alternativ firmware (dem findes, der en del af).

Hejsa, fint, tak for svar.

Jeg skulle nok have præciseret: Det jeg vil er at have en anden router
koblet til WAN porten -- en server på en af LAN portene. Resten af LAN
portene + wireless kan bruges til alm. arbejds/spille pc'er.

MAO er det væsentligt at det kan lade sig gøre at forwarde bestemte
porte fra WAN til en bestemt IP adr. på LAN siden.

MVH
Søren

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 26-08-05 22:23

Soren Kuula wrote:
> MAO er det væsentligt at det kan lade sig gøre at forwarde bestemte
> porte fra WAN til en bestemt IP adr. på LAN siden.

Ja det er ikke noget problem. Det er jo en forudsætning for at man
kan køre f.eks. en WEB-server på LAN-siden, der skal kunne ses ude fra.
Det er også aktuelt hvis man skal hoste en spilserver og for den sags
skyld, hvis man skal køre visse peer-to-peer fildelingsprogrammer.

På en Linksys-router findes man denne opsætning under "Applications & Gaming".

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>