Rack switch - hvilken ???
Fra : Casper

Dato : 23-08-05 11:58

Hej

Jeg skal have en større switch end de 3 jeg har efter hinanden nu. Det er
bare internet/lokalnetværk den skal bruges til. Men hvad skal jeg kigge
efter osv. Det er en adsl forbindelse der skal deles. og ca være 20 porte.
Fungerer sådan en, ligesom en alm lille 8 ports med at plotte ethernet
kablet fra routeren ind i switchen hvorefter det bliver fordelt ud til alle
portene ???

Hvis der er en der kan komme med et link eller navn på en specifikt vil det
være nice. Den skal være billig og behøver ikke at være top of the art !

Er sådan en her rigeligt og ok ?
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=311026

På forhånd tak.
Casper

Fra : Casper

Dato : 23-08-05 11:59

Lige et tillægsspørgsmål: Bliver det betydeligt hurtigere eller bedre hvis
den også er gigabit forberedt ? Vi kører kun 100 mbit nu...

Casper

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 23-08-05 13:14

On Tue, 23 Aug 2005 12:59:18 +0200, "Casper" <casper_awh@hotmail.com>
wrote:

> Bliver det betydeligt hurtigere eller bedre hvis den også er
> gigabit forberedt ? Vi kører kun 100 mbit nu...

Med gode pc'er og et fornuftigt operativsystem på dem kan FE være
væsentligt hurtigere end GE. Selv med mere middelmådige pc'er og OS'er
kan GE være så meget hurtigere end FE, at det rigeligt er prisen værd.

-A

Fra : Casper

Dato : 23-08-05 13:23

Hej Asbjørn

> Med gode pc'er og et fornuftigt operativsystem på dem kan FE være
> væsentligt hurtigere end GE. Selv med mere middelmådige pc'er og OS'er
> kan GE være så meget hurtigere end FE, at det rigeligt er prisen værd.

Det er middelmådige pc'ere og W-XP. Er FE=Fast-Ethernet ? Så du vil sige at
GE er værd at satse på ?

Casper

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 23-08-05 16:13

On Tue, 23 Aug 2005 14:23:13 +0200, "Casper" <casper_awh@hotmail.com>
wrote:

> Det er middelmådige pc'ere og W-XP. Er FE=Fast-Ethernet ? Så du
> vil sige at GE er værd at satse på ?

Ja, jeg har da selv købt GE til mine egne halv-crappy pc'er. Det er
ikke særlig dyrt længere.

-A

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 23-08-05 15:54

Gigabit er vel værd at satse på hvis man vil have væseligt hurtigere
lokalnetværk. Men internet adgang bliver jo ikke hurtigere pga det...

Det ser da ud som en udemærket swich den Asus.. Men ved giga i samme
prisklasse kunne man fx vælge
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=49085 hvor der så vidt jeg
kan se er udvidelse for fiber interfase, hvis i fx vil udvide til nabo
bygning e.l

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 23-08-05 16:36

Du kunne jo overveje at spæde lidt ekstra i og få en managed switch med
VLAN's og måske endda noget bandwitdh management - Jeg så en billig
model fra Zyxel for nylig - husker desværre ikke hvor og hvilken.

--
Mail mig på uffe <snabelA> skelmose <prik> dk

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 23-08-05 19:04

On Tue, 23 Aug 2005 12:57:54 +0200, "Casper" <casper_awh@hotmail.com>
wrote:

> Men hvad skal jeg kigge
>efter osv. Det er en adsl forbindelse der skal deles. og ca være 20 porte.

Overvej om du ikke har brug for flere features end som så?

Har du evt. brug for muligheden for at lave trafik-grafer på hver
enkelt port, så man kan se hvem det er der stjæler al båndbredden fra
de andre?

Har du evt. brug for at kunne åbne og lukke porte, hvis nogle af
brugerne ikke betaler?

/Jarlskov

Fra : Casper

Dato : 23-08-05 22:22

Hej Lasse

"Lasse Jarlskov" <lasse@jarlskov.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Har du evt. brug for muligheden for at lave trafik-grafer på hver
> enkelt port, så man kan se hvem det er der stjæler al båndbredden fra

Det lyder jo meget smart. Hvilken switch vil du anbefale ? Eller hvad er det
jeg skal kigge efter ?

> Har du evt. brug for at kunne åbne og lukke porte, hvis nogle af
> brugerne ikke betaler?

Hvilken rack switch ???

På forhånd tak

Vh. Casper

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 27-08-05 07:47

On Tue, 23 Aug 2005 23:21:35 +0200, "Casper" <casper_awh@hotmail.com>
wrote:

>Hvilken rack switch ???

Der er mange muligheder, her er nogle af dem jeg personligt kender
til:
http://www.hp.com/rnd/products/switches/switch2524-2512/overview.htm
http://extremenetworks.com/libraries/prodpdfs/products/summit200_24_48.asp
http://www.cisco.com/en/US/products/hw/switches/ps628/products_data_sheet09186a00801cfb71.html

/Jarlskov

Fra : Casper

Dato : 01-09-05 08:54

Nå, nu har jeg fået kig på en switch jeg tror det bliver. Hvad synes i om
denne:

http://www.edbpriser.dk/listprices.asp?ID=71306

http://www.level1.com/products3.php?sklop=4&id=524624

Den skal som sagt være billig og bare klare alm 100mbit og dele lidt adsl ud
på netværket - det burde den vel sagtens kunne klare ???

Casper