LinkSys WRT54G router som accesspoint/swit~
Fra : Klaus Jensen

Dato : 23-08-05 10:00

Hej!

Sidste år fik jeg her i gruppen gode råd til at lave et setup hjemme, se
original tråd her: http://kortlink.dk/z32

Nu skal jeg lave nøjagtigt det samme på kontoret på en anden lokation, og
jeg gør det samme, men kan ikek få det til at virke...

Setup: Zyxel 650R-31 router, agerer DHCP-server og her er diverse regler sat
op. Det fungerer fint. Indtil i går var der koblet et 11Mbit trådløst
accesspoint på, og det virkede også fint.

Nu er det så byttet ud med en Linksys WRT54G, som er blevet til overs, og så
kan vi køre 54Mbit istedet. Jeg ved godt det er en router, men vi skal kun
bruge den som accesspoint.

Ifølge de råd jeg fik sidst, så skal man bare slå DHCP-serveren fra i
Linksys'en, og så sætte kablet fra Zyxel-routeren ind i en LAN-port, og så
skulle det spille.

Men når vi så er koblet til linksys'en (hvad enten det er wireless eller via
kabel) kan vi ikke pinge zyxel-routeren endsige få en ip-adresse fra den.

Vi kan også sætte Linksys'en op som DHCP, men den kan ikke sættes til at
lave NAT Loopback (efter hvad jeg kan læse mig til rundt omkring), og det
kan vi ikke undvære.

Er der nogen der har nogle gode ideer til, hvad vi gør forkert - og skal
gøre for at få det til at virke?

- Klaus

Fra : Ole

Dato : 23-08-05 12:22

"Klaus Jensen" <forget@bout.it> skrev i en meddelelse
> [...]
> kan vi ikke undvære.
>
> Er der nogen der har nogle gode ideer til, hvad vi gør forkert - og skal

Prøv at gøre det, at du aktiverer DHCP serveren i Linksys routeren igen. Du
kan få problemer, hvis de 2 routere uddeler IP adresser i samme range. Jeg
kender ikke den Zyxel ting som du har på, men i Linksys routeren har du
mulighed for at ændre ip range.

Ole

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 23-08-05 13:16

Klaus Jensen wrote:
> Ifølge de råd jeg fik sidst, så skal man bare slå DHCP-serveren fra i
> Linksys'en, og så sætte kablet fra Zyxel-routeren ind i en LAN-port,
> og så skulle det spille.

Det er også den korrekte fremgangsmåde.

> Men når vi så er koblet til linksys'en (hvad enten det er wireless
> eller via kabel) kan vi ikke pinge zyxel-routeren endsige få en
> ip-adresse fra den.

Kan det tænkes, at begge routere er opsat med samme LAN IP-adresse?

> Vi kan også sætte Linksys'en op som DHCP, men den kan ikke sættes til
> at lave NAT Loopback (efter hvad jeg kan læse mig til rundt omkring),
> og det kan vi ikke undvære.

Kan ikke lige huske med den originale Linksys firmware, men Sveasoft og
DD-WRT kan ihvertfald godt håndtere NAT loopback.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>