opsætning af VALN
Fra : mieritz

Dato : 22-08-05 17:55

X Jeg er i gang med at lave et skole projekt hvor jeg skal filtrere
traffik i et netværk ved hjælp af en layer 3 switch og 3 layer 2
switche.
Min opsætning er som følger.

Jeg har en layer 2 switch der modtaer en masse multicast trafik som
sendes videre til min layer 3 switch. I layer 2 swtichen er de sidste 2
layer 2 switche så forbundet til. Meninger er at det traffik der
kommer ind i layer 3 switchen skal ud til de to andre switche, men de
to switche må ikke kunne se hinanden altså de skal splittes op på
hvert sit vlan, idet det giver problemer med at nettet bliver sløvt
hvis de kan se hinanden. Derfor har jeg forsøgt at sætte VLAN´s op
men når jeg gør det kommer der inen traffik igennem der bliver lukket
helt af for alt traffik hvilket jeg ikke helt forstår.
Det jeg har forsøgt mig med er at lave et VLAN 2 og VLAN 3 på min
layer 3 switch. På port 1 i min layer 3 switch får jeg al min traffik
ind fra den første switch som sender al mulitcast traffik ud. Det jeg
så har gjort er at sætte port 1+2 på VLAN 2 og port 1+3 på VLAN 3.
Ligeledes sætter jeg VLAN 2 på den ene layer 2 switch og VLAN 3 på
den anden layer 2 switch, men der kommer intet traffik igennem til mine
2 layer 2 switche hvilket jeg ikke rigtigt forstår. Jeg er derfor
kommet til den konklusion at jeg ikke har forstået helt hvordan det
skal gøres og håber derfor at der er nogen der kan hjælpe mig videre
med mit problem.